Departementet legg i denne proposisjonen fram eit
forslag til endringar i jordlova § 12 som gjeld deling av eigedom
som er nytta eller kan nyttast til jordbruk eller skogbruk. Departementet foreslår
òg ei endring i jordlova § 2 som blant anna gjeld virkeområdet for
delingsføresegna.
Innhaldet i gjeldande delingsforbod er stort
sett det same som da regelen vart innført i 1955. Departementet
meiner at lova må leggje til rette for ei enklare vurdering av delingssøknader
enn ho gjer i dag. Behovet for endring er særleg til stades ved
frådeling av areal som skal brukast til tilleggsjord, og frådeling
av tomter med eller utan bygningar som skal brukast til bustadformål.
Forslaga til endringar har som mål å gjere det lettare å dele frå
til bustadformål og tilleggsjord for på den måten å leggje til rette
for auka busetjing i distrikta og harmonisering av eigedoms- og
bruksstrukturen.
For å sikre og samle ressursane som grunnlag
for landbruksdrift for nåverande og framtidige eigarar, meiner departementet
det framleis er behov for ei delingsføresegn. Departementet foreslår
å endre gjeldande regel slik at samtykke til deling kan tillatast
dersom det ikkje går ut over dei interessene delingsføresegna skal
verne. Forslaget dreier merksemda i delingssakene bort frå ein forbodstanke.
Det er framheva i Meld. St. 9 (2011–2012) Landbruks-
og matpolitikken Velkommen til bords at landet har knapt med areal
som kan nyttast til matproduksjon. Det er derfor viktig med eit sterkt
jordvern for å sikre desse areala til vidare matproduksjon. Sjølv
om departementet meiner det bør verte enklare å dele frå, bør delinga
ikkje kome i strid med målsetjinga om å redusere nedbygginga av
dyrka og dyrkbar jord. Departementet foreslår derfor å styrke jordvernomsynet
i delingsføresegna slik at samtykke til deling ikkje kan givast
utan at det er gitt samtykke til omdisponering etter jordlova § 9
dersom søknaden om deling gjeld eit formål som inneber omdisponering
av dyrka eller dyrkbar jord. Forslaget går fram av forslag til nytt
andre ledd i jordlova § 12.
For å leggje til rette for ei enklare vurdering
av delingssøknaden, foreslår departementet å fjerne vilkåra om at
deling berre kan givast dersom det anten ligg føre «samfunnsinteresser
av stor vekt» eller dersom deling er «forsvarleg ut frå avkastinga»
på eigedomen. Departementet foreslår å erstatte vilkåra med ein
regel om kva for omsyn kommunen skal leggje vekt på ved vurderinga
av ein søknad om deling. Forslaget inneber at kommunen skal ta utgangspunkt
i kva som er ein tenleg variert bruksstruktur. Ved denne vurderinga
skal kommunen mellom anna leggje vekt på omsynet til vern av arealressursane,
om delinga fører til ei driftsmessig god løysing og om delinga kan
føre til drifts- eller miljømessige ulemper. Forslaget går fram
av forslag til nytt tredje ledd i jordlova § 12.
Forslaga til endringar byggjer på at delingsføresegna
skal tene landbruksinteressene. Departementet meiner at delingsføresegna
som eit utgangspunkt ikkje skal leggje til rette for gjennomføring
av for eksempel etablering av idrettsanlegg, industritiltak eller
andre tiltak som ikkje kan reknast som landbruksverksemd. I slike høve
bør arealbruksendringa skje gjennom planbehandling etter plan- og
bygningslova.
Departementet foreslår likevel eit nytt fjerde ledd
der det går fram at sjølv om det ikkje ligg til rette for å gi samtykke
til deling etter nytt tredje ledd, kan samtykke givast dersom deling
vil vareta omsynet til busetjinga i området.
Departementet foreslår dessutan ei endring i jordlova
§ 2 tredje ledd slik at føresegnene i jordlova § 12 ikkje vil gjelde
dersom energi- eller vassdragsmyndigheita har gitt samtykke til eit
tiltak etter energilova § 3-1 tredje ledd eller eit anlegg for produksjon
av energi etter energilova, vannressurslova eller vassdragsreguleringslova.
Ut over dei endringane som er nemnde ovanfor, foreslår
departementet ein heimel for å gi forskrift om høve til frådeling
av mindre areal i samband med grensejustering etter matrikkellova.
Forslaget går fram av nytt niande ledd i jordlova § 12.
Forslaga vil føre til eit enklare regelverk
og ei enklare forvalting.
Stortinget vedtok i 2009 ei rekkje endringar
i jordlova, konsesjonslova og odelslova. Delingsregelen i jordlova
§ 12 vart ikkje endra. I Innst. O. nr. 90 (2008–2009) ber fleirtalet
i næringskomiteen regjeringa sjå nærare på to problemstillingar
knytte til delingsregelen:
1. Auka harmonisering
mellom eigedomsstruktur og bruksstruktur slik at meir av areala
kan vere ein del av eit aktivt og ikkje eit passivt eigarskap.
2. Omsynet til busetjinga kan i nokre tilfelle
trekkje i retning av fleire dispensasjonar frå delingsforbodet,
noko som kan føre til eit større utbod av bustadhus i distrikta.
Komiteen peiker på at endringane gjer det aktuelt
å gå gjennom innretninga på delingsforbodet i jordlova § 12.
Som ei oppfølging av næringskomiteens merknader
sende landbruks- og matministeren sommaren 2010 brev til kommunar
og fylke om praktiseringa av delingsregelen i jordlova § 12. Landbruks-
og matministeren gav uttrykk for eit ønske om ein meir lempeleg
delingspraksis med utgangspunkt i den nemnde uttalen frå Stortinget.
I Meld. St. 9 (2011–2012) Landbruks- og matpolitikken Velkommen
til bords seier regjeringa at ho vil «endre praksis i forbindelse
med deling av landbrukseiendom». Det vert signalisert i meldinga
at det skal leggjast til rette for at det vert enklare å dele frå
landbrukseigedom.
Departementet sende 24. januar 2013 på høyring forslag
til endringar i jordlova § 12, med høyringsfrist 7. mars 2013.
I jordlova av 1955 § 55 vart det innført eit
generelt forbod mot å dele eigedomar som var i bruk eller kunne
nyttast til jordbruk eller skogbruk. Forbodet skulle hindre at eigedomane
vart delte i større omfang enn det som var sett på som driftsøkonomisk
forsvarleg. Da lova vart vedteken i 1955 omfatta forbodet ikkje
frådeling av tomter på inntil 2 dekar. Ved ei lovendring i 1965
vart dette unntaket oppheva.
Delingsforbodet vart oppretthalde i jordlova
av 1995. Føresegna vart endra for å gi mest mogleg klare signal
til potensielle søkjarar om rettsstillinga deira. Den nye lova var
langt på veg ei kodifisering av den praksis som hadde utvikla seg under
jordlova av 1955. Formålet for lova vart likevel endra. Det var
ikkje lenger eit formål å leggje til rette for familiebruk som kunne
gi eigaren og huslyden hans trygge økonomiske kår. Formålet i den
nye lova var å fremje ein tenleg, variert bruksstruktur ut frå samfunnsutviklinga
i området og med hovudvekt på omsynet til busetjing, arbeid og driftsmessig
gode løysingar.
Formålet med delingsforbodet i gjeldande lov
er å sikre og samle ressursane på bruket for noverande og framtidige
eigarar. Delingsføresegna må tolkast i samsvar med formålet med jordlova.
Det inneber at ein må ta omsyn til samfunnsutviklinga i området
der eigedomen ligg når ein vurderer om vilkåra for å kunne samtykke
er oppfylte. Forbodet mot deling gjeld «eigedom som er nytta eller
kan nyttast til jordbruk eller skogbruk». Uttrykket omfattar eigedomar med
og utan bygningar. Det har ikkje noko å seie om eigedomen består
av berre dyrka jord eller berre skog. Inn under føresegna kjem òg
eigedomar som vert brukte til hagebruk.
Departementet (kommunen) kan gi samtykke til deling
dersom anten «samfunnsinteresser av stor vekt taler for det», eller
deling er forsvarleg ut frå «omsynet til den avkasting eigedomen
kan gi». Eitt av dei to vilkåra må vere oppfylt for at samtykke
kan vurderast. Søkjaren har ikkje krav på samtykke sjølv om eitt
av vilkåra er oppfylt.
Gjeldande rett inneber følgjande:
Produktive areal
kan i dei fleste tilfella ikkje frådelast utan å vere i strid med
omsynet til den avkastinga eigedomen kan gi.
Det kan heller ikkje givast samtykke til
frådeling av bygningar som er nødvendige for drifta av eigedomen.
I 2005 sende departementet på høyring eit forslag
om å oppheve delingsforbodet. Mange høyringsinstansar motsette seg
forslaget. Dette gjaldt 126 av totalt 143 kommunar, mest alle fylkeslandbruksstyra
og dei fleste fylkesmennene.
I Ot.prp. nr. 75 (2005–2006) vart det fremja forslag
om ei rekkje endringar i jordlova. Det vart òg gjort greie for forslaget
om å oppheve delingsforbodet i jordlova og innspela frå høyringsinstansane.
I proposisjonen viste departementet til høyringsuttalane, og fremja
ikkje forslag til endringar. I Innst. O. nr. 4 (2006–2007) slutta
fleirtalet i næringskomiteen seg til dette.
Stortinget har i dei seinare åra behandla forslag frå
fleire om å oppheve delingsforbodet, sjå blant anna Dokument nr.
8:28 (2008–2009), Dokument nr. 8:24 S (2010–2011) og Dokument nr. 8:10
S (2011–2012). Eit fleirtal i Stortinget har i alle dei aktuelle
sakene stemt mot forslaget.
I 2011 vart det behandla 4 478 søknader om deling
i kommunane. Av desse fekk 4 081 søkjarar heilt eller delvis samtykke,
medan 397 søknader vart avslått. Dette gir ein avslagsprosent på
ca. 8,9. Det er grunn til å tru at mange søkjarar får rettleiing
slik at dei ikkje søkjer om frådeling som elles ville verte avslått.
Tala for dei enkelte fylka viser elles at det er store forskjellar
i regional praksis. På fylkesbasis varierer avslagsprosenten frå
20,6 til 2,7.
Departementet har gjennom dei seinare åra behandla
ei rekkje delingssaker, og har dessutan annan konkret kjennskap
til kommunane sin praksis i delingssaker. Både KOSTRA, Statens landbruksforvaltning
si undersøking og erfaringane departementet har gjort seg viser
at delingsføresegna er vanskeleg å praktisere.
Innhaldet i gjeldande delingsforbod er stort
sett uendra sidan føresegna vart innført i 1955. Mange fleire enn
i dag var da busett på bygdene og fekk òg ein større del av inntekta
si frå landbruksverksemda på garden. Desse tilhøva har endra seg
fram til i dag. I perioden frå 1979 til 2011 er talet på driftseiningar
i aktiv drift redusert frå 125 302 til 45 612. Samla sett gjer endringar
i samfunnet det ønskeleg å vurdere om føresegna fangar opp problema
i dag på ein god nok måte.
I innleiinga til kapittel 10.4.2 i Meld. St.
9 (2011–2012) Landbruks- og matpolitikken Velkommen til bords er
det slått fast at eitt av måla i landbrukslovgivinga er at eigar
og brukar skal vere den same. Det tilseier at det bør stimulerast
til at aktive brukarar kan styrke arealgrunnlaget sitt. Det er òg
vist til at den gjennomsnittlege storleiken på eigd jordbruksareal
er liten, og at Noreg har eit skogbruk med små einingar.
Fleire høyringsinstansar har uttalt seg om behovet
for ei endring. Uttalane gjeld særleg leigejord og behovet for tilleggsjord.
Dei som går imot forslaget meiner at ein i staden for å endre lova
kan oppnå det same med endring av rundskriv eller retningslinjer.
Av dei som er positive til forslaget, er det mange som meiner at
det er behov for ei endring for å oppnå auka harmonisering av eigedoms-
og bruksstrukturen, og at forslaget er eigna til å oppnå det.
Omtrent 185 100 landbrukseigedomar er registrerte
i Landbruksregisteret (eigedomar med minst 5 dekar jordbruksareal
og/eller minst 25 dekar produktiv skog). Leigejorda på landsbasis aukar.
I 2008 var 39,9 pst. av det dyrka arealet leigd areal. I 2011 hadde
det leigde arealet auka til 42,5 pst. Der brukaren er avhengig av
mykje leigejord vert drifta usikker, og det er vanskeleg å planleggje
framover. Departementet meiner at det er behov for å stimulere til
auka omsetjing av tilleggsjord og skog til eige for å motvirke denne utviklinga.
Endra praksis ved søknad om deling der formålet med delinga er tilleggsjord
kan stimulere til dette.
Omtrent 33 000 landbrukseigedomar med bustadhus
var i 2010 utan fast busetjing. Husa på desse eigedomane er eit
ressurspotensial for busetjing. Omsynet til busetjing må etter ei konkret
vurdering sjåast som ei samfunnsinteresse av stor vekt dersom det
etter lova i dag skal kunne givast delingssamtykke. Heimelen kan
i nokon mon hindre bruk av bustadhus og tomter til busetjing. Departementet
meiner regelen bør opne for busetjing i større grad enn gjeldande
regel gir rom for. Det er i denne samanhengen ønskeleg å leggje
til rette for resultat som er tilpassa lokale behov.
I brev til kommunane og fylkesmennene frå 2010
vart praksis forsøkt mjuka opp. Brevet har etter departementet si
vurdering ikkje ført til nemnande endringar i praksis. Departementet meiner
at praksis har festna seg i så stor grad at det er vanskeleg å oppnå
endring gjennom nye retningslinjer.
For å sikre ein praksis som er betre tilpassa lokale
behov når det gjeld omsynet til busetjing, og ein praksis som kan
føre til større samsvar mellom eigedomsstruktur og bruksstruktur, meiner
departementet det er nødvendig å endre delingsføresegna i jordlova.
Forslaget til lovendringar går fram av kapittel 5.
Målet for lovforslaget er å gjere det lettare
å få samtykke til deling i saker der formålet med delinga er bustad
eller tilleggsjord. Ei oppheving av delingsføresegna vil kunne føre
til eit slikt resultat. Departementet meiner likevel at dette vil vere
å gå for langt. Delingsføresegna i jordlova har nær samanheng med
formålet i jordlova som er å sikre at arealressursane vert disponerte
på ein måte som gir ein tenleg, variert bruksstruktur ut frå samfunnsutviklinga
i området og med hovudvekt på omsynet til busetjing, arbeid og driftsmessig
gode løysingar. Formålet med gjeldande delingsføresegn er å sikre
og samle ressursane som grunnlag for landbruksdrift for nåverande
og framtidige eigarar. Det er såleis viktige nasjonale mål som ligg
til grunn for delingsføresegna.
Lovforslaget byggjer på at formålet med delingsføresegna
framleis skal vere å sikre og samle ressursane som grunnlag for
landbruksdrift for nåverande og framtidige eigarar. Departementet meiner
samtidig at det er behov for å rette merksemda i delingssaker bort
frå ein forbodstanke. Utgangspunktet må vere at deling kan tillatast dersom
det ikkje går ut over dei interessene delingsføresegna skal verne.
Departementet foreslår av den grunn å endre § 12 første ledd slik
at omtalen av eit forbod vert borte. Departementet foreslår at søknadsplikta
skal behaldast. Dette inneber at det framleis skal vere kontroll med
frådeling.
I høyringsforslaget foreslo departementet eit
nytt andre ledd i jordlova § 12 som fastset at der formålet med
delinga gjer det nødvendig med omdisponering av dyrka eller dyrkbar
jord, må det vere gitt samtykke etter jordlova § 9 for å kunne gi
samtykke etter jordlova § 12. Når det ikkje er gitt samtykke til
omdisponering, må kommunen avslå søknaden om deling.
Etter jordlova § 9 skal dyrka jord ikkje brukast til
formål som ikkje tek sikte på jordbruksproduksjon, og dyrkbar jord
må ikkje disponerast slik at ho ikkje vert eigna til jordbruksproduksjon
i framtida. Dersom ein søknad om frådeling har eit formål som inneber slik
omdisponering, må det givast samtykke etter både jordlova § 9 og
§ 12 før arealet kan takast i bruk til formålet.
Det er viktig med eit sterkt jordvern. Sjølv
om departementet foreslår å gjere det enklare å dele frå, bør dette
ikkje kome i strid med målsetjinga om å redusere nedbygginga av
dyrka og dyrkbar jord. For å kunne frådele dyrka og dyrkbar jord til
andre formål enn jordbruksproduksjon, bør det vere ein føresetnad
at det er gitt løyve til omdisponering. Departementet foreslår derfor
eit nytt andre ledd i jordlova § 12 som fastset at dersom søknaden
om deling gjeld eit formål som inneber omdisponering av dyrka eller
dyrkbar jord, kan samtykke til deling ikkje givast utan at det er
gitt samtykke til omdisponering etter § 9. Dette inneber at samtykke
til omdisponering, der dette er nødvendig, er eit vilkår for å gi
samtykke til deling. Når det ikkje er gitt samtykke til omdisponering,
må kommunen avslå søknaden om deling. Høyringsinstansane har gitt
brei støtte til forslaget.
Kommuneplanens arealdel skal fastleggje kva dei
ulike areala i kommunen skal kunne brukast til, slik at det vert
lettare å utarbeide meir detaljerte planar for enkeltområde, og
slik at det raskt og enkelt kan takast avgjerder i enkeltsaker i
tråd med kommunale mål og nasjonal arealpolitikk.
Kommuneplanens arealdel med tilhøyrande føresegner
har direkte rettsverknad. Dette betyr at ein vedteken plan er bindande
for dei tiltaka som er omfatta av plan- og bygningslova. I eit område
som i plan er lagt ut til landbruks-, natur- og friluftsformål,
samt reindrift, LNF(R)-område, vil frådeling til landbruksformål
vere i samsvar med planen. Slike frådelingar kan likevel gå inn
under jordlova § 12. Frådeling av byggjetomter til andre formål
enn landbruk vil vere i strid med planen. Deling av areal med bygningar
er òg i strid med LNF(R)-formålet i arealdelen når delinga vil føre
til ei bruksendring til andre formål.
Plan- og bygningslova § 19-1 inneheld ein regel som
opnar for søknad om dispensasjon frå planen. Avgjerd av søknad om
dispensasjon etter plan- og bygningslova § 19-2 byggjer på vurderingar
som til dels overlappar med vurderinga ved søknad om samtykke til
frådeling etter jordlova § 12. Eit positivt utfall i dispensasjonssaka
fører likevel ikkje til at samtykke til deling etter jordlova skal
givast. Det same gjeld ved samtykke til frådeling etter jordlova,
der eit slikt samtykke ikkje medfører at det skal givast dispensasjon
etter plan- og bygningslova.
Under høyringa har det kome innspel om at departementets
forslag til rekkefølgje i saksbehandlinga ikkje alltid passar. Kommunane
er ulikt organiserte, og dei har ulike behov. Høyringa viser at
kommunane dessutan har ulike meiningar om korleis dei best kan organisere
saksbehandlinga, og at mange av dei ønskjer å velje rekkefølgje
sjølv. Departementet har forståing for dette, og meiner det er viktig
å gi rom for lokale tilpassingar. Departementet meiner på denne
bakgrunn at rekkefølgja ved behandling av deling etter jordlova
og dispensasjon etter plan- og bygningslova ikkje bør lovfestast.
Departementet vil likevel presisere at behandlinga etter jordlova
og plan- og bygningslova må gjerast i kvar sin prosess slik at det
vert fatta eigne vedtak etter dei to føresegnene.
Departementet foreslo å fjerne dei lovbestemte vilkåra
i gjeldande lov § 12 andre ledd som absolutte vilkår for å gi delingssamtykke.
Dei omsyna som er relevante og viktige, bør i staden gå fram som
avvegingsmoment i ei heilskapsvurdering.
Delingssamtykke kan etter gjeldande jordlov § 12
andre ledd berre givast dersom det ligg føre samfunnsinteresser
av stor vekt, eller det er forsvarleg ut frå omsynet til den avkastinga
eigedomen kan gi. Vilkåra er absolutte vilkår for å kunne gi samtykke
til deling. Vilkåra kan stengje for delingar som ut frå ei heilskapsvurdering
kan vere fornuftige og velgrunna. Dei to lovbestemte vilkåra i delingsføresegna
kan etter dette vere til hinder for frådeling av jord som skal seljast
som tilleggsjord. Fleire høyringsinstansar peiker på at nettopp
dette er uheldig.
Departementet foreslår derfor å fjerne dei lovbestemte
vilkåra som absolutte vilkår for å gi delingssamtykke. Departementet
meiner at dei omsyna som er relevante og viktige ved avgjerd av
ein søknad om deling i staden bør gå fram som avvegingsmoment i
ei heilskapsvurdering. Mange høyringsinstansar peiker på at lovbestemte
vilkår gir betre haldepunkt for vurderinga og viser dei viktigaste
omsyna bak delingsføresegna betre. Departementet har forståing for
dette, men meiner likevel at ei endring i føresegna er nødvendig
for å møte behova som er skisserte i proposisjonen.
Departementet foreslår etter dette i tråd med forslaget
i høyringsnotatet å innføre eit nytt tredje ledd som erstattar gjeldande
§ 12 andre ledd, sjå kapittel 5.4. Nytt tredje ledd vil gjelde søknad om
frådeling generelt. I tillegg foreslår departementet eit nytt fjerde
ledd som gir kommunen utvida handlingsrom til å samtykke til deling
der formålet er busetjing, sjå kapittel 5.5. Forslaget omfattar
berre landbruksmessige omsyn og omsynet til busetjinga. Løysinga
byggjer på at omsyna som taler for ei delingsføresegn er dei same som
etter gjeldande lov, men at rammene for vurderinga av om ein skal
gi samtykke til deling må verte noko vidare enn i dag. Løysinga
opnar for ei mindre fastlåst vurdering av omsyna som gjer seg gjeldande
i den konkrete delingssaka. Løysinga gir kommunane auka handlingsrom
til å løyse konkrete utfordringar.
Det er svært uheldig dersom eit delingssamtykke fører
til svekka jordvern slik Fylkesmannen i Telemark er inne på. I Meld.
St. 9 (2011–2012) Landbruks- og matpolitikken Velkommen til bords
er det vist til at målet om at den årlege omdisponeringa av viktige
jordressursar skal vere lågare enn 6 000 dekar framleis gjeld. Det
er viktig å ta i bruk dei verkemidla som finst for å nå dette målet.
Departementet ser det slik at dei viktigaste verkemidla for å få
dette til er nedfelte i forbodet mot omdisponering i jordlova, og
i føringar og retningslinjer for jordvern som er aktuelle ved utarbeiding
av planar etter plan- og bygningslova.
Departementet er klar over at avgjerda av ein konkret
delingssøknad etter omstenda på sikt kan svekke drifta i gode landbruksområde
og driftsgrunnlaget på enkelteigedomar. Det er viktig at kommunen
tek omsyn til slike langsiktige følgjer. Departementet meiner at
omsynet til dei langsiktige følgjene vedtaket kan få må nedfellast
som eit moment kommunen skal ha plikt til å leggje vekt på ved delingsavgjerda.
Departementet meiner at vurderingsmomenta ved
avgjerd av ein delingssøknad må vere nokså generelle. Ved avgjerd
av delingsspørsmålet må det vere rom for å ta konkrete omsyn til
den eigedomen saka gjeld, til området, og til ulike behov i nærområdet.
Løysinga må leggje til rette for at det ut frå saklege forskjellar
kan verte ulik praksis i ulike kommunar slik fylkesmennene i Vest-Agder
og Nord-Trøndelag er inne på i uttalane sine. Føresegna må såleis
opne for at regelen kan passe på forskjellige situasjonar. Forslaga
i nytt tredje ledd til nye vurderingsmoment byggjer på ei slik tilnærming.
Departementet meiner at behovet for rettleiing kan
imøtekomast ved at det vert utarbeidd nærare retningslinjer. Slike
retningslinjer kan òg dekkje behovet for klare rammer for vurderinga vedtaket
byggjer på. Dette gjer det mogleg å etterprøve avgjerda slik fleire
fylkesmenn meiner det er behov for.
Sjølv om kommunane får auka handlingsrom er det
framleis nasjonale omsyn som ligg bak delingsføresegna. Momenta
i forslaget til nytt tredje ledd skal dessutan danne ramme for vurderinga kommunen
skal gjere, og dei aktuelle momenta skal vurderast i alle saker.
I tillegg vil retningslinjer kunne gi rammer for vurderinga. Departementet
meiner at dette saman med heimlane i jordlova § 3 første ledd fjerde
punktum og forvaltningslova § 35 er gode nok reiskapar for å gjennomføre
statleg kontroll med praksisen i kommunane.
I høyringsnotatet foreslo departementet eit
nytt tredje ledd som skal gjelde ved søknad om frådeling. Ved avgjerd
av søknaden foreslo departementet at det som eit utgangspunkt skal
leggjast vekt på om delinga legg til rette for ein tenleg variert
bruksstruktur i landbruket. Inn under tenleg variert bruksstruktur
fell moment som at delinga skal føre til ei driftsmessig god løysing,
om det vert betre samsvar mellom eigedoms- og bruksstruktur, og
omsynet til vern av arealressursane. I høyringsnotatet vart det foreslått
å lovfeste desse momenta. Opplistinga av moment skulle likevel ikkje
vere uttømmande. Andre moment skulle kunne trekkjast inn dersom
dei fell inn under formålet i jordlova. Departementet viste til
at løysinga vil gi kommunane meir lokalt handlingsrom.
Fleire av høringsinstansane har peikt på at
vernet må gjelde alle ressursane som høyrer til landbrukseigedomen,
for eksempel utmarksressursane. Departementet er samd i dette. For
at det ikkje skal vere tvil om dette, og for å bruke same omgrep
som i formålet med lova, foreslår departementet å bruke omgrepet
«arealressursane» i staden for «landbruksressursane». Formålet med delingsføresegna
er å hindre at det oppstår einingar som er vanskelege å drive rasjonelt
og oppretthalde som aktive bruk. Det bør vere mogleg å hindre oppdeling
som gjer det vanskelegare å nekte seinare omdisponering. Forslaget
om at ein skal ta omsyn til «vern av arealressursane», gjer det
mogleg å avslå søknaden, og såleis hindre ei slik utvikling. Vernet
om arealressursane bør etter departementets meining omfatte alle ressursane
på eigedomen, anten dei består av jord, skog, utmark eller bygningar.
Departementet meiner at vurderinga må ta utgangspunkt
i korleis deling vil påverke eigedomen og inntekta frå han ved å
dele frå areal eller bygningar. Dette må ein sjå i lys av omsyna
bak delingsregelen. Kva som er privat-økonomisk mest lønsamt for
eigaren vil etter dette ikkje ha nemnande vekt. Det same gjeld kortsiktig gevinst
i form av kontantoppgjer for eit frådelt areal. Det er dei langsiktige
landbruksinteressene føresegna skal verne om.
Dersom det for eksempel gjeld deling av eigedom
ved sal av tilleggsjord til ein nabo, må det vurderast om ressursane
blir like godt eller betre verna ved at dei vert lagde til nabobruket.
Dette vil vere nytt i høve til gjeldande reglar.
Omsynet til driftsmessig gode løysingar står
i dag i formålet i jordlova § 1 og er såleis etter dagens regelverk
eit relevant omsyn i delingssaker. Høyringsinstansane meiner at
dette er eit moment som vil dekkje dei fleste landbruksfaglege tilhøva
som må trekkjast inn ved vurdering av deling. Departementet er samd
i dette, og foreslår at det skal gå fram som eit eige vurderingsmoment
i lova at det ved søknad om deling skal leggjast vekt på om delinga
fører til ei driftsmessig god løysing.
Omgrepet driftsmessig god løysing i gjeldande jordlov
§ 1, som departementet nå foreslår å ta inn i delingsføresegna,
betyr at både tilhøve knytte til eigedomen saka gjeld, og tilhøve
knytte til eigedomen som får tilleggsjord, kan trekkjast inn i delingsvurderinga.
Forslaget inneber dessutan at det vil vere relevant å trekkje inn
i vurderinga om den frådelte jorda går til ein som allereie driv jorda
på leigebasis. Det må takast stilling til om totalløysinga ved delinga
fører til ei driftsmessig god løysing. Vurderinga av kva som er
ei driftsmessig god løysing må byggje på kva som er ein pårekneleg
bruk av eigedomen i eit langsiktig perspektiv.
Etter gjeldande delingsføresegn skal kommunen vurdere
om deling kan føre til drifts- eller miljømessige ulemper for landbruket
i området. Fleire høyringsinstansar, mellom dei Fylkesmannen i Hedmark
og Norges Bondelag, meiner at gode grunnar taler for at vurderingsmomentet «drifts-
eller miljømessige ulemper for landbruket» framleis bør gå særskilt
fram i føresegna. Departementet er samd i dette. Sjølv om momentet
må reknast å ha nær samanheng med vurderinga av om deling fører
til ei driftsmessig god løysing, meiner departementet at dei ulempene
det her er tale om bør trekkjast inn som eit eige vurderingsmoment.
Kommunane si oppgåve vert å gjere ei heilskapsvurdering
av alle momenta og avgjere kva for løysing som totalt sett gir det
beste resultatet for landbruket ut frå utfordringane i det området eigedomen
ligg. Kva som er ein tenleg bruksstruktur vil kunne variere. Medan
det i sentrale strok er særleg viktig å sikre eit sterkt jordvern
og rasjonelle eigedomar, vil det i distrikta ofte vere viktig å
leggje til rette for ein bruksstruktur som sikrar busetjinga på
best mogleg måte.
Departementet meiner at heilskapsvurderinga må
byggje på dei konkrete faktiske tilhøva i kvar enkelt sak. Det ligg
såleis ikkje til rette for å lovfeste bestemte arealgrenser for
resteigedomen eller vilkår for deling slik Norges Bondelag foreslår.
Departementet meiner at det i staden bør utarbeidast rettleiingsmateriell
til bruk for kommunen ved avgjerd av delingssøknader som omtaler
desse tilhøva.
Mange av dei som ikkje støttar forslaget viser
til at forslaget opnar for frådeling i for stort omfang. Departementet
er klar over at forslaget gir kommunane stor fridom. Departementet
meiner likevel at meir konkrete vilkår for når det kan givast samtykke
vil binde opp skjønnet slik at regelen får betyding i svært få tilfelle.
Dette vil gjere det vanskeleg å bruke regelen i det heile.
Nokre høyringsinstansar er inne på at det bør stillast
fleire vilkår for frådeling til bustadformål både etter forslaget
til nytt tredje og nytt fjerde ledd. Sett i lys av behovet for å
utnytte bygningsmasse og andre ressursar til busetjing, meiner departementet
det vil vere uheldig å binde opp handlingsromet for kommunane på
dette punktet i ein lovregel.
Departementet meiner at det ikkje er nemnande å
hente ved å stille nærare saksbehandlingsvilkår i lova slik Statens
landbruksforvaltning er inne på. Undersøkingane kommunane må gjere
vil variere frå sak til sak, og momenta som er nemnde over bør i
staden gå fram av rettleiingsmateriell til bruk for avveginga. Departementet
er samtidig samd med Statens landbruksforvaltning i at lokale myndigheiter
bør definere i kva for område busetjingsomsynet gjer seg gjeldande
og kvifor det er aktuelt. Dette kan truleg mest hensiktsmessig gjerast
i plansamanheng.
Etter gjeldande rundskriv M-4/2003 om omdisponering
og deling kan samfunnsinteresser av stor vekt vere etablering av
idrettsanlegg, industritiltak eller anna verksemd som ikkje er landbruk.
Ei slik deling vil i realiteten vere ei arealbruksendring. Departementet
kan ikkje sjå at det lenger er behov, eller ønskeleg, at delingsføresegna
i jordlova legg til rette for slike tiltak. Departementet meiner
slike tiltak bør planleggjast etter plan- og bygningslova. Det same
gjeld òg dersom eit areal skal takast i bruk til friområde, sjå
uttalen frå Fylkesmannen i Buskerud. Løysinga inneber etter departementet
si meining ei nyttig rydding i lovverket.
Landbruks- og matdepartementet meiner likevel at
dei aktuelle tiltaka Olje- og energidepartementet viser til etter
vassdragsreguleringslova, vannressurslova og energilova bør kunne
gjennomførast utan behandling etter delingsføresegna sjølv om tiltaka
ikkje er fastsette i ein plan etter plan- og bygningslova. Landbruks-
og matdepartementet kan ikkje sjå at det er behov for ei eiga vurdering
av delingsspørsmålet når energi- eller vassdragsmyndigheitene har
behandla saka. Landbruks- og matdepartementet foreslår ei endring
av jordlova § 2 som byggjer på forslaget frå Olje- og energidepartementet.
Landbruks- og matdepartementet foreslår eit nytt andre punktum som
gjeld deling etter jordlova.
Grensejustering etter lov 17. juni 2005 nr.
101 om eigedomsregistrering (matrikkellova) § 16 har til formål
å gjere grensa mellom to eigedomar meir tenleg. Grensejustering
inneber ei overføring av areal, anten mellom to grunneigedomar eller
frå ein grunneigedom til ein annan (einsidig overføring). Departementet
foreslo eit nytt siste ledd i jordlova § 12 som gjer det mogleg
for departementet å gi forskrift om unntak frå søknadsplikta ved
frådeling av mindre areal i samband med grensejusteringar.
15 høyringsinstansar har kommentert forslaget. Alle
er positive til forslaget. Når forskriftsheimelen er vedteken vil
den nærare utforminga av forskrifta kunne sjåast i samanheng med reglane
i matrikkellova og matrikkelforskrifta, og i samanheng med Forskrift
om konsesjonsfrihet for visse erverv av fast eiendom, egenerklæring
ved konsesjonsfrihet og om fulldyrket jord av 8. desember 2003 nr.
1 434.
Formålet med forslaga er å leggje til rette
for at det skal verte enklare å dele frå til tilleggsjord og busetjing.
Departementet meiner at forslaga samla sett ikkje inneber nemnande
økonomiske eller administrative konsekvensar på kommunalt, regionalt
eller nasjonalt nivå. Forslaga fører til eit enklare regelverk og
enklare forvaltning, noko som er eit forvaltningspolitisk mål. Forslaga
gir òg betre samordning i saksbehandlinga. Dette er ei forenkling
i seg sjølv. Det er ikkje sett fram forslag til endringar i kven
som avgjer sakene.