Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Anne Marit Bjørnflaten, Susanne Bratli, Freddy de Ruiter, Gorm Kjernli, Magne Rommetveit og Tone Merete Sønsterud, fra Fremskrittspartiet, Jan-Henrik Fredriksen, Ingebjørg Godskesen, Bård Hoksrud og Arne Sortevik, fra Høyre, Trond Helleland, Lars Myraune og Ingjerd Schou, fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H. Langeland, fra Senterpartiet, Janne Sjelmo Nordås, og fra Kristelig Folkeparti, lederen Knut Arild Hareide, viser til representantforslaget og til vedlagte uttalelse, datert 23. april 2013, fra Fiskeri- og kystdepartementet v/statsråden i saken.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser for øvrig til behandlingen av Meld. St. 26 (2012–2013) Nasjonal transportplan 2014–2023 og foreslår at dokumentet vedlegges protokollen.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet har merket seg at det bare er lagt inn 19,4 mrd. kroner på sjøtransport og maritim infrastruktur i hele planperioden i regjeringens forslag til ny NTP 2014–2023.

Disse medlemmer viser til at Norge er en av verdens ledende maritime nasjoner, men at det finnes et stort uutnyttet potensial for vekst i vår egen nærskipsfart. Derfor må tilnærmingen til sjøtransportens infrastruktur være helhetlig, strategisk og planmessig dersom man skal få mer gods over fra land til sjø. Det må gjennomføres en omfattende gjennomgang av regelverk og avgiftspolitikk, både på land og sjøsiden, med reduksjoner av gebyrer, slik at sjøtransportens konkurransekraft styrkes, sammenliknet med landtransport.

Disse medlemmer viser videre til at med dagens avgiftspolitikk for sjøtransporten kan havneavgiftene beløpe seg opp til 75 pst. av kostnadene for den last som skal fraktes. Da blir løsningen landtransport.

Disse medlemmer har også merket seg at regjeringen sier at de vil stake ut tydelige og gode målsettinger for sjøtransporten, men at det først vil komme i «Nærskipsfartsstrategien» og i den reviderte maritime strategien «Stø kurs». Det er altså i dag ingen tydelighet for hva regjeringen legger opp til, kun uspesifiserte tiltak, og man ser at gang på gang skyver regjeringen strategisk viktige sjøtransportrelaterte avgjørelser foran seg.

Disse medlemmer viser til at det er et viktig mål også i NTP å opprette flere trafikknutepunkter for distribusjon og logistikk, hvor ulike transportformer møtes. For overføring av landbasert godstransport til sjø er dette spesielt viktig. Disse medlemmer peker på at for å få realisert dette viktige målet, trengs det tydeligere styring fra Samferdselsdepartementet og bedre statlig koordinering.

Disse medlemmer peker også spesielt på at Norge trenger færre nasjonale havner for å samle varestrømmene, og på den måten sikre bedre overføring av godstransport fra land til sjø. Disse medlemmer understreker at det trengs en avklaring av begrepet «utpekte havner».

Disse medlemmer ser det som en selvfølge at under utarbeidelsen av både «Nærskipsfartsstrategien» og revideringen av «Stø Kurs» vil næringen og spesielt transportbrukere/vareeiere bli invitert til å delta, slik at strategiene blir konkrete og tett knyttet sammen for at gode målsettinger blir til virkelige resultater.

Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti mener sjøtransportens konkurranseevne må styrkes slik at mer gods kan fraktes til sjøs fremfor på vei. Mye av dagens transportbehov dekkes av veitransport, og veinettet overtar en stadig større andel av det voksende transportbehovet. Dette øker risikoen for ulykker, skadde og drepte i trafikken. I tillegg til forurensning både av luft og støy, medfører veitransporten økt slitasje og store kostnader til vedlikehold og investeringer i veinettet. I tillegg gir veitransporten unødvendige køer og tidskostnader som svekker næringslivets konkurranseevne.

Dette medlem mener nærskipsfarten må styrkes. For å styrke norsk nærskipsfart er det nødvendig å forbedre nærskipsfartsflåtens rammebetingelser, gjøre norsk eierskap attraktivt, og sikre konkurransekraft innen Europa. Dette medlem viser til at det nå har gått hele ni år siden regjeringen Bondevik II la frem skipsfartsmeldingen i april 2004 St.meld. nr. 3l (2003–2004) Vilje til vekst – for norsk skipsfart og de maritime næringer.

Dette medlem mener sjøtransporten kan løse viktige utfordringer man har innen samferdselssektoren. Analyser fra Transportøkonomisk institutt viser at en reduksjon i avgiftsnivået for sjøtransport er et viktig tiltak for å stimulere til økt overføring av transport fra land til sjø.

Dette medlem viser til at sjøtransportens infrastruktur i langt større grad er brukerfinansiert enn landtransportens infrastruktur. Sjøtransporten har nærmere 30 ulike gebyrer og avgifter å forholde seg til. Nærskipsfartens konkurranseflate mot landtransporten gjør at forskjellene i gebyr- og avgiftsnivået mellom transportformene er avgjørende for deres konkurransekraft. De siste årene har det blitt både flere og høyere avgifter og gebyrer for sjøtransporten, og forskjellene mellom landtransport og sjøtransport har økt i favør av landtransport.

Dette medlem mener det trengs en helhetlig gjennomgang av avgiftspolitikken i sjøtransporten for å bedre og forenkle rammebetingelsene for nærskipstransporten.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti fremmer følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen legge frem forslag med en helhetlig gjennomgang av avgiftspolitikken i sjøtransporten, for å bedre og forenkle rammebetingelsene for nærskipstransporten.»

«Stortinget ber regjeringen legge frem en nærskipsmelding, som skal gi en bred fremstilling av utfordringene for norsk sjøfart og en presentasjon av tiltak for å bedre rammevilkårene for næringen.»

«Stortinget ber regjeringen løfte sjøtransportens posisjon i Nasjonal transportplan, samt fremme flere konkrete tiltak for å styrke varetransporten til sjøs.»