Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Gunvor Eldegard, Gerd Janne Kristoffersen, Marianne Marthinsen, Nina
Mjøberg, Torfinn Opheim, Knut Storberget og Dag Ole Teigen, fra Fremskrittspartiet,
Ida Marie Holen, fung. leder Ketil Solvik-Olsen, Kenneth Svendsen
og Christian Tybring-Gjedde, fra Høyre, Gunnar Gundersen, Arve Kambe
og Jan Tore Sanner, fra Sosialistisk Venstreparti, Geir-Ketil Hansen,
fra Senterpartiet, Magnhild Meltveit Kleppa, fra Kristelig Folkeparti,
Hans Olav Syversen, og fra Venstre, Borghild Tenden, viser
til at finansministeren har uttalt seg om forslaget i brev av 5. februar
2013 til finanskomiteen. Brevet følger som vedlegg til denne innstillingen.
Komiteen viser til at merverdiavgiften
er en generell forbruksavgift som betales ved omsetning og uttak
av varer og tjenester. Merverdiavgiften er en viktig inntektskilde
for finansiering av statlige utgifter. Generelt bør momssystemet ha
brede grunnlag, få satser og få unntak, slik at de samfunnsøkonomiske
kostnadene ved å administrere systemet blir lavest mulig. Merverdiavgiften
bør være forutsigbar og likebehandlende, og være enkel å praktisere både
for næringsdrivende og for avgiftsmyndighetene.
Komiteen viser til finansministerens
brev, hvor det heter at «uttaksreglenes formål er at samme type
forbruk av en vare eller tjeneste skal få lik avgiftsbelastning,
uavhengig av om det er den næringsdrivende eller kunden som forbruker varen
eller tjenesten», og videre at «denne nøytraliteten er nødvendig
for å unngå tilpasninger, og provenytap». Det framgår av merverdiavgiftsloven
at uttak blant annet foreligger når en vare eller tjeneste, som
normalt selges til kunder/oppdragsgivere, tas ut av virksomheten
til privat bruk for den næringsdrivende.
Komiteen viser til at det kreves
bruk av spesialkompetanse i et visst omfang før det foreligger avgiftspliktig
uttak av tjenester til privat bruk. I lovforarbeidene ble det antatt
som mest hensiktsmessig at grensen mot private dagligdagse gjøremål
ikke ble forsøkt lovregulert med en detaljert oppregning, men at
grensen blir trukket i forbindelse med den generelle fortolkningen
av uttaksreglene.
På denne bakgrunn foreslår komiteen at
dokumentet vedlegges protokollen.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Venstre, viser
til at både forslagsstillerne og finansministeren mener det er behov
for en gjennomgang av praktiseringen av reglene om uttaksmerverdiavgift
på tjenester til privat bruk, og en vurdering av om rekkevidden
av uttaksreglene om uttak av tjenester til privat bruk bør justeres.
Finansdepartementet har gitt i oppdrag til Skattedirektoratet å
redegjøre for praktiseringen av reglene på området, herunder om
kontrollomfanget i de ulike regionene, og å vurdere om det er grunnlag for
å myke opp regelverkets rekkevidde, herunder om det bør være likere
regler for inntektsskatten og merverdiavgiften. Fristen for oppdraget
er 15. mars 2013. Flertallet støtter at regelverket
blir gjennomgått, og ser fram til en grundig gjennomgang av problemstillingene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre mener det er klokt
å vente på den gjennomgangen og vurderingen som nå foretas, og vil
derfor avvente med å fremme forslaget slik det foreligger i representantforslaget
som behandles i denne innstillingen.
Disse medlemmer fremmer isteden
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen legge frem en gjennomgang
og vurdering av å fjerne uttaksmerverdiavgift på tjenester i forbindelse
med revidert nasjonalbudsjett 2013.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Kristelig Folkeparti og Venstre mener uttaksmerverdiavgift
på tjenester skiller seg sterkt fra uttaksmerverdiavgift på varer,
fordi det ikke i det vesentlige er spesifikke innsatsfaktorer som
det er krevet fradrag for inngående merverdiavgift for, som ligger
til grunn for tjenesten som utføres på fritiden. Dette taler både
imot merverdiavgift på tjenester og burde begrense hva man definerer
som et bredest mulig avgiftsgrunnlag.