Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Håkon Haugli, Are Helseth, Tove Karoline Knutsen,
Stein Erik Lauvås, Thor Lillehovde, og Sonja Mandt, fra Sosialistisk
Venstreparti, Audun Lysbakken, og fra Senterpartiet, Kjersti Toppe,
viser til vedlagte brev av 15. mai 2013 fra helse- og omsorgsministeren. Flertallet vil
fremheve beskrivelsen av etablerte nasjonale handlingsprogrammer
med faglige retningslinjer for en rekke kreftsykdommer. Flertallet er
enig i at slike nasjonale standarder bidrar til høy kvalitet og
sikrer likeverdig tilbud uavhengig av bosted. Flertallet viser
til at regjeringen allerede har satt mål for varigheten av de ulike
delene av pasientforløpene for pasienter med kreft. Flertallet viser
til kreftstrategien hvor helhetlige og koordinerte pasientforløp
vil er et viktig element. Flertallet er glad for
at statsråden i sitt brev entydig uttaler at standard pasientforløp
tilsvarende pakkeforløp er under vurdering i forbindelse med videreutvikling
av nasjonale handlingsprogrammer.
Flertallet foreslår at dokumentet
vedlegges protokollen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Jon Jæger Gåsvatn, Kari Kjønaas Kjos og Morten Stordalen, fra Høyre,
lederen Bent Høie, Sonja Irene Sjøli og Erna Solberg, og fra Kristelig Folkeparti,
John Thune, viser til vedlagte brev av 15. mai 2013 fra
helse- og omsorgsministeren. Der konkluderer statsråden med følgende:
«Etablering av standard pasientforløp tilsvarende pakkeforløp
i Danmark er under vurdering i forbindelse med videreutvikling av
de nasjonale handlingsprogrammene.»
Dette mener disse medlemmer er
positivt. En konklusjon om at slike pakkeforløp skal utarbeides
og innføres i Norge, vil være i samsvar med forslagstillernes forslag. Disse
medlemmer mener imidlertid at det nå er på tide å konkludere.
Dette er spørsmål som er tatt opp en rekke ganger i Stortinget. Disse
medlemmer viser til Innst. 179 S (2011–2012) om en reell
behandlingsgaranti for kreftpasienter, Innst. 65 S (2011–2012) om
opprettelsen av spesialiserte diagnosesentre, Innst. 418 S (2010–2011)
om å innføre såkalt «pakkeforløp» innen kreftomsorgen og deler av
iskemisk hjertesykdom etter dansk modell. Dette er bare noen av
forslagene som er fremmet for å styrke behandlingstilbudet til kreftpasientene
og innføre den danske modellen i Norge.
Disse medlemmer viser til at
i Innst. 418 S (2010–2011) står følgende merknad, og mindretallet fremmet
to forslag:
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre
og Kristelig Folkeparti viser til den store belastningen en kreftsykdom
medfører. Både i form av psykisk belastning og når det gjelder viktigheten
av rask respons og behandling når sykdommen inntreffer, for på den
måten å legge best mulig til rette for pasientenes helsetilstand.
Disse medlemmer mener derfor det er nødvendig å komme i gang med
pakkeforløp med gitte tidsfrister, slik man har gjort i Danmark,
til det beste for norske kreftpasienter og pårørende.
Disse
medlemmer mener derfor at det må innføres standard behandlingsforløp
fra det tidspunkt en får mistanke om kreft sammen med sin fastlege
og til diagnostisering er startet, etter modell fra «Innen 48 timer»
i Danmark, samt et forløp for videre behandling og oppfølging. Dette
innebærer også etablering av diagnosesentre ved våre største sykehus.
Disse medlemmer mener også at kreftpasienter har rett til å få vite
forventet ventetid til kreftbehandling og ikke bare historisk ventetid.
På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende forslag:
'Stortinget
ber regjeringen igangsette arbeid for å innføre et 'pakkeforløp'
innen kreftomsorgen og deler av iskemisk hjertesykdom etter dansk
modell.'
'Stortinget ber regjeringen sørge for at
det utarbeides prognoser for forventet ventetid på behandling av
de ulike kreftformene, slik at kreftpasienter kan velge sykehus
også ut fra forventet ventetid, på lik linje med andre pasienter.'»
På denne bakgrunn fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen igangsette arbeid
for å innføre et 'pakkeforløp' innen kreftomsorgen etter dansk modell
for å sikre norske kreftpasienter rask, effektiv og god behandling.»
Disse medlemmer mener
at det skjer mye bra i norsk kreftomsorg. Helsetilbudet innen kreftbehandling
har en god forankring i forskning som utgangspunkt for klinisk behandling.
Kommersielle aktører, samt frivillige organisasjoner som Kreftforeningen,
Radiumhospitalets venner m.fl., bidrar til oppmerksomhet på denne
sykdommen, noe som i sin tur bidrar til utvikling innen behandlingsmetoder. Norge
er i tillegg så heldig å besitte gode kompetansemiljøer som er
med på å bringe kreftbehandlingen videre. Likevel er det ikke til
å underslå at mange som får kreftsykdom, ikke opplever behandlingen som
tilfredsstillende. Dette er bakgrunnen for at forslagsstillerne
gjennom de siste årene har stått bak en rekke forslag i Stortinget
for å forbedre norsk kreftomsorg ytterligere. Disse medlemmer viser
i denne forbindelse til Innst. 316 S (2009–2010) der det ble foreslått
en rekke tiltak for å forsterke behandlingsapparatet og innsatsen
mot kreft. Som en oppfølging av dette er det også naturlig å vise
til Innst. 65 S (2011–2012) der en samlet opposisjon tok initiativ
til å få på plass spesialiserte diagnosesentre. I etterkant har
regjeringen omsider åpnet for dette som prøveprosjekt. Disse
medlemmer mener det er all grunn til å utvide dette tilbudet
slik at alle pasienter kan få stilt sin diagnose raskt.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at i Dokument 8:38 S (2012–2013) har forslagsstillerne tatt
initiativ til å styrke kreftkompetansen rundt et nasjonalt kompetansesenter
for kreftforskning og behandling ved Radiumhospitalet. Disse
medlemmer har videre fremmet forslag om raskere rekonstruksjon
av bryst etter brystkreftoperasjon gjennom Innst. 200 S (2011–2012),
en legemiddelpolitikk for fremtiden, i Innst. 208 S (2012–2013)
og ikke minst gjennom Innst. 11 S (2012–2013) der forslagsstillerne
foreslår en betydelig styrking av forskningen. Gjennom disse sakene
har representanter fra Fremskrittspartiet tatt viktige initiativ
for å styrke pasientbehandlingen til personer som rammes av kreftsykdom.
For disse medlemmer er det desidert viktigste at
kreftbehandlingen er sammenhengende, og at oppstart skjer så snart
det foreligger mistanke om kreftsykdom hos en pasient.