Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Tove Linnea Brandvik, Thor Erik Forsberg, Kari Henriksen, Anette Trettebergstuen og Heidi Ørnlo, fra Fremskrittspartiet, lederen Robert Eriksson, Vigdis Giltun og Laila Marie Reiertsen, fra Høyre, Sylvi Graham og Torbjørn Røe Isaksen, fra Sosialistisk Venstreparti, Karin Andersen, fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, og fra Kristeleg Folkeparti, Laila Dåvøy, viser til komiteens behandling av Prop. 1 S (2011–2012) og de respektive partiers merknader i Innst. 15 S (2011–2012), samt Stortingets behandling av revidert nasjonalbudsjett for 2012, jf. Innst. 375 S (2011–2012).

Når det gjelder kapitler og poster som ikke er omtalt nedenfor, har komiteen ingen merknader og slutter seg til de fremlagte forslagene i proposisjonen.

Komiteen viser for øvrig til de respektive partiers merknader i forbindelse med behandlingen av Prop. 1 S (2012–2013) statsbudsjettet for 2013, kapitler under Arbeidsdepartementet, Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet og Fiskeri- og kystdepartementet (rammeområde 7), jf. Innst. 15 S (2012–2013).

2.1 Merknader til enkelte kapitler

2.1.1 Kap. 621 Tilskudd til sosiale tjenester og sosial inkludering

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser til at nivået på sosialhjelpen avgjøres av individuell vurdering i hvert enkelt tilfelle, og at lov om sosiale tjenester i arbeids- og velferdsforvaltningen gir enkeltpersoner og familier som mottar økonomisk sosialhjelp krav på at stønaden i julemåneden dekker rimelige utgifter til julefeiring. Dette er også understreket i Arbeids- og velferdsdirektoratets rundskriv.

Videre viser flertallet til at arbeidsministeren offentlig har minnet om, og oppfordret, kommunene til å gi slik ekstra støtte. Flertallet mener det er avgjørende at slik ekstra støtte gis, og bidrar til at barn får feire jul.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener det er en uverdig situasjon når det, ifølge Dagsavisen den 27. november 2012, er 102 000 fattige barn i Norge som ikke har anledning til å oppleve julefeiring slik som barn flest i Norge. Disse medlemmer er generelt, og i sine årlige forslag til budsjetter, opptatt av en utvikling i samfunnet som skal gjøre det mulig for alle foreldre og barn i Norge å ha en levestandard som ivaretar grunnleggende behov og gir muligheter for et godt liv.

De fleste barn i Norge gleder seg til jul, til en familiehøytid som gir varme, glede og samhold. Disse medlemmer vil at de som ikke har muligheter til å sørge for dette på egenhånd bør gis et ekstra løft, og en oppmuntring, fra fellesskapet til jul.

I Dagsavisen den 27. november 2012 sier statsråd Anniken Huitfeldt:

«Men folk som trenger ekstra hjelp for å feire jul, skal få det.»

Hun sier også:

«Noen kommuner har gode rutiner for ekstrastønad til julefeiring, men det varierer fra kommune til kommune. Jeg vil si fra på et tidig tidspunkt slik at Nav-kontorene får tid til å gjøre disse vurderingene før jul.»

Disse medlemmer mener det er uakseptabelt at statsråden overlater vurderingen til de respektive kommuner slik at det varierer fra kommune til kommune og fra bydel til bydel, hvilken hjelp som gis – og om den gis.

Dagsavisen skriver videre den 27. november 2012 at det i et rundskriv til lov om sosiale tjenester fra juni i år blir understreket at det skal tas særlig hensyn til barnas behov i alle vurderinger som foretas. Det kan gis økt stønad til å feire begivenheter som for eksempel jul. «Hvilken hjelp du får skal ikke avhenge av hvor du bor,» sier Anniken Huitfeldt i Dagsavisen. Disse medlemmer er enige med statsråden i dette og mener derfor at staten må sørge for at alle kommuner likebehandler sine innbyggere i fremtiden og at alle får like muligheter i utgangspunktet.

Disse medlemmer viser til at Fremskrittspartiet fremmer forslag om en ekstra bevilgning til hjelp til barnefamilier som har behov for det til julefeiring. For å sikre at hjelpen kommer dit den behøves mest, ønsker disse medlemmer at de frivillige organisasjonene, som er i kontakt med fattige familier med barn, får tilført midler til hjelp og støtte til julefeiring for disse familiene. Disse medlemmer viser til finanskomiteens behandling av Prop. 42 S (2012–2013) Ny saldering av statsbudsjettet 2012 hvor Fremskrittspartiet fremmet forslag om å bevilge 25 mill. kroner til fordeling blant de frivillige organisasjonene på kap. 621 post 70 til dette formålet.

2.1.2 Kap. 634 Arbeidsmarknadstiltak

Post 21 Forsøk, utviklingstiltak mv., kan overføres, blir foreslått redusert med 2 mill. kroner.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser til at bevilgningsendringen blant annet er et resultat av mindre forbruk av ordningen funksjonsassistent enn tidligere lagt opp til, og at forslaget fra komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet derfor ikke er realiserbart.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet merker seg at kap. 634 post 21 foreslås redusert med 2 mill. kroner i Prop. 29 S (2012–2013). Forslaget er begrunnet med at ordningen med tilretteleggingstilskudd er en ny ordning i 2012 og at det tar tid før nye ordninger blir kjent og tatt i bruk fullt ut. Disse medlemmer er enige i det, men viser til at ordningen med funksjonsassistent, som også er hjemlet i denne posten, har vært en forsøksordning siden 1997. Disse medlemmer viser til sine merknader i Innst. 15 S (2011–2012) der medlemmene fra Fremskrittspartiet peker på at ordningen med funksjonsassistent nå bør gjøres permanent. I Innst. 15 S (2011–2012) viser komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, til Econs evaluering av ordningen som var svært positiv. I Prop. 1 S (2011–2012) la regjeringen opp til en styrking av forsøket med funksjonsassistenter som en del av jobbstrategien.

Disse medlemmer anser at innsparingen som er foreslått i Prop. 29 S (2012–2013) kan bidra til en styrking, og øking, av bruken av funksjonsassistenter i resten av 2012 og vil gå imot regjeringens forslag til reduksjon av kap. 634 post 21 med 2 mill. kroner.