Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Tor Bremer, Svein Gjelseth, Stine Renate Håheim, Truls Wickholm og
Karin Yrvin og lederen Marianne Aasen, fra Fremskrittspartiet, Mette Hanekamhaug,
Tord Lien og Bente Thorsen, fra Høyre, Elisabeth Aspaker, Svein
Harberg og Henning Warloe, fra Sosialistisk Venstreparti, Mari Lund Arnem,
fra Senterpartiet, Anne Tingelstad Wøien, fra Kristelig Folkeparti, Dagrun
Eriksen, og fra Venstre, Trine Skei Grande, viser til representantforslaget.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og
Kristelig Folkeparti, viser til de kommentarene kunnskapsministeren
kommer med i sitt svarbrev 25. januar 2013. Her viser departementet
til at de er åpne for dialog rundt flere karriereveier/stillingskategorier
innen skolen, slik forslagsstillerne ønsker, men at dette først
og fremst vurderes som et forhandlingsspørsmål mellom partene i
arbeidslivet.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
mener at ønsket om utredning av nye stillingskategorier/karriereveier
innen skolen må være opp til forhandlingspartene, og at det allerede
legges til rette for dialog om dette i GNIST-samarbeidet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti fremmer følgende forslag:
«Dokument 8:27 S (2012–2013) – om representantforslag
fra stortingsrepresentantene Borghild Tenden og Trine Skei Grande
om å øke antallet undervisningspersonell med doktorgrad og sikre flere
karriereveier i skolen – vedlegges protokollen.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Venstre har som mål at læreryrket skal fremstå
som et attraktivt karrierevalg. Derfor er det nødvendig å styrke
læreryrkets status. Disse medlemmer vil prioritere
etablering av mastergradsutdanning for lærere, skjerpede kompetansekrav
som omfatter alle lærere og som skal realiseres gjennom et system
for rett og plikt til etter- og videreutdanning. For å gjøre skolen
til en enda mer attraktiv arbeidsplass mener disse medlemmer det
må utvikles nye karriereveier for lærere i tråd med dette. Disse
medlemmer fremmer forslaget ovenfor på denne bakgrunn.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Venstre ser det som selvsagt at man fra statlig hold
bør bidra til å øke innslaget av doktorgradsutdannede personer som
underviser i grunnopplæringen. Et prøveprosjekt med ekstra lønnstilskudd
for doktorgradsutdannede som vil undervise i grunnopplæringen, finansiert av
staten, vil være nyttig i seg selv – både som et konkret tiltak,
men også for å høste erfaringer i forbindelse med det å etablere
flere karriereveier i skolen. Disse medlemmer beklager
at dette konkrete forslaget ikke en gang drøftes av flertallet.
På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen innføre et prøveprosjekt
med ekstra lønnstilskudd for doktorgradsutdannede personer som underviser
i grunnopplæringen i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett 2013.»
Komiteens medlem fra Venstre viser
til de svært kortfattede kommentarene fra departementet vedrørende
representantforslaget, jf. brev til komiteen 25. januar 2013, og
merker seg at flertallet på denne bakgrunn ikke ønsker å realitetsbehandle
de konkrete tiltakene som det tas til orde for – med henvisning
til at tematikken som løftes først og fremst vurderes som et forhandlingsspørsmål
mellom partene i arbeidslivet. Dette medlem synes
dette er en svært defensiv inngang til representantforslaget, både fra
departementet og flertallet, og er uenig i denne vurderingen.
Dette medlem er videre uenig
i at tematikken som løftes i representantforslaget ikke bør være gjenstand
for aktive initiativ fra statlig hold, og at GNIST-samarbeidet er
en tilstrekkelig mekanisme for eventuelt å gjennomføre tiltakene
som skisseres.
Dette medlem viser til at det
er bred enighet om å etablere flere karriereveier i skolen, jf. blant
annet behandlingen av St.meld. nr. 11 (2008–2009). I brev til komiteen
25. januar 2013 fastholder kunnskapsministeren at det kun skal «legges
til rette» for en «dialog» om karriereveier mellom partene i sektoren
– innenfor rammene av GNIST-partnerskapet. Dette medlem mener
det er viktig at departementet legger opp til en langt mer aktiv
prosess i denne forbindelse, og ønsker at en egen sak om karriereveier
i skolen skal legges frem for Stortinget. Arbeidet med en slik sak
må selvsagt gjøres i samråd med partene i sektoren. Dette
medlem ser det som naturlig at en gjennomgang av stillingskategorier
for undervisningspersonell, med tanke på å sikre at disse bedre
reflekterer kompetanse og faglig bakgrunn, er en del av en slik sak.
På denne bakgrunn fremmer dette medlem følgende
forslag:
«1. Stortinget ber regjeringen
legge fram sak om flere karriereveier i skolesektoren, samt tiltak
for å øke antallet doktorgradsutdannede personer inn i skolen.
2. Stortinget ber regjeringen legge til
rette for en gjennomgang og modernisering av stillingskategoriene
for undervisningspersonell, slik at stillingskategoriene bedre reflekterer
kompetanse og faglig bakgrunn. Arbeidet skal gjøres i samråd med
partene i skolesektoren.»