Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jan Bøhler, Tore Hagebakken, Sigvald Oppebøen Hansen, Anna Ljunggren
og Tove-Lise Torve, fra Fremskrittspartiet, Hans Frode Kielland
Asmyhr, Ulf Leirstein, Åse Michaelsen og lederen Per Sandberg, fra Høyre,
André Oktay Dahl og Anders B. Werp, fra Sosialistisk Venstreparti, Akhtar
Chaudhry, og fra Senterpartiet, Jenny Klinge, viser til
Dokument 8:20 S (2012–2013) Representantforslag fra stortingsrepresentantene
Jan-Henrik Fredriksen, Per-Willy Amundsen, Øyvind Korsberg og Hans Frode
Kielland Asmyhr om umiddelbar forsterkning av redningshelikopterberedskapen. Komiteen viser
videre til justis- og beredskapsministerens brev datert 11. januar
2013 (vedlagt) med departementets uttalelse i anledning av representantforslaget. Komiteen viser, som
forslagsstillerne, også til at det er bevilget 300 mill. kroner
i 2013 til styrking av redningstjenesten, i hovedsak for å gjennomføre
planlagte vedlikeholdstiltak og oppdateringer av Sea King-flåten.
I Prop. 146 S (2010–2011) informeres også Stortinget om hvordan
det arbeides med tiltak for å sikre videre beredskap og drift av
dagens redningshelikoptre. Komiteen konstaterer at
dette er fulgt aktivt opp i 2013-budsjettet.
Komiteen er sterkt opptatt av
at landet må ha en effektiv og god redningstjeneste, der alle gode krefter
– offentlige etater, private selskaper og frivillige organisasjoner
– fortsetter sitt gode samvirke for å redde liv i akutte situasjoner. Komiteen mener
dette har vært, og er, en velfungerende modell, hvor redningshelikoptrene selvsagt
utgjør en svært viktig del.
Komiteen har merket seg at statsråden
skriver i sitt brev at behovet for redningshelikoptre blir dekket
med de ressurser Hovedredningssentralen til enhver tid har til disposisjon,
først og fremst Sea King-helikoptrene, i tillegg til alternative
helikopterressurser, sivile som militære. Komiteen konstaterer
at andre helikopterressurser enn Sea King-helikoptrene således er
å anse som en del av vår samlede helikopterberedskap. Likevel er
det selvsagt svært viktig at den offentlige primærressursen er velfungerende
og i god stand, i påvente av nye moderne redningshelikoptre, hvor
prosessen dessverre er blitt forsinket.
Komiteen konstaterer at anbudsfristen
for kjøp av nye redningshelikoptre til Fastlands-Norge nå er gått
ut, 18. desember 2012, og har merket seg at statsråden slår fast
at det planlegges kontraktsinngåelse i 2013.
Forslagsstillerne trekker fram den såkalte Kamaro-hendelsen
i oktober 2012, og komiteen viser til statsrådens
brev der hun beskriver hvilke andre ressurser som ble tatt i bruk
da de to stasjonerte redningshelikoptrene stasjonert på Banak ikke
kunne fly.
Komiteen tar til etterretning
at statsråden opplyser at dagens Sea King-helikoptre uansett er svært
godt vedlikeholdt og vil fungere godt i mange år. Hun gjør det samtidig
klart at det ikke kan utelukkes at det kan oppstå utfordringer når Sea
King-helikoptre er tatt ut av beredskap, og uforutsette hendelser
kan sette ytterligere helikoptre ut av drift for en kortere eller
lengre periode. Komiteen mener derfor, som statsråden, at
det er viktig at situasjonen følges nøye og at departementet utreder
muligheter for ytterligere forsterkning av helikopterberedskapen. Komiteen er
også tilfreds med at innleie av private helikoptre vil være en av
de mulighetene som vurderes, og mener slik sett at forslagsstillernes intensjoner
er ivaretatt på en årvåken og aktiv måte fra Justis- og beredskapsdepartementets side.
Komiteen er fornøyd med den innsatsen
Sea King-helikoptrene utfører, men vil samtidig understreke at nye
helikoptre vil gi et vesentlig bedre utgangspunkt for tjenesten. Komiteen vil også
uttrykke stor takk til alle dem som til daglig utfører dette krevende
arbeidet, både gjennom det offentlige og i kommersiell regi. Uten
denne innsatsen kunne resultatene ha blitt verre.
Komiteen viser videre til de
økte vedlikeholdskostnadene og utfordringen ved å fremskaffe deler
til vedlikehold. Også her mener komiteen at de som
utfører oppgavene, fortjener honnør. Komiteen mener
at de menneskelige kvalitetene redningshelikoptertjenesten besitter er
blant de beste i verden. Sea-King-helikoptrene har vært og er gjenstand
for systematisk vedlikehold av meget høy kvalitet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre er svært skuffet over den manglende fremdriften
i denne saken. Stortinget behandlet de grunnleggende prinsippene
i den nasjonale redningshelikoptertjenesten den 16. mai 2002. Det
er mer enn 10 år siden, og disse medlemmer hadde
forventet en mer offensiv holdning i en så viktig sak.
Det er et paradoks, slik disse medlemmer ser det,
at regjeringen ikke i større grad har bidratt til å fremskaffe nye
redningshelikoptre raskere enn det som nå er planen. Det fremstår
samtidig som et paradoks at offshore-installasjonene på norsk sokkel
har en vesentlig bedre områdeberedskap enn det staten har. Noen
av de AWSAR-helikoptrene som benyttes til kommersiell aktivitet
er å anse som noe av det aller mest avanserte som finnes, noe som
setter statens innsats på området i et merkelig lys, etter disse
medlemmers skjønn.
Disse medlemmer er oppriktig
bekymret for at det må skje en stor ulykke med mange tapte liv før
alvoret innses. I Kamaro-episoden kunne nettopp dette ha skjedd,
og statens redningshelikoptre kunne ikke utføre oppdraget. Heldigvis
for dem om bord på Kamaro fantes det helikopterbidrag fra en kommersiell
aktør som reddet dem som var om bord. Hadde ikke denne ressursen vært
tilgjengelig, kunne resultatet ha blitt skikkelig ille. Disse
medlemmer vil derfor atter en gang påpeke viktigheten av
et nært og godt samarbeid mellom statens ressurser og de som opererer
på kommersiell basis. Disse medlemmer har en oppfatning
av at det finnes et forbedringspotensial her. Disse medlemmer mener
videre at også de kommersielle aktørene må berømmes når de bidrar.
Dette vil, slik disse medlemmer ser det, bidra til
en mer positiv holdning uavhengig av hvem man representerer.
På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende
forslag på nytt:
«Stortinget ber regjeringen umiddelbart igangsette
et arbeid med tanke på innleie av private helikoptre for å heve
helikopterberedskapen til redningstjenesten.»