Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
lederen Gunn Karin Gjul, Kåre Simensen, Arild Stokkan-Grande og Lene
Vågslid, fra Fremskrittspartiet, Solveig Horne, Øyvind Korsberg
og Ib Thomsen, fra Høyre, Linda C. Hofstad Helleland og Olemic Thommessen,
fra Sosialistisk Venstreparti, Rannveig Kvifte Andresen, fra Senterpartiet, Olov
Grøtting, og fra Kristelig Folkeparti, Øyvind Håbrekke,
viser til at regjeringen i Prop. 120 L (2012–2013) foreslår at reglene
i barnehageloven om politiattest og rapportering av tjenestedata
fra barnehageeier endres.
Komiteen viser til
at politiregisterloven ble vedtatt 11. mars 2010, jf. Innst. 139
L (2009–2010). Komiteen viser til at politiattester
som utstedes med hjemmel i barnehageloven skal følge de overordnede
reglene om barneomsorgsattester i politiregisterloven, og at bestemmelsen
om politiattester i barnehageloven må endres for å harmonere med
det overordnede rammeverket i politiregisterloven.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre vil understreke at det er et godt prinsipp at personer
som har dømt og sonet sin straff skal kunne vurderes for arbeid. Disse medlemmer mener
allikevel at barnets krav til sikkerhet og trygghet i barnehagen
burde gitt strengere bestemmelser enn det regjeringen har foreslått. Disse
medlemmer mener det fremlagte forslaget ikke er tilstrekkelig. Disse medlemmer viser
i denne sammenheng til høringsuttalelsene fra bl.a. Barneombudet,
Utdanningsdirektoratet, Private Barnehagers Landsforbund (PBL),
Kanvasbarnehagene, Utdanningsforbundet og Foreldreutvalget for barnehager.
Disse medlemmer mener det er
vesentlig at arbeidsgiver gjennom barneomsorgsattesten bør få opplysning
om flere forhold før ansettelse, og vurderer at opplysninger som
f.eks. legemsbeskadigelse og besittelse av narkotiske stoffer er
viktige å ha med i vurderingen før man ansetter noen til å ha omsorg
for barn. Disse medlemmer mener også at personer
som er dømt for saker som involverer grov vold, menneskehandel eller
vold i nære relasjoner, bør utelukkes fra arbeid i barnehage.
Disse medlemmer viser til at
barnehageeiere selv har gått ut og bedt om klargjøring i lovverket,
og finner på bakgrunn av høringsuttalelsene det rimelig å anta at
barnehageeiere også ser behovet for en tydeligere regulering enn
det som er foreslått.
Til bestemmelsene om fornyet vandelskontroll viser disse
medlemmer til at styrer til nå ikke har kunnet be om ny
politiattest, men at ny politiregisterlov åpner for å kreve nye
opplysninger etter ansettelsen «hvis vilkårene for politiattest fortsatt
er til stede». Dette skal omhandle tilfeller hvor arbeidsgiver har
fått tilgang til informasjon som gir grunn til å tro at det foreligger
nye opplysninger av betydning. Disse medlemmer vil
påpeke at denne bestemmelsen medfører at arbeidsgiver følgelig må
ha kjennskap til at arbeidstager har begått nye lovbrudd for å kunne
be om ny attest, og mener det kan stilles spørsmål ved om dette
ivaretar barns behov for sikkerhet og trygghet i barnehagen på en
fyldestgjørende måte. Disse medlemmer viser til at
sentrale aktører som PBL mener det bør være mulighet for å kunne
hente inn politiattest f.eks. hvert tredje år, og støtter dette.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen utarbeide forslag
til endringer i barnehageloven slik at politiattesten også gir arbeidsgiver
opplysninger om forhold som legemsbeskadigelse og besittelse av
narkotiske stoffer.»
«Stortinget ber regjeringen utarbeide forslag
til endringer i barnehageloven slik at personer som er dømt for
saker som involverer grov vold, menneskehandel eller vold i nære
relasjoner utelukkes fra arbeid i barnehage.»
«Stortinget ber regjeringen utarbeide forslag
til endringer i barnehageloven slik at det gis en generell mulighet
til fornyet vandelskontroll som også omfatter andre opplysninger
enn de som fremgår av hjemmelsgrunnlaget for utstedelse av den opprinnelige
politiattesten.»
Komiteen registrerer
at Kunnskapsdepartementet har valgt en løsning der barnehageloven § 19
viser til politiregisterloven § 39, og med denne henvisningen harmoniserer
de to lovene når det gjelder omfanget av straffebud som skal framgå
av politiattest. Komiteen støtter dette.
Komiteen viser til
at regjeringen mener det bør være et absolutt krav om fremleggelse
av politiattest for alle som ansettes fast eller midlertidig i barnehagen,
og at det bør være lovfestet adgang for barnehageeiere og kommunen
til å kreve politiattest også av andre personer uten tilsettelse som
har mulighet til å være i direkte kontakt med barna. Komiteen slutter
seg til dette.
Komiteen viser til
at den generelle vurderingen av hvilke straffebud som bør anmerkes
på politiattester for personer som skal ha ansvar for eller oppgaver
knyttet til mindreårige, ble gjort i forbindelse med arbeidet med
den nye politiregisterloven, jf. Innst. 139 L (2009–2010). I den forbindelse
er det gjort grundig avveining mellom hensynet til beskyttelse av
barnet, og andre hensyn som f.eks. resosialisering og rehabilitering
av personer som har begått lovbrudd. Komiteen peker
på at det ved vurdering av hvilke straffebud som skal anmerkes på
politiattester med hjemmel i barnehageloven, må tas i betraktning
hvilke handlinger som i relasjon til barn i barnehagen er særlig
alvorlige, og dermed særlig relevante. Komiteen viser
til at en rekke høringsinstanser ønsker at brudd på flere straffebud
skal fremgå av attesten og/eller at flere straffebud skal innebære
yrkesforbud. Komiteen viser til at regjeringens forslag
sammenlignet med gjeldende rett innebærer en klar utvidelse av hvilke
overtredelser i straffeloven som skal anmerkes på politiattester
utstedt med hjemmel i barnehageloven. Komiteen viser
til at regjeringens forslag omfatter seksualforbrytelser, forsettlig
drap, ran, narkotikaforbrytelser, mishandling i nære relasjoner
og menneskehandel. Komiteen slutter seg til regjeringens
vurderinger og støtter proposisjonen.
Komiteen vil understreke
at anmerkninger om siktelser og tiltaler på politiattesten innebærer
et større inngrep i den personlige integriteten enn der saken har
vært undergitt rettslig prøving. Det er et grunnleggende prinsipp
at en person skal ansees uskyldig inntil vedkommende er funnet skyldig
etter loven og dømt. Komiteen vil imidlertid påpeke
at hensynet til beskyttelse av barn og unge veier tungt, særlig
i saker der siktelse eller tiltale dreier seg om seksuelle overgrep
mot mindreårige. Komiteen støtter, i likhet med regjeringen,
Barneombudets vurdering av at verserende saker knyttet til seksuelle overgrep
mot både mindreårige og voksne bør anmerkes på politiattesten. Komiteen viser
imidlertid også til at politiregisterloven allerede sikrer prinsippet
om at barneomsorgsattester skal vise om vedkommende er siktet eller
tiltalt.
Komiteen viser til
at regjeringen foreslår at barnehageeiers eventuelle behov for nye
eller oppdaterte opplysninger synliggjøres med en formulering i
barnehageloven som viser til politiregisterloven § 43. Komiteen slutter
seg til regjeringens forslag.
Komiteen viser til
at regjeringen ikke foreslår særskilte regler om politiattester
i barnehageloven for de som har bodd i andre land, utover det som
allerede følger av politiregisterloven. Komiteen støtter
dette.
Komiteen viser til at kravet
om politiattest for ansettelse i norske barnehager innebærer et
krav om politiattest fra Norge eller EØS-land. I politiregisterloven
§ 36 nr. 3 siste punktum heter det at det i lov eller forskrift
gitt i medhold av lov kan stilles krav om inntil 5 års botid i Norge
dersom det i forbindelse med vandelskontroll ikke kan fremlegges
politiattest som nevnt i første ledd nr. 1, og dersom vesentlige
samfunnsmessige hensyn tilsier det. Komiteen viser
videre til at Utdanningsforbundet og Private barnehagers landsforbund
(PBL) ønsker krav om botid for personer som ikke kan fremlegge attest
fra sitt opprinnelsesland. Komiteen viser til departementets
vurderinger i proposisjonen der det anføres at et minstekrav om
botid vil gjelde samtlige utlendinger utenfor EØS-området som ikke
kan fremlegge tilfredsstillende politiattest. Dersom det skulle
innføres et krav om botid for personer som har utenlandsk opprinnelse,
ville dette kunne utelukke mange egnede personer fra tilsetting
i tidsrommet for botiden, uten at det kan dokumenteres at disse
utgjør noen risiko for barna. Dette ville kunne være urimelig, oppleves som
en utestengning fra norsk arbeidsliv og innebære at barnehager kan
få vanskeligheter med å rekruttere nødvendig personale. Det vises
i denne sammenheng til at barnehager med barn som har minoritetsspråklig
bakgrunn vil kunne ha særlig behov for å tilsette personer med opprinnelse
utenfor EØS-området. Departementet viser også til at en politiattest
heller ikke vil gi det fulle bildet av en søkers egnethet til å
arbeide i barnehagen, og kan ikke erstatte de konkrete vurderingene
som den som tilsetter uansett må gjøre. Et absolutt krav om minste
botid vil således etter departementets vurdering være uheldig både
for barnehagesektoren og for den enkelte arbeidssøkeren. I tillegg
er det generelt viktig med et arbeidsliv som inkluderer innvandrere.
På den annen side må disse forholdene avveies mot behovet for å
ivareta barna og deres sikkerhet. Det å unngå å ansette personer
som på grunn av tidligere straffbare forhold ikke bør ha ansettelse
i barnehagen er i den forbindelse sentralt, og den generelle plikten
til å vurdere om det er forhold som gjør en person uegnet for arbeid
i barnehage skal selvsagt barnehageeiere oppfylle i forkant av alle
ansettelser. Komiteen slutter seg til departementets
vurderinger og mener ikke det bør innføres et lovbestemt krav om
botid for personer med opprinnelse utenfor EØS-området.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet registrerer
at politiregisterloven § 36 nr. 1 likestiller politiattester fra
andre EØS-land med norsk attest. Dette innebærer at man som følge
av EØS-avtalen skal godta attester utstedt i andre EØS-land. Disse
medlemmer mener likevel det er viktig å presisere at dette
blir gjort og ber derfor regjeringen sørge for at en har rutiner
for at dette skjer automatisk.
Disse medlemmer viser til at
barnehageloven krever at den som ansettes i barnehagen må legge
frem politiattest. Disse medlemmer viser også til
at det i proposisjonen ikke blir foreslått særskilte regler om politiattester
i barnehageloven for de som har bodd i andre land, utover det som
allerede følger av politiregisterloven. Disse medlemmer registrerer
at regjeringen ønsker å utrede nærmere spørsmålet om å innføre et
lovbestemt krav om botid for personer med opprinnelse utenfor EØS-område.
Disse medlemmer ber regjeringen om at det vurderes
samlet om å innføre et krav om botid for alle områder der slike
politiattester kreves.
Komiteen viser til
at regjeringen foreslår en lovfesting av dagens eksisterende rapportering av
tjenestedata fra kommunale barnehager i barnehageloven, samtidig
som den eksisterende rapporteringen av regnskapsdata fra kommunale barnehager
forblir uendret med hjemmel i kommuneloven. Komiteen viser
til at alle høringsinstanser med merknader støtter regjeringens
forslag. Komiteen støtter også regjeringens forslag
til endring i barnehageloven § 7.