Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Are Helseth, Tove Karoline Knutsen, Thor Lillehovde, Khalid Mahmood,
Sonja Mandt og Wenche Olsen, fra Fremskrittspartiet, Jon Jæger Gåsvatn,
Kari Kjønaas Kjos og Per Arne Olsen, fra Høyre, lederen Bent Høie,
Sonja Irene Sjøli og Erna Solberg, fra Sosialistisk Venstreparti,
Audun Lysbakken, fra Senterpartiet, Kjersti Toppe, og fra Kristelig
Folkeparti, Line Henriette Hjemdal, støtter regjeringas
forslag til endringer i legemiddelloven angående forbud mot erverv,
besittelse og bruk av dopingmidler. Komiteen viser
til at forbudet selvsagt ikke gjelder dem som bruker anabole steroider
forskrevet av lege til behandling av tilstander og sykdommer.
Komiteen er glad for at lovendringen
nå kommer, og ser det som en del av bekjempelsen av doping. Forbudet
er ikke selv nok til å stanse bruk av doping, men vil være et godt
virkemiddel. Komiteen er derfor fornøyd med at regjeringa
i årets budsjett har satt av 4 mill. kroner til Helse Sør-Øst for
å videreutvikle tilbudet til personer som har skader etter bruk
av dopingmidler, og at det satses på forskning, informasjon og forebygging.
Komiteen viser til at stoffene
på dopinglista, som er fastsatt av Legemiddelverket, ikke er sammenfallende
med de stoffer som idretten regner for å være dopingmidler. Idrettens
liste inneholder både narkotiske stoffer og stoffer som ikke står
på noen lister. Disse omfattes ikke av denne lovendringen.
Komiteen viser til at bruken
av doping har bredt ut seg fra konkurranseidretten til kroppsbygger-
og fitnessmiljøer, blant torpedoer, i motemiljøer og blant ungdom
utenfor den organiserte idretten.Komiteen syns
det er bekymringsfullt at ved en studie ved videregående skoler
i Oslo oppgav 6,8 prosent av guttene at de hadde prøvd doping (Norheim 2008).
Foreldre sier at når de konfronterer sine ungdommer med dopingbruken,
får de bare til svar at det er deres kropp, og at bruk av doping ikke
er ulovlig i Norge. De ønsker seg et forbud mot bruk av anabole
steroider.
Komiteen viser til at det er
beslaglagt både råmateriale og produksjonsutstyr i Norge, noe som bekrefter
at det blir produsert dopingmidler her. Det bidrar til at det blir
en undergrunnsvirksomhet som ulovlig produserer dopngmidler under
uhygieniske forhold. Det i seg selv kan bidra til stor skade på
brukeren.
Komiteen støtter Hormonlaboratoriet
ved Aker i at bruken av anabole steroider kan medføre både fysiske,
psykiske og sosiale problemer. Komiteen viser til
at selv om det ikke er forsvarlig å utsette noen for så høye doser
i forskningsøyemed, forteller brukere, pårørende og helsepersonell
at man får en rekke psykiske problemer ved doping, som aggressivitet,
irritasjon, humørsvingninger, søvnforstyrrelser, depressive og maniske
tilstander og en forhøyet selvmordsfare i nedtrappingsfasen.
Komiteen viser til at det ofte
synes som om det er de samme som selger narkotiske stoffer som også
selger dopingmidler. Råvarene til dopingmidler er mindre kostbare
enn til narkotika, samtidig som vi vet at det også produseres i
Norge, og at det gir en høyere fortjeneste. Fortjenesten kan selvsagt
benyttes til å understøtte annen kriminalitet.
Komiteen viser til det viktige
arbeidet som foregår mot doping både i Antidoping Norge og på Hormonlaboratoriet
på Aker. Antidoping Norge ble primært startet opp for å sikre kontroll-
og påtalevirksomheten for dopingsaker innenfor den organiserte idretten,
men har de senere åra også jobbet mot doping utenfor den organiserte
idretten og har blant annet et opplæringsprogram for helsesøstre.
Ifølge Antidoping Norge er doping en utfordring i ungdoms- og treningsmiljøer
i Norge og ikke bare i internasjonal toppidrett. Skal idretten opprettholde
sin rene verdiprofil for framtiden, er det viktig at idrettslaget
er en tydelig verdiformidler for en ren idrett. Antidoping Norge
er derfor engasjert i forebygging av doping. Gjennom satsingen Rent
Idrettslag tilbyr Antidoping Norge lokale idrettslag en enkel måte
for å sette fokus på verdiarbeid og antidoping. Ledelsen i idrettslaget
tenker gjennom hvordan doping skal forebygges og utarbeider en antidoping-policy. Rent
Idrettslag synliggjør sine holdninger mot doping gjennom bruk av
symbolet for Rent Idrettslag i forskjellige sammenhenger, som for eksempel
trykt på drakter, treningsklær, bager, trykt i programblad, synlighet
på nettsider med mer.
Komiteen merker seg at Hormonlaboratoriet på
Aker er engasjert i arbeidet mot doping. Laboratoriet besitter en
betydelig kompetanse på konsekvenser av dopingbruk. Dopingtelefonen som
betjener både brukere, pårørende, helsepersonell, politi og lærere,
er lokalisert i tilknytning til Hormonlaboratoriet. Dopingtelefonen
mottar daglig et stort antall telefoner og har en god kompetanse
på doping utenfor den organiserte idretten.
Komiteen mener det er viktig
å styrke kompetansen i tjenestene generelt, blant dem som arbeider
med rusproblematikk spesielt, og å styrke spisskompetansen om doping.
Ved å bevisstgjøre helsepersonell om doping kan det bli lettere
å oppdage dopingproblemer hos pasienter som ikke innrømmer dopingbruk,
og ikke selv er i stand til å se sammenhengen mellom eget bruk og
skader og lidelser. Det er derfor viktig at personer med dopingproblemer
og deres pårørende møtes av helsepersonell som har kompetanse om dopingproblematikk.
Komiteen merker seg at et stort
flertall av høringsinstansene støtter forslaget. Komiteen merker
seg at noen av dem som er kritiske til forslaget, påpeker at det
kan innebære en dobbelstraff. Komiteen støtter departementet
i at en utestengelse ikke er å anse som en sanksjon etter nasjonal
rett og heller ikke som straff etter Den europeiske menneskerettighetskonvensjonen.
Komiteen merker seg at Virke
på høringen var opptatt av at lovendringen ikke måtte føre til at de
ikke fikk videreført sitt antidopingprogram.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti har merket seg høringsuttalelsen
fra Virke, som er bekymret for at forslaget til lovgivning skal bidra
til at treningssentrenes antidopingarbeid må avsluttes. Disse
medlemmer peker på at det ikke er intensjonen med forslaget.
Tvert imot oppfatter disse medlemmer at en bred tilnærming
til antidopingarbeidet og ulike måter å innrette arbeidet på er
avgjørende for å lykkes i kampen mot doping. Disse medlemmer forutsetter
at departementet i samarbeid med Virke oppklarer denne problemstillingen
slik at treningssentrene kan være en motor i antidopingarbeidet.
Disse medlemmer peker videre
på opposisjonens felles merknad i Innst. 207 S (2012–2013) om samarbeidet
mellom offentlige etater og antidopingorganisasjoner som sa:
«Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre
og Kristelig Folkeparti mener idrettens antidopingarbeid er noe
flere sektorer burde hente lærdom fra. De siste årene har stadig
flere som bruker doping, blitt tatt, samtidig som antidopingorganisasjoner
bruker kapasitet til å forebygge, informere og kontrollere idrettsmiljøene. Disse
medlemmer mener imidlertid at det bør være mulig for øvrige myndigheter
å styrke samspillet med eksempelvis Antidoping Norge. Disse medlemmer
mener at et tettere samarbeid mellom politivesen, tollvesen og Antidoping Norge
kunne medført en bedre ressursutnyttelse og styrket innsats i antidopingarbeidet.
Disse medlemmer mener en gjensidig informasjonsutveksling ved beslag
av dopingmidler ville bidratt til at flere miljøer kunne avdekkes.
Disse medlemmer ber derfor om at regjeringen setter dette samarbeidet
på dagsordenen.»
Disse medlemmer mener dette er
et svært viktig tiltak som bør prioriteres av regjeringen.
Komiteen støtter departementet
i at man ved å kriminalisere bruk av doping tydeliggjør samfunnets
holdning til dopingbruk. Komiteen er glad for at
departementet påpeker at bruk av doping skal møtes med helsehjelp
i stedet for tradisjonell straff. Hensikten med kriminaliseringen
er allmennpreventiv og for å etablere sanksjonsmuligheter. Komiteen er
glad for at departementet understreker at en her ser for seg utstrakt
bruk av alternative reaksjoner.