Det vises til justiskomiteens brev av 18. desember
2012 med anmodning om Justis- og beredskapsdepartementets uttalelse
i anledning ovennevnte forslag fra stortingsrepresentantene Jan-Henrik
Fredriksen, Per-Willy Amundsen, Øyvind Korsberg og Hans Frode Kielland
Asmyhr.
Den norske redningstjenestemodellen er basert på
at alle ressurser i Norge - statlige, fylkeskommunale, kommunale,
private og frivillige - som er egnet for akuttinnsats for å redde
liv, skal kunne mobiliseres for innsats i redningstjenesten. Den
offentlige redningstjenesten er således organisert som et samvirke
mellom en rekke offentlige etater, private selskaper og frivillige
organisasjoner. Behovet for redningshelikoptertjenester har derfor
gjennom alle år blitt dekket med de ressursene Hovedredningssentralen
til enhver tid har til disposisjon. Det omfatter både offentlig
dedikerte primærressurser som Sea King- helikoptre, i tillegg til
sivile helikopterressurser. Dersom Sea King-helikoptrene av ulike
årsaker ikke er tilgjengelige, settes slike alternative ressurser
inn, sivile som militære. I tillegg er det inngått en begrenset avtale
om utførelse av redningshelikoptertjeneste på Rygge-basen for å
dekke opp når Sea King-helikopteret på denne basen deltar i kortvarig
øvelsesaktivitet. Private aktører og frivillige organisasjoner som
deltar i redningsarbeid får dekket sine driftsutgifter etter avtale.
Under den såkalte Kamaro-hendelsen i oktober 2012,
hadde både Kystvaktens skip og Lynxhelikopter viktige funksjoner,
i tillegg til de private ressursene som bisto i hendelsen. For å
dekke opp for Sea King-helikopteret på Banak som var ute av funksjon,
ble Forsvarets Bell-helikopter flyttet til Banakbasen for søk/redning
og ambulanseflyging over land, og Sea Kinghelikoptre fra Bodø og
Ørland ble flyttet nordover for bistand.
Anbudsfristen for kjøp av nye redningshelikoptre
til Fastlands-Norge gikk ut 18. desember, og det planlegges kontraktsinngåelse
i 2013. Når nye redningshelikoptre er på plass vi det gi en styrket
redningsberedskap, gjennom bl.a. bedre rekkeviddekapasitet, raskere
flyhastighet og mer moderne utstyr for søk, redning og luftambulanseoppdrag.
I Prop. 146 S (2010-201I) Anskaffelse
av nye redningshelikoptre mv. i perioden 2013–2020 informeres
Stortinget om hvordan det arbeides med tiltak for å sikre slik videre
beredskap og drift av dagens redningshelikoptre. Det er utarbeidet
en tiltakspakke for vedlikehold og oppgradering av Sea King-flåten,
frem til nye redningshelikoptre er på plass. Tiltaksplanen omfatter
blant annet oppbygging av delelagre, materiellavtaler, nødvendige
modifiseringer og styrking av teknisk personell. Regjeringen har styrket
redningstjenesten med 300 millioner kroner i2013, blant annet for
å sikre gjennomføring av de planlagte vedlikeholdstiltakene.
Dagens Sea King-helikoptre er uansett svært godt
vedlikeholdte og de vil fungere godt i mange år. Til tross for en
til tider utfordrende driftssituasjon, er tilgjengelighetsgraden
og responstiden høy over hele landet. Man kan likevel ikke utelukke
at det i tidsrom hvor Sea King er tatt av beredskap kan oppstå situasjoner
som kan få konsekvenser for redningsoppdrag fordi alternative ressurser
ikke er tilgjengelige eller tilstrekkelige. Det vil også være en
risiko for at uforutsette hendelser kan sette ytterligere helikoptre
ut av drift i kortere eller lengre perioder. Justis- og beredskapsdepartementet
følger derfor situasjonen nøye, og utreder muligheter for ytterligere
forsterkning av redningshelikopterberedskapen. Innleie av private
helikoptre vil være en av de muligheter som vurderes.