Å ta vare på naturmangfoldet er blant de største globale
miljøutfordringene i vår tid. Et aktivt friluftsliv har stor betydning
for helse og trivsel og er en av forutsetningene for at mennesker
skal bli glad i naturen og få forståelse for miljøvern og økologisk
bærekraftig utvikling. Tilskudd er et viktig virkemiddel for å nå
de nasjonale målene knyttet til naturmangfold og friluftsliv. Frivillige,
både privatpersoner og foreninger, lag og organisasjoner, er sentrale
aktører innenfor friluftsliv og for bevaring av naturmangfold. Tilskudd
til sikring av friluftsområder og til friluftslivstiltak skal gi
befolkningen tilgang på friluftsområder og styrke allmennhetens
interesse for friluftsliv. For vilt- og fiskeressursene blir tilskudd
brukt til aktiviteter og til å styrke forvaltningskunnskap. Tilskudd
skal sikre skjøtsel og forvaltning av prioriterte arter og utvalgte naturtyper.
Tilskuddsordningene i undersøkelsen utgjorde 252 mill. kroner i
2012 og 168 mill. kroner i 2013, jf. Prop. 1 S (2012–2013) for Miljøverndepartementet.
Målet med undersøkelsen har vært å vurdere i hvilken
grad tilskudd til naturmangfold og friluftsliv bidrar til god måloppnåelse
og blir forvaltet i samsvar med Stortingets vedtak og forutsetninger.
Undersøkelsen omfatter perioden 2009–2012.
Miljøverndepartementet har det overordnede ansvaret
for friluftslivspolitikken og for å sikre naturmangfoldet. Direktoratet
for naturforvaltning har det utøvende ansvaret. I tillegg har både Fylkesmannen
og fylkeskommunen sentrale oppgaver i tilskuddsforvaltningen for
naturmangfold og friluftsliv.
Rapporten ble forelagt Miljøverndepartementet ved
brev 20. februar 2013. Departementet har i brev 20. mars 2013 gitt
kommentarer til rapporten. Kommentarene er i hovedsak innarbeidet i
rapporten og i Riksrevisjonens dokument.
Svakheter i rapportering
og manglende evaluering gir mangelfull informasjon om måloppnåelse.
Tilskuddsforvaltningen er i liten grad
i samsvar med prinsipper for god forvaltningsskikk.
Tilskuddsordningene gir økt aktivitet og
merverdi.
Etter reglement for økonomistyring i staten
er mål- og resultatstyring et overordnet styringsprinsipp. Departementet
skal i det årlige tildelingsbrevet følge opp Stortingets vedtak
og forutsetninger. Departementet skal videre sikre at forvaltningen
av tilskuddsordninger er organisert på en effektiv og hensiktsmessig
måte.
Tilskudd er ett av flere virkemidler for å nå
de nasjonale målene. Hver enkelt tilskuddsordning kan rette seg
mot flere av målene. I 2013 utgjør tilskuddsmidler om lag 30 prosent
av den samlede bevilgningen til naturmangfold og friluftsliv. Det
framgår ikke av tildelingsbrevet fra Miljøverndepartementet til
Direktoratet for naturforvaltning hvordan tilskudd som virkemiddel
skal bidra til at de nasjonale målene nås.
Departementet har i liten grad rapportert hvordan
tilskuddsordningene bidrar til måloppnåelse i budsjettproposisjonen.
I budsjettproposisjonen for 2013 er det rapportert om ressursbruken
på ordningene. En gjennomgang av styringsdokumentasjonen viser at
departementet ikke innhenter informasjon om måloppnåelse. Tilsvarende
brukes rapporteringen som Direktoratet for naturforvaltning innhenter
fra fylkesmenn og fylkeskommuner, i liten grad til å analysere måloppnåelse
for de ulike tilskuddsordningene.
Kvaliteten i rapporteringen fra fylkesmenn og fylkeskommuner
varierer. Det er også svakheter i direktoratets kontroll med at
tilskuddsmidlene brukes etter hensikten.
Tilskuddsordningen til prioriterte arter og
utvalgte naturtyper ble opprettet i 2010 og har ikke blitt evaluert.
De andre tilskuddsordningene i undersøkelsen er i liten grad evaluert.
Konsekvensen av svakheter i rapporteringen om måloppnåelse og manglende
evaluering er at departementet ikke har informasjon om tilskuddsordningene
er innrettet målrettet og effektivt. Departementet mangler dermed
et helhetlig grunnlag for å vurdere hvordan ordningene bidrar til
nasjonale mål.
Riksrevisjonen mener at Miljøverndepartementet
bør innhente informasjon om tilskuddsordningene er innrettet målrettet
og effektivt, og om midlene brukes etter hensikten. Riksrevisjonen forutsetter
videre at Direktoratet for naturforvaltning sikrer pålitelig rapportering
fra fylkesmennene og fylkeskommunene om resultatene av tiltak som
får tilskudd, og bruker rapporteringen til å vurdere graden av måloppnåelse.
Det følger av forvaltningsloven og ulovfestede forvaltningsrettslige
prinsipper at saksbehandlingen skal være saklig og objektiv, og
at det skal være likebehandling. Tilskudd skal i henhold til bestemmelsen
for økonomistyring i staten kunngjøres slik at hele målgruppen nås.
Samtlige tilskuddsordninger på miljøområdet kunngjøres
på departementets hjemmesider. Tilskudd til friluftsliv og naturforvaltning kunngjøres
også på nettsidene til Direktoratet for naturforvaltning. I tillegg
gjør fylkesmennene og fylkeskommunene på ulike måter tilskuddsordningene
kjent.
Tilskudd til friluftslivstiltak skal brukes
til å fremme friluftslivet som utgangspunkt for gode helsevaner
og miljøholdninger, i første rekke rettet mot barn, unge, funksjonshemmede
og etniske minoriteter. Undersøkelsen viser at rundt en tredel av
midlene i 2011 gikk til barn og unge. De to andre prioriterte målgruppene
for friluftslivstilskudd – funksjonshemmede og etniske minoriteter
– nås i liten grad gjennom tilskuddet. Samlet sett gikk 12 prosent
av midlene til målrettede tiltak for disse gruppene. Dette viser
at selv om tilskuddene er utlyst etter regelverket, har ikke forvaltningen
lyktes i å nå de prioriterte gruppene. Riksrevisjonen vil framheve
at det kan kreve ekstra innsats å nå gruppene Stortinget har prioritert.
Tilskuddsmottakere som får avslag eller mindre midler
enn det er søkt om, skal få en begrunnelse. Etter forvaltningsloven
har disse rett til å klage på vedtaket. Undersøkelsen viser at tilskuddsforvaltningen
i liten grad er i samsvar med prinsipper for god forvaltningsskikk.
Dette gjelder spesielt saksbehandlingstid, begrunnelse for vedtak
og opplysning om klageadgang.
Søkere til tilskuddsordningene får sjelden svar innen
fastsatt frist. For tilskudd til viltformål i 2011 fikk bare én
prosent av søkerne til Fylkesmannen og 22 prosent av søkerne til
fylkeskommunen svar innen fristen. 69 prosent av søkerne fikk svar
fem uker eller mer etter fristen. Dette gir uforutsigbarhet for
søkerne og kan føre til at tiltak ikke blir gjennomført som planlagt.
Fylkesmennene og fylkeskommunene oppgir sen utbetaling av midler
fra direktoratet og kapasitetshensyn som viktige årsaker til at
fristen ikke nås.
Mange avslag eller avkortinger av søknadsbeløp blir
ikke begrunnet. Av dem som fikk avkortet søknadsbeløpet på vilttilskudd
i 2011, fikk tre av fire ingen begrunnelse for avkortingen. 44 prosent
av dem som søkte om vilttilskudd og fikk avslag eller avkorting
av søknadsbeløpet, ble ikke informert om klageadgangen. Direktoratet
opplyser heller ikke om klageadgang ved avkorting eller avslag på
søknad.
Riksrevisjonen finner at Miljøverndepartementet
og Direktoratet for naturforvaltning ikke i tilstrekkelig grad har
sikret at tilskuddsforvaltningen er i samsvar med prinsipper for
god forvaltningsskikk.
Tilskuddsmidlene genererer betydelig aktivitet og
utløser dugnadsinnsats. Tildelte midler har en mobiliserende effekt
og er ofte en forutsetning for at tiltakene blir gjennomført. I
mange tilfeller utløser små midler stor aktivitet.
FNs konvensjon om biologisk mangfold forutsetter
at forvaltningen skal være kunnskapsbasert. Kartlegging av prioriterte
arter og utvalgte naturtyper er en forutsetning for å vurdere hvilke områder
som bør prioriteres for tilskudd. Rundt en tredel av fylkesmennene
opplyser at de ikke får kartlagt der det er behov. Dette gir risiko
for at verdifulle områder ikke får tildelt tilskudd på grunn av
manglende kunnskap om hvilken betydning områdene har for naturmangfoldet.
Tilskuddet til utvalgte naturtyper gjør det
mulig for tilskuddsmottakerne å skjøtte aktuelle områder slik at
naturmangfoldet blir ivaretatt. Som for andre tilskudd er skjøtsel
av utvalgte naturtyper, som slåttemark og kystlynghei, avhengig av
tilskuddsmottakere som ønsker å iverksette tiltak. Ulikt andre tilskudd
er måloppnåelsen avhengig av at tiltakene utføres der kartlegging har
identifisert behov for tiltak. Tilskudd til prioriterte arter og
utvalgte naturtyper er derfor et sårbart virkemiddel.
Riksrevisjonen ser positivt på at tilskuddsmidlene
bidrar til økt aktivitet og merverdi, men på grunn av mangelfull
kartlegging av behov for tiltak er det risiko for at tilskudd til
prioriterte arter og utvalgte naturtyper ikke gir god måloppnåelse.
Riksrevisjonen anbefaler at Miljøverndepartementet
styrker styringsinformasjonen
om tilskuddsordningene slik at Stortinget får kunnskap om måloppnåelse
gjennom evaluering og forbedret resultatrapportering
sørger for bedre kvalitet i saksbehandling
av tilskuddene enten den skjer i Direktoratet for naturforvaltning
eller hos fylkesmennene eller fylkeskommunene
Statsråden er glad for at Riksrevisjonens undersøkelse
viser at tilskuddsordningene gir økt aktivitet og merverdi.
Statsråden ser evaluering som et klart forbedringspunkt
og vil iverksette tiltak for å sikre at miljøvernforvaltningen gjennomfører
evalueringer vesentlig hyppigere enn i dag og i samsvar med føringene
i Økonomibestemmelsene. Dette vil være nyttig for å innhente sikrere
informasjon om måloppnåelse og resultater. Han vil vurdere å ta
inn føringer på hvilke tilskuddsordninger som skal evalueres i tildelingsbrevet
til miljøetatene for 2014.
Statsråden påpeker at rapporteringen for den
enkelte tilskuddsordning er innført fra og med Prop. 1 S (2012–2013)
og opplyser at departementet vil arbeide videre med å forbedre rapporteringen.
Statsråden ser at rapporteringen fra fylkesnivå, til Direktoratet
for naturforvaltning og videre til departementet kan struktureres
og systematiseres på en bedre måte.
Når det gjelder hvordan de enkelte tilskuddsordningene
bidrar til oppnåelsen av de nasjonale miljømålene, opplyser statsråden
at de arbeider videre med dette. Han understreker at det er krevende
å måle det eksakte bidraget fra den enkelte ordning på langsiktige,
nasjonale mål i ett budsjettår, særlig fordi en del faktorer som
påvirker resultatoppnåelsen ligger utenfor departementets kontroll.
Statsråden understreker at departementet vil arbeidet for å identifisere virkemidlenes
bidrag til de nasjonale målene på en bedre måte enn i dag. I arbeidet
vil departementet blant annet se nærmere på hvordan andre departementer
har løst dette, og om deres erfaringer kan brukes innenfor miljøforvaltningen.
Statsråden tar Riksrevisjonens kritikk av mangler
i saksbehandlingen av tilskuddene alvorlig. Tildelingsbrevene til
Miljødirektoratet for 2014 vil inneholde presiseringer av at rutinene
må bli i samsvar med god forvaltningsskikk og hva dette konkret
innebærer. Departementet vil i tillegg be miljøetatene presisere
disse standardene ovenfor fylkesmenn og fylkeskommuner.
Departementet har i tillegg startet en gjennomgang
av reglene for tilskuddsordningene på naturforvaltnings- og friluftslivsområdet.
Målet er at nye regler skal iverksettes fra nyttår.
Statsråden viser til at Riksrevisjonens undersøkelse
indikerer at enkelte prioriterte målgrupper for friluftlivsmidlene
ikke nås til tross for at utlysningspraksis er i samsvar med regelverket. Statsråden
opplyser at departementet vil se nærmere på mulighetene for å forbedre kunngjøringen
for å nå spesielle målgrupper.
Riksrevisjonen har ingen ytterligere merknader
i saken.