I representantforslaget vert det fremma følgjande
forslag:
«1. Stortinget ber regjeringen
skille flysikringsvirksomheten ut fra Avinors lufthavndrift og konkurranseutsette
tårntjenestene.
2. Stortinget ber regjeringen ta initiativ
til et sterkere nordisk samarbeid for flysikringsvirksomheten.
3. Stortinget ber regjeringen utarbeide
og iverksette et system for enklere tollbehandling av flyreisende
i transfer på norske flyplasser.»
Det visast til dokumentet for nærare grunngjeving
av forslaga.
Komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet,
Anne Marit Bjørnflaten, Susanne Bratli, Freddy de Ruiter, Gorm Kjernli,
Magne Rommetveit og Tone Merete Sønsterud, frå Framstegspartiet,
Jan-Henrik Fredriksen, Ingebjørg Godskesen, Bård Hoksrud og Arne
Sortevik, frå Høgre, Øyvind Halleraker, Lars Myraune og Ingjerd
Schou, frå Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H. Langeland, frå
Senterpartiet, Janne Sjelmo Nordås, og frå Kristeleg Folkeparti, leiaren
Knut Arild Hareide, viser til Dokument 8:22 S (2012–2013)
representantane Knut Arild Hareide, Hans Olav Syversen og Rigmor
Andersen Eide om modernisering av norsk luftfart.
Fleirtalet i komiteen, medlemene
frå Arbeidarpartiet, Høgre, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet
og Kristeleg Folkeparti, viser vidare til vedlagte fråsegn,
datert 8. januar 2013 frå Samferdselsdepartementet v/statsråden
i saka.
Komiteen vil understreka
den viktige rolla luftfarten spelar for at Noreg skal ha eit velfungerande
samfunn. Avinor sitt samfunnsoppdrag er å eiga, driva og utvikla
eit landsomfattande nett av lufthamner og flysikringstenester. Luftfarten
skal tilby eit effektivt, sikkert og miljøvenleg transportsystem
med god tilkomst for alle. I tillegg skal transportsystemet dekkja
samfunnet sitt behov for transport og fremja nasjonal og regional
utvikling.
Komiteens medlemer frå Arbeidarpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet vil føreslå at
representantforslaget vert å leggja ved protokollen, og fremjer
slikt forslag:
«Dokument 8:22 S (2012–2013) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Knut Arild Hareide, Hans Olav Syversen
og Rigmor Andersen Eide om modernisering av norsk luftfart – vert
å leggja ved protokollen.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at Norge er et langstrakt land, og folk i Norge er helt avhengige
av fly for å komme seg raskt og effektivt rundt i landet. Disse
medlemmer ser derfor på flyrutene som en viktig del av kollektivtilbudet,
ikke minst i distrikts-Norge. Disse medlemmer viser
til at Stortinget før sommeren 2013 skal behandle Nasjonal transportplan
2014–2023 og at luftfarten er en viktig del av dette arbeidet. Disse medlemmer viser
til at flytrafikken ofte trekkes frem med negativt fortegn i klimadebatten. Disse
medlemmer viser til at et fly mellom Oslo og Bergen bruker
ca. 11 liter drivstoff per sete, mens en bil vil bruke kanskje 40
liter drivstoff på den samme strekningen. Disse medlemmer viser
til at fly i motsetning til bil og tog ikke trenger tilrettelagte
traseer som skjærer seg igjennom landskapet. Disse medlemmer mener
derfor at man i et land med høye fjell og dype fjorder bør se på
fly som miljøvennlig og effektiv transport.
Disse medlemmer viser til at
representantene Arne Sortevik, Bård Hoksrud og Per Sandberg fremmet
representantforslaget Dokument nr. 8:16 (2008–2009) om modernisering
av luftfartspolitikken i 2008, men at dette forslaget kun fikk Fremskrittspartiets
egne stemmer ved behandlingen i Stortinget.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti viser til at regjeringen Bondevik II
foretok betydelig modernisering av norsk luftfart. Disse
medlemmer viser til fornyelsen og omdannelsen av Luftfartsverket
til et statlig aksjeselskap. Som følge av omstillingen fikk det
nye Avinor helt andre muligheter enn det som var tilfellet for det
gamle Luftfartsverket. Avinor kunne utvikle seg og legge gode investeringsplaner
for fremtiden, noe som har gitt Avinor en forutsigbarhet og en frihet
til å møte et marked i endring. Disse medlemmer mener
det nå er nødvendig med nye forbedringer. Disse medlemmer konstaterer
at den rød-grønne regjeringen ikke har foretatt nødvendige fornyelsesgrep
i løpet av snart åtte år ved makten.
Komiteen vil peika
på at i statsråden sin uttale blir det vist til at spørsmålet om
utskiljing av flysikringsdivisjonen er til vurdering i Samferdselsdepartementet,
og at dette vert å handsama i samband med stortingsmelding om verksemda
i Avinor, som etter planen skal leggjast fram no i vår.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti, mener
rammebetingelsene for luftfarten ikke er godt nok tilpasset den
strukturelle og markedsmessige utviklingen i sektoren.
Flertallet mener flysikringsvirksomheten
bør skilles ut fra Avinors lufthavndrift. Tårntjenestene bør konkurranseutsettes,
og det må etableres et sterkere nordisk samarbeid for underveistjenestene
for å sikre bedre forutsigbarhet, mer stabile og kostnadseffektive
tjenester, samt øke tilgangen på kompetanse og flygeledere.
Flertallet fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen skille flysikringsvirksomheten
ut fra Avinors lufthavndrift og konkurranseutsette tårntjenestene.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at forslagsstillerne ønsker å skille ut flysikringsvirksomheten
ut fra Avinors lufthavndrift og konkurranseutsette tårntjenestene. Disse
medlemmer vil i den forbindelse påpeke at lufthavner i og
utenfor Avinor-systemet må likebehandles både når det gjelder pris
og kvalitet på tjenestene de er pålagt å kjøpe.
Komiteen har merka
seg at Noreg har teke på seg å delta i eit internasjonalt samarbeid
gjennom å slutta seg til NEFAB, og at det både i Prop. 143 S (2011–2012)
og i Innst. 25 S (2012–2013) er uttrykt sterkt ynskje om å integrera NEFAB
og den dansk-svenske luftromsblokka.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti, viser
til at det allerede i dag er et godt samarbeid mellom Sverige og
Danmark i utveksling av arbeidskraft og kompetanse innen luftfarten. Dette
flertallet mener Norge må bli en mer integrert del av dette
kompetansemarkedet.
Flertallet fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen ta initiativ til
et sterkere nordisk samarbeid for flysikringsvirksomheten.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at luftfarten er en global internasjonal bransje i sterk konkurranse,
og at det internasjonale samarbeidet omfatter mye mer enn bare Norden. Disse
medlemmer er enige i forslagsstillernes intensjon om sterkere
nordisk samarbeid for flysikringsvirksomheten, men mener samtidig
at man må se på luftfarten som den globale bransjen den er. Disse
medlemmer vil trekke frem at det finnes internasjonal lovgivning
på området helt tilbake til Warszawa-konvensjonen av 1929 som Norge
ratifiserte i 1937. Disse medlemmer vil også trekke
frem at det er ventet at forordning (EF) nr. 216/2008 vil tre i
kraft som norsk rett i løpet av 2012, jf. Samferdselsdepartementets
svar på Fremskrittspartiet budsjettspørsmål 333 til statsbudsjettet
for 2013.
Komiteen viser til
at Samferdselsdepartementet i samråd med Finansdepartementet har
sett ned ei brei samansett arbeidsgruppe med siktemål å finna tidsbesparande
og effektiviserande endringar i dagens system for tollhandsaming for
flyreisande i transfer på norske flyplassar. Komiteen ser
i møte ei tilråding frå arbeidsgruppa, og vil understreka at ei
forenkling på dette feltet vil vera svært positivt for dei reisande,
og det vil gjera norske flyplassar meir attraktive.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti, viser
til at et godt flytransporttilbud er svært viktig for befolkning
og næringsliv i distriktene. Mange reiser må nødvendigvis foregå
via et knutepunkt i Norge. Det er derfor viktig at slike knutepunkt
fungerer så godt som mulig.
Flertallet mener det må komme
på plass et system for enklere tollbehandling av flyreisende i transfer
på norske flyplasser. Flyreisende fra utlandet må i dag selv hente
sin innsjekkede bagasje, ta denne gjennom tollkontroll, sjekke inn på
nytt og gå gjennom sikkerhetskontrollen på nytt. Dette gir økt tidsbruk
for de reisende, øker den fysiske kompleksiteten, særlig for eldre
reisende, og det øker stressfaktoren ved korte overganger mellom
flyene. Flertallet viser til at dagens ordning har
klare ulemper både for de reisende og for flyselskapene i form av
flere forsinkelser, økte kostnader ved behov for lengre transfertid
enn ønskelig, og ved at kostnadene knyttet til ettersending av bagasje
blir høyere enn nødvendig.
Flertallet viser til at Danmark
og Sverige har iverksatt forenklinger for reisende i transfer til en
innenlandsk flyplass.
Flertallet merker seg at statsråden
i denne saken vil avvente arbeidsgruppens vurderinger. Flertallet vil
imidlertid bemerke at det i flere år har vært et økende behov for
å få på plass et system for mer smidig tollbehandling for transferpassasjerer. Flertallet mener
det nå er på tide å ta de nødvendige grep og fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen utarbeide og iverksette
et system for enklere tollbehandling av flyreisende i transfer på
norske flyplasser.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at engelsk er språket i internasjonal kommersiell luftfart,
og at det jobber norske flygeledere som ikke kan et eneste ord arabisk
i gulfstatene. Disse medlemmer viser til at det norske
regelverket for sivil luftfart derimot krever at samtlige flygeledere
må beherske norsk, og at det har vært et forslag på høring med høringsfrist
15. januar 2013 om å fjerne kravet om norskkunnskaper for å arbeide
som flygeleder i en kontrollsentral. Disse medlemmer viser
til at det sannsynligvis finnes svært mange flygeledere i utlandet
som kan tenke seg å jobbe i Norge. Disse medlemmer viser
til at utenlandske flygeledere dermed kunne løst hele overtidsproblematikken
som er et gjentagende stridstema mellom Avinor og fagforeningen.
I 2012 var det over 1 800 forsinkelser med bakgrunn i ferieavvikling
i Avinor. Disse medlemmer mener derfor at norskkravet
snarest bør fjernes.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti mener man må gå bort fra kravet
om at alle flygeledere må beherske norsk, noe som er et urimelig
krav all den tid det er mangel på flygeledere og engelsk er språket
i internasjonal luftfart.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at norske og skandinaviske aktører i bransjen har konkurrenter
i Europa og resten av verden som flyr direkte til og fra Norge. Disse
medlemmer mener at det er lite gjennomtenkt av regjeringen
å nekte flyselskapet Norwegian helt eller delvis å bruke asiatisk personell
på sine turer til Thailand, når konkurrenter som Thai Air får lov
til å fly direkte fra Oslo med asiatisk crew. Disse medlemmer viser
til at dette er urimelig forskjellsbehandling når SAS benytter delvis
asiatisk personell på sine flighter mellom København og Asia. Disse medlemmer mener
at det er uheldig dersom særnorske restriksjoner fører til at næringslivet må
flagge ut av Norge for å kunne konkurrere på det globale markedet, Disse
medlemmer mener at man isteden bør la norske aktører ha like
gode rammebetingelser som sine utenlandske konkurrenter, inkludert
retten til å bruke utenlandsk crew.
Forslag frå Arbeidarpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Senterpartiet:
Forslag 1
Dokument 8:22 S (2012–2013) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Knut Arild Hareide, Hans Olav Syversen
og Rigmor Andersen Eide om modernisering av norsk luftfart – vert
å leggja ved protokollen.
Tilrådinga frå komiteen vert fremma av medlemene
i komiteen frå Framstegspartiet, Høgre og Kristeleg Folkeparti.
Komiteen viser til
dokumentet og merknadene og rår Stortinget til å gjere følgjande
vedtak:
1. Stortinget
ber regjeringen skille flysikringsvirksomheten ut fra Avinors lufthavndrift
og konkurranseutsette tårntjenestene.
2. Stortinget ber regjeringen ta initiativ
til et sterkere nordisk samarbeid for flysikringsvirksomheten.
3. Stortinget ber regjeringen utarbeide
og iverksette et system for enklere tollbehandling av flyreisende
i transfer på norske flyplasser.
Samferdselsdepartementet viser til oversendelse av
Dok 8 22 S (2012–2013) datert 11. desember 2012. I brevet vises
det til at transport- og kommunikasjonskomiteen ønsker en uttalelse
fra Samferdselsdepartementet innen 7. januar 2012.
Forslagsstillerne har følgende forslag:
1. Stortinget ber regjeringen
skille flysikringsvirksomheten ut fra Avinors lufthavndrift og konkurranseutsette
tårntjenestene.
2. Stortinget ber regjeringen ta initiativ
til et sterkere nordisk samarbeid for flysikringsvirksomheten.
3. Stortinget ber regjeringen utarbeide
og iverksette et system for enklere tollbehandling av flyreisende
i transfer på norske flyplasser.
Samferdselsdepartementet har følgende uttalelse til
forslagene:
Avinor er et integrert selskap med ansvar både for
lufthavner og flysikringstjenester. Flysikringstjenestene er i dag
organisert i en egen divisjon i morselskapet Avinor AS. I Avinors plan
for virksomheten 2012–2014 (§ 10-plan) har selskapet foreslått at
flysikringsdivisjonen skal skilles ut som et eget heleid datterselskap under
morselskapet. Forslaget er vedtatt mot de ansattevalgtes representanter
i styret. I § 10-planen heter det videre at Avinor har en ambisjon
om å ha en ledende posisjon i den nordeuropeiske luftromsblokken
(NEFAB) og eventuelle utvidelser av denne. Dersom tårntjenester
skulle konkurranseutsettes i framtida, har selskapet som mål å være
dominerende på hjemmemarkedet. Avinor ser også for seg flere interessante tjenesteområder
innenfor flysikring som aktuelle satsningsområder dersom det åpnes
for at Avinor kan konkurrere internasjonalt.
Samferdselsdepartementet er nå i ferd med å vurdere
forslaget om utskilling av flysikringsdivisjonen og tar sikte på
å komme tilbake til Stortinget med saken i stortingsmeldingen om virksomheten
i Avinor. Etter planen skal meldingen legges fram til våren.
Samferdselsdepartementet vil i sin vurdering
ta utgangspunkt i at organiseringen av flysikringstjenestene må
ses i lys av hvilke oppgaver virksomheten skal løse. Når det gjelder underveistjenester,
må spørsmålet om organisering vurderes i lys av at Norge alt har
tatt på seg forpliktelser om et internasjonalt samarbeid gjennom
tilslutningen til NEFAB, jf. Prop. 143 S (2011–2012) og Innst. 25
S (2012–2013). Både i proposisjonen og innstillingen er det for
øvrig uttrykt et sterkt ønske om å integrere NEFAB og den dansk-svenske
luftromsblokken. Spørsmålet om organiseringen av flysikringstjenesten
må videre ses i sammenheng med om tårntjenestene i Norge skal konkurranseutsettes,
samt om Avinor skal tillates å konkurrere om flysikringstjenester i
utlandet.
Når det gjelder situasjonen i flysikringstjenestene
ellers, vil Samferdselsdepartementet vise til at det er styret og
den daglige ledelsen som har ansvaret for å iverksette tiltak som
er nødvendige for å unngå en gjentakelse av hendelsene sist sommer.
Samferdselsdepartementet følger dette arbeidet tett både som forvalter
av det statlige eierskapet i Avinor og i rollen som myndighet for
luftfarten.
Som myndighet har Samferdselsdepartementet utpekt
Avinor som nasjonal yter av flysikringstjenester. Vedtaket ble nylig
forlenget for to år med virkning fra 26. september 2012. I den forbindelse
ble det bestemt at Luftfartstilsynet nå kan be Avinor om å fremlegge
planer for hvordan robustheten i tjenesteytingen kan forbedres ved
å muliggjøre overføring av tjenesteytelse fra én kontrollsentral
til en annen ved bortfall eller begrenset kapasitet. I tillegg kan
Luftfartstilsynet be om detaljerte planer og redegjørelser for hvordan
Avinor sikrer bemanningen per måned, uke, dag og vakt. Herunder
skal Avinor også måtte redegjøre for hvilken plikt den enkelte flygeleder
har til å møte på jobb ved tilkalling på grunn av andres sykefravær.
Videre innførte Samferdselsdepartementet fra 2012 et nytt system
for ytelsesstyring. I ytelsesstyringssystemet måles Avinors flysikringstjenester
på områdene kapasitet (forsinkelser) kostnadseffektivitet (avgiftsnivå),
sikkerhet og miljø.
Samferdselsdepartementet vil ellers vise til
at Luftfartstilsynet allerede har et forslag ute på høring om at
det ikke skal stilles krav om norskkunnskaper for å arbeide som
flygeleder i en kontrollsentral. Høringsfristen er 15. januar 2013.
Når det gjelder spørsmålet om utarbeidelse av
et system for enklere tollbehandling av flyreisende i transfer på
norske flyplasser, har Samferdselsdepartementet i samråd med Finansdepartementet
nedsatt en bredt sammensatt arbeidsgruppe med representanter fra
luftfartsnæringen, politi og tollmyndigheter for å drøfte denne
saken. Arbeidsgruppen er bedt om å vurdere mulige alternativer for
å kartlegge mulige tidsbesparende og/eller effektiviserende endringer
i dagens system. Endelig rapport fra arbeidsgruppen foreligger ennå
ikke. Arbeidsgruppen har imidlertid signalisert at ev. endringer
i dagens regime vil kunne få budsjettmessige konsekvenser. Regjeringen vil
ta stilling til arbeidsgruppens anbefaling når denne foreligger.
Oslo, i transport- og kommunikasjonskomiteen, den 5. februar 2013
Knut Arild Hareide |
Magne Rommetveit |
leiar |
ordførar |