Det fremmes i dokumentet følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen legge frem en ny kolsstrategi
som en oppdatering av Nasjonal strategi for kolsområdet 2006–2011.»
Forslagsstillerne viser til at mens 1 av 15
i den voksne norske befolkningen hadde kols (kronisk, obstruktiv
lungesykdom) på midten av 1990-tallet, var andelen økt til 1 av
8 i 2006.
Forslagsstillerne ønsker å bidra til at spredningen
av kols blir bekjempet med virkningsfulle tiltak og en handlekraftig
politikk, og mener innsatsen mot kols i dag ikke reflekterer hvilket alvorlig
samfunnsproblem sykdommen er.
Forslagsstillerne mener at en handlingsplan
for å møte kolsutfordringen må omfatte tiltak som styrker tilbudet
om diagnostisering, røykeavvenning, rehabilitering, medisinering
og lindrende behandling til den delen av befolkningen som blir rammet
av kols. De mener det er problematisk om gapet mellom befolkningens
behov og helsetjenestens tilbud er stort. Det antydes at gapet er
i ferd med å bli større, både fordi andelen kolssyke i befolkningen
øker, og fordi viktige deler av tilbudet i de senere årene er blitt
svekket.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jorodd Asphjell, Thomas Breen, Tove Karoline Knutsen, Sonja Mandt,
Wenche Olsen og Anita Orlund, fra Fremskrittspartiet, Jon Jæger
Gåsvatn, Kari Kjønaas Kjos og Morten Stordalen, fra Høyre, lederen
Bent Høie, Sonja Irene Sjøli og Erna Solberg, fra Sosialistisk Venstreparti,
Audun Lysbakken, fra Senterpartiet, Kjersti Toppe, og fra Kristelig
Folkeparti, Line Henriette Hjemdal, viser til at kols og
andre kroniske lungesykdommer rammer en stor gruppe mennesker. Antall
kolssyke i Norge er cirka 370 000 og øker med 20 000 årlig. Hos
cirka 70 prosent av pasientene er tobakksrøyking årsaksfaktor alene,
og i resterende tilfeller er yrkesmessig eksponering med eller uten
tobakk årsaken. Komiteen viser videre til at FN og
Verdens helseorganisasjon (WHO) nå retter oppmerksomheten mot kols
og andre kroniske, ikke-smittsomme sykdommer som for en stor grad
kan forebygges ved redusert tobakksbruk og endringer i livsstil. Komiteen viser
til at regjeringen laget «Nasjonal strategi for KOLS-området 2006–2011»
og opprettet Nasjonalt kolsråd som en del av strategien. Komiteen mener
strategien har vært et nødvendig og nyttig virkemiddel i arbeidet
mot den tiltagende kolsepidemien. Den vedtatte kolsstrategien hadde
varighet ut 2011.
Komiteen mener langsiktig primærforebygging
må ha som mål å redusere forekomsten av kols i betydelig grad, men
dette kan ta tid da det er lang tidsforskyvning mellom endret røykeadferd
og forekomst av kols i befolkningen. Komiteen mener
primærforebygging av kols må skje gjennom kutt i tobakksrøyking
og ved et aktivt arbeid mot helseskadelig inhalasjon i arbeidslivet,
samt ved oppmerksomhet rundt usunt kosthold, fysisk inaktivitet
og luftforurensing. Komiteen mener derfor det er
nødvendig å ha en bred og aktiv strategi for forebygging av tobakksskader
i tråd med anbefalinger fra WHO. Samtidig vil komiteen understreke
at det er viktig å stille diagnosen kols tidlig hos de som er rammet.
Det gir mulighet for tidligst mulig intervensjon gjennom røykeslutt
og livsstilsendring. Komiteen understreker at dette
dreier seg om en svært stor gruppe pasienter, og mener det må stilles
krav til veiledere og kunnskap hos fastlegene slik at diagnosen
erkjennes tidlig. Kols er en kronisk sykdom hvor utviklingen kan bremses,
og mange pasienter vil i forløpet ha god nytte av økt kunnskap om
egen sykdom og rehabilitering. Kols er for en del pasienter en alvorlig,
kronisk sykdom hvor livets sluttfase kan være svært vanskelig, og komiteen vil
understreke behovet for adekvat kompetanse på god og riktig lindrende
behandling for pasienter som trenger det.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til helse- og omsorgsministerens brev av 14. desember 2012 og
er enig i at den videre satsingen for å bekjempe kols bør skje som
en integrert del av det tverrsektorielle folkehelsearbeidet og oppfølgingen
av Samhandlingsreformen.
Flertallet viser til at et bedre
og mer effektivt og koordinert behandlings- og rehabiliteringstilbud
til de store kronikergruppene med kols- og diabetespasienter vil
bli konkret fulgt opp i stortingsmeldingene om folkehelse og om
innovasjon i omsorg, som kommer våren 2013. Flertallet mener
at det i tillegg må jobbes videre med å utvikle mer tverrfaglig
samarbeid i primærhelsetjenesten og heve kompetansenivået i allmennlegetjenesten
for tidlig intervensjon og kontinuitet i oppfølgingen av disse gruppene.
De som har behov for spesialisert rehabilitering, skal fremdeles
få det, men rehabilitering og mestring av kronisk sykdom må være
et integrert element i hele behandlings- og oppfølgingsforløpet
i tråd med intensjonene i Samhandlingsreformen.
Flertallet foreslår at representantforslaget
vedlegges protokollen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti viser til at representantforslaget
under behandling fremmet et konkret forslag om å be regjeringen
legge frem en ny kolsstrategi, samt understreket den verdifulle
rollen Kolsrådet hadde spilt under den forrige strategien.
Disse medlemmer viser til at
også Landsforeningen for hjerte- og lungesyke har uttalt at Norge
«må få på plass en ny kolsstrategi». Som LHLs generalsekretær har
påpekt, og som det også vises til i representantforslaget, er det
store mangler i tilbudet til denne store og syke pasientgruppen,
og det gjøres for lite for å få bukt med lidelsene dette medfører.
Disse medlemmer er glade for
at regjeringen og regjeringspartiene i komiteen understreker at de
ser utfordringene knyttet til kols i Norge og behovet for bedre
diagnostikk, forebygging, behandling og rehabilitering. Disse
medlemmer stiller seg derfor undrende til at de ikke drøfter,
eller i det minste begrunner, sin motstand mot å få på plass en
ny kolsstrategi. Disse medlemmer mener ikke minst
at dette er underlig sett i lys av det skryt de gir til den forrige strategiperioden. Disse
medlemmer vil også her vise til at noe av det siste Nasjonalt
kolsråd gjorde, var å vurdere gjennomføringen av kolsstrategien
og oppfølgningen av den. Blant anbefalingene som ble gitt da, var
at helsemyndighetene skulle lage en ny kolsstrategi som et sentralt
dokument for politikkutforming, ikke minst når det gjelder Samhandlingsreformen.
Disse medlemmer er enig i at
Samhandlingsreformens intensjoner underbygger viktige deler av en
strategi for å forbedre tilbudet til kolssyke, men mener det er
i de konkrete tiltakene, oppfølgningen og ressursene at tilbudet
må forbedres – ikke i målsettingene. Her vil disse medlemmer særlig
understreke behovet for god behandling og ikke minst rehabilitering
av kolssyke. I denne sammenheng er det positivt at regjeringen også
har opprettet en tilskuddsordning for oppfølgning av kolspasienter
i kommunene, og disse medlemmer er spent på resultatene
dette vil gi i praksis for pasienter. Gitt utfordringene knyttet
til denne pasientgruppens behov, nødvendigheten av bedre forebygging,
diagnostisering, tilrettelegging for mestring, behandling, rehabilitering
og lindring, også utenfor helsefeltet, mener disse medlemmer at
det er viktig med en helhetlig utformet og tiltaksorientert strategi.
Det vil sørge for at vi bedre møter de problemene kols medfører
for samfunnet og for pasientene.
Disse medlemmer vil derfor gjenta
forslaget fra dokumentet under behandling, og fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen legge frem en ny kolsstrategi
som en oppdatering av Nasjonal strategi for kolsområdet 2006–2011.»
Disse medlemmer vil påpeke at
det nasjonale kolsrådet som fungerte frem til 2011, fikk utført omfattende
undersøkelser blant allmennleger som viste særdeles mangelfulle
kunnskaper om diagnose, behandling og oppfølging av kols. Det fremkom
også at det kun var 18 prosent som hadde tilbud om røykeavvenning.
Vi vet at det i dag finnes en stor andel pasienter som er underdiagnostiserte. Disse
medlemmer mener derfor det er meget viktig å øke kunnskap
om kols og styrke kvaliteten på behandlingen. Det er også viktig
at fastlegene kan dokumentere kvaliteten på arbeidet de leverer
blant annet overfor kolspasienter.
Disse medlemmer viser til at
kols utgjør enda et helseområde hvor de frivillige organisasjonene
har gått i front for å få frem informasjon og kunnskap og få i gang
tiltak til dem som er rammet. Disse medlemmer merker
seg at regjeringen tar til orde for at den videre satsingen for
å bekjempe kols skal skje som en del av folkehelsearbeidet og gjennom
oppfølging av Samhandlingsreformen. Disse medlemmer mener
dette er en altfor passiv tilnærming til en alvorlig folkesykdom
som er stadig økende. Disse medlemmer har tidligere
pekt på faren for at kronikere er de som kan bli lidende som en følge
av Samhandlingsreformen, da kroniske, ikke-smittsomme sykdommer
krever en annen tilnærming og oppfølging over tid enn det vi ser i
dag. Vi vet også at kolspasienter er blant de mest hyppige «svingdørspasientene»
i spesialisthelsetjenesten, med opp til 40 prosent reinnleggelser
i løpet av ett år.
Disse medlemmer viser til viktigheten
av rehabilitering for kolspasienter og mener at regjeringens dramatiske
endring av refusjonstakster har ført til at mange tilbud er lagt
ned. Vi ser også at spesialisthelsetjenesten bygger ned sine rehabiliteringstilbud
før kompetansen i kommunene er bygget opp. Disse medlemmer har
ved gjentatte anledninger også pekt på den mangelfulle satsingen
på lindrende behandling, noe som er særdeles viktig også i siste
del av sykdomsforløpet ved kols.
Disse medlemmer viser til at
en samlet opposisjon i forbindelse med behandlingen av statsbudsjettet
for 2013 foreslo å få på plass en tilskuddsordning for etablering
av hospiceplasser både hos offentlige, private og ideelle aktører, og
viser til de respektive partienes bevilgninger til dette formålet
i deres alternative budsjetter.
Disse medlemmer mener at en ny
kolsstrategi må ses i et folkehelseperspektiv. Forebyggende tiltak
er viktige. Disse medlemmer vil få minne om Bondevik
II-regjeringens stortingsmelding Resept for et sunnere Norge, som fokuserte
på tobakkens innvirkning på folkehelsen. Denne stortingsmeldingen
var utgangspunktet for røykeloven som ble fremmet av samme regjering.
Både andelen dagligrøykere og passive røykere har gått ned. I et
lengre perspektiv vil dette bidra sterkt til å redusere forekomsten av
kols siden dette er en sykdom som utvikler seg over mange år.
Disse medlemmer mener at man
også må fokusere på den luften som befolkningen puster inn. Ren
luft er viktig både ute og inne. I likhet med de fleste folkehelsetiltak
er tiltak for en bedre lungehelse ikke kun en oppgave for helse-
og omsorgstjenesten. Samhandlingsreformens intensjoner og samarbeidsformer
kan i denne sammenheng benyttes. En renere luft utendørs kan man
oppnå ved høyere andel piggfrie dekk om vinteren slik at forekomsten
av svevestøv reduseres, ved bedre satsing og tilrettelegging for kollektivtransport
og bedre og flere sykkelveier.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti vil få peke på at Kristelig Folkeparti nylig har
fremmet et nytt representantforslag om folkehelse der økt grad av
oppmerksomhet på fysisk aktivitet og bedre tilgang til trygge sykkelveier
var blant tiltakene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett, hvor det for
2013 også er bevilget 25 mill. kroner ekstra til blant annet oppfølging av
kolsstrategien.
Forslag fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig
Folkeparti:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen legge frem en ny kolsstrategi
som en oppdatering av Nasjonal strategi for kolsområdet 2006–2011.
Komiteens tilråding fremmes av Arbeiderpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Senterpartiet.
Komiteen viser til
representantforslaget og merknadene og rår Stortinget til å gjøre
følgende
vedtak:
Dokument 8:146 S (2011–2012) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Bent Høie og Sonja Irene Sjøli om en
ny kolsstrategi – vedlegges protokollen.
Samhandlingsreformen har tre hovedmålsettinger
som alle er viktige for pasienter med KOLS. Både målet om mer helhetlige
og koordinerte tjenester, målet om et bedre folkehelsearbeid og en
styrket innsats tidlig i forløpet, og målet om at en større del
av tjenestene skal leveres i kommunene, er viktige for pasienter
med KOLS. Jeg mener at hvor godt samfunnet og helsetjenesten lykkes
med å forebygge og behandle KOLS, er en indikator både på hvor godt
folkehelsearbeidet fungerer, og en indikator på i hvor stor grad
vi lykkes med samhandlingsreformen.
KOLS-strategien for perioden 2007-2010 har hatt
som formål å styrke arbeidet på feltet både når det gjelder forebygging,
diagnostisering og behandling. Strategien ble videreført til og
med 2011 og er nå avsluttet. De viktigste resultatene i strategiperioden
er:
At andelen dagligrøykere
i befolkningen fortsetter å synke. Den var i 2010 på 19 %. Særlig
gledelig er det at andelen dagligrøykere i den yngste aldersgruppen,
16-24 år, viste en enda tydeligere reduksjon og nå er nede i 12
%. Det forebyggende arbeidet vil følges videre opp i den kommende
strategien for tobakksforebygging.
Det er etablert et nasjonalt kvalitetsregister
for personer med KOLS (RegKOLS), som er i drift fra 2011.
Det er utgitt nasjonale kliniske retningslinjer, herunder
tiltak for å finne personer med udiagnostisert KOLS og/eller høy
risiko for å få sykdommen.
Den videre satsing i forhold til KOLS vil skje som
en integrert del av det tverrsektorielle folkehelsearbeidet og oppfølging
av samhandlingsreformen. Utviklingen innen både medisin og teknologi
gjør at flere KOLS-pasienter kan få et tilbud i kommunene eller
behandling hjemme. Spesielt for pasienter med alvorlig KOLS-sykdom
som i dag har hyppige sykehusinnleggelser, vil tettere oppfølging
av fastlege og i eget hjem, og eventuelt innleggelse i et kommunalt
øyeblikkelig hjelp-tilbud i stedet for i sykehus ved en forverring,
kunne øke kvaliteten i oppfølgingen. Dette vil gjøre det lettere
å fortsette å leve et så normalt liv som mulig.
Pasienter som mottar lindrende behandling beveger
seg ofte mellom sykehus og sykehjem og/eller hjemmet. For å gjøre
denne overgangen mer sømløs er det viktig med et godt samarbeid mellom
de tverrfaglige palliative teamene i spesialisthelsetjenesten og
den kommunale helse- og omsorgstjenesten. Samhandlingen mellom disse
enhetene, utviklingssentrene for sykehjem og hjemmetjenester og
kommunene er grunnleggende for god lindrende behandling og god omsorg
ved livets slutt. Jeg mener tilbudet om lindrende behandling og
omsorg ved livets slutt bør bygges opp som en del av den ordinære helsetjenesten.
Flere av dem som i dag behandles i sykehus, vil kunne få et bedre
tilbud i kommunen. Med samhandlingsreformen styrkes den kommunale
helse- og omsorgstjenesten organisatorisk, kompetansemessig og ressursmessig, også
for denne pasientgruppen. Det er bl.a. etablert en egen tilskuddsordning
for å styrke kompetansen og kapasiteten innen lindrende behandling
og omsorg ved livets slutt utenfor sykehus. Investeringstilskuddet
til sykehjem og omsorgsboliger gjør det samtidig mulig å bygge flere
og bedre heldøgns omsorgsplasser, herunder palliative enheter. Vi
følger tilskuddsordningen nøye, og vurderer løpende rammen for ordningen
og innfasingen av den. I regelverket for Husbankens tilskuddsordning har
vi gjort det klart at også palliative enheter skal få støtte.
Det er tydeliggjort både i den nye kommunale helse-
og omsorgstjenesteloven og i den nye fastlegeforskriften at de kommunale
tjenestene til kronikergrupper skal bli bedre og mer koordinerte,
samt at det forebyggende og helsefremmende arbeidet skal styrkes.
Folkehelseloven tydeliggjør kommunenes ansvar for det tverrsektorielle
folkehelsearbeidet. Den tverrdepartementale folkehelsestrategien,
som regjeringen arbeider med, og som vil komme som en stortingsmelding
til våren, skal bidra til å styrke folkehelsearbeidet. Strategien
legger føringer for den statlige innsatsen i det brede folkehelsearbeidet.
Men den vil også ha betydning for frivillige organisasjoner, kommunesektoren
og næringsliv, ved at den legger premisser for samarbeid, stimuleringer,
reguleringer mv. som angår disse, slik at samfunnet som helhet bidrar til
å fremme befolkningens helse. Hensikten er å styrke koordineringen
mellom sektorer, og gi mulighet for å se ulike områder i sammenheng.
Folkehelsearbeidet skal være langsiktig, systematisk
og kunnskapsbasert. Bedre folkehelsearbeid er viktig for å forebygge
mange sykdommer, blant annet KOLS. En viktig grunn for meg til å
angripe dette området bredt med å involvere omtrent samtlige departementer,
er en erkjennelse av at en stor del av det aller viktigste folkehelsearbeidet
skjer utenfor helsesektoren. Det har derfor også vært viktig for
meg at dette arbeidet tar tak i livsløpsperspektivet og arenaer som
barnehage, skole og arbeidsliv. Dette må til for bl.a. å lykkes
bedre med å utjevne sosiale forskjeller knyttet til helse. To viktige
områder, som jeg vil nevne, er tiltak som fremmer en god barndom
der en helsefremmende livsstil blir en naturlig del av oppveksten.
En god barndom varer livet ut. Vi må også klare å favne de eldre
slik at vi som samfunn bedre legger til rette for en aktiv, trygg
og frisk alderdom.
Fysisk aktivitet er svært viktig for å forebygge flere
ulike sykdommer og er også viktig for at personer med etablert KOLS
skal opprettholde god lungekapasitet og dermed livskvalitet. Ved utgangen
av 2009 hadde om lag 70 kommuner etablert frisklivssentraler. To
år senere var antallet mer enn doblet. Frisklivssentraler er forankret i
den kommunale helse- og omsorgstjenesten og har tilbud om hjelp
til endring og mestring av levevaner ved hjelp av motivasjonssamtale/helsesamtale,
fysisk aktivitetstilbud, tilbud for kostholdsendring, samt tilbud
om røykeslutt. Helsedirektoratet ga i 2011 ut en veileder for etablering
og organisering av frisklivssentraler.
Regjeringen har for 2013 også opprettet en tilskuddsordning
på 30 mill. kroner, som bl.a. skal bidra til bedre oppfølging av
personer med KOLS i kommunene. Tilskuddsordningen skal stimulere
kommunene til å lage systemer for sammenheng og kontinuitet i oppfølgingen
av store kronikergrupper, som KOLS og diabetes.
De nye faglige retningslinjene for KOLS, som Helsedirektoratet
har utviklet i samarbeid med fagmiljøer og brukere, skal bidra til
at flere får diagnosen tidligere. Fra 2011 ble også kombinasjonspreparater
til inhalasjon tilgjengelig på blå resept. Et tiltak, som gjør effektiv
behandling mer tilgjengelig.
Samhandlingsreformen er en retningsreform. Regjeringen
vil fortløpende vurdere hvilke tiltak som vil bidra til å videreutvikle
de kommunale helse- og omsorgstjenestene og spesialisthelsetjenestene
i tråd med reformens målsettinger. Vi vil som en del av dette vurdere
hvordan de gode resultatene fra KOLS-strategien best mulig følges
opp som en integrert del av reformen og det brede folkehelsearbeidet.
Oslo, i helse- og omsorgskomiteen, den 5. februar 2013
Bent Høie |
Anita Orlund |
leder |
ordfører |