Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jan Bøhler, Tore Hagebakken, Sigvald Oppebøen Hansen, Anna Ljunggren
og Tove-Lise Torve, fra Fremskrittspartiet, Hans Frode Kielland
Asmyhr, Ulf Leirstein, Åse Michaelsen og lederen Per Sandberg, fra Høyre,
André Oktay Dahl og Anders B. Werp, fra Sosialistisk Venstreparti, Akhtar
Chaudhry, og fra Senterpartiet, Jenny Klinge, viser til
representantforslag 40 S (2012–2013).
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
mener det er behov for at statsråden gir Stortinget en bred orientering
om IKT i politiet, slik statsråden har varslet vil skje i forbindelse
med framleggingen av Prop. 1 S (2013–2014).
Flertallet ser også fram til
politianalyseutvalgets rapport, som skal inneholde en helhetlig
gjennomgang og analyse av politiet, og av hvorvidt ressursene i
dag utnyttes mest mulig hensiktsmessig. Flertallet forventer
at rapporten også vil gi oversikt over utgifter til IKT i politiet.
Flertallet viser for øvrig til
brev til komiteen fra statsråd Grete Faremo av 10. april 2013 (vedlagt), hvor
det blant annet redegjøres for IKT-prosjektene og merverdiprogrammet,
samt for hvilke aktiviteter som må gjennomgås for at ny straffelov
kan tre i kraft. Flertallet viser ellers til Innst.
444 S (2012–2013), jf. Dokument 8:98 S (2012–2013).
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til representantforslaget og begrunnelsen
gitt for dette. Fremdriften knyttet til IKT-utviklingen i politiet,
ikrafttredelse av ny straffelov, Politidirektoratets manglende kunnskap
og kompetanse innen bruk av moderne teknologi mv. har i årevis vært
svært svak. Til overmål mangler åpenbart konkret oversikt over hva
allerede bevilgede midler i milliardklassen har gått til. Disse medlemmer anser
det som lite tillitvekkende at statsråden ikke er i stand til å
gi Stortinget oppdatert informasjon om hva norsk politi rent faktisk
gjør med de midlene de har fått til rådighet, enten det gjelder
særorganer eller de enkelte politidistrikt. Disse medlemmer viser
til at det største problemet er knyttet til tidligere statsråd Storbergets
mangelfulle og til dels fantasifulle forklaringer til Stortinget
om situasjonen i norsk politi frem til han gikk av på bakgrunn av
hendelsene 22. juli 2011. Disse medlemmer har til
dels forståelse for at virkeligheten som møtte nåværende statsråd
da hun tiltrådte, om mulig var enda verre enn det var mulig å forestille seg. Disse
medlemmer anser det som problematisk at medieoppslag, utstrakt
løftepolitikk og fordreining av fakta var det Stortinget i lengre
tid var hensatt til å forholde seg til. Den «fortløpende» orienteringen
av Stortinget som statsråden viser til i sitt svarbrev av 10. april
2013, var i realiteten knapp eller ufullstendig informasjon fremtvunget
av et økende mediepress og kritikk fra flere av Stortingets opposisjonspartier. Disse
medlemmer viser i denne sammenheng til prosessen knyttet
til å få informasjon om midler bevilget til sentral satsing på IKT,
hvor Stortinget innledningsvis overhodet ikke ble informert om hvilke
summer som skulle trekkes inn fra politidistriktene ved budsjettbehandling. Disse medlemmer viser
til at man nærmest måtte hale ut løse antagelser om hovedtall for
tildelinger av økonomiske midler i flere år. Informasjon gitt først
etter at Riksrevisjonen kom med nedslående kritikk av IKT-forvaltningen
i straffesakskjeden, stod i grell kontrast til det man tidligere
fikk informasjon om. Disse medlemmer har klare forventninger
til hva den kommende politianalysen vil gi av svar, men anser det
som oppsiktsvekkende at departementet og Politidirektoratet åpenbart
mangler oversikt over hva man totalt sett bruker på IKT i norsk
politi og effekten av det arbeidet som gjøres. Politianalysen vil
ikke bli behandlet i inneværende stortingsperiode, noe som etter disse
medlemmers oppfatning er kritikkverdig. Arven etter tidligere
justisminister Storberget inkluderer en lang rekke ubetalte regninger, hvorav
den nedslående situasjonen innen IKT i norsk politi kun er en av
dem. Disse medlemmer viser til at en eventuell ny
borgerlig regjering får en krevende oppgave med å rydde opp. Disse
medlemmer registrerer at nåværende justisminister legger for
dagen en langt mer nøktern beskrivelse av den reelle situasjonen,
og også erkjenner at det ikke er holdbart at ikrafttredelsen av
den nye straffeloven skjer såpass langt ut i tid at det i realiteten
ikke er dekkende å snakke om en «ny» straffelov lenger. Disse
medlemmer anser det som en fallitterklæring for Justis-
og beredskapsdepartementet og Politidirektoratet at man sannsynligvis
skriver 2021 før denne er trådt i kraft. 2017 som ikrafttredelsesår kan
vanskelig sies å være imponerende for et av verdens rikeste land
på penger, men åpenbart et av de fattigere på gjennomføringsevne.
Disse medlemmer legger
til grunn at den «brede orienteringen» som flertallet forutsetter
at statsråden skal gi, skal skje i forbindelse med fremleggelsen
av statsbudsjettet. Disse medlemmer bemerker avslutningsvis
det positive i flertallets noe mer fremoverlente holdning knyttet
til regjeringens fremtidige arbeid på området som representantforslaget
omhandler. Disse medlemmer legger til grunn at en
tilsvarende holdning fra flertallets side overfor regjeringens arbeid
fra 2007–2008 kunne ha medført at man ikke var i den situasjonen
man er i dag.
Basert på tidligere års erfaring med hva som
regnes som «informasjon» fra regjeringen til Stortinget, fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen om å fremlegge egen sak
om IKT-prosjekter og det såkalte ‘Merverdiprogrammet’ i forbindelse
med fremleggingen av statsbudsjettet for 2014.»
«Stortinget ber regjeringen sørger for at straffeloven
av 2005 blir implementert for å gjenopprette tilliten til justissektorens
gjennomføringsevne.»