Forslagsstillerne viser til at forlagene spiller
en viktig rolle i å utvikle litteraturen. Forlagsbransjen bidrar
til å heve kvaliteten, blant annet ved å ha rammevilkår som tillater
å bygge opp forfattere over mange år. Norsk litteratur var avgjørende
for bygging av nasjonen, og er avgjørende for å opprettholde språket
og kulturen i møte med en stadig mer globalisert verden.
Forslagsstillerne viser under til at norsk litteratur spiller
en viktig rolle for nasjonalfølelsen, og den norske bokbransjen
har i over et århundre bidratt til å bygge opp og foredle en rik,
norsk litterær tradisjon.
Pressen har både etiske retningslinjer og et
Pressens Faglige Utvalg (PFU) som vurderer brudd på retningslinjene.
En tilsvarende ordning finnes ikke for forlagene. Forslagsstillerne
mener at felles kjøreregler også for bokbransjen kan virke positivt
og vil kunne øke den etiske bevissthet hos forleggere og forfattere.
Det bør derfor være interessant for bransjen selv å vurdere et faglig utvalg
eller et etisk råd.
Forslagsstillerne viser til at staten ikke skal pålegge
bokbransjen å opprette interne etiske retningslinjer og et faglig
utvalg eller etisk råd. Samtidig har staten et ansvar for å bidra
til en sunn utvikling til beste for både bransje og enkeltmennesker.
Forslagsstillerne fremmer følgende forslag:
«1. Stortinget ber
regjeringen invitere bokbransjen til å foreta en vurdering av hvordan
et felles etisk rammeverk for virksomheten kan utformes.
2. Stortinget ber regjeringen invitere
bokbransjen til å foreta en vurdering av hvorvidt det kan opprettes
et faglig utvalg eller et etisk råd for bokbransjen etter modell
av Pressens Faglige Utvalg.»
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Hege Haukeland Liadal, Sonja Mandt, Arild Grande og Rigmor Aasrud,
fra Høyre, lederen Svein Harberg, Kårstein Eidem Løvaas og Mette
Tønder, fra Fremskrittspartiet, Morten Stordalen og Ib Thomsen,
og fra Kristelig Folkeparti, Geir Jørgen Bekkevold, anerkjenner
betydningen av at det er en løpende debatt om etikk rundt bokutgivelser.
Det er også komiteens oppfatning at denne debatten
lever og tidvis intensiveres i styrke, knyttet til ulike utgivelser.
Komiteen viser til at norsk presse
har hatt egne etiske regler og et faglig utvalg over lang tid. Dette
er et selvdømmesystem, utenfor rettssystem og lovverk og utløser
heller ingen sanksjoner. Det er, slik komiteen ser
det, ikke en statlig oppgave å involvere seg i hvorvidt en bransje skal
innføre egne regler eller råd som ligger utenfor rettssystemet.
Det er derfor komiteens syn at
det må være bransjen selv som må ønske å ta initiativ til et felles
etisk rammeverk eller et faglig eller etisk råd for bokbransjen.
Komiteen er enig i at staten
ikke skal kunne pålegge bokbransjen å opprette interne etiske retningslinjer
og et faglig utvalg eller etisk råd, men staten har samtidig et
ansvar for å føre en aktiv litteraturpolitikk for å bidra til en
sunn utvikling i dialog med bransjen selv.
Komiteen mener felles kjøreregler
også for bokbransjen kan virke positivt og vil kunne øke den etiske
bevisstheten hos forleggere og forfattere. Det bør derfor være interessant
for bransjen selv å vurdere et faglig utvalg eller et etisk råd.
Komiteen understreker at frie
medier og retten til å ytre seg gjennom det skrevne ord er grunnleggende
viktig for ethvert samfunn. Staten har et ansvar for å legge til
rette for en åpen og opplyst samtale, noe som også er nedfelt i
Grunnloven § 100, og en aktiv litteraturpolitikk må sies å være
en viktig faktor i arbeidet med å oppfylle Grunnlovens intensjon
og det såkalte infrastrukturkravet i § 100. Over tid har litteraturbransjen fått
støtte- og særordninger som bidrar til å gjøre den levedyktig. På
mange områder har disse ordningene vært vellykkede. Komiteen viser
til at det utgis mange bøker på norsk, så godt som alle nordmenn
leser bøker jevnlig og det er med tiden utviklet et stort og omfattende
nettverk av forhandlere. Dyktige bransjeaktører har bidratt til
å øke leselysten.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til at pressen har både etiske retningslinjer
og et Pressens Faglige Utvalg (PFU) som vurderer brudd på retningslinjene.
En tilsvarende ordning finnes ikke for forlagene, og dette medlem mener
det er legitimt at regjeringen inviterer litteraturbransjen til
en drøfting av disse spørsmålene. Dette medlem støtter
derfor forslagene og fremmer følgende forslag:
«1. Stortinget ber
regjeringen invitere bokbransjen til å foreta en vurdering av hvordan
et felles etisk rammeverk for virksomheten kan utformes.
2. Stortinget ber regjeringen invitere
bokbransjen til å foreta en vurdering av hvorvidt det kan opprettes
et faglig utvalg eller et etisk råd for bokbransjen etter modell
av Pressens Faglige Utvalg.»
Forslag fra Kristelig Folkeparti:
Forslag 1
1. Stortinget ber regjeringen
invitere bokbransjen til å foreta en vurdering av hvordan et felles etisk
rammeverk for virksomheten kan utformes.
2. Stortinget ber regjeringen invitere
bokbransjen til å foreta en vurdering av hvorvidt det kan opprettes
et faglig utvalg eller et etisk råd for bokbransjen etter modell
av Pressens Faglige Utvalg.
Tilrådingen fremmes av komiteens medlemmer fra
Arbeiderpartiet, Høyre og Fremskrittspartiet.
Komiteen viser til
representantforslaget og til sine merknader og rår Stortinget til
å gjøre slikt
vedtak:
Dokument 8:7 S (2013–2014) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Geir Jørgen Bekkevold, Knut Arild Hareide,
Olaug V. Bollestad og Rigmor Andersen Eide om etablering av et faglig
utvalg for litteraturbransjen – vedlegges protokollen.
I brev av 19. november 2013 fra Familie- og
kulturkomiteen bes departementet vurdere representantforslaget fra
stortingsrepresentantene Geir Jørgen Bekkevold, Knut Arild Hareide, Olaug
V. Bollestad og Rigmor Andersen Eide, vedrørende etablering av et
faglig utvalg for bokbransjen.
I Dokument 8:7 S fremmes følgende forslag:
”1. Stortinget
ber regjeringen invitere bokbransjen til å foreta en vurdering av
hvordan et felles etisk rammeverk for virksomheten kan utformes.
2. Stortinget ber regjeringen invitere
bokbransjen til å foreta en vurdering av hvorvidt det kan opprettes
et faglig utvalg eller etisk råd for bokbransjen etter modell av
Pressens Faglige Utvalg.”
Jeg er enig i at det kontinuerlig bør være en
god etisk debatt rundt utgivelse av bøker, for å sikre at ytringsfriheten
forvaltes på en god måte overfor enkeltpersoner. Det er etter min
menig imidlertid uheldig om staten skal øve press på forlagsbransjen
for å utarbeide et felles etisk rammeverk. Dersom Stortinget gjør
et vedtak om at regjeringen skal invitere bransjen til å vurdere
hvordan et etisk rammeverk kan utformes og om dette kan håndheves
ved hjelp av et faglig utvalg eller etisk råd, vil det gi kraftige
politiske signaler om at en slik ordning bør på plass.
Norsk presse har hatt sitt eget selvdømmesystem basert
på et sett av yrkesetiske regler siden 1936. Vær Varsom-plakaten
inneholder etiske normer og regler for pressen, og den håndheves
av Pressens Faglige Utvalg. Selvdømmesystemet er en frivillig ordning
som er etablert av pressen selv. Det drives uavhengig av rettssystem
og lovverk, og det medfører ingen sanksjoner å bli felt i Pressens
Faglige Utvalg. Det er Norsk Presseforbund som vedtar Vær Varsom-plakaten
og som oppnevner Pressens Faglige Utvalg.
Det er min mening at staten ikke bør involvere seg
i spørsmålet om å innføre eventuelle etiske regler for bokbransjen
eller ikke. Det ville være å gripe direkte inn i en bransjes frihet
og innhold. Bransjen må selv vurdere disse spørsmålene og komme
fram til konklusjonen å innføre eventuelle etiske regelverk – eller
ikke – slik mediebransjen har gjort gjennom selvdømmeordningen Pressens
Faglige Utvalg og Vær varsom-plakaten.
Oslo, i familie- og kulturkomiteen, den 11. februar 2014
Svein Harberg
|
Kårstein Eidem Løvaas
|
leder
|
ordfører
|