Brev fra Nærings- og handelsdepartementet v/statsråden til næringskomiteen, datert 10. mai 2013

Representantforslag nr. 8:93 S (2012-2013)

Representantene Nesvik, Bredvold, Trældal og Hoksrud ber i representantforslag nr. 8:93 S (2012-2013) om at regjeringen vurderer tiltak vedrørende rammevilkår for norsk skogbruk og treforedlingsindustri.

Regjeringen tar utfordringene for treforedlingsindustrien og hele det skogbaserte næringslivet på alvor. Regjeringen la allerede i Revidert nasjonalbudsjett 2012 fram en tiltakspakke til treforedlingsindustrien på 100 mill. kroner. Målet var å øke forsknings- og utviklingsaktiviteten i treforedlingsindustrien og bedre industriens råstofftilgang.

Regjeringen presenterte 29.4.2013 en ny tiltakspakke på til sammen 250 mill. kroner som skal treffe hele verdikjeden for skog og tre. Der foreslås det økte bevilgninger til forsknings- og innovasjonsprogrammer i virkemiddelapparatet, styrket nettverksaktivitet for å få fram gode treforedlingsprosjekter og midler til infrastrukturtiltak for å forbedre tilgjengeligheten til skogressursene. Tiltakspakken innebærer blant annet 25 mill. kroner til Brukerstyrt innovasjonsarena. I tiltakspakken er det også en bevilgning på 100 mill. kroner til å bedre framkommeligheten for tømmertransporter på det offentlige veinettet. I tillegg foreslås kapitalen i Investinor styrket med 500 mill. kroner øremerket skog- og trenæringene.

Kostnadseffektive transporter er avgjørende for skognæringen. Et forslag til regelendringer for å øke totalvekten på tømmertransporter til 60 tonn vil nå bli sendt på høring. Det er tidligere åpnet for økt lengde fra 22 til 24 meter for tømmervogntog.

Skogfondsordningen er et sentralt økonomisk virkemiddel i skogpolitikken. Ordningen ble senest styrket i 2007. Da ble blant annet den skattefrie andelen av utbetalingene økt fra 60 til 85 pst., og det ble åpnet for å bruke skogfond til investeringer i bioenergi. Ordningens formål, som det er viktig at ligger fast, er å tilrettelegge for langsiktige investeringer i skogbruket. Regjeringen har ikke planer om å endre ordningen nå.

Regjeringen har lagt fram en omfattende stortingsmelding om landbruks- og matpolitikken, Meld. St. 9 (2011-2012). Skogsektoren er behandlet grundig i denne meldingen. Regjeringen har derfor ikke planer om å utarbeide en egen skogmelding nå.

Representantene mener også at Statskog SFs arronderingssalg går for tregt og at Statskog bør intensivere dette salget. Statskog gjennomfører i perioden 2011-2017 et betydelig salg av spredte skogeiendommer. Det er knyttet et omfattende arbeid til gjennomføringen av disse salgene, og prosessen må nødvendigvis ta noe tid. Hittil er det solgt 92 eiendommer på til sammen om lag 130 000 da. I 2013 er det planlagt å selge 44 eiendommer som til sammen utgjør om lag 125 000 da.

Representantene foreslår å oppheve boplikten på skogeiendommer. En opphevelse av boplikten vil kunne svekke viktige samfunnshensyn. Videre foreslår representantene å åpne for aksjeselskapsmodellen som driftsform i jordbruket. Eiendoms- og bosettingslovgivningen bygger på at landbrukseiendommer i størst mulig grad bør eies av personer som selv står for driften og bor på eiendommen. Loven åpner imidlertid for at det kan gis konsesjon til selskaper med begrenset ansvar. Loven legger derfor til rette for fleksible løsninger når dette gir fordeler som tradisjonelle eierformer ikke har.

Eiendomsskatten er en frivillig, kommunal skatt som i 2011 bidro med 7,6 mrd. kroner i inntekter til kommunene. Dersom eiendomsskatten fjernes, reduseres kommunenes inntekter betydelig. Regjeringen har ikke planer om å innskrenke kommunenes adgang til å innkreve eiendomsskatt. Representantene foreslår også en endring i selskapsskatten. Regjeringen har satt ned et offentlig utvalg som skal vurdere dette.

Regjeringen varslet 5.5.2013 en vekstpakke med skattetiltak for næringslivet på fastlandet. Disse tiltakene vil også komme skog- og treforedlingsindustrien til gode. Regjeringen vil redusere selskapsskatten fra 28 til 27 pst. Personlig næringsdrivende får tilsvarende skattelettelser. Samlet vil dette styrke bedriftene med om lag 3 mrd. kroner per år. Det innføres startavskrivninger på 10 pst. for driftsmidler i saldogruppe d), maskiner mv. Dette styrker bedriftene med om lag 400 mill. kroner per år. I tillegg styrkes Skattefunn med 100 mill. kroner for å utløse mer innovasjon i næringslivet.