Følgende forslag fremmes i dokumentet:
«Stortinget ber regjeringen legge frem forslag som
legger til rette for etablering av en gassbørs, en markedsplass
for omsetning av gass som gir bidrag til at norsk gassråvareindustri
og gassbasert foredlingsindustri får tilgang til gass på et internasjonalt konkurransedyktig
nivå.»
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Bendiks H. Arnesen, Irene Johansen, Torstein Rudihagen, Tor-Arne
Strøm og Eirin Sund, fra Fremskrittspartiet, Per-Willy Amundsen, Oskar
J. Grimstad og Henning Skumsvoll, fra Høyre, Nikolai Astrup, Bjørn Lødemel
og Siri A. Meling, fra Sosialistisk Venstreparti, Lars Egeland,
fra Senterpartiet, lederen Erling Sande, og fra Kristelig Folkeparti,
Kjell Ingolf Ropstad, viser til Representantforslag 119
S (2012–2013) fra representantene Oskar Grimstad, Henning Skumsvoll,
Per-Willy Amundsen, Siri A. Meling og Svein Flåtten om å etablere
en markedsplass for gass i Norge. Representantene foreslår at regjeringen
legger fram et forslag for Stortinget som legger til rette for etablering
av en gassbørs, en markedsplass for omsetning av gass, som gir bidrag
til at norsk gassråvareindustri og gassbasert foredlingsindustri
får tilgang til gass på et internasjonalt konkurransedyktig nivå.
Norge har et godt utgangspunkt for utvikling
av gassbasert industrivirksomhet, med våre store olje- og gassressurser
på norsk sokkel. Komiteen mener økt industriell verdiskaping
med utgangspunkt i naturgass, forutsatt at slik bruk foregår innenfor
våre nasjonale og internasjonale klimapolitiske forpliktelser, kan
gi et verdifullt tilskudd til norsk næringsliv. Mesteparten av gassen
som eksporteres, er innom land for prosessering før den eksporteres. Komiteen noterer
seg derfor at vi har store mengder tilgjengelig gass for petrokjemisk
virksomhet i Norge. I dag er det også veletablert petrokjemisk industri
i Norge, blant annet på Tjelbergodden.
I regjeringens petroleumsmelding, jf. Meld.
St. 28 (2011–2012) En næring for framtiden, er det gitt en gjennomgang
av vilkår og potensial for gassbasert industri i Norge. Komiteen har
merket seg at regjeringen i meldingen skriver at den vil legge til
rette for økt industriell bruk av gass i Norge.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til forslag nr. 21 fra Fremskrittspartiet
og Høyre i Innst. 143 S (2011–2012), jf. Meld. St. 28 (2011–2012)
Om petroleumsvirksomheten, om å be regjeringen vurdere å utarbeide
en egen stortingsmelding om Norges rolle som gassnasjon, både i
nasjonal og internasjonal sammenheng.
Disse medlemmer mener at regjeringen
har hatt en for passiv tilnærming til disse spørsmålene. Energimarkedene
er i stor endring generelt og innenfor gassområdet spesielt. Dette
betyr at Norge som en betydelig gassnasjon må ha en aktiv tilnærming
til å utnytte mulighetsbildet som disse endringene representerer.
Komiteen viser til
statsrådens brev til komiteen av 16. mai 2013, som er vedlagt, hvor
det framgår at Norge har et relativt lite utbygd nedstrøms transportsystem,
og at EUs tredje gassmarkedsdirektiv foreløpig ikke er implementert
i Norge. Den absolutte majoriteten av gass produsert på norsk sokkel
eksporteres til Europa. Uavhengig av omsettingsform på land i Norge
vil derfor salg til Europa utgjøre alternativprisen for selgere
av gass i Norge.
Komiteen viser videre til at
i motsetning til i det øvrige Europa, hvor gassmarkedsplasser slik
som forslagsstillerne beskriver er mer vanlig, preges det norske
gassmarkedet av relativt få kjøpere, og at gass i svært liten grad
brukes til produksjon av elektrisk energi samt at privatmarkedet
for gass er nærmest ikke-eksisterende.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og
Kristelig Folkeparti, deler ikke representantenes syn på
at en markedsplass av den typen som her foreslås, er den riktige
måten å angripe denne problemstillingen på. Flertallet finner
det lite sannsynlig at opprettelsen av en markedsplass vil kompensere
for de markedssvikter vi i dag ser i det norske gassmarkedet.
Flertallet finner det derfor
lite formålstjenlig å be regjeringen fremme et forslag til Stortinget
om opprettelsen av en slik markedsplass for gass i Norge.
Flertallet er av den oppfatning
at spørsmål om markedet for innenlands bruk av gass i Norge hører
naturlig hjemme i diskusjonen om hvordan Norge skal implementere
EUs tredje gassmarkedsdirektiv, og hvordan Norge skal forholde seg
til at Norges unntak fra sentrale bestemmelser i EUs andre gassmarkedsdirektiv
for nedstrøms gassvirksomhet går ut i 2014.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre peker på at det lenge har vært en bred politisk
målsetting å øke bruken av gass innenlands i Norge. Disse
medlemmer peker her blant annet på Innst. S. nr. 167 (2002–2003), jf.
St.meld. nr. 9 (2002–2003) Om innenlands bruk av naturgass mv.,
og Innst. S. nr. 135 (2004–2005), jf. St.meld. nr. 47 (2004–2005)
Om innovasjonsvirksomheten for miljøvennlige gasskraftteknologier
mv.
Disse medlemmer mener at også
norske kunder bør kunne dra nytte av de endringene som skjer i de
europeiske gassmarkedene.
Disse medlemmer tar opp forslaget
i Dokument 8:119 S (2012–2013).
Forslag fra Fremskrittspartiet og Høyre:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen legge frem forslag
som legger til rette for etablering av en gassbørs, en markedsplass
for omsetning av gass som gir bidrag til at norsk gassråvareindustri
og gassbasert foredlingsindustri får tilgang til gass på et internasjonalt
konkurransedyktig nivå.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget
til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument 8:119 S (2012–2013) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Oskar J. Grimstad, Henning Skumsvoll,
Per-Willy Amundsen, Siri A. Meling og Svein Flåtten om å etablere
en markedsplass for gass i Norge – bifalles ikke.
Jeg viser til brev av 08. mai 2013 vedrørende
representantforslag 119S (2012-2013), fra stortingsrepresentantene
Oskar Grimstad, Henning Skumsvoll, Per-Willy Amundsen, Siri A. Meling
og Svein Flåtten, der de fremmer forslag om at Stortinget skal be regjeringen
legge frem forslag som legger til rette for etablering av en gassbørs,
en markedsplass for omsetning av gass som gir bidrag til at norsk
gassråvareindustri og gassbasert foredlingsindustri får tilgang til
gass på et internasjonalt konkurransedyktig nivå.
Det norske gasstransportsystemet, Gassled, er
et oppstrøms system, og omfatter landanlegg og et nettverk av rørledninger.
Dette systemet som er drevet av ressursforvaltningsmessige hensyn,
er essensielt for å sikre størst mulig verdiskaping fra norsk kontinentalsokkel.
I 2012 var produksjonen av gass på norsk sokkel om lag 111 mrd.
Sm3.
Bruken av gass innenlands i Norge er svært begrenset,
og i følge SSB var innenlandsk forbruk av gass 514 mill. Sm3 i 2012, hvorav størsteparten av denne
er knyttet til metanolfabrikken på Tjeldbergodden. Denne fabrikken
ble etablert som følge av at det ikke forelå alternative avsetningsmuligheter
for gass når Heidrunfeltet ble satt i produksjon.
Norge har et nedstrømssystem for gass med relativt
begrenset kapasitet. Norges eksisterende unntak for implementering
av sentrale bestemmelser i gassmarkedsdirektivet for nedstrøms gassvirksomhet
går ut i 2014. Det tredje gassmarkedsdirektivet er foreløpig ikke
innlemmet i EØS-avtalen.
Rammer og mulighet for industriell bruk av gass
i Norge, ble behandlet i Meld St 28 (2010-2011), En
næring for framtida – om petroleumsvirksomheten. Som det framgår
av stortingsmeldingen har vi store olje- og gassressurser på norsk
sokkel, og mesteparten av gassen som produseres er innom land for
prosessering før den eksporteres. Gass er tilgjengelig for bruk
på alle ilandføringspunkt i det norske transportsystemet: Kårstø,
Kollsnes, Nyhamna, Tjeldbergodden og Melkøya. Det er således store
mengder tilgjengelig gass for industriell bruk i Norge. I tillegg
er det en veletablert petrokjemisk virksomhet, hovedsakelig på Rafnes
og på Herøya i Telemark, samt på Tjeldbergodden.
Bruk av gass i industri innenlands må ses i
sammenheng med internasjonale utviklingstrekk for petrokjemisk industri.
Over tid har bransjen gjennomgått en betydelig konsolidering, og
produsentene har flyttet produksjonen nærmere kunden (hovedsakelig Asia),
eller der det er billig råstoff (hovedsakelig Midtøsten). Utviklingen
i skifergassproduksjon i USA, med tilgang på internasjonalt sett
rimelig gass, har gitt nye muligheter for gassbasert industriell
utvikling også i Nord-Amerika.
Selv om trenden viser at mange nye og større
petrokjemiske anlegg vil bli bygget i Midtøsten og Asia i tiden
framover, vil en svært stor andel av den globale petrokjemiske virksomheten
fortsatt være i Europa. Det er investert store beløp i kapasiteten
som er bygget opp i Europa. Forvaltningen av disse eiendelene omfatter
enorme verdier. Den stadig økende konkurransen fra andre deler av
verden, gjør at den norske og europeiske virksomheten fortsatt må
sikre en effektiv drift og kontinuerlig vurdere ulike oppgraderinger
og forbedringer som er nødvendig for å møte den globale konkurransen.
Omsetning av gassen som produseres på norsk sokkel
er et kommersielt ansvar som tilligger produsentene. Departementet
har ikke noe syn på de ulike elementene i inngåtte avtaler, slik
som pris eller landingspunkt. Kjøp og salg av gass til industriell
bruk vil først og fremst være basert på kjøp av større volumer,
og fravær av hyppige transaksjoner. For at en markedsplass skal
kunne fungere må den være pålitelig, det vil si at prisdannelsen
på oppfattes som korrekt både for kjøper og selger. Det er vanskelig
å se hvordan nødvendige betingelser for en uavhengig prisdannelse
kan ivaretas på en bedre måte ved å etablere en ny norsk markedsplass
oppstrøms innenfor Gassled-systemet.
Det er også vanskelig å se hvordan forslaget
om å etablere en markedsplass isolert sett vil føre til en annerledes
prising av gass enn i dag, da alternativverdien av gass solgt på
norsk sokkel vil fortsette å være prisen man kan få for gassen i
Europa. Det er dermed lite sannsynlig at det eksisterer en markedssvikt
som ville kunne bli korrigert av at myndighetene tilrettela for
en markedsplass i Gassled.
På bakgrunn av dette er det Olje- og energidepartementet
sin vurdering at egenskapene til det norske gasstransportsystemet,
måten gass avsettes på fra norsk sokkel samt markedsforholdene knyttet
til gassråvareindustri og gassbasert foredlingsindustri, ikke tilsier
at det er grunnlag for å opprette en slik markedsplass. Det er derfor
heller ikke hensiktsmessig å bruke ressurser på å arbeide fram et
slikt forslag som representantene ber om.
Oslo, i energi- og miljøkomiteen, den 13. juni 2013
Erling Sande |
Tor-Arne Strøm |
leder |
ordfører |