Brev fra Helse- og omsorgsdepartementet v/statsråden til helse- og omsorgskomiteen, datert 15. februar 2013

Uttalelse til Dokument nr. 8:32 L (2012–2013) – representantforslag fra stortingsrepresentantene Solveig Horne, Kari Kjønaas Kjos, Ib Thomsen og Øyvind Korsberg om lov om endring i lov 2. juni 1989 nr 27 om omsetning av alkoholholdig drikk m.v.

Jeg viser til brev av 23. januar 2013 fra Stortingets helse- og omsorgskomité vedrørende Dokument 8:32 L (2012-2013), hvor det bes om min uttalelse til ovennevnte representantforslag. Representantforslaget innebærer at salg fra Vinmonopolet av alkoholholdig drikk som inneholder over 4,7 volumprosent alkohol etter loven ville være tillatt mellom klokken 08.30 og 18.00 alle dager. Dette ville åpne for salg på søn- og helligdager, på 1. og 17. mai, på valgdager, og på jul-, påske-, pinse- og nyttårsaften. I tillegg ville forslaget åpne for utvidede salgstider på dager før søn- og helligdager. Etter mitt syn vil et slikt forslag være uheldig.

Alkohol er ingen ordinær vare, og alkoholbruk følges av en rekke skadevirkninger. Ifølge WHO er alkohol den nest største risikofaktoren for sykdomsbyrde i Europa (Global Health Risks, WHO 2009). Skadevirkningene avgrenser seg ikke til den enkelte bruker, men gjør seg også gjeldende for pårørende, tredjepersoner og samfunnet. Det vi kaller for passiv drikking er et stort problem for mange.

Forskning viser at begrenset tilgjengelighet til alkoholholdig drikk bidrar til å begrense skadeomfanget. Størstedelen av skadene som følger av inntak av alkohol skyldes ikke stordrikkere, men den store andelen av befolkningen som drikker av og til. Vi må derfor ikke bare ha en solidarisk alkoholpolitikk, men en restriktiv alkoholpolitikk. Den restriktive rusmiddelpolitikken er først og fremst begrunnet med hensynet til skader og problemer forårsaket av det store flertallet. Dette er grunnen til at salg og skjenking av alkoholholdig drikk er regulert, bl.a. gjennom salgs- og skjenketider, og ikke overlatt til en ren markedsregulering.

Jeg vil påpeke at vi som samfunn ikke bare kan se på hva vi skal ha frihet til, men også hva vi skal ha frihet fra. Tidsinnskrenkninger for salg fra Vinmonopolet må ses i denne sammenheng.

Et stort flertall av befolkningen er fornøyd med vinmonopolordningen slik den er i dag. Ordningen sikrer befolkningen kontrollert tilgjengelighet til alkoholholdig drikk, samtidig som den begrenser tilgjengeligheten på en god måte.

Jeg vil bemerke at forslaget ville føre til at alkoholloven behandlet vin og annen drikk som selges på Vinmonopolet mindre strengt enn øl og andre alkoholsvakere produkter som selges i dagligvarehandelen. Jeg vil vise til at norsk alkoholpolitikk, jf. blant annet Meld. S. 30 (2011–2012) Se meg! En helhetlig rusmiddelpolitikk, bygger på et prinsipp om at vi bør regulere produkter med større skadepotensial, herunder alkoholsterke produkter, strengere enn produkter med lavere risiko. Det vil derfor være inkonsekvent å åpne for salg av vin mv. fra Vinmonopolet på søn- og helligdager og andre dager når dagligvarehandelen ikke kan selge øl disse dagene.

Selv om vi alltid må vurdere om det er behov for å foreta justeringer i regelverket, må alle hensyn vektlegges og vi må vurdere hvilke konsekvenser eventuelle endringer får for helheten i regelverket og for skadeomfanget. Hovedbudskapet mitt er dette: Dagens monopolordning er god. Vi arbeider for å redusere alkoholskadene, ikke minst for at færre utsettes for passiv drikking. Jeg kan ikke se at totaliteten i forslaget ivaretar folkehelsehensynet i tilstrekkelig grad og jeg vil derfor ikke støtte representantene Horne, Kjos, Thomsen og Korsberg sitt forslag.