Samferdselsdepartementet legger i proposisjonen
fram forslag om utbygging og finansiering av siste utbyggingsetappe
på E18 gjennom Vestfold, strekningen mellom Bommestad og Sky. Det
legges opp til anleggsstart på strekningen høsten 2013 og åpning
for trafikk i 2017. Etter dette vil det være sammenhengende firefelts
veg mellom Oslo og Langangen i Telemark.
Siden utbyggingen av E18 gjennom Vestfold med
dette sluttføres, presenteres også endelig finansieringsopplegg
for utbyggingen av E18 på strekningene Gulli–Langåker og Bommestad–Sky–Langangen,
jf. pkt. 2 i proposisjonen.
Prosjektet E18 Bommestad–Sky omfatter bygging
av ny firefelts veg med vegbredde 23 meter over en strekning på
6,7 km. I prosjektet inngår bl.a. bygging av ei bru på ny E18 som
delvis går over Farrisvannet, samt to tunneler på om lag 2,8 km
og 1,3 km henholdsvis øst og vest for Farrisvannet. Videre inngår
bygging av nytt toplanskryss ved Farriseidet. I tilknytning til
krysset vil det skje en betydelig ombygging av lokalvegsystemet
i området med bygging av fem brukonstruksjoner av ulik størrelse
og 4,6 km gang- og sykkelveger, inkl. ombygging av dagens E18 til gang-
og sykkelveg mellom Bommestad og Lovisenlund. Det legges dermed
til rette for økt gang- og sykkelaktivitet i området. I tillegg
vil det bli etablert en kollektivterminal. Prosjektet omfatter også
betydelige landskapsarbeider ved Farriseidet. Ombygging av dagens
E18 til gang- og sykkelveg og andre etterarbeider vil bli utført i
løpet av en toårsperiode etter at ny E18 er åpnet for trafikk.
De største gevinstene av prosjektet er knyttet
til bedre trafikksikkerhet, jevnere trafikkflyt og en forbedring
av miljøet langs vegen, både for boligområder og for de viktige
friluftsområdene i Bøkeskogen og langs Farrisvannet. Det er lagt
til grunn skiltet hastighet på 100 km/t. Prosjektet bidrar sammen
med den øvrige utbyggingen til redusert kjøretid, bedre forutsigbarhet
og reduserte transportkostnader på E18 gjennom Vestfold.
Det er gjennomført ekstern kvalitetssikring (KS2)
av prosjektet. Kvalitetssikringen har omfattet prosjektstyringsunderlag,
kostnadsoverslag og trafikkgrunnlag. Omregnet til 2013-prisnivå
blir styringsrammen 4 200 mill. kroner og kostnadsrammen 4 920 mill.
kroner. I styringsrammen inngår 8 mill. kroner til etablering av
en automatisk bomstasjon. Videre inngår allerede påløpte utgifter
på om lag 200 mill. kroner til planlegging, grunnerverv og forberedende arbeider
i 2010–2012.
Prosjektets samfunnsøkonomiske netto nytte er beregnet
til -2 500 mill. kroner. Netto nytte over totale kostnader er beregnet
til -0,6.
På strekningen har dagens E18 en årsdøgntrafikk på
vel 17 000 kjøretøy øst for Farriseidet og 15 000 kjøretøy vest
for Farriseidet. Statens vegvesen har for proposisjonen utarbeidet
et nytt og oppdatert trafikkgrunnlag, bl.a. basert på data fra en
av bomstasjonene som er satt i drift.
Statens vegvesen vil følge opp trafikksituasjonen
på parallellvegnettet og i samråd med lokale myndigheter eventuelt
vurdere ytterligere behov for trafikkreduserende tiltak.
Tabell 4.1 i proposisjonen viser forventet årsdøgntrafikk
gjennom bomstasjonssnittene i sammenligningsåret 2016, uten og med bompengeinnkreving.
Prosjektet skal finansieres ved bompenger og statlige
midler.
I tråd med Meld. St. 26 (2012–2013) Nasjonal transportplan
2014–2023 er det lagt til grunn 1 150 mill. kroner i statlige midler
til prosjektet i perioden 2014–2023, inkl. om lag 460 mill. kroner
i kompensasjon for økt merverdiavgift. I tillegg kommer 50 mill.
kroner i kompensasjon for økt merverdiavgift i 2013.
Bompengeselskapet har dekket allerede påløpte utgifter
på om lag 200 mill. kroner til planlegging, grunnerverv og forberedende
arbeider i 2010–2012, jf. St.prp. nr. 60 (2008–2009) og Prop. 56
S (2010–2011). Videre er det ventet at bompengeselskapet vil stille
til disposisjon om lag 300 mill. kroner i 2013.
Forslag til finansieringsplan er vist i tabell
6.1 i proposisjonen.
Tabell 6.1 Finansieringsplan for E18 Bommestad–Sky
| | | | Mill. 2013-kr |
| 2010–2013 | 2014–2017 | 2018–2023 | Sum |
Statlige midler | 50 | 900 | 250 | 1 200 |
Bompenger | 500 | 2 500 | | 3 000 |
Sum | 550 | 3 400 | 250 | 4 200 |
I brev fra Samferdselsdepartementet v/statsråden
til transport- og kommunikasjonskomiteen, datert 25. april 2013,
blir det vist til en summeringsfeil i tabell 6.1 i proposisjonen. Brevet
er vedlagt innstillingen.
Det skal etableres en automatisk bomstasjon
i Vestmarka, og denne settes i drift når hovedprosjektet åpnes for
trafikk.
Fra 2017 vil sju automatiske bomstasjoner være i
drift på E18 i Vestfold, der bilistene betaler etter kjørt distanse.
Dette gir bedre sammenheng mellom betaling og nytte enn tradisjonelle bompengeopplegg.
Takstnivået ligger betydelig under det lokale myndigheter
har akseptert. Når siste etappe av E18 i Vestfold er ferdig utbygd
og de endelige kostnadene og den reelle trafikken gjennom de sju
bomstasjonene er kjent, vil departementet ta initiativ til en ny
vurdering av takstnivået.
Den maksimale gjelden etter utbygging av strekningen
Bommestad–Sky er beregnet til om lag 6,3 mrd. kroner. Vestfold fylkeskommune
har derfor fattet vedtak om fylkeskommunal garanti på 7 mrd. 2011-kr.
Garantien må godkjennes av Kommunal- og regionaldepartementet før
anleggsstart. Garantistens utlegg kan dekkes gjennom en økning av
realtakstene med inntil 20 pst. og en forlengelse av bompengeperioden
med inntil 5 år.
Det legges til grunn at Kommunal- og regionaldepartementet
godkjenner Vestfold fylkeskommunes garanti på 7 mrd. kroner før oppstart.
Etter at Stortinget har fattet vedtak om finansiering
og utbygging av strekningen E18 Bommestad–Sky i Vestfold, vil det
bli inngått avtale mellom Vegdirektoratet og bompengeselskapet i tråd
med de forutsetninger som er lagt til grunn i proposisjonen.