Forslag fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig
Folkeparti:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen påse at nær slekt
alltid vurderes som fosterfamilie før barn plasseres hos fremmede.
Forslag 2
Stortinget ber regjeringen åpne for at flere
barnevernsaktører kan rekruttere fosterforeldre, og at støtteapparatet
rundt fosterfamiliene kan styrkes.
Forslag 3
Stortinget ber regjeringen vurdere å igangsette en
offentlig utredning av fosterhjemsomsorgen.
Forslag 4
Stortinget ber regjeringen på nytt vurdere balansen
mellom institusjons- og fosterhjemstilbudet.
Forslag fra Fremskrittspartiet og Høyre:
Forslag 5
Stortinget ber regjeringen gjennomføre de nødvendige
tiltak for at barnevernets samarbeid med familievernkontorene styrkes.
Forslag 6
Stortinget ber regjeringen bidra til at det etableres
et tettere samarbeid mellom barnevern, barnehage, skole, politi
og arbeids- og velferdsetaten (Nav), for å unngå at barn og unge
blir kasteballer mellom offentlige etater.
Forslag 7
Stortinget ber regjeringen sørge for at alle
kommuner er tilknyttet en barnevernsvakt.
Forslag 8
Stortinget ber regjeringen styrke informasjonsarbeidet
for at kompetanse om kultursensitivitet i barnevernet gjøres tilgjengelig
for, og benyttes av alle barnevernstjenester.
Forslag 9
Stortinget ber regjeringen innføre godkjenningsordninger
for institusjoner med kvalitetskriterier, samt sikre full åpenhet
om barneverntilbudets innhold, kvalitet og pris.
Forslag 10
Stortinget ber regjeringen gi kommunene rett
til fritt å velge barnevernstiltak etter en vurdering av kvalitet,
pris og hva som gir best hjelp til det enkelte barn, uavhengig av
hvem som leverer tiltaket.
Forslag 11
Stortinget ber regjeringen legge til rette for
et mangfold av barnevernstilbud ved å sikre stabile og gode rammevilkår
også for private tilbud, samt styrke kvalitetskontrollen ved alle
barnevernsinstitusjoner.
Forslag 12
Stortinget ber regjeringen iverksette en utredning
om utforming og innføring av en Internett-basert tjenesteportal
med det formål å gi oversikt og et sammenligningsgrunnlag mellom tilbudene,
slik at det i større grad blir mulig å velge det beste tilbudet
til det enkelte barn/den enkelte ungdom som skal plasseres utenfor hjemmet,
øke kvaliteten på det samlede tilbudet samt bidra til full likebehandling
mellom offentlige og private aktører.
Forslag 13
Stortinget ber regjeringen skille fagdirektoratsoppgavene
i det statlige barnevernsarbeidet fra det statlige ansvaret for
institusjonsbarnevernet.
Forslag 14
Stortinget ber regjeringen legge større vekt
på barn og unges behov for stabile omsorgspersoner i utarbeidelsen
av turnusordninger for offentlige barnevernsansatte.
Forslag 15
Stortinget ber regjeringen bidra til at det etableres
et bedre og mer forpliktende samarbeid mellom barnevernet og barne-
og ungdomspsykiatrien.
Forslag 16
Stortinget ber regjeringen utarbeide en handlingsplan
for å sørge for at alle barn under barnevernets omsorg får oppfylt
retten til individuell opplæring.
Forslag 17
Stortinget ber regjeringen opprette en uavhengig lavterskel
klageordning for barn og pårørende for å ivareta deres rettssikkerhet.
Forslag 18
Stortinget ber regjeringen styrke samordningen og
oppfølgingen av ettervernet for ungdom i barnevernet.
Forslag 19
Stortinget ber regjeringen sikre at alle barnevernstjenester
har en forsvarlig bemanning.
Forslag 20
Stortinget ber regjeringen vurdere å etablere
like regler for godtgjørelse av fosterforeldre i alle kommuner.
Forslag 21
Stortinget ber regjeringen om å avsette midler
til forskning som utvikler kunnskap rettet mot å forebygge og avdekke
overgrep og omsorgssvikt i offentlig omsorg.
Forslag 22
Stortinget ber regjeringen gi de kommunene som har
nødvendig kompetanse et helhetlig faglig og økonomisk ansvar for
barnevernstjenesten.
Forslag 23
Stortinget ber regjeringen vurdere å sette ned
et rettssikkerhetsutvalg for barnevernet.
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 24
Stortinget ber regjeringen sikre at kunnskap
om tiltak i barnevernet gjøres tilgjengelige for alle på et egnet
nettsted.
Forslag 25
I lov 17. juli 1992 nr. 100 om barneverntjenester gjøres
følgende endringer:
§ 4-16 skal lyde:
§ 4-16 Oppfølging av vedtak om omsorgsovertakelse
Barneverntjenesten har etter omsorgsovertakelsen
et løpende og helhetlig ansvar for oppfølgingen av barnet, herunder
et ansvar for å følge utviklingen til barnet og foreldrene. Barneverntjenesten
skal der hensynet til barnet ikke taler imot det, legge til rette
for samvær med søsken og øvrig nær familie. Barneverntjenesten skal kort
tid etter omsorgsovertakelsen kontakte foreldrene med tilbud om
veiledning og oppfølging. Dersom foreldrene ønsker det, skal barneverntjenesten
som en del av oppfølgingen formidle kontakt med øvrige hjelpeinstanser.
Forslag 26
I lov 17. juli 1992 nr. 100 om barneverntjenester gjøres
følgende endringer:
§ 5-7 annet og tredje ledd skal lyde:
Finner fylkesmannen at institusjonen eller senteret
drives uforsvarlig, kan fylkesmannen gi pålegg om å rette på forholdet,
eller ilegge dagbøter. Pålegget kan gis til institusjonens leder eller
institusjonens eier.
Ved gjentatte brudd på fylkesmannens pålegg
og vedvarende uforsvarlig drift kan Barne-, ungdoms- og familieetaten
trekke tilbake sin godkjenning av institusjonen eller senteret.
§ 5-7 nåværende tredje ledd blir fjerde ledd.
Forslag 27
Stortinget ber regjeringen lovfeste retten til
støtteperson for foreldre som mister omsorgen permanent eller midlertidig.
Forslag 28
Stortinget ber regjeringen sikre at ungdom under barnevernet
sikres rett til ettervern fram til de er 23 år.
Forslag 29
Stortinget ber regjeringen vurdere å overføre
de utøvende barnevernsoppgavene til kommunene, og legge kontroll-,
støtte- og finansieringsoppgavene til staten.
Forslag 30
I lov 17. juli 1992 nr. 100 om barneverntjenester gjøres
følgende endringer:
§ 2-2 skal lyde:
§ 2-2 Statlige barnevernmyndigheters
organisatoriske inndeling
De statlige barnevernmyndighetene består av
departementet, Barne-, ungdoms- og familieetaten og fylkesmennene.
De statlige barnevernmyndighetene ledes av departementet.
Barne-, ungdoms- og familieetaten er inndelt
i sentralt og lokalt nivå. Etatens sentrale nivå leder etatens virksomhet.
§ 5-8 første ledd skal lyde:
Private og kommunale institusjoner og private og
kommunale sentre for foreldre og barn kan bare benyttes for barn
som omfattes av loven dersom institusjonen eller senteret er godkjent av
Barne-, ungdoms- og familieetaten. Institusjonen eller senteret
kan bare godkjennes dersom det drives i samsvar med denne loven
og de forskrifter som gjelder for den, og ellers drives på en forsvarlig
måte. Avgjørelser om godkjenning etter denne loven er enkeltvedtak
og kan påklages til fylkesmannen. Departementet kan gi nærmere forskrifter
om godkjenningsordningen, herunder om vilkår for godkjenning, og
om klageordningen.
§ 8-2 skal lyde:
§ 8-2 Barne-, ungdoms- og familieetatens ansvar
Barne-, ungdoms- og familieetaten skal yte tjenester
etter denne loven til alle som oppholder seg i riket.
§ 9-6 oppheves.
Forslag 31
Stortinget ber regjeringen gjennomgå lov 17. juli 1992
nr. 100 om barneverntjenester og fremme et helhetlig lovforslag
hvor regionalt nivå i Barne-, ungdoms- og familieetaten foreslås
avviklet.
Forslag 32
Stortinget ber regjeringen foreslå de nødvendige lovendringer
for å legge ned fylkesnemndene for barnevern og sosiale saker, og
overføre disse nemndenes oppgaver til de ordinære domstolene.
Forslag fra Kristelig Folkeparti:
Forslag 33
Stortinget ber regjeringen vurdere å lovfeste tilbud
om sentre for foreldre og barn.