Kontroll- og konstitusjonskomiteen har i medhold
av Stortingets forretningsorden § 14 nr. 9 første ledd bokstav a,
jf. Grunnloven § 75 bokstav f, gjennomgått statsrådets protokoller
for første halvår 2012.
Det har vært én dissens i regjeringen i perioden 1. januar
–30. juni 2012.
Utenriksdepartementet tilrådde i sak nr. 142
i statsråd 9. mars 2012:
«At Deres Majestet godkjenner og skriver under et
framlagt forslag til proposisjon til Stortinget om samtykke til
deltakelse i en beslutning i EØS-komiteen om innlemmelse i EØS-avtalen
av direktiv 2008/104/EF om vikararbeid (vikarbyrådirektivet).»
Tilstedeværende statsråder fra Sosialistisk
Venstreparti (statsrådene Solheim og Aasland) og tilstedeværende
statsråder fra Senterpartiet (statsrådene Navarsete, Meltveit Kleppa,
Brekk og Borten Moe) uttalte:
«Etter en samlet vurdering har vi kommet til at vi ikke
kan gi vår tilslutning til tilrådningen om samtykke til deltakelse
i en beslutning i EØS-komiteen om innlemmelse i EØS-avtalen av direktiv
2008/104/EF om vikararbeid (vikarbyrådirektivet).
Vi
mener at dagens lovverk og regulering av arbeidslivet er svært viktig.
Særlig er vi opptatt av å sikre fast ansettelse som hovedregel i
norsk arbeidsliv. Vi er bekymret for at innlemmelse av vikarbyrådirektivet
vil undergrave disse hensyn.
Vi støtter innføring
av tiltak for likebehandling av vikarer og fast ansatte, noe vi
mener kan gjøres uten å innlemme vikarbyrådirektivet.»
Hans Majestet bifalt flertallets tilråding.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jette F. Christensen, Martin Kolberg og Marit Nybakk, fra Fremskrittspartiet,
lederen Anders Anundsen, Ulf Erik Knudsen og Øyvind Vaksdal, fra
Høyre, Per-Kristian Foss, fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H.
Langeland, fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, fra Kristelig
Folkeparti, Geir Jørgen Bekkevold, og fra Venstre, Trine Skei Grande,
merker seg at det har vært én dissens i regjeringen i den aktuelle
perioden.
Stortinget har den 7. november 2012 mottatt
følgende redegjørelse fra Justis- og beredskapsdepartementet om
benådningssøknader innvilget i statsråd i perioden 1. januar til
30. juni 2012:
«Stortingets gjennomgåelse av benådningssaker i tiden
fra 1. januar 2012 til 30. juni 2012
Justisdepartementet
viser til referatprotokollen for 1. halvår 2012 med benådningsforedrag
m.v. og skal få gi en tallmessig oppstilling over benådningssaker
for ovennevnte tidsrom.
Vedrørende straff ilagt for
forbrytelse og forseelse mot den alminnelige straffelov og en rekke
særlover, er det i 1. halvår 2012 i statsråd innvilget 8 søknader
om benådning med slik avgjørelse:
A. Frihetsstraff: | |
Benådning uten prøvetid | 0 |
Benådning til betinget straff med prøvetid
på 2 år, jf. strl. §§ 52-54 | 4 |
Benådning til løslatelse på prøve hvor
soning er påbegynt | 2 |
Benådning til betinget straff med prøvetid
+ ubetinget bot | 0 |
| 6 |
| |
B. Bøter: | |
Hel eller delvis benådning eller betinget
benådning | 2 |
| 8 |
I henhold til kongelig resolusjon av 5. juni 1981 om
delegasjon av Kongens myndighet etter Grunnlovens § 20 til å avslå
søknader om benådning til Justisdepartementet, har departementet
i samme tidsrom avslått 48 søknader om benådning slik:
A. Frihetsstraff: B.
Bøter: | 27 21 |
| 48» |
Komiteen har ingen merknader.
Komiteen vil vise til at det
synes å være et økende antall klager på innsynssaker. Særlig gjelder dette
klager fra media. Slike saker fremkommer blant annet i Kulturdepartementet,
Arbeidsdepartementet og Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet. Komiteen kan
ikke se at sakene er behandlet på feil måte, men finner likevel
grunn til å henlede oppmerksomheten på forholdet.
Følgende forskrifter er fastsatt, endret eller
opphevet i statsråd i perioden 1. januar til 30. juni 2012:
Forskrifter om fastsettelse av avgiftsgrunnlag
og avgiftssatser i folketrygden for visse grupper medlemmer for
året 2012.
Forskrift om endring i forskrift om beregning
av lønnsveksten som skal benyttes ved regulering av grunnbeløpet
og alderspensjon i folketrygden.
Forskrift om grunnbeløp, reguleringsfaktorer
og satser for minste pensjonsnivå i folketrygden fra 1. mai 2012.
Forskrift om inkorporasjon av trygdeforordningene
i EØS-avtalen.
Forskrift om endringer i forskrift 14. november 2008
nr. 1213 om unntak fra notifikasjonsplikt for offentlig støtte.
Forskrift om overgangsregler for lov 11. mai 2012
nr. 25 om endringer i lov om offentlige anskaffelser og i kommuneloven
(gjennomføring av EUs håndhevelsesdirektiv i norsk rett).
Forskrift om endringer i forskrift 7. april
2006 nr. 402 om offentlige anskaffelser, forskrift 7. april 2006 nr.
403 om innkjøpsregler i forsyningssektorene (vann- og energiforsyning,
transport og posttjenester) og forskrift 15. november 2002 nr. 1288
om klagenemnd for offentlige anskaffelser.
Forskrift om endring av forskrift 15. november 2002
nr. 1288 om klagenemnd for offentlige anskaffelser.
Forskrift om unntak fra konkurranseloven for samarbeid
mv. mellom visse grupper privatpraktiserende leger, psykologer og
fysioterapeuter.
Forskrift om endring av forskrift 29. juni 2001 nr.
723 om sikkerhetsadministrasjon.
Forskrift om endringer i forskrifter om miljørettet
helsevern.
Forskrift om endring av forskrift om innsamling og
behandling av helseopplysninger i Norsk overvåkingssystem for infeksjoner
i sykehustjenesten (NOIS-registerforskriften).
Forskrift om endringer i forskrift 21. desember 2001
nr. 1476 om innsamling og behandling av helseopplysninger i Dødsårsaksregisteret.
Forskrift om endringer i forskrift 20. juni
2003 nr. 740 om innsamling og behandling av helseopplysninger i
Meldingssystem for smittsomme sykdommer og i Tuberkuloseregisteret
og om varsling om smittsomme sykdommer (MSIS- og Tuberkuloseregisterforskriften).
Forskrift om endringer i forskrift 19. desember 2003
nr. 1660 om tap av retten til å føre motorvogn mv. (tapsforskriften).
Forskrift om endring i forskrift 12. august
2011 nr. 835 om fjernmøter og fjernavhør i straffesaker.
Forskrift om behandling av saker om fritaking for
militærtjeneste av overbevisningsgrunner etter lov av 19. mars 1965
nr. 3.
Forskrift om endring i forskrift 15. juni 2001
nr. 634 om forenklet forelegg i fritids- og småbåtsaker.
Forskrift om overgangsregler til lov 17. juni 2005
nr. 97 om endringer i åndsverkloven.
Forskrift om fredning av Bygdøy kulturmiljø, Oslo
kommune.
Forskrift om vern av Dronningberget naturreservat
i Oslo kommune, Oslo fylke.
Forskrift om vern av Hengsåsen naturreservat
i Oslo kommune, Oslo fylke.
Forskrift om endring i forskrift om fredning
av Masimjelt (Oxytropis deflexa) og Purpurkarse (Braya purpurascens).
Forskrift om vern av Fulufjellet nasjonalpark
i Trysil kommune i Hedmark fylke.
Forskrift om vern av Fregn naturreservat i Trysil kommune
i Hedmark fylke.
Forskrift om utsetting av utenlandske treslag
til skogbruksformål.
Forskrift om bruk av vannscooter og lignende.
Forskrift om endring i offentlegforskrifta.
Forskrift om opphevelse av forskrift 11. desember
1992 nr. 1065 om gjennomføring i norsk rett av EØS-avtalens vedlegg
IV punkt 1 (rådsforordning (EØF) nr. 1056/72) om innberetning om
planlagte investeringer av interesse for Det europeiske økonomiske
samarbeidsområde vedrørende olje, gass- og elektrisitetssektoren.
Komiteen viser til
forskriftene som er fastsatt i statsråd i perioden 1. januar til
30. juni 2012 og har ingen merknader.
Komiteen viser videre til oversendte
oversikter fra departementene over forskrifter gitt ved delegert
fullmakt i første halvår 2012. Komiteen har bedt Stortingets utredningsseksjon
foreta en gjennomgang av følgende to forskrifter:
Midlertidig forskrift av 23. mai 2012 nr. 446
om anerkjennelse av farskap for barn født av surrogatmor i utlandet
og forskrift av 22. juni 2012 nr. 573 om eksportkredittordningen.
Siktemålet med gjennomgangen har vært å undersøke
om forskriftene er utformet i tråd med Stortingets vedtak og forutsetninger.
Utredningsseksjonen har i sine uttalelser konkludert
med at begge disse forskriftene er i tråd med Stortingets vedtak
og forutsetninger.
Når det gjelder forskriften om anerkjennelse
av farskap for barn født av surrogatmor i utlandet, uttaler utredningsseksjonen
blant annet at forutsetningen om barnets beste, hvor rett til å
ha foreldre og trygge juridiske rammer inngår, er i tråd med Stortingets forutsetninger.
Når det gjelder forskrift om eksportkredittordningen,
uttaler utredningsseksjonen blant annet at enkelte bestemmelser
er i tråd med det som ble forutsatt da lov 22. juni 2012 nr. 57
om Eksportkreditt Norge AS ble vedtatt. For andre bestemmelser,
der det ikke er en slik direkte forbindelse, kan utredningsseksjonen
ikke se at departementet har gått utenfor hjemmelslovens bestemmelser.
Komiteen viser til at det fremgår
av regjeringsprotokollene at en betydelig andel topplederstillinger
i statsadministrasjonen besettes av interne søkere. Komiteen ser
grunnlaget for at man lar stillinger gå til søkere med erfaring
fra statlig virksomhet, men vil samtidig understreke at eksterne
utlysninger skal være reelle. Komiteen mener også
at det er grunn til å tro at ansettelse av flere eksterne søkere
kunne tilført statsadministrasjonen positive nye impulser.
Komiteen har i den senere tid
mottatt en rekke henvendelser som gjelder praktiseringen av bestemmelsene
om embetsed. Etter Grunnloven § 21 skal embetsmenn avlegge embetsed
eller embetsforsikring.
Det følger av lov om embetsed § 3 at ved utnevnelse
i embete må ed eller forsikring etter Grunnloven § 21 være gitt
før embetsbrev blir utferdiget og før vedkommende tiltrer embetet.
Dersom ed eller forsikring ikke er gitt innen en frist som departementet
fastsetter, faller utnevnelsen bort.
Det følger av heftet «Om statsråd» at etter
utnevningen i et embete må det enkelte fagdepartement straks innhente
embetsed/forsikring. Embetsmannen har ikke anledning til å tiltre
stillingen før embetsed er innhentet. Undertegnet embetsed/forsikring
sendes Statsministerens kontor så raskt som mulig, slik at vedkommende
embetsmann kan få utstedt bestallingsdokument (utnevningsdokument)
og gis anledning til å tiltre stillingen.
Det følger videre at i foredraget til embetsutnevninger
skal det tas inn en formulering om at utnevningen skjer med forbehold
om at søkeren senere undertegner embetsed eller forsikring.
Komiteen har ved sin gjennomgang
merket seg at det i enkelte tilfeller ikke er inntatt en slik formulering
i statsrådsforedraget.
Komiteen ber Statsministerens
kontor sørge for at rutinene blir fulgt opp av departementene.
Komiteen har for øvrig ingen
merknader og rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak:
Protokoll for tidsrommet
1. januar–30. juni 2012 vedkommende:
Statsministerens kontor
Arbeidsdepartementet
Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet
Finansdepartementet
Fiskeri- og kystdepartementet
Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet
Forsvarsdepartementet
Helse- og omsorgsdepartementet
Justis- og beredskapsdepartementet
Kommunal- og regionaldepartementet
Kulturdepartementet
Kunnskapsdepartementet
Landbruks- og matdepartementet
Miljøverndepartementet
Nærings- og handelsdepartementet
Olje- og energidepartementet
Samferdselsdepartementet
Utenriksdepartementet og
Utenriksdepartementet – utviklingssaker – vedlegges protokollen.
Oslo, i kontroll- og konstitusjonskomiteen, den 18. desember 2012
|
Anders Anundsen
leder og ordf. for Statsministerens kontor, Kunnskapsdepartementet og Nærings- og handelsdepartementet |
|
|
|
|
Jette F. Christensen
ordf. for Fiskeri- og kystdepartementet og Helse- og omsorgsdepartementet |
Per-Kristian Foss
ordf. for Landbruks- og matdepartementet og Olje- og energidepartementet |
Trine Skei Grande
ordf. for Kulturdepartementet |
|
|
|
Ulf Erik Knudsen
ordf. for Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet og Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet |
Martin Kolberg
ordf. for Finansdepartementet og Kommunal- og regionaldepartementet |
Per Olaf Lundteigen
ordf. for Forsvarsdepartementet og Miljøverndepartementet |
|
|
|
Marit Nybakk
ordf. for Arbeidsdepartementet og Utenriksdepartementet, utviklingssaker |
Geir Jørgen Bekkevold
ordf. for Justis- og beredskapsdepartementet |
Øyvind Vaksdal
ordf. for Samferdselsdepartementet og Utenriksdepartementet |