Foreldrepermisjonsordningen skal gi foreldrene god
mulighet til å ta vare på barnet i det første leveåret. Den norske
ordningen for foreldrepermisjon skal også gi både mor og far gode
muligheter til å kombinere småbarnsomsorg og yrkesaktivitet.
Forslagsstillerne mener det er viktig å legge
til rette for at fedre kan tilbringe tid med barna sine i småbarnsalderen,
men mener samtidig det er viktig at permisjonsordningen er fleksibel
slik at hver enkelt familie kan velge den løsningen som passer best
for seg og sitt barn. Forslagsstillerne mener dagens norske foreldrepermisjonsordning har
gått for langt i å regulere hvordan familien skal innrette permisjonstiden.
Et ønske om at mor og far i større grad deler permisjonstiden likt mellom
seg, bør derfor heller søkes oppnådd gjennom målrettet holdningsarbeid
enn gjennom statlig detaljstyring.
På bakgrunn av regjeringens informasjon i statsbudsjettet
finner forslagsstillerne det meget bekymringsfullt at det norske
regelverket er så komplisert at fedre ikke kjenner til sine rettigheter,
og videre at offentlig informasjon har vært mangelfull eller misvisende.
Konsekvensen av dette er tapt samvær mellom barn og foreldre. Regjeringens
opplysninger viser ifølge forslagsstillerne med all tydelighet at
regelverket har behov for forenkling. Forslagsstillerne vil videre
påpeke at den norske ordningen med kvoteinndeling av foreldrepermisjonsordningen skaper
problemer for familier som ikke har mulighet til å utnytte kvotene.
Når en av foreldrene ikke kan ta ut hele sin kvote av foreldrepermisjonen,
mister barnet og familien disse ukene sammen, fordi kvoteuker i
dag ikke kan overføres mellom foreldrene.
Det er ifølge forslagsstillerne svært uheldig
at barn i en rekke familier i dag mister store deler av tiden med
mor eller far avsatt i foreldrepermisjonsordningen fordi foreldrene
ikke er i stand til å etterleve reglene i dagens kvoteinndelte permisjonsordning.
Forslagsstillerne er i utgangspunktet for en
fri deling av permisjonstiden hvor foreldrene med enklere regler
selv kan fordele permisjonen seg imellom. Når en ser hvor urettferdig
dagens ordning rammer mange familier, ønsker forslagsstillerne at
dagens foreldrepermisjonsordning tilrettelegges slik at mor eller
far kan overføre kvoten de ikke kan benytte, til partneren.
Forslagsstillerne fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen tilrettelegge foreldrepermisjonsordningen
slik at barnet ikke mister tid med familien, ved å sørge for at
mor eller far kan overføre permisjonskvote til partneren i tilfeller
hvor de selv ikke har mulighet til å ta ut kvoten.»
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
lederen Gunn Karin Gjul, Kåre Simensen, Arild Stokkan-Grande og Lene
Vågslid, fra Fremskrittspartiet, Solveig Horne, Øyvind Korsberg
og Ib Thomsen, fra Høyre, Linda C. Hofstad Helleland og Olemic Thommessen,
fra Sosialistisk Venstreparti, Rannveig Kvifte Andresen, fra Senterpartiet, Olov
Grøtting, og fra Kristelig Folkeparti, Øyvind Håbrekke,
viser til at foreldrepengeordningen skal sikre inntekt for foreldre
i forbindelse med fødsel og adopsjon. Ordningen med foreldrepenger
har gjennom årene utviklet seg fra å være en stønadsordning for
mødrene i ukene rundt fødselen, til å bli en lang stønadsperiode
som kan benyttes av både mor og far.
I denne saken merker komiteen seg
at forslagsstillerne ønsker at en forelder bør ha mulighet til å
overføre sin kvote til den andre forelderen, hvis vedkommende ikke
har mulighet til å ta ut kvoten.
Komiteen viser til at fedrekvoten
kan overføres til mor hvis far på grunn av sykdom eller skade er
helt avhengig av hjelp til å ta seg av barnet eller er innlagt i
helseinstitusjon. Tilsvarende vil mødrekvoten overføres til far
etter lovendringen 1. juli 2013, jf. Prop. 64 L (2011–2012) Endringer
i folketrygdloven (tredeling av foreldrepengeperioden).
Komiteen viser til at det tidligere
har vært større adgang til å dispensere fra fedrekvoten, men regjeringen
Bondevik II foreslo i Ot.prp. nr. 104 (2004–2005) å begrense unntaksadgangen slik
at det kun er når far på grunn av sykdom eller skade er forhindret
fra å ta seg av barnet, eller er innlagt i helseinstitusjon, at
mor kan overta fedrekvoteukene, dvs. regelen som gjelder i dag.
I proposisjonen ble det vist til at det var behov for forenklinger
i regelverket og at de gamle unntaksreglene ga en uforholdsmessig
stor administrativ belastning. Det ble videre vist til at formålet med
fedrekvoten taler for at unntaksadgangen bør være snever.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre, viser til
at foreldrepengeordningen sikrer i dag begge foreldre god mulighet
til å kombinere yrkesaktivitet med omsorg for sine små barn.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at en egen fedrekvote på 4 uker ble innført i 1993 og
vil fra 1. juli 2013 være økt til 14 uker. Samtidig vil en tydeligere
tredeling av foreldrepengeperioden tre i kraft. Da blir det innført
en mødrekvote i tillegg til en fedrekvote, og foreldrene får lovfestet
rett til like mange uker etter fødsel. Det blir tydeligere at fellesdelen
tilhører begge foreldre.
Dette flertallet vil understreke
at det er viktig at både mødre og fedre tar sin del av foreldrepengeperioden.
Fedrekvoten har vært avgjørende for at det store flertallet fedre
nå tar ut foreldrepenger. Ved å få en jevnere fordeling av permisjonen
mellom mødre og fedre, vil barnet tidlig kunne bygge nære relasjoner
til både mor og far. Dette er positivt for barnet og for begge foreldrene. Dette
flertallet mener det er viktig å ha øremerkede kvoter for
å sikre dette.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre vil påpeke at fedrekvoten utgjorde fem uker da
innstrammingen i unntaksadgangen ble foretatt, og at dagens muligheter for
overføring av foreldrepermisjon ikke lenger ivaretar behovet hos
de familiene som ikke har mulighet for å tilpasse seg stadig større
og mer rigide kvotesystemer.
Disse medlemmer viser til at
foreldrepermisjonsordningen de senere år har gjennomgått store endringer,
og nå er tredelt med både mødrekvote og fedrekvote som ikke kan
overføres. Disse stadige kvoteøkningene reduserer fleksibilitet
for familiene, og medfører at stadig flere barn, når foreldre av
ulike årsaker ikke kan ta ut sine tilmålte kvoteuker, nå kan miste
en større og større del av det viktige første samværet med foreldrene.
Disse medlemmer er bekymret for
konsekvensene av denne politikken, og vil advare mot utviklingen
hvor familien selv får fordele en stadig mindre del av den samlede
permisjonstiden, fordi staten i større og større grad velger å gripe
inn og detaljregulere familiens fellesskap.
Disse medlemmer ser at dagens
fedre og mødre har et genuint ønske om å tilbringe tid med sine
barn, men anerkjenner samtidig at familier og foreldre er forskjellige,
og at de utgjør et stort og variert mangfold med varierende og ulike
behov.
Disse medlemmer har tillit til
at familien selv er best til å avgjøre hvordan foreldrepermisjonstiden
bør innrettes for både barn og foreldre, og mener familier som ikke
har mulighet til å oppfylle dagens innskjerpede kvotekrav må få
mulighet til å overføre kvoteuker til beste for barn og familie. Disse
medlemmer fremmer derfor følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen tilrettelegge foreldrepermisjonsordningen
slik at barnet ikke mister tid med familien, ved å sørge for at
mor eller far kan overføre permisjonskvote til partneren i tilfeller
hvor de selv ikke har mulighet til å ta ut kvoten.»
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre, viser til
at disse partier ønsker en videreføring av fedrekvoten. Flertallet mener
fedrekvoten er nødvendig for å gi far muligheten til å ta ut store deler
av foreldrepermisjonen. Det er nødvendig at en del av foreldrepermisjonen
øremerkes mor og en del øremerkes far.
Flertallet mener det bør være
en viss fleksibilitet i uttaket av permisjonen. Det er viktig at foreldrepermisjonsordningen
oppleves som hensiktsmessig for familiene og at bestemmelsene oppfattes
som fornuftige og legitime. Flertallet mener det
er gode argumenter for en fortsatt forholdsvis restriktiv praktisering
av øremerkingen. Det finnes en viss unntaksadgang i dagens regelverk.
Hele poenget med fedrekvoten faller bort dersom de øremerkede ukene
kan overføres til partneren uten videre. Flertallet ønsker
ikke en avskaffing eller svekkelse av fedrekvoten.
Flertallet vil understreke behovet
for fortsatt øremerking. Flertallet viser til at
det er godt dokumentert at fedrekvoten har god effekt. Fedrekvoten
gir barn mer tid med far. Flertallet vil understreke
at en eventuell fjerning av fedrekvoten ikke vil gi mer frihet og
mer tid mellom barn og foreldre. Fedrekvoten er nettopp nødvendig
som virkemiddel for å sikre far mer tid med barnet. Flertallet mener
det ville vært et tilbakeskritt dersom far ble fratatt denne rettigheten.
For å bevare ordningens legitimitet
og oppslutning mener komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti at
det er nødvendig å finne den rette balansen. Dette medlem mener
regjeringen med sin tredeling av permisjonen går for langt i å regulere
familienes uttak av permisjon og ønsker en foreldrepermisjon hvor
10 uker forbeholdes mor og 10 uker forbeholdes far.
Forslag fra Fremskrittspartiet og Høyre:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen tilrettelegge foreldrepermisjonsordningen
slik at barnet ikke mister tid med familien, ved å sørge for at
mor eller far kan overføre permisjonskvote til partneren i tilfeller
hvor de selv ikke har mulighet til å ta ut kvoten.
Tilrådingen fremmes av komiteens medlemmer fra
Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kristelig
Folkeparti.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget
til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument 8:12 S (2012–2013) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Linda C. Hofstad Helleland, Sonja Irene
Sjøli og Arve Kambe om endringer i foreldrepermisjonsordningen –
bifalles ikke.
Jeg viser til brev av 13. november 2012 fra
Stortingets familie- og kulturkomité hvor det bes om uttalelse vedrørende
ovennevnte representantforslag fra stortingsrepresentantene Linda
C. Hofstad Helleland, Sonja Irene Sjøli og Arve Kambe.
Representantene fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen tilrettelegge foreldrepermisjonsordningen
slik at barnet ikke mister tid med familien, ved å sørge for at
mor eller far kan overføre permisjonskvote til partneren i tilfeller
hvor de selv ikke har mulighet til å ta ut kvoten.»
Forslagsstillerne tar opp mange aspekter ved foreldrepengeordningen
i sitt representantforslag. Jeg vil konsentrere mitt svar om den problemstillingen
forslaget konkret gjelder: bør en forelder ha mulighet til å overføre
sin kvote til den andre forelderen hvis vedkommende ikke har mulighet
til å ta ut kvoten.
Foreldrepengeordningen skal sikre inntekt for foreldre
i forbindelse med fødsel og adopsjon, og ordningen gir begge foreldre
god mulighet til å kombinere yrkesaktivitet med omsorg for små barn.
Fedrekvoten er avgjørende for å sikre en jevnere deling av permisjonstiden
mellom foreldrene. Fedrene har tatt en stadig større del av permisjonen.
Likevel ble over 80 prosent av foreldrepengedagene i 2011 tatt ut
av kvinner. En tydeligere tredeling av foreldrepengeperioden trer
i kraft 1. juli 2013. Når det innføres en mødrekvote i tillegg til
en fedrekvote, får foreldrene lovfestet rett til like mange uker
etter fødsel, og det blir tydeligere at fellesdelen tilhører begge
foreldre. Slik blir det ytterligere lagt til rette for jevnere deling
av foreldrepengeperioden.
I dag kan fedrekvoten overføres til mor hvis
far på grunn av sykdom eller skade er helt avhengig av hjelp til
å ta seg av barnet eller er innlagt i helseinstitusjon. Etter lovendringen
1. juli neste år kan mødrekvoten overføres til far hvis mor er syk
og ikke kan ta seg av barnet, jf. Prop. 64 L (2011-2012) Endringer
i folketrygdloven (tredeling av foreldrepengeperioden).
Tidligere var det større adgang til å dispensere fra
fedrekvoten. Fedrekvoten kunne for eksempel overføres til mor hvis
far hadde vært arbeidsløs og hadde begynt i arbeid i løpet av de
siste seks månedene av morens permisjonstid. Den kunne også overføres
hvis far hadde et uregelmessig arbeidsforhold og det kunne godtgjøres
at uttak av fedrekvoten ville skape betydelige problemer i forhold
til arbeidet. Videre kunne fedrekvoten overføres til mor hvis far
var selvstendig næringsdrivende i en mindre virksomhet og det kunne
godtgjøres at uttak av fedrekvoten ville medføre betydelige økonomiske problemer.
Det måtte i tillegg godtgjøres at uttak av fedrekvoten ville gi
urimelige utslag.
Regjeringen Bondevik II foreslo i Ot.prp. nr.
104 (2004-2005) å begrense unntaksadgangen slik at det kun er når
far på grunn av sykdom eller skade er forhindret fra å ta seg av
barnet, eller er innlagt i helseinstitusjon, at mor kan overta fedrekvoteukene,
altså regelen som gjelder i dag. I proposisjonen ble det vist til
at det var behov for forenklinger i regelverket og at de gamle unntaksreglene
ga en uforholdsmessig stor administrativ belastning. Det ble videre
vist til at formålet med fedrekvoten taler for at unntaksadgangen bør
være snever.
Jeg mener gode grunner taler for at man ikke
utvider unntaksadgangen for uttak av fedrekvote og mødrekvote. Det
er viktig at både mødre og fedre tar sin del av foreldrepengeperioden,
med mindre sykdom forhindrer dette. Departementet får fra tid til
annen henvendelser fra fedre som opplever at de ikke har mulighet
til å ta ut fedrekvoten. Jeg viser i den forbindelse til at regelverket
for foreldrepenger er fleksibelt og at foreldrepengene kan tas ut
gradert eller utsettes fram til barnet fyller tre år. En regel om
overføring av kvoten til den andre av foreldrene hvis de mener at
en av dem ikke har mulighet til å ta ut kvoten vil ha administrative
konsekvenser. Arbeids- og velferdsetaten må i så fall behandle søknader
om unntak og vurdere om vilkårene er oppfylt. Jeg kan ikke anbefale
en endring i tråd med forslaget fra representantene Hofstad Helleland,
Sjøli og Kambe.
Oslo, i familie- og kulturkomiteen, den 7. februar 2013
Gunn Karin Gjul |
Rannveig Kvifte Andresen |
leder |
ordfører |