Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Anne Marit Bjørnflaten, Susanne Bratli, Freddy de Ruiter, Gorm Kjernli,
Magne Rommetveit og Tone Merete Sønsterud, fra Fremskrittspartiet,
Jan-Henrik Fredriksen, Ingebjørg Godskesen, Bård Hoksrud og Arne
Sortevik, fra Høyre, Øyvind Halleraker, Lars Myraune og Ingjerd
Schou, fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H. Langeland, fra
Senterpartiet, Janne Sjelmo Nordås, og fra Kristelig Folkeparti,
lederen Knut Arild Hareide, viser til EØS-komiteens beslutning
nr. 89/2006 av 7. juli 2006 om innlemmelse i EØS-avtalen av direktiv
2004/52/EF om samvirkingsevnen mellom elektroniske systemer. Komiteen viser
også til svar fra samferdselsministeren, datert 1. februar 2013
og 28. februar 2013, på spørsmål fra komiteen i saken. Svarene følger
som vedlegg til innstillingen.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet
og Kristelig Folkeparti, viser til at direktivet legger opp
til at trafikanter skal kunne reise på tvers av landegrensene i
Europa med bare én betalingsbrikke i bilen. Flertallet understreker
at Europeisk elektronisk betalingstjeneste (EETS) utelukkende skal
gjelde selve betalingen, og ikke påvirke nasjonal avgiftspolitikk,
avgiftsnivå eller bruk av inntekter. Samtidig vil flertallet understreke
at den enkelte selv står fritt til å velge om han/hun vil bruke
EETS.
Flertallet er positiv til at
regjeringen nå innfører mer konkurranse innenfor utstederrollen, ved
at direktivet nå innfører at denne rollen skilles fra bompengeinnkrevingsrollen,
som til nå har vært integrerte i samme virksomhet for selskapene.
Dette direktivet, og EUs arbeid med ITS og RETS vil også føre til
at selve utstederrollen konkurranseutsettes, og vil endre praksisen
fra slik den har vært til nå.
Flertallet understreker at et
oppgradert og moderne innkrevingssystem vil kunne være enklere å
operere, og vil kunne legge til rette for bedre sikkerhetsstandarder,
smartere og grønnere trafikkstyring. Alle disse elementene er viktige
bidragsytere for at veitransport skal kunne bidra på en best mulig
måte til økonomisk vekst på en minst mulig miljøbelastende måte.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at Fremskrittspartiet mener at staten skal finansiere bygging,
vedlikehold og drift av riks- og fylkesveier. Av samme grunn er Fremskrittspartiet
motstander av bompengefinansiering og bomringer der veibygging,
andre samferdselstiltak og miljøtiltak finansieres av bilbrukerne. Disse
medlemmer viser til at Fremskrittspartiet ønsker å erstatte
dagens økende bompengefinansiering med statlig finansiering og avvikle
eksisterende bompengeselskap gjennom statlig overtagelse av bompengeselskapenes
gjeld. Disse medlemmer ser derfor ikke at Norge har
et påtrengende behov for å implementere dette direktivet i EØS-avtalen.
Disse medlemmer har merket seg
fra statsrådens svar på spørsmål nr. 1 at hele 24 medlemsland ikke
har innført direktivet. Disse medlemmer finner det
underlig at regjeringen også i denne saken legger til grunn at det
haster for Norge å innføre et EU-direktiv når så mange av EUs egne
medlemsland åpenbart ikke har hastverk med direktivet denne saken
gjelder.
Komiteen viser til
at EETS skal kunne etableres med basis i den infrastrukturen som
er etablert med AutoPASS, men at det foreligger usikkerhet om de
økonomiske og administrative konsekvensene. Komiteen registrerer
at kostnadene skal dekkes av bompengeselskapene, med andre ord trafikantene.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og
Kristelig Folkeparti, viser til at det er etablert praksis
i Norge at kostnader ved etablering av system i bompengeanlegg reflekteres
gjennom bompengetaksten. Det må også antas at en betydelig del av
kostnadene her vil dekkes inn ved at stadig flere utenlandske kjøretøy
vil betale via avtale med sin utsteder.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre er betenkt til at et system som pålegges av statlige
myndigheter skal dekkes av trafikantene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet legger
til grunn at innlemmelse av direktivet i EØS-avtalen ikke medfører
ekstra kostnader som skal betales av bilistene gjennom bompengeinnkreving.
Komiteen viser til
at Samferdselsdepartementet er i gang med å gjennomgå rutiner for
bl.a. registrering, lagring, utlevering og sletting av data i AutoPASS-anlegg,
og at arbeidet skjer i samarbeid med berørte departementer, Statens vegvesen
og Datatilsynet. Komiteen ser også frem imot resultatene
fra arbeidet for å utvikle alternativer for anonym ferdsel.
Utenriks- og forsvarskomiteen gir følgende uttalelse
i brev datert 11. mars 2013:
«Utenriks- og forsvarskomiteen viser til transport-
og kommunikasjonskomiteens utkast til innstilling datert 6. mars
2013 og til de respektive partiers merknader vedrørende Prop. 39
S (2012–2013) – godkjenning av EØS-komiteens beslutning om innlemmelse
i EØS-avtalen av direktiv 2004/52/EF om samvirkingsevnen mellom
elektroniske bompengesystemer.
Utenriks- og forsvarskomiteens
medlemmer slutter seg til transport- og kommunikasjonskomiteens
utkast til innstilling til Prop. 39 S (2012–2013) og har ingen ytterligere
merknader.»