Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Bendiks H. Arnesen, Irene Johansen, Torstein Rudihagen, Tor-Arne Strøm
og Eirin Sund, fra Fremskrittspartiet, Per-Willy Amundsen, Oskar
J. Grimstad og Henning Skumsvoll, fra Høyre, Nikolai Astrup, Bjørn
Lødemel og Siri A. Meling, fra Sosialistisk Venstreparti, Lars Egeland,
fra Senterpartiet, lederen Erling Sande, og fra Kristelig Folkeparti,
Kjell Ingolf Ropstad, viser til Prop. 97 S (2012–2013) om
utbygging og drift av Aasta Hansteen-feltet og anlegg og drift av
Polarled utviklingsprosjekt og Kristin gasseksportprosjekt. Komiteen viser
til at operatøren for Aasta Hansteen-feltet, Statoil Petroleum AS,
på vegne av rettighetshaverne har innlevert plan for utbygging og
drift. Rettighetshaverne er: Statoil Petroleum AS (75 pst.), OMV
(Norge) AS (15pst.) og Conoco Phillips Skandinavia AS (10 pst.).
På vegne av rettighetshaverne har operatøren Statoil
Petroleum AS levert inn plan for anlegg og drift av Polarled utviklingsprosjekt
og Kristin gasseksportprosjekt. Rettighetshaverne er: Statoil Petroleum
AS (50,3 pst.), Petoro AS (11,9 pst.), OMV (Norge) AS (9,1 pst.),
AS Norske Shell (9,0 pst.), Total Norge E&P AS (5,1 pst.), RWE
Dea Norge AS (4,8 pst.), Conoco Phillips Skandinavia AS (4,5 pst.)
Edison International S.p.A. Norway Branch (2,4 pst.) og GDF Suez E&P
Norge AS (0,5 pst.). Rettighetshaverne i Kristin gasseksport er
Statoil Petroleum AS (53,4 pst.), Petoro AS (35,6 pst.) og GDF Suez E&P
Norge AS (11,0 pst.).
Aasta Hansteen-feltet omfatter utbyggingen
av de tre funnene Luva, Haklang og Snefrid Sør. Feltet ble påvist
i 1997. Komiteen viser til at planlagt produksjonsstart
er 3. kvartal 2017 og forventet produksjonsperiode er 9 år. Basert
på dagens produksjonsprofil vil innfasing av nye gassfunn til Aasta
Hansteen-feltet bli mulig fra 2020.
Komiteen har merket seg at rettighetshaverne har
valgt en flytende produksjonsenhet av Spar-typen med innebygd kondensatlager,
samt havbunnsløsning.
Komiteen har merket seg at de
totale investeringene knyttet til Aasta Hansteen-utbyggingen er
anslått av operatøren til å være 30,1 mrd. kroner, og at de årlige
driftskostnadene eksklusive tariffer i gjennomsnitt er beregnet
til 945 mill. 2012-kroner. Beregningene viser at utbyggingen har
en forventet nåverdi før skatt på 11,1 mrd. 2012-kroner. Utbyggingens
balansepris er 164 øre Sm3 gass.
Komiteen er kjent
med at det i dag er et høyt aktivitetsnivå i petroleumssektoren.
Dette har medført at rettighetshaverne har hatt et behov for å inngå
kontraktsmessige forpliktelser før plan for utbygging og drift er
godkjent.
Komiteen viser til petroleumsloven
§ 4-2, femte ledd, hvor det framgår at en ikke skal inngå vesentlige
kontraktsmessige forpliktelser før plan for utbygging og drift er
godkjent, med mindre Olje- og energidepartementet samtykker i det.
I henhold til petroleumsloven § 4-2 har departementet adgang til
å samtykke i at rettighetshaverne inngår vesentlige kontraktsmessige forpliktelser
eller starter byggearbeider før PUD er godkjent. Stortinget innførte
dette ved vedtakelsen av den nye petroleumsloven i 1996 (Ot.prp.
nr. 43 (1995–1996)) som en tilpasning til endringer i prosjektgjennomføringsmodellen
i næringen.
Komiteen understreker at inngåelse
av slike kontrakter gjøres på rettighetshavernes risiko, og ikke
binder opp myndighetenes behandling av plan for utbygging og drift.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti viser til at Olje- og energidepartementet
har samtykket til at rettighetshaverne har inngått kontraktsmessige
forpliktelser på totalt 19,5 mrd. 2012-kroner, og at eksponeringen
frem til Stortingets endelige PUD-godkjenning er 1,3 mrd. kroner
inkludert kanselleringskostnader.
Disse medlemmer legger til grunn
at ordningen med denne type samtykker er noe som skal representere
unntaket, ikke hovedregelen, og at store kanselleringskostnader
kan bidra til å stille spørsmål ved Stortingets uavhengige vurderinger
av utbyggingsprosjekter, siden staten gjennom petroleumsskattesystemet
vil måtte ta en stor andel av disse kostnadene.
Komiteen viser til
at det i plan for utbygging og drift av Aasta Hansteen-feltet vises
til at av en antatt investeringsramme på 30,1 mrd. 2012-kroner er
norske leveranser i utbyggingsfasen estimert til å kunne utgjøre
44 pst. I driftsfasen er de norske leveransene anslått til 87 pst.
av de samlede driftskostnadene.
Komiteen viser til at de nasjonale
sysselsettingsvirkningene ifølge konsekvensutredningen er beregnet
til 25 500 årsverk i perioden 2013–2026. I utbyggingsfasen er sysselsettingsvirkningene
beregnet til vel 16 200 årsverk. I driftsfasen er sysselsettingsvirkningene
nasjonalt beregnet til å være 820 årsverk.
Komiteen vil peke på at driftsorganisasjonen vil
bli lagt til Harstad, helikoptertransporten vil foregå fra Brønnøysund
og forsyningsbasen vil bli lokalisert i Sandnessjøen. Komiteen deler departementets
vurdering av at dette vil bidra til å styrke det petroleumsrettede
næringslivet på Helgelandskysten.
Komiteen viser til at kraft fra
land skal vurderes ved utarbeidelse av plan for utbygging av drift.
Operatøren har kommet til at kraft fra land på Aasta Hansteen-feltet
blir for kostbart. Utbyggingen er dermed planlagt med egenprodusert
kraft.
Komiteen viser til spørsmål fra
energi- og miljøkomiteen til olje- og energiministeren om lønnsomheten
i Aasta Hansteen, dersom Aasta Hansteen skal bære utgiftene ved
Polarled alene.
Komiteen har merket seg at olje-
og energiministeren i sitt svarbrev av 16. mai 2013 skriver at:
«Beregninger gjort av Oljedirektoratet viser for øvrig
at Polarled også er lønnsomt selv uten Linnorm og Zidane, gitt at
det påvises gass i forventede mengder i enkelte av prospektene i
området rundt Hansteen-feltet.»
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til at operatøren har beregnet tiltakskostnadene
for kraft fra land til 1 966 kroner per tonn CO2.
Ifølge operatøren tilsier tiltakskostnaden at tiltaket ikke er hensiktsmessig
å gjennomføre. Hovedårsakene til høye tiltakskostnader er lang avstand
til land og stort havdyp. Det store havdypet vil ifølge operatøren forutsette
teknologiutvikling. Operatøren har derfor lagt til grunn lokal kraftgenerering
ved bruk av gassturbiner.
Dette medlem viser til at olje-
og energiministeren i et svarbrev til energi- og miljøkomiteen, datert
22. mai 2013, skriver følgende:
«Utbyggingen av Aasta Hansteen og Polarledanleggene
innebærer investeringer i ny infrastruktur som åpner opp for en
ny gassregion i den nordlige delen av Norskehavet. I det nye området,
Vøringområdet, ligger det flere interessante funn som kan fases
inn til Aasta Hansteen. På bakgrunn av dette har operatøren beregnet
en tiltakskostnad for kraft fra land ut fra en tidshorisont på 15
år, noe som gir en tiltakskostnad på 1966 kroner per tonn CO2. Forventet
produksjonsperiode for Aasta Hansteen-feltet er 9 år. Utslippet
er omfattet av kvotesystemet for klimagasser og det skal betales
CO2-avgift i tillegg. På Utsirahøyden kommer det flere selvstendige
utbygginger i årene som kommer. Prospektene og funnene rundt Aasta
Hansteen er små undervannsutbygginger som vil bli faset inn til Aasta
Hansteen-innretningen og få dekket sitt energibehov derfra. Det
er ikke planlagt nye større selvstendige utbygginger i området.»
Dette medlem mener det er et
paradoks at man i lønnsomhetsberegningene for Polarled-anleggene
legger til grunn innfasing av andre funn og prospekter i områder,
mens beregninger av tiltakskostnader for elektrifisering, med unntak
for justert levetid, kun omfatter Aasta Hansteen. Dette medlem mener
elektrifisering av Aasta Hansteen burde vært vurdert i et større
perspektiv, fordi det blir et nytt feltsenter i den nordlige delen
av Norskehavet, og fordi prospektene og funnene rundt Aasta Hansteen
er små undervannsutbygginger som vil bli faset inn til Aasta Hansteen-innretningen
og få dekket sitt energibehov derfra.
Dette medlem viser til at Oljedirektoratet
i sin vurdering forventer at funn kan fases inn til Aasta Hansteen
innen en 10-årsperiode. I tillegg antar OD at interessen for utlysing
og tildeling av nye blokker i området vil øke som følge av Aasta
Hansteen-utbyggingen. Dette medlem viser til at Aasta
Hansteen-feltet i driftsperioden forventes å medføre årlige gjennomsnittlige
utslipp på om lag 218 000 tonn CO2, 193
tonn NOx og 256 tonn nm VOC, utslipp
som ville vært spart dersom man hadde valgt en løsning med kraft
fra land.
Dette medlem viser til Meld.
St. 21 (2011–2012) Norsk klimapolitikk, hvor regjeringen har som
uttalt mål å øke bruken av kraft fra land ved nye større utbygginger,
blant annet ved å kreve at selskapene alltid vurderer kraft fra
land som energiløsning for nye felt og ved større ombygginger av
eksisterende felt, herunder vurderer relevant levetid. Oljedirektoratet
skal sørge for at det utredes om en samordnet utbygging av utbyggingsklare
funn i samme område kan gjøre kraft fra land mer realistisk enn
om funnene bygges ut enkeltvis.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti viser til at olje- og energiministeren
i et svarbrev til energi- og miljøkomiteen, datert 7. mai 2013, skriver
at Aasta Hansteen-utbyggingen er omfattet av overgangsordning for
endringer i petroleumsskattesystemet som ble lagt frem i forbindelse
med revidert nasjonalbudsjett for 2013. På spørsmål om de varslede
endringene i petroleumsskatten vil ha innvirkning på lønnsomheten
til prosjektet Aasta Hansteen, skriver statsråden blant annet:
… «I forbindelse med behandlingen av PUD vurderer
Olje- og energidepartementet om utbyggingsprosjektet er samfunnsøkonomisk lønnsomt.
Lønnsomhetsberegningene referert i stortingsproposisjonen for Aasta
Hansteen-utbyggingen er av denne grunn beregninger før skatt. Disse
beregningene påvirkes ikke av de foreslåtte endringene i petroleumsskatteloven.»
Disse medlemmer vil videre påpeke
at sensitivitetsanalysen til operatøren viser at den største usikkerheten
knyttet til lønnsomheten i Aasta Hansteen-utbyggingen er knyttet
til produktprisene, og at eksempelvis 33 pst. lavere gasspriser
enn det operatøren har lagt til grunn gir en negativ nåverdi på
om lag – 6,6 mrd. 2012-kroner. Dette viser at lønnsomheten i prosjektet er
sårbar for svingninger i gassprisen.
Disse medlemmer viser til at
gassprisen som er lagt til grunn i prosjektet er høyere enn gassprisen
som regjeringen Stoltenberg II bruker i sin langtidsplan. Disse
medlemmer viser i den forbindelse til svarbrev til energi-
og miljøkomiteen fra olje- og energiministeren datert 8. mai 2013,
hvor han skriver følgende:
«Regjeringens perspektivmelding legger til grunn
en langsiktig gasspris på 1,90 kroner per Sm3 gass. I lønnsomhetsberegningene
for Aasta Hansteen-utbyggingen har operatøren lagt til grunn en
gasspris på 2 kroner per Sm3 gass. Begge disse prognosene reflekterer
nøkternhet og ligger lavere enn prisprognosene til de fleste analytikere.
Aasta Hansteen-utbyggingen har en balansepris på 1,64 kroner per
Sm3 gass og departementet vurderer lønnsomheten i prosjektet som
rimelig robust.»
Disse medlemmer vil påpeke betydningen
av at prosjektet leveres i henhold til tids- og kostnadsestimater.
Komiteen viser til
at Polarled utviklingsprosjekt omfatter Polarled, en ny 481 km lang 36"
rørledning fra Aasta Hansteen-feltet til Nyhamna og utvidelser av
gassprosessanlegget på Nyhamna.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti viser til olje- og energiministerens
svarbrev til energi- og miljøkomiteen, datert 8. mai 2013, hvor
det skrives følgende:
«I planleggingen av Polarled er det lagt stor vekt på
hensynet til en helhetlig og langsiktig utvikling av gasstransportsystemet.
Rørledningen skal legges på havdyp inntil 1300 meter og blir med
en diameter på 36``den største gassrørledningen i verden som er
lagt på så dypt vann. Den store diameteren innebærer en betydelig
overkapasitet i forhold til gasstransportbehovet fra dagens feltutbygginger.
Dette er gjort for å utnytte stordriftsfordeler og legge til rette
for gass fra nye felt og funn. Dette kan i fremtiden også inkludere
gass fra en eventuell ny rørledning fra Barentshavet.»
Disse medlemmer vil understreke
betydningen av at prosjektet støtter opp under mulighetene for en
eventuell forlengelse av rørledning fra Barentshavet på et senere
tidspunkt.
Disse medlemmer viser til olje-
og energiministerens svarbrev på spørsmål fra komiteen, datert 10. mai
2013, om hvorvidt et alternativ med landterminal i Nordland er tilstrekkelig
utredet, og hva som er hovedargumentene for at denne løsningen ikke
er anbefalt. Statsråden svarer her:
«Gassco har ansvar for å vurdere helhetlige gassinfrastrukturløsninger
på norsk sokkel. I forkant av konseptvalget for Polarled i juni
2010 utredet de derfor ulike transportløsninger for den aktuelle
gassen, herunder ilandføring og nytt prosessanlegg i Nordland. Også
LNG-alternativ ble vurdert. Studiene avdekket at kostnadene ved en
ilandføring til Nordland ville være betydelig høyere enn den valgte
løsningen med et nytt rør til Nyhamna for videre transport gjennom
eksisterende infrastruktur.»
Disse medlemmer viser videre
til at statsråden skriver:
«Den valgte løsningen via Nyhamna er attraktiv fordi
den utnytter tidligere investeringer/gjør bruk av ledig kapasitet
i eksisterende infrastruktur. Det var bygget inn overkapasitet i
Langeled, og det frigjøres kapasitet på Nyhamna på grunn av den
avtakende produksjonen fra Ormen lange-feltet over tid. Det er også
lagt vekt på at Polarled muliggjør ekstra fremtidig verdiskaping
gjennom oppkobling av funn som er gjort/gjøres langs rørledningstraseen
mot Nyhamna, for eksempel Zidane og Linnorm.»
Komiteen viser til
at Kristin gasseksportprosjekt omfatter Kristin gasseksportrørledning, en
ny 31 km land 18" rørledning mellom Kristin-plattformen og Polarled-rørledningen.
Komiteen peker på at operatøren
anslår de totale investeringene for Polarled-anleggene til å være
24,1 mrd. 2012-kroner, og at de forventede årlige driftskostnadene
i gjennomsnitt vil være om lag 1,7 mrd. kroner. Lønnsomheten i prosjektet
må ses i sammenheng med utbyggingen av Aasta Hansteen-feltet og
framtidige utbygginger i området.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti viser til brev fra komiteen,
datert 15. mai 2013, med spørsmål om de endringer i petroleumsskattesystemet
som regjeringen presenterte 5. mai og i revidert nasjonalbudsjett
for 2013 vil redusere mulighetene for at Polarled bærer seg økonomisk. Disse
medlemmer viser til statsrådens svar på dette, datert 16. mai
2013, der han skriver:
«Den justeringen i de investeringsbaserte fradragene
for petroleumsprosjekter som regjeringen foreslo i revidert nasjonalbudsjett vil,
alt annet likt, føre til en noe lavere lønnsomhet for selskapene
ved investeringer i nye prosjekter i petroleumssektoren. Men også
etter justeringen vil det fortsatt være et investeringsvennlig skatteregime
for prosjekter på norsk kontinentalsokkel. Dette vil også gjelde
for fremtidige prosjekter i Norskehavet.
Investeringene
i Hansteen-feltet og Polarled-anleggene vil omfattes av overgangsregelen
og vil derfor medføre gammel friinntektssats frem til året for driftsstart.»
Komiteen vil understreke at Polarled-anleggene
vil medføre aktiviteter i forbindelse med anlegg og drift og muligheter
for inntekter og sysselsetting for norsk industri. En betydelig
del av arbeidet på gassprosessanlegget på Nyhamna utføres av norske
leverandører.
Komiteen peker også på at Polarled
vil kunne bidra til utbygging av Asterix, Linnorm, Zidane og flere
framtidige felt som vil gi skatteinntekter til staten og medføre
ytterligere aktiviteter i forbindelse med utbygging og drift.
Komiteen viser til omtalen i
plan for anlegg og drift av kraftbehovet for gassprosessanlegget
på Nyhamna. Utbyggingen av kraftledningen fra Ørskog til Sogndal
forventes å stå ferdig i 2016. Dette medfører at økt aktivitet på
Nyhamna ikke fører til økt behov for reservekraftverkene på Nyhamna
og Tjelbergodden. Komiteen viser til at Shell skriver
at den tekniske overføringskapasiteten fra Viklandet til Nyhamna
er mer enn stor nok til å dekke den forventete økningen.
Gassprosesseringsanlegget ved Nyhamna drives i
dag med N-0 forsyningssikkerhet. Det vil si at én feil i nettet
kan være nok til at anlegget mister strømforsyningen. Komiteen viser
til at Statnett ved gjentatte anledninger har påpekt at et industrianlegg
av Nyhamnas størrelse bør ha tosidig kraftforsyning (N-1). Rettighetshaverne har
ved to anledninger, først i 2003 og så i 2008–2010, vurdert kostnadene
for tosidig kraftforsyning som for høye til å forsvare en slik investering.
Komiteen peker i den forbindelse
på at driftserfaringene viser at strømforsyningen til gassprosessanlegget
er sårbar, og at anlegget har mistet strømmen som følge av feil
i strømnettet. Med den planlagte utbyggingen vil et utfall få enda
større konsekvenser enn i dag. Komiteen understreker
at Olje- og energidepartementet forutsetter at operatøren gjennomfører
en utredning av den framtidige kraftforsyningssituasjonen på Nyhamna,
herunder den samfunnsøkonomiske betydningen av å etablere N-1 forsyningssikkerhet
og hvilke tiltak som må gjennomføres for at N-1 kan etableres.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre mener gasskraftverket på Nyhamna skal kunne brukes
som reserve inntil N-1 forsyningssikkerhet er etablert.
Disse medlemmer viser til at
det av proposisjonen fremgår at Olje- og energidepartementet er kjent
med at det eksisterer flere oppkoblingspunkt for regionalt uttak
av høytrykksgass på Nyhamna, og at det forutsettes at Polarled-prosjektet,
med tilhørende modifikasjoner på Nyhamna, gjennomføres uten å begrense
mulighetene for tilknytning til de etablerte oppkoblingspunktene
for regionalt gassuttak på Nyhamna. Disse medlemmer peker
på at Stortinget la til grunn at det skulle legges til rette for
regional distribusjon av gassen da Ormen-Lange-konsesjonen ble behandlet
i 2004.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet peker
også på at ROR som organiserer bl.a. kommunene i Romsdalsområdet
ønsker at det avtalte regionale gassuttaket kommer på plass i forbindelse
med utvidingen av Nyhavna, og viser til at kostnadene med å få dette
på plass senere i et såkalt varmt anlegg vil fordyre gassuttaket
betydelig og vanskeliggjøre en slik realisering. Argumentasjonen
om at det ikke foreligger konkret modnet prosjekt for mottak av gass
blir underlig, da det blir et spørsmål om tilbudet må foreligge
for at slikt bruk skal komme på plass eller om en skal etablere
behovet først. Skal målsettingen også presisert i regjeringens Soria
Moria-erklæring om økt bruk av gass bli en realitet, må tilbudet
foreligge eventuelle brukere.
Disse medlemmerviser
til den usikkerhet som er skapt ved at ferdigstillelsen av linjen
Ørskog–Sogndal nå er utsatt ytterligere, og tid for endelig ferdigstillelse
avhenger av godkjennelse av de aktuelle linjetraseer i inneværende
år.
Disse medlemmer er svært kritisk
til at dette viktige strømforsyningsprosjektet ikke er fulgt opp
på en slik måte at en har unngått store forsinkelser, og minner
om at tidspunktet for ferdigstillelse var opprinnelig satt til 2011
– og i Prop. 97 S (2012–2013) til 2015.
Disse medlemmer viser i den forbindelse
til brev til komiteen 29. mai 2013 fra statsråd Ola Borten Moe,
der han skriver:
«Statnetts styre vedtok 15.5.13 en ny fremdriftsplan
for kraftledningen Ørskog-Sogndal. Framdriftsplanen innebærer at
strekningen mellom Ørskog og Høyanger blir satt i drift i løpet
av 2015, mens den siste delstrekningen fra Høyanger til Sogndal
ferdigstilles i 2016. Framdriftsplanen forutsetter at Statnett får
nødvendige tillatelser og tilgang for å fortsette byggearbeidene
i Flora og Bremanger innen september 2013.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ønsker
å uttrykke skepsis til den uortodokse fremgangsmåten som ble brukt
da det i siste øyeblikk ble bestemt å utsette behandlingen av proposisjonen. Disse
medlemmer synes det er uheldig at en utenforstående organisasjon skal
kunne påvirke beslutningsprosesser i landets nasjonalforsamling
i så stor grad, og sågar være årsak til at saksbehandling forsinkes. Disse
medlemmer vil også understreke at påstandene fra organisasjonen
nå er blitt tilbakevist på en ryddig og god måte.