Brev fra Kommunal- og regionaldepartementet v/statsråden til kommunal- og forvaltningskomiteen, datert 29. oktober 2012

Dokument 8:130 S (2011-2012) Representantforslag om en ny bolig- og byutviklingspolitikk for bærekraft og livskvalitet – Representantforslag fra stortingsrepresentantene Geir Jørgen Bekkevold, Knut Arild Hareide, Line Henriette Hjemdal og Hans Olav Syv...

Jeg viser til brev av 19.09.2012, fra Kommunal- og forvaltningskomiteen med vedlagt representantforslag 8:130 S (2011-2012) fra stortingsrepresentantene Geir Jørgen Bekkevold, Knut Arild Hareide, Line Henriette Hjemdal og Hans Olav Syversen.

Kommunal- og forvaltningskomiteen ber om vurdering av flere forslag som berører ulike departementers ansvarsområde. Forslagene er derfor forelagt ansvarlig statsråd som i stor grad har utarbeidet svar innenfor sitt ansvarsområde.

Forslag nr I:

”Stortinget ber regjeringen sikre at det av hensyn til jordvern, miljø og sosial kapital stilles krav til mer fortetting og høyere bebyggelse, særlig rundt sentrale kollektivknutepunkt, og at staten inngår forpliktende partnerskap med kommunene om utbygging av kollektivtransport. Kommunenes bolig- og byutviklingspolitikk må gis tydeligere rammer, men også bedre statlig støtte til kollektivtransport.”

Dette forslaget berører både miljøvernministerens og samferdselsministerens fagansvar. Jeg har derfor forelagt forslaget for dem. Basert på deres innspill har jeg følgende vurdering:

Problembeskrivelsen til forslagsstillerne samsvarer i hovedtrekk med grunnlaget for regjeringens arbeid med spørsmålet. Denne tenkningen ligger allerede i all hovedsak til grunn for regjeringens pågående arbeid med stortingsmeldingen om Nasjonal transportplan (NTP) for perioden 2014-2023, som etter planen skal legges frem på nyåret i 2013.

Ved all boligpolitikk skal de innarbeidede prinsippene for bærekraftig by-, tettsted, og stedsutvikling ligge til grunn. Det går blant annet frem av Nasjonale forventninger til regional og fylkeskommunal planlegging som ble vedtatt i kongelig resolusjon 24. juni 2011. De Nasjonale forventningene presiserer at regjeringen forventer at nye bygninger, boliger, næringslokaler og arbeidsplasser lokaliseres i allerede eksisterende bebygde områder og langs kollektivtransport og nær kollektivknutepunkt.

Mer konsentrert boligbygging, økt transformasjon av næringslokaler og næringsområder med bedre tilrettelegging for syklende og gående er nødvendig for å oppnå en ønsket utvikling. Framtidig økning i persontransporter skal dekkes gjennom økte offentlig transportløsninger. Dette går frem av regjeringens klimamelding. For at kollektivtilbudet skal bli attraktivt må kommunen gjennom sin planlegging prioritere utbygging av både servicetilbud, boliger og næringsområder langs kollektivaksene, og i knutepunkter.

Fortettingspotensialet er fortsatt stort i de fleste byer og tettsteder. Samtidig påpeker de Nasjonale forventningene at fortetting og omforming skal skje med kvalitet. Det betyr at grønnstruktur, offentlige uterom og kulturmiljø skal tas vare på og videreutvikles. Det skal legges vekt på at det blir klare grenser mellom bebygde områder og landbruks-, natur- og friluftsområder.

I regjeringens forslag til budsjett for 2013 er de innarbeidede prinsippene for bærekraftig by- og tettstedutvikling lagt til grunn. Det er foreslått en ny satsing fra 2013 til 2017 som er rettet mot de største byområdene med den sterkest veksten, som aktivt vil følge opp målene for by- og boligpolitikken.

Økt satsing på kollektivtransport alene vil trolig ikke være tilstrekkelig for å nå målene i klimaforliket. Gjennom en styrking av belønningsordningen ønsker regjeringen å stimulere lokale myndigheter til å ta i bruk effektive tiltak som gir økt kollektivtransport på bekostning av personbiltransport. Samferdselsdepartementets arbeider også med å utvikle et rammeverk for forpliktende avtaler på tvers av forvaltningsnivåene. Et viktig poeng i den forbindelse vil være å få til en mer reell samordnet areal- og transportplanlegging der lokale myndigheter legger til rette for økt fortetting m.m. rundt knutepunktene.

Regjeringen foreslo i Klimameldingen å øke statens tilskudd til investering og drift av fylkeskommunal kollektivtransport og andre miljøvennlige transportformer. I forbindelse med Stortingets behandling av meldingen understreket i tillegg flertallet i komiteen at et slikt økt statlig engasjement skal skje ved at byområder og staten inngår forpliktende avtaler. Dette vil regjeringen komme tilbake til i Nasjonal transportplan 2014-2013.

Forslag nr II:

”Stortinget ber regjeringen etablere statlige planretningslinjer for tilstrekkelig regional boligbygging i områder med vekstpress.”

I samråd med miljøvernministeren har jeg følgende vurdering:

Spørsmålet om å utarbeide en statlig planretningslinje etter plan- og bygningsloven for å fremme tilstrekkelig boligbygging i områder med vekstpress, vil bli vurdert i tilknytning til arbeidet med den varslede stortingsmelding om boligpolitikken.

Miljøvernministeren har nylig sendt brev til fylkesmennene om deres rolle i arbeidet med å sikre en tilstrekkelig boligutbygging. Fylkesmannen skal vurdere om kommunenes arealdisponering ivaretar målene for lokalisering og utnyttelse av områder for boligbebyggelse. Fylkesmannen kan fremme innsigelse til kommunale planer der lav arealutnyttelse innebærer for få boliger eller et utbyggingsmønster som ikke er i tråd med nasjonale retningslinjer.

Forslag nr III:

”Stortinget ber regjeringen sikre at det i Nasjonal transportplan prioriteres utbygging av transportsystemer som er nødvendige for å dreie utbyggingsmønsteret mot sentrale kollektivknutepunkt i byer og tettsteder og mot sentrumsnære områder med muligheter for utbygging med mindre arealkonflikter.”

Dette forslaget ligger under samferdselsministerens ansvarsområde. Jeg har derfor forelagt forslaget for henne. Hun har gitt følgende vurdering:

Regjeringen har helt siden den overtok i 2005 prioritert utbyggingen og moderniseringen av jernbanen høyt. Nytt dobbeltspor i korridoren vest for Oslo er ferdigstilt. På Vestfoldbanen har strekningen Barkåker-Tønsberg fått dobbeltspor, byggingen av Holm-Nykirke pågår og Farriseidet-Porsgrunn er nettopp startet opp. Langs Mjøsa bygges det nå vei og jernbane samtidig og planleggingen av nytt dobbeltspor mellom Oslo og Ski pågår for fullt. Regjeringen har som bestilt fått overlevert en konseptvalg- utredning (KVU) for hele det såkalt IC-området (Oslo-Halden, Skien og Lillehammer). Utredningen gjennomgår nå ekstern kvalitetssikring (KS1), og vil være et svært viktig grunnlag for regjeringens prioriteringer i neste NTP.

Det er en klar sammenheng mellom arealplanlegging og transportplanlegging. Samfunnetsnytte av store samferdselsinvesteringer henger nøye sammen med hvordan disse blir brukt. En riktig arealbruk i knutepunktene gir flere reisende og dermed høyere nytte for samfunnet. Samtidig er det slik at tunge samferdselsinvesteringer er en pådriver for høyere utnyttelse av arealer i knutepunktene fordi etterspørselen etter boliger og næringslokaler normalt sett øker i slike områder. Utbyggingen av jernbanen i Østlandsområdet vil derfor kunne bidra til en desentralisering og lette presset på Oslo og være et viktig virkemiddel for at flere pendlere kan reise kollektivt og mer miljøvennlig. Et moderne togtilbud med reduserte reisetider og økt driftsstabilitet vil binde byer og tettsteder sammen, og vil gi grunnlag for at befolkningsveksten på Østlandet også kan skje i tettsteder og i de mellomstore byene. Dette vil bidra til vekst og utvikling også utenfor Oslo og i de mest sentrale områdene i Akershus, og vil kunne bidra til mer fortetting i og rundt knutepunktene og dermed gjøre større tettsteder og de mellomstore byene mindre bilavhengige.

Samferdselsdepartementet har inngått rammeavtale med NSB AS om togtilbudet de neste seks årene. Når ny grunnrutemodell for Østlandet er faset inn i 2014, vil de største stasjonene i Oslo-området betjenes med tog minst hvert tiende minutt. En slik markant tilbudsforbedring vil øke disse knutepunktenes attraktivitet betraktelig, noe som vil kunne gi grunnlag for en mer effektiv arealutnyttelse.

Forslag nr IV

”Stortinget ber regjeringen fremme forslag om en kollektivstrategi med oppmerksomhet rettet mot de store byene, i nært samarbeid med disse byene.”

Dette forslaget ligger under samferdselsministerens ansvarsområde. Jeg har derfor forelagt forslaget for henne. Hun har gitt følgende vurdering:

Regjeringen har gjennom klimaforliket gått inn for at veksten i transportbehovene i de største byene skal tas med miljøvennlig transport. For å nå dette målet må det satses mer på bl.a. kollektivtransport. Samferdselsdepartementet har etablert et eget kollektivtransportprosjekt som skal utarbeide forslag til nasjonal politikk for det statlige arbeidet med kollektivtrafikk. Gjennom dette arbeidet skal Samferdselsdepartementet kartlegge og systematisere utfordringene innenfor kollektivtransportområdet og vurdere hvilke tiltak og virkemidler som er best egnet til å møte disse utfordringene.

Vurderinger og anbefalinger fra det pågående prosjektet vil være et viktig grunnlag for prioriteringer i neste NTP, og vil dessuten gi et godt utgangspunkt for å utarbeide en kollektivtransportstrategi for de største byene.

Regjeringen har våren 2012 bedt Jernbaneverket, Statens vegvesen og Ruter AS å sette i gang forberedende arbeider for en konseptvalgutredning (KVU) som skal se både på ny jernbane- og t-banetunell gjennom Oslo. Arbeidene som er gjort så langt i å vurdere fremtidens kollektivtilbud i Oslo-området, indikerer at en riktig arealbruk er helt sentralt for å kunne hente ut gevinstene av de store investeringsprosjektene, og for å nå målet om at veksten i transportbehovene skal tas med mer miljøvennlig transport som gange, sykkel og kollektivtransport.

Forslag nr V:

”Stortinget ber regjeringen innskjerpe den rikspolitiske bestemmelsen om kjøpesenterstopp slik at det bare kan planlegges for nye kjøpesentra i bysentra, bydelssentra og avlastningsområder ved kollektivknutepunkter.”

Dette forslaget ligger under miljøvernministerens ansvarsområde. Jeg har derfor forelagt forslaget for ham. Han har gitt følgende vurdering:

Rikspolitisk bestemmelse for kjøpesentre fastsatt i 2008 har som formål å styrke eksisterende by og tettsteder, unngå unødvendig byspredning og redusere bilbruk og klimagassutslipp. Bestemmelsen slår fast at det ikke er tillatt å etablere kjøpesentre i strid med godkjente regionale planer. Den rikspolitiske bestemmelsen for kjøpesentre fra 2008 gjorde daværende fylkesplaner juridisk bindende, samtidig som at den legger til grunn at det må utarbeides nye regionale planer for å erstatte den nasjonale bestemmelsen og sikre en samordnet regional utvikling.

Regjeringens erfaring er at den nasjonale kjøpesenterbestemmelsen og de regionale kjøpesenterplanene fungerer som et godt styringsverktøy for å sikre at kjøpesentre lokaliseres i tilknytning til eksiterende by- og tettstedssentre og kollektivknutepunkt.

Likevel er det knyttet utfordringer til at mange fylker ikke er kommet i gang med å lage nye regionale planer. De regionale planene er dermed flere steder ikke lenger i tråd med det faktiske virkelighetsbildet i fylkene og har uklare og lite presis retningslinjer.

Kjøpesenterpolitikken har fokus i nasjonale forventninger til regional og kommunal planlegging. Regjeringen har her fastsatt som forventninger til fylkeskommunene og kommunene at:

  • fylkeskommunene utarbeider regionale planer som avklarer den overordnete senterstrukturen og gir retningslinjer for etablering av handel i tråd med rikspolitisk bestemmelse om kjøpesentre.

  • kommunene følger opp de regionale planene slik at handelsvirksomhet og andre private og offentlige tjeneste- og servicefunksjoner lokaliseres sentralt og i tilknytning til knutepunkter for kollektivtransport.

Forslag nr VI:

”Stortinget ber regjeringen fremme forslag om bygging av minst 2 000 nye studentboliger årlig, og at regjeringen vurderer å øke den statlige kostnadsandelen.”

Dette forslaget ligger under kunnskapsministerens ansvarsområde. Jeg har derfor forelagt forslaget for henne. Hun har gitt følgende vurdering:

Det er nedfelt i Soria Moria II at det er et mål for regjeringen om å bygge 1 000 studentboliger i året. Regjeringen er inneforstått med at behovet for studentboliger er stort flere steder i landet, og rammen på posten vurderes opp mot den helhetlige studiehverdagen for landets studenter. Regjeringen følger utviklingen med oppføring av studentboliger tett og vil inn mot 2014 vurdere regelverket for tilskuddsordningen inkludert nivået på kostnadsrammen og tilskuddet.

Forslag nr VII:

”Stortinget ber regjeringen overføre ansvaret for utbygging av studentboliger til Husbanken for å sikre mer effektiv utbygging. Det legges til grunn at studentenes interesseorganisasjoner opprettholder sin innflytelse over studentboligpolitikken.”

Dette forslaget ligger under kunnskapsministerens ansvarsområde. Jeg har derfor forelagt forslaget for henne. Hun har gitt følgende vurdering:

Utbygging av studentboliger er et utdanningspolitisk virkemiddel som bygger opp under prinsippet om lik rett til høyere utdanning uavhengig av økonomisk situasjon. Regjeringen mener derfor at det er viktig at man har en finansieringsmodell for studentboliger som sikrer at husleien holdes på et så lavt nivå som mulig samtidig som byggene holder en akseptabel standard. Studentsamskipnadene som i første rekke er de som mottar tilskudd til bygging av studentboliger, er opprettet av Kunnskapsdepartementet og departementet har også myndighet til å nedlegge og slå sammen studentsamskipnader. Driftssituasjonen til studentsamskipnadene følges av Kunnskapsdepartementet og det gis også tilskudd fra samme departement til drift av studentsamskipnadene. Husbanken forvalter studentboligtilskuddsordningen på vegne av Kunnskapsdepartementet, og gir Kunnskapsdepartementet veiledende råd i forbindelse med fordeling av tilsagn om tilskudd. I tillegg til rådene fra Husbanken vurderer Kunnskapsdepartementet søknadene om tilskudd opp mot utdanningsinstitusjonens planer, antall internasjonale studenter ved studiestedet, studentsamskipnadens økonomi mm. Videre gir Husbanken studentsamskipnadene råd, og veileder studentsamskipnadene (studentboligstiftelsene) i byggeprosjektene. Til grunn for tilskuddsordningen ligger Husbankens retningslinjer og forskrift om tilskudd til studentboliger. Det er Husbanken som i dag godkjenner trinnene i byggeprosessen og utbetaler tilskuddet til studentsamskipnadene (studentboligstiftelsene). Kunnskapsdepartementet har en tett dialog med Husbanken og studentsamskipnadene. Videre har Kunnskapsdepartementet, Kommunal- og regionaldepartementet, Husbanken og studentsamskipnadene faste arbeidsmøter om studentboligbygging to ganger i året. Studentenes interesseorganisasjoner har en tydelig stemme inn mot regjeringen gjennom faste møter, deltagelse i styrer og råd, referansegrupper med mer, men også gjennom møter knyttet til konkrete saker.

Forslag nr VIII:

”Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å øke Husbankens låneramme til 20 mrd. kroner for å sikre tilstrekkelig boligfinansiering til førstegangsetablerere og personer med lave inntekter.”

Som i 2011 har det vært en stor etterspørsel etter lån fra Husbanken i 2012. Regjeringen ønsker at alle de som har behov fra lån fra Husbanken skal få dette. På denne bakgrunn la regjeringen frem Prop. 8 S den 12.10.2012. I proposisjonen foreslår regjeringen å øke lånerammen i Husbanken med 5 mrd. kroner, fra 15 mrd. kroner til 20 mrd. kroner i 2012.

Med en ramme på 20 mrd. kroner i 2012 vil lånerammen i Husbanken hjelpe vanskeligstilte inn på boligmarkedet samtidig som den bidrar til økt boligforsyning i Norge. I Prop. 1 S (2012-2013) er Husbankens låneramme foreslått satt til 20 mrd. kroner også i 2013.

Forslag nr IX:

”Stortinget ber regjeringen sikre at egenkapitalkravet ved kjøp av bolig reduseres fra 15 til 10 pst. for å bidra til at førstegangsetablerere har mulighet til å kjøpe bolig.”

Dette forslaget ligger under finansministerens ansvarsområde. Jeg har derfor forelagt forslaget for ham. Han har gitt følgende tilbakemelding:

Boligprisene har økt markant over flere år, og de stiger fortsatt. Høye boligpriser hever terskelen for å komme inn i boligmarkedet. Det kan derfor være nærliggende å anta at boligprisveksten de senere år også har ført til at mange unge utsetter sitt første boligkjøp. Undersøkelser kan imidlertid tyde på at dette ikke har vært tilfelle i Norge, men at det motsatte faktisk har skjedd. Analyser fra Norsk institutt for forskning om oppvekst, velferd og aldring (NOVA) (basert på Statistisk sentralbyrås levekårsundersøkelse fra 2007), tyder f.eks. på at andelen selveiere i aldersgruppen 25 til 29 år økte fra 35 pst. i 1997 til 43 pst. i 2007. I samme 10 års-periode steg boligprisene reelt (justert for inflasjon) med 126 pst. I NOVA-rapport nr. 2/2010 forklares den økte andelen boligeiere med at mange unge typisk etablerer seg som boligeiere i høykonjunkturer, og det vises til at dette kan ha sammenheng med liberal utlånspraksis hos bankene og større vilje til å ta risiko blant unge boligkjøpere.

Finanstilsynets årlige boliglånsundersøkelse gir et innblikk i hvordan bankene praktiserer utlån med pant i bolig overfor unge låntakere. Den seneste undersøkelsen, som tok for seg et utvalg lån gitt høsten 2011, viste at unge låntakere tok opp boliglån som må anses som store både vurdert opp mot boligverdi og inntekt. Av lånene som ble gitt til låntakere under 35 år til kjøp av bolig, hadde om lag halvparten av lånene en belåningsgrad over 90 pst., det vil si at låntakeren stilte med mindre enn 10 pst. egenkapital. De låntakerne under 35 år som tok opp slike store lån, fikk med låneopptaket en gjennomsnittlig gjeld på 354 pst. av disponibel inntekt. Boliglånsundersøkelsen viser også at andelen boliglån med belåningsgrad over 90 pst. til unge låntakere har ligget nokså høyt (mellom 40 og 60 pst.) de senere årene.

Det er langt fra bare unge husholdninger som har tatt opp store boliglån de senere årene. For husholdningssektoren totalt utgjør gjennomsnittlig gjeld nå mer enn to ganger disponibel inntekt. Det er høyere enn noen gang, og også høyt sammenliknet med andre land. Selv ikke i forkant av den norske bankkrisen på slutten av 1980- og begynnelsen 1990-tallet nådde husholdningenes gjeld det nivået vi ser i dag. Erfaringer fra Norge og andre land viser at høy opplåning knyttet til boligetterspørsel kan gi opphav til finansielle ubalanser, finanskriser og etterfølgende perioder med lav økonomisk vekst og høy arbeidsledighet.

IMF og OECD har framhevet det høye gjeldsnivået i husholdningene og utviklingen på boligmarkedet som risikofaktorer i Norge og anbefalt myndighetene å fastsette retningslinjer for bankenes boliglånspraksis.

Finanstilsynet ga i mars 2010 retningslinjer for forsvarlig utlånspraksis for lån til boligformål. Retningslinjene gjelder for banker og andre finansinstitusjoner under tilsyn fra Finanstilsynet, og er ment å bidra til soliditet i finansinstitusjonene, finansiell stabilitet, og ivareta forbrukerhensyn. Finanstilsynet strammet i desember i fjor inn retningslinjene, bl.a. slik at bankene normalt bør kreve at låntakere har minst 15 pst. egenkapital ved boligkjøp (tidligere 10 pst.), og at lån som overstiger 70 pst. av boligverdien normalt bør etableres med betaling av avdrag fra første termin. Bankene kan avvike fra Finanstilsynets normer dersom det foreligger formell tilleggsikkerhet eller banken har gjort en særskilt forsvarlighetsvurdering. Ved brudd på retningslinjene kan Finanstilsynet pålegge enkeltbanker å styrke sin soliditet.

Det følger både av det ovenstående, og av hensynet til Finanstilsynets alminnelige tilsynsutøvelse, at Stortinget ikke bør fatte vedtak i tråd med forslag IX i representantforslag 130 S (2011–2012).

Forslag nr X:

”Stortinget ber regjeringen sikre at «Leie før eie»- ordningen gjøres til en nasjonal ordning for å sikre vanskeligstilte personer en mulighet til å komme inn på boligmarkedet.”

Det er kommunene som har ansvar for å bistå vanskeligstilte på boligmarkedet. Kommunene står fritt til å velge de virkemidler de anser som best for å løse denne oppgaven. Staten stiller via Husbanken en rekke virkemidler til rådighet for kommunene i dette arbeidet, herunder flere tilskudds- og låneordninger.

Denne saken dreier seg derfor om hvorvidt kommuner som ønsker å bruke ”leie før eie” ordninger som strategi for å hjelpe vanskeligstilte inn i egen eid bolig, kan få statlige tilskudd til å finansiere dette.

”Leie før eie” prosjekter kan være en god metode for bosetting av vanskeligstilte, og et godt supplement til det øvrige virkemiddelapparatet. Rent økonomisk er det liten forskjell mellom en ”leie til eie”- ordning og det å få kjøpt den samme boligen det første året, med et individuelt boligtilskudd som er like stort som utleietilskuddet fra Husbanken. Dette er dokumentert i NIBR notat 115/2009.

Likevel har konseptet noen fortrinn som for eksempel:

  • Leietaker gjennomgår en modningsprosess i forhold til å bli huseier

  • Potensialet til å bli boligeier kan virke motiverende og bidra til forbedring på andre velferdsområder som utdanning, helse og arbeid

  • Det kan oppleves som mindre stigmatiserende å bo i en leiebolig man kan komme til å eie

  • Ikke alle i de aktuelle målgruppene ønsker eller ser seg i stand til å være boligeier fra dag 1

  • Ordningen kan bidra til stabilitet i boforholdene i turbulente livsfaser

  • Kommunene får anledning til å følge leietaker tettere, for på denne måten å kunne gi mer helhetlig hjelp

  • Kommunen og leietaker inngår en gjensidig forpliktende avtale som kan bidra til ansvarliggjøring av leietakeren

  • Leietakerne, de fremtidige boligeierne, kan integreres i ”vanlige” nabolag

Leie før eie konsepter kan være en god og langsiktig måte å bosette vanskeligstilte som befinner seg i en livssituasjon som gjør at de er i grenseland med tanke på om de bør eie eller leie. Kommunene vil også ha anledning til å reinvestere salgssummene i nye kommunale boliger, slik at konseptet ikke nødvendigvis vil gå ut over omfanget av den kommunale boligmassen.

”Leie til eie” prosjekter kan realiseres innenfor rammene av dagens låne- og tilskuddsordninger:

  • Kommunen kjøper boligen i år 1 ved hjelp av grunnlån og boligtilskudd til utleieboliger

  • Når leietaker skal kjøpe boligen får husholdet startlån og boligtilskudd til etablering

  • Kjøpesummen kan fastsettes etter samme prinsippene som Fræna kommune har benyttet i sitt prosjekt. Det vil si at man tar utgangspunkt i den prisen kommunen opprinnelig betalte for boligen, samtidig som differansen mellom den husleien som er betalt i de fem årene og boligens driftsutgifter regnes som nedbetaling på lånet og gir et fradrag i prisen husholdningen skal betale

  • Dersom kommunen velger å reinvestere det resterende boligtilskuddet gitt til kjøp av boligen i en ny bolig, kan kommunen beholde tilskuddet.

Regjeringen er opptatt av at kommunene skal ha et bredt spekter av virkemidler til disposisjon i sitt arbeid for å bistå vanskeligstilte på boligmarkedet. Boligutvalget peker i NOU 2011:15 på at leasing og andre ”leie til eie”- modeller bør settes i system og få et betydelig større omfang enn i dag. Utvalget trekker videre frem at Husbankens låne- og tilskuddsordninger må innrettes slik at eieretablering blir mulig. Utvalgets innstilling skal følges opp i den kommende stortingsmelding om boligpolitikken.