Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Anne Marit Bjørnflaten, Susanne Bratli, Freddy de Ruiter, Gorm Kjernli,
Magne Rommetveit og Tone Merete Sønsterud, fra Fremskrittspartiet,
Jan-Henrik Fredriksen, Ingebjørg Godskesen, Bård Hoksrud og Arne
Sortevik, fra Høyre, Trond Helleland, Lars Myraune og Ingjerd Schou, fra
Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H. Langeland, fra Senterpartiet,
Janne Sjelmo Nordås, og fra Kristelig Folkeparti, lederen Knut Arild
Hareide, viser til representantforslaget og til vedlagte
uttalelse, datert 23. april 2013, fra Fiskeri- og kystdepartementet v/statsråden
i saken.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser for øvrig til behandlingen av Meld. St. 26 (2012–2013) Nasjonal
transportplan 2014–2023 og foreslår at dokumentet vedlegges protokollen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet har
merket seg at det bare er lagt inn 19,4 mrd. kroner på sjøtransport
og maritim infrastruktur i hele planperioden i regjeringens forslag til
ny NTP 2014–2023.
Disse medlemmer viser til at
Norge er en av verdens ledende maritime nasjoner, men at det finnes et
stort uutnyttet potensial for vekst i vår egen nærskipsfart. Derfor
må tilnærmingen til sjøtransportens infrastruktur være helhetlig,
strategisk og planmessig dersom man skal få mer gods over fra land
til sjø. Det må gjennomføres en omfattende gjennomgang av regelverk
og avgiftspolitikk, både på land og sjøsiden, med reduksjoner av
gebyrer, slik at sjøtransportens konkurransekraft styrkes, sammenliknet
med landtransport.
Disse medlemmer viser videre
til at med dagens avgiftspolitikk for sjøtransporten kan havneavgiftene
beløpe seg opp til 75 pst. av kostnadene for den last som skal fraktes.
Da blir løsningen landtransport.
Disse medlemmer har også merket
seg at regjeringen sier at de vil stake ut tydelige og gode målsettinger
for sjøtransporten, men at det først vil komme i «Nærskipsfartsstrategien»
og i den reviderte maritime strategien «Stø kurs». Det er altså
i dag ingen tydelighet for hva regjeringen legger opp til, kun uspesifiserte
tiltak, og man ser at gang på gang skyver regjeringen strategisk
viktige sjøtransportrelaterte avgjørelser foran seg.
Disse medlemmer viser til at
det er et viktig mål også i NTP å opprette flere trafikknutepunkter for
distribusjon og logistikk, hvor ulike transportformer møtes. For
overføring av landbasert godstransport til sjø er dette spesielt
viktig. Disse medlemmer peker på at for å få realisert
dette viktige målet, trengs det tydeligere styring fra Samferdselsdepartementet
og bedre statlig koordinering.
Disse medlemmer peker også spesielt
på at Norge trenger færre nasjonale havner for å samle varestrømmene,
og på den måten sikre bedre overføring av godstransport fra land
til sjø. Disse medlemmer understreker at det trengs
en avklaring av begrepet «utpekte havner».
Disse medlemmer ser det som en
selvfølge at under utarbeidelsen av både «Nærskipsfartsstrategien»
og revideringen av «Stø Kurs» vil næringen og spesielt transportbrukere/vareeiere
bli invitert til å delta, slik at strategiene blir konkrete og tett
knyttet sammen for at gode målsettinger blir til virkelige resultater.
Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti mener
sjøtransportens konkurranseevne må styrkes slik at mer gods kan
fraktes til sjøs fremfor på vei. Mye av dagens transportbehov dekkes
av veitransport, og veinettet overtar en stadig større andel av
det voksende transportbehovet. Dette øker risikoen for ulykker,
skadde og drepte i trafikken. I tillegg til forurensning både av
luft og støy, medfører veitransporten økt slitasje og store kostnader
til vedlikehold og investeringer i veinettet. I tillegg gir veitransporten
unødvendige køer og tidskostnader som svekker næringslivets konkurranseevne.
Dette medlem mener nærskipsfarten
må styrkes. For å styrke norsk nærskipsfart er det nødvendig å forbedre
nærskipsfartsflåtens rammebetingelser, gjøre norsk eierskap attraktivt,
og sikre konkurransekraft innen Europa. Dette medlem viser til
at det nå har gått hele ni år siden regjeringen Bondevik II la frem
skipsfartsmeldingen i april 2004 St.meld. nr. 3l (2003–2004) Vilje
til vekst – for norsk skipsfart og de maritime næringer.
Dette medlem mener sjøtransporten
kan løse viktige utfordringer man har innen samferdselssektoren.
Analyser fra Transportøkonomisk institutt viser at en reduksjon
i avgiftsnivået for sjøtransport er et viktig tiltak for å stimulere
til økt overføring av transport fra land til sjø.
Dette medlem viser til at sjøtransportens
infrastruktur i langt større grad er brukerfinansiert enn landtransportens
infrastruktur. Sjøtransporten har nærmere 30 ulike gebyrer og avgifter
å forholde seg til. Nærskipsfartens konkurranseflate mot landtransporten
gjør at forskjellene i gebyr- og avgiftsnivået mellom transportformene
er avgjørende for deres konkurransekraft. De siste årene har det
blitt både flere og høyere avgifter og gebyrer for sjøtransporten,
og forskjellene mellom landtransport og sjøtransport har økt i favør
av landtransport.
Dette medlem mener det trengs
en helhetlig gjennomgang av avgiftspolitikken i sjøtransporten for
å bedre og forenkle rammebetingelsene for nærskipstransporten.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen legge frem forslag med
en helhetlig gjennomgang av avgiftspolitikken i sjøtransporten,
for å bedre og forenkle rammebetingelsene for nærskipstransporten.»
«Stortinget ber regjeringen legge frem en nærskipsmelding,
som skal gi en bred fremstilling av utfordringene for norsk sjøfart
og en presentasjon av tiltak for å bedre rammevilkårene for næringen.»
«Stortinget ber regjeringen løfte sjøtransportens posisjon
i Nasjonal transportplan, samt fremme flere konkrete tiltak for
å styrke varetransporten til sjøs.»