I dokumentet vart det fremma følgjande forslag 2. april
2013:
«Stortinget ber regjeringen foreta en helhetlig gjennomgang
av bil- og drivstoffavgiftene og fremme forslag om endringer i statsbudsjettet
for 2014. Formålet med gjennomgangen skal være å sikre oppfyllelse
av Stortingets målsetting om at gjennomsnittlig utslipp fra nye
personbiler i 2020 ikke skal overstige et gjennomsnitt på 85 g CO2/km.»
Ein viser til dokumentet for nærare utgreiing
og grunngjeving.
Komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet,
Jette F. Christensen, Gunvor Eldegard, Gerd Janne Kristoffersen, Marianne
Marthinsen, leiaren Torgeir Micaelsen, Torfinn Opheim og Knut Storberget,
frå Framstegspartiet, Jørund Rytman, Ketil Solvik-Olsen, Kenneth
Svendsen og Christian Tybring-Gjedde, frå Høgre, Gunnar Gundersen, Arve
Kambe og Jan Tore Sanner, frå Sosialistisk Venstreparti, Geir-Ketil Hansen,
frå Senterpartiet, Magnhild Meltveit Kleppa, frå Kristeleg Folkeparti,
Hans Olav Syversen, og frå Venstre, Borghild Tenden, viser
til at finansministeren har uttalt seg om forslaget i brev av 30.
april 2013 til finanskomiteen. Brevet følgjer som vedlegg til denne
innstillinga.
Fleirtalet i komiteen,
alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet, viser til at Stortinget
ved handsaminga av klimameldinga (Meld. St. 21 (2011–2012)) slutta
seg til målet om at gjennomsnittleg utslepp frå nye personbilar
i 2020 ikkje skal overstiga 85 g CO2/km.
Bilavgiftene skal bidra til omlegging til ein meir miljø- og klimavennleg
bilpark.
Fleirtalet viser vidare til at
regjeringa har varsla ei evaluering av unntaka frå vegbruksavgifta
i 2015. Regjeringa har også meldt at det ikkje er planar om å endra
vegbruksavgiftene for alternative drivstoff før denne evalueringa. Stortinget
har slutta seg til dette.
Det er gjennomført omleggingar i bilavgiftene dei
siste åra. Desse endringane har gitt reduserte utslepp. Fleirtalet viser
til brevet frå finansministeren der det kjem fram at det er lagt
større vekt på CO2-utsleppa i alle åra
etter 2008. Fleirtalet viser til at medan dei samla
endringane har vore omtrent provenynøytrale, har dei ført til at
bilar med låge CO2-utslepp får reduserte
avgifter. Bilar med høge utslepp får høgare avgifter. Det gjennomsnittlege
CO2-utsleppet er redusert med 24 pst.,
frå 177 g/km i 2006 til 134 g/km i 2011.
Eit anna fleirtal, medlemene
frå Arbeidarpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til nye tiltak som vil bidra til ein meir miljøvennleg bilpark
i framlegget til revidert nasjonalbudsjett for 2013. Vrakpanten vert
auka med 500 kroner til 3000 kroner og vektfrådraget i eingongsavgifta
for ladbare hybridbilar vert auka frå 10 pst. til 15 pst.
Dette fleirtalet merkar seg at
ein i representantforslaget sluttar seg til måla i klimaforliket om
reduksjon i dei gjennomsnittleg utsleppa frå nye personbilar i 2020
til 85 g CO2/km. Regjeringa har med støtte
frå Stortinget lagt eit løp for å setja i verk naudsynte tiltak
for å nå dette målet. Måla, og framdrifta for å nå dei, er viktige signal
som gir føreseielegheit både for bilnæringa og forbrukarane. Dette
fleirtalet meiner difor det kan vera uheldig å endra dei
fastlagte føresetnadene.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser til statsrådens svarbrev,
datert 30. april 2013, hvor statsråden skriver at regjeringen har
gitt mange klare signaler om framtidige avgifter blant annet i de
årlige budsjettene og klimameldingen, og at statsråden på den bakgrunn
ikke ser behov for en ny helhetlig gjennomgang av bilavgiftene nå. Disse
medlemmer er uenig i dette og viser til at regjeringen i
statsbudsjettet for 2011 varslet at det skulle komme en helhetlig
gjennomgang av avgiftene på både kjøretøy og drivstoff i kommende
budsjetter. Disse medlemmer viser til at regjeringen
allerede i statsbudsjettet for 2012 avlyste denne gjennomgangen.
Disse medlemmer viser til at
de eneste signalene regjeringen har gitt om framtidige avgifter
ble gitt i statsbudsjettet for 2012, hvor de skrev følgende:
«Innen 2020 skal alle drivstoff ilegges veibruksavgifter
etter energiinnholdet i drivstoffet. I 2015 skal unntakene fra veibruksavgiftene
evalueres. I evalueringen skal det legges vekt på statens inntekter,
klima- og miljøhensyn og næringslivet i distriktene. Regjeringen
har ikke planer om å endre veibruksavgiftene for alternative drivstoff
før evalueringen i 2015. Regjeringen har heller ikke nå konkrete
planer om å endre rammebetingelsene for elbiler.»
Disse medlemmer slutter seg til
målet i klimaforliket om reduksjon i de gjennomsnittlige utslippene
fra nye personbiler i 2020 til 85 g/km, men viser til at det må
foretas betydelige endringer i bilavgiftene dersom målet skal nås. Disse
medlemmer viser til rapporten «Norske bilavgifter fram mot
2020» utarbeidet av NAF, NBF og BIL. Av rapporten fremgår det at målet
forutsetter en økning i elbilenes andel av nybilsalget fra dagens
nivå på 2,9 pst. til 10 pst. i 2020 (16 000 elbiler), og at plug-in-hybridens andel
må øke fra 0,1 pst. til 18,8 pst. i samme periode. I tillegg må
gjennomsnittsutslippet fra fossilt drevne biler være på maks 109
gram i 2020. Nøkkelen for å få til en slik utvikling i bilsalget er
ifølge bilorganisasjonene å legge til rette for en hurtigere utskifting
av bilparken gjennom reduserte bilavgifter på de mest miljøvennlige bilene,
slik at gjennomsnittsalderen på norske biler kommer ned på EU-nivå.
Disse medlemmer viser til at
Norge har den eldste bilparken i Vest-Europa. Gjennomsnittlig levealder
på biler i Norge er ifølge rapporten 19 år, mot et gjennomsnitt
i EU på 14–15 år. I Norge er 3 av 4 biler som selges, bruktbiler.
Nesten halvparten av alle biler som årlig omsettes i Norge, er 12
år gamle eller eldre. I 2012 var mer enn 600 000 biler eldre enn
gjennomsnittlig levealder for biler i Vest-Europa på 14,3 år, dvs. 1997-modell
eller eldre. Dersom disse 600 000 eldste bilene ble tatt av veien
og erstattet med nye biler, ville de samlede CO2-utslippene
fra veitrafikken bli redusert med snaut 10 pst.
Disse medlemmer viser til at
redusert levealder på bilparken vil ha mye å si for trafikksikkerheten.
Nye biler har en mye høyere sikkerhetsstandard enn gamle. En moderne
bil er optimalisert for å takle kollisjoner både gjennom konstruksjon
og materialbruk og ved hjelp av elektroniske hjelpemidler som skal
bedre både den aktive og passive sikkerheten. Disse medlemmer viser
til at raskere fornyelse av bilparken vil bidra til økt sikkerhetsnivå,
og færre drepte og hardt skadde i trafikken.
Disse medlemmer mener det er
behov for en helhetlig gjennomgang av bil- og drivstoffavgiftene
og tar opp forslag fremsatt i Dokument 8:77 S (2012–2013).
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at Norge er et land med store avstander og spredt bebyggelse,
og at bil og bilbruk er en viktig og naturlig del av folks hverdag. Disse
medlemmer mener derfor at det er urimelig at Norge sammen
med flate og tett befolkede Danmark har Europas høyeste bilavgifter. Disse
medlemmer viser til at engangsavgiften i Prop. 1 LS (2012–2013)
Skatter, avgifter og toll begrunnes på følgende måte:
«Engangsavgiftens hovedmål er å skaffe staten inntekter.»
Disse medlemmer mener at bilrelaterte avgifter
bør reduseres, og i langt større grad brukes til investeringer,
drift og vedlikehold av veibasert infrastruktur. Som følge av et
høyt avgiftsnivå er nye biler for dyre i Norge. Dette gjør at bilparken
i Norge forblir eldre enn den burde være, og at bilene nordmenn
kjører rundt i, ikke er så sikre og miljøvennlige som de burde ha
vært. Disse medlemmer viser til Fremskrittspartiets
alternative statsbudsjett for 2013, der Fremskrittspartiet gikk
inn for å fjerne effektavgiften over fire år slik at befolkningen
i større grad kan velge den bilen de selv mener at de har behov
for.
Disse medlemmer viser til at
det er stor forskjell på nye og gamle biler når det gjelder trafikksikkerhet. Disse
medlemmer viser til at biler som er bygget etter år 2000,
er vesentlig tryggere enn biler fra før år 2000. Disse medlemmer viser
til at dagens norske avgiftssystem med fokus på vekt og hestekrefter
straffer de tryggeste familiebilene med høye avgifter. Disse
medlemmer viser til at dette spesielt rammer barnefamilier
som er avhengige av litt større og tryggere biler. Mange barnefamilier
tvinges derfor til å velge en liten bil, fremfor en bil som dekker
deres behov.
Forslag frå Høgre, Kristeleg Folkeparti og
Venstre:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen foreta en helhetlig gjennomgang
av bil- og drivstoffavgiftene og fremme forslag om endringer i statsbudsjettet
for 2014. Formålet med gjennomgangen skal være å sikre oppfyllelse
av Stortingets målsetting om at gjennomsnittlig utslipp fra nye
personbiler i 2020 ikke skal overstige et gjennomsnitt på 85 g CO2/km.
Komiteen har elles
ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget
til å gjere slikt
vedtak:
Dokument 8:77 S (2012–2013) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Kjell Ingolf Ropstad, Knut Arild Hareide,
Hans Olav Syversen og Dagrun Eriksen om endring av bilavgiftene
for å sikre mer miljøvennlige og trafikksikre biler – vert ikkje
vedteke.
Jeg viser til forslaget fra representantene
Kjell Ingolf Ropstad, Knut Arild Hareide, Hans Olav Syversen og
Dagrun Eriksen om endring av bilavgiftene for å sikre mer miljøvennlige
og trafikksikre biler.
Regjeringen har redusert det samlede nivået
på bilavgiftene to år på rad. Dette har skjedd ved at omregistreringsavgiften
er redusert med til sammen om lag 600 mill. kroner i 2012 og 2013.
Det er i første rekke typiske næringskjøretøy som har blitt tilgodesett
med lavere omregistreringsavgift, men også personbiler har fått
en avgiftsreduksjon. Vrakpanten, som skal bidra til at utrangerte
kjøretøy blir levert til godkjente biloppsamlingsplasser, er økt
to år på rad. I perioden 1999-2011 lå vrakpanten nominelt uendret på
1 500 kroner. Vrakpanten ble økt til 2 000 kroner i 2012 og videre
til 2 500 kroner i 2013. Dette er endringer i samme retning som
representantene foreslår.
Regjeringen har også gjennomført store endringer
i engangsavgiften for å bidra til lavere CO2-utslipp.
I 2007 ble slagvolum erstattet av CO2-utslipp
som et av beregningsgrunnlagene i engangsavgiften. Det er lagt større
vekt på CO2-utslipp i avgiften i alle
årene etter 2008. I tillegg ble NOX-utslipp
innført som et nytt beregningsgrunnlag i engangsavgiften fra 1.
januar i 2012. Det ble lagt ytterligere vekt på både CO2- og NOX-utslipp
fra 1. januar i år. Det har samtidig blitt lagt mindre vekt på motoreffekt.
Endringene har derfor vært omtrent provenynøytrale. Endringene har
ført til at biler med svært lave CO2-utslipp
får lave avgifter, mens avgiften for biler med høye utslipp har
økt. Dette gir svært sterk økonomisk motivasjon til å velge biler
med lave utslipp, sterkere enn for eksempel Sverige oppnår med sin
årsavgift.
Endringene i engangsavgiften har hatt stor virkning
på CO2-utslippene fra nye personbiler
i Norge. Det gjennomsnittlige utslippet er redusert med 24 pst.
i løpet av fem år, fra 177 g/km i 2006 til 134 g/km i 2011. Til
sammenligning var reduksjonen på kun 4 pst. i perioden 2001 til 2005.
For perioden januar til mars i år er gjennomsnittlig utslipp fra
nye personbiler redusert ytterligere til 128 g/km. I følge en rapport
fra Vista Analyse, utarbeidet på oppdrag for Finansdepartementet,
kan drøyt halvparten av reduksjonen i gjennomsnittlig CO2-utslipp fra 2006 til 2011 knyttes til
endringene i engangsavgiften. Før avgiftsendringene i 2007 lå gjennomsnittlig CO2-utslipp fra nye personbiler i Norge
omtrent 15 g/km over nivået i EU. Ifølge rapporten til Vista Analyse
ville avstanden ned til EU økt dersom avgiftene ikke hadde blitt
endret. Nå ligger vi imidlertid rett under EU. Lavere utslipp fra nye
biler er viktig fordi bilene skal brukes i mange år framover.
Representantene peker på at alderen på bilparken
i Norge er høy sammenlignet med en del andre land. Eldre biler forurenser
som regel mer og er mindre trafikksikre enn nyere biler. Jeg vil imidlertid
minne om at det er mange forhold som påvirker alderen på bilparken.
I tillegg til avgifter er blant annet demografi og inntektsnivå viktige
forklaringsfaktorer. Dette illustreres blant annet av at Finland
har en høyere gjennomsnittsalder på bilparken enn Norge, på tross
av at Finland har lavere kjøpsavgifter på bil. Gjennomsnittlig engangsavgift
for nye personbiler har dessuten gått ned de siste årene. Fram til 2006
økte gjennomsnittlig engangsavgift til nesten 140 000 kroner per
bil, mens den nå har falt tilbake til omtrent samme realprisnivå
som i 2002, dvs. om lag 110 000 2012-kroner. Reduksjonene skyldes
i stor grad lavere CO2-utslipp fra nye
biler. Dersom en kjøper en bil med lave CO2-utslipp
kan en nå oppnå svært lav engangsavgift. Dette har gjort det mulig
for flere å kjøpe ny bil. Et lavere avgiftsnivå har dermed bidratt til
det høye nybilsalget vi har hatt de siste årene.
Regjeringen har som kjent varslet en generell veibruksavgift
på drivstoff etter energiinnhold innen 2020. Dette skyldes at all
bilbruk påfører samfunnet kostnader i form av blant annet ulykker,
kø og støy. Det er kostnader bilbrukerne bør stilles ovenfor. Samtidig
varslet vi at dagens unntak fra veibruksavgift skal evalueres i
2015. Vi har imidlertid ikke planer om å endre veibruksavgiftene
for alternative drivstoff før denne evalueringen.
Det framgår av Klimameldingen at Regjeringen vil
øke omsetningspåbudet for biodrivstoff til fem prosent forutsatt
at bærekraftskriteriene er tilfredsstillende. Regjeringen har vurdert
at bærekraftskriteriene slik de foreligger i dag ikke gir grunnlag
for å øke omsetningspåbudet. Det tas for eksempel ikke hensyn til
at produksjon av biodrivstoff kan føre til omfattende nedbygging av
karbonlagre gjennom indirekte arealbruksendringer. Dette kan ha
stor betydning for den reelle klimagevinsten knyttet til biodrivstoff. Europakommisjonen
la 17. oktober 2012 fram et forslag til endringsdirektiv om håndtering
av slike indirekte arealbruksendringer. Forslaget er i en tidlig
fase av EUs beslutningsprosess. Regjeringen vil følge nøye med på
den videre utviklingen på dette området.
Når det gjelder avgiftsfordelene for nullutslippsbiler
vil jeg vise til behandlingen av Klimameldingen i Stortinget. Her
ble alle partiene, unntatt FrP, enige om at dagens avgiftsfordeler for
kjøp og bruk av rene nullutslippsbiler videreføres ut neste stortingsperiode
(2017), så fremt antallet rene nullutslippsbiler ikke overstiger
50 000. Dette har gitt forutsigbarhet rundt rammebetingelsene for
nullutslippsbiler. Jeg ser liten grunn for å endre disse forutsetningene
nå. Samtidig ble det varslet at bilavgiftene skal bidra til en mer
miljø- og klimavennlig bilpark.
Regjeringen har gjennomført store endringer
i bilavgiftene. De fleste forslagene fra representantene innebærer
i praksis en videreføring av de endringene som Regjeringen allerede
har gjort. Jeg mener Regjeringen har gitt mange klare signaler om
framtidige avgifter i blant annet de årlige budsjettene og Klimameldingen.
På denne bakgrunn ser jeg ikke behov for en ny helhetlig gjennomgang
av bilavgiftene nå.
Oslo, i finanskomiteen, den 21. mai 2013
Torgeir Micaelsen |
Magnhild Meltveit Kleppa |
leiar |
ordførar |