I dokumentet fremmes følgende forslag:
1. Stortinget anmoder
Stortingets presidentskap om å utarbeide forslag til en registreringsordning for
dem som oppsøker Stortinget på vegne av seg selv eller andre for
å påvirke Stortinget i saker som er til behandling.
2. Stortinget ber regjeringen utarbeide
en registreringsordning for dem som oppsøker den politiske ledelsen
i departementene eller på Statsministerens kontor på vegne av seg
selv eller andre for å påvirke regjeringen i saker som er til behandling.
Forslagsstillerne mener at et lobbyregister
vil være en hensiktsmessig løsning for å hindre uklare grenser mellom
departementenes politiske ledelse, stortingsrepresentanter og andre samfunnsaktører,
og at kommunikasjonsbransjen selv i stor grad er positiv til opprettelse
av lobbyregister. Forslagsstillerne er undrende til påstanden om
at en registreringsordning vil være ressurskrevende, da ingen kommer
inn i et departement eller Stortinget uten registrering. De kan
heller ikke se at et lobbyregister vil være en terskel for enkeltborgere
som ønsker legitim kontakt med departement eller stortingsrepresentanter.
Videre vises det i dokumentet til andre land som har systemer for
registrering av lobbyister. Større åpenhet rundt lobbyvirksomheten vil
etter forslagsstillernes syn bidra til at borgerne får bedre innsyn
i viktige deler av den politiske beslutningsprosessen og derigjennom
økt tillit til at politiske beslutninger tas på rett grunnlag.
Forslagsstillerne mener at et offentlig lobbyregister
bør inneholde informasjon om hvem som er i kontakt med hvem, hvilken
sak det gjelder og hvem lobbyisten representerer. Det påpekes at det
må være en klar forutsetning for nye lovregler at det ikke legges
hindringer i veien for direkte kontakt mellom borger og folkevalgt.
Forslagsstillerne viser til at forslag om lobbyregister
er fremmet av representanter fra Venstre fire ganger tidligere,
men at dette ikke har fått tilslutning fra Stortingets flertall.
Presidentskapet viser
til at åpenhet om Stortingets virksomhet og demokratiske beslutningsprosesser
for øvrig er en sentral faktor for å skape tillit mellom beslutningstakere
og publikum. Presidentskapet legger stor vekt på
at Stortinget skal være et åpent parlament hvor det praktiseres
meroffentlighet og hvor publikum kan følge saksbehandlingen og få
bred informasjon om arbeidet i Stortinget på en lett tilgjengelig måte. Presidentskapet viser
til at Stortinget må kommunisere godt med det øvrige samfunn og
være lydhør for saklig argumentasjon. Informasjon som tilflyter
stortingsrepresentantene om saker til behandling, er i all hovedsak
offentlig, enten den presenteres i offentlige saksdokumenter, gjennom
post som er offentlig tilgjengelig, gjennom komiteenes åpne høringer eller
i form av annen offentlig møtevirksomhet.
Presidentskapet vil gjøre oppmerksom
på at den omfattende lobbyvirksomheten overfor stortingsrepresentantene
skjer gjennom høringer i forbindelse med komiteenes saksbehandling. Høringene
er åpne, og det er fullt innsyn i hvilke organisasjoner og eventuelle
bedrifter som deltar. Mange av disse har også gitt innspill og synspunkter
under den forutgående høringsprosessen i forbindelse med regjeringens
utarbeidelse av lovforslag, stortingsmelding etc. Presidentskapet mener
det er betydelig åpenhet omkring det påvirkningsarbeidet som skjer
i tilknytning til både regjeringens og Stortingets arbeid.
Presidentskapet vil påpeke at
en svært viktig side ved et åpent Storting er at muligheten for direkte
kontakt mellom borgerne og de folkevalgte ivaretas. Enkel tilgang
til representantene er en styrke ved vårt demokrati som det er viktig
å holde fast ved.
Presidentskapet viser til at
lobbyisme er en del av det brede kommunikasjons- og informasjonsspekteret
som representantene må forholde seg til. Presidentskapet deler
forslagsstillernes syn på at møter mellom politikere og lobbyister
er legitimt og at lobbyisme kan ha åpenbare positive sider. Samspill
mellom ulike samfunnsaktører og politikere er en nødvendig del av
våre demokratiske beslutningsprosesser. Presidentskapet ser
også at omfattende lobbyisme kan gi økonomisk sterke og velorganiserte
særinteresser større påvirkningskraft enn andre viktige interesser
som ikke besitter slike ressurser, noe som kan være uheldig ut fra
et demokratisk synspunkt. Utviklingen går i retning av en mer profesjonalisert
lobbyvirksomhet, der organisasjoner, bedrifter, kommuner etc., som
selv opptrer som lobbyister, benytter seg av tjenestene til kommunikasjonsbyråer
for å forberede sine ulike lobbyfremstøt. Også av denne grunn er
det etter presidentskapets oppfatning svært viktig
med en lav terskel for kontakt mellom stortingsrepresentanter og
ikke-profesjonelle aktører. Det må ikke bli slik at bare de som
har registrert seg i et lobbyregister skal ha adgang til representantene.
Det er et demokratisk og åpent samfunn ikke tjent med.
Presidentskapet vil understreke
at det å motta informasjon fra enkeltpersoner eller personer som
opptrer som lobbyister for særskilte interesser, er og skal være
en normal aktivitet for representantene. Presidentskapet legger
til grunn at den enkelte representant selv er i stand til å vurdere
den informasjon som mottas på et selvstendig grunnlag. Presidentskapet mener det
er viktig at representantene har mulighet til å motta konfidensiell
informasjon, og at den som gir slik informasjon kan være anonym.
Et lobbyregister som foreslått vil etter presidentskapets oppfatning
komplisere dette.
Presidentskapet mener at et lobbyregister
vil være vanskelig å håndtere, ikke minst fordi det må påregnes
at det ofte vil kunne oppstå avgrensningssituasjoner hvor det vil
være tvil om kontakten skal registreres. Presidentskapet vil også
peke på at plikt til lobbyregistrering lett vil kunne omgås ved
at møtevirksomhet flyttes ut av Stortinget og inn på andre arenaer. Presidentskapet vil
videre vise til at et lobbyregister som foreslått heller ikke vil
fange opp rådgivning gitt av PR-byråer til de personer og organisasjoner som
oppsøker stortingsrepresentanter. Registeret vil i så fall gi inntrykk
av å gi en oversikt som ikke gjenspeiler realitetene.
Presidentskapet viser til at
Stortingets utredningsseksjon har innhentet informasjon om registrering
av lobbyvirksomhet i de nordiske land, USA, Storbritannia og Den
europeiske union. Rapporten fra utredningsseksjonen, datert 3. februar
2014, er vedlagt innstillingen. Rapporten slår blant annet fast
at hverken Sverige, Finland eller Danmark har innført obligatoriske lobbyregistre
for parlamentene eller regjeringsapparatet. De lobbyordningene som
beskrives i rapporten, vil etter presidentskapets syn
ikke være formålstjenlig for Stortingets vedkommende.
Presidentskapet kan på denne
bakgrunn ikke slutte seg til forslaget om en registreringsordning
for dem som oppsøker Stortinget i påvirkningsøyemed.
Presidentskapet finner heller
ikke at den foreslåtte registreringsordningen for dem som oppsøker
politisk ledelse i departementene og Statsministerens kontor vil
være en tjenlig løsning, og mener at en slik ordning under enhver omstendighet
må være opp til regjeringen selv å vurdere. Presidentskapet viser
til at vi i Norge har en forvaltningspraksis som ivaretar mange
av de hensynene som et lobbyregister er ment å ha. Presidentskapet vil
i denne forbindelse peke på at vi har en åpen forvaltning med en
offentlighetslov som sterkt slår fast prinsippet om meroffentlighet,
i tillegg til at det er gode regler for journalføring og arkivering.
Offentlig elektronisk postjournal gir alle som ønsker det innsyn
i post til og fra regjeringskvartalet. De velbegrunnede unntak som
offentlighetsloven gir fra offentlighetsprinsippet, vil dessuten kunne
komme i konflikt med en registreringsordning som foreslått.
Presidentskapet ser det som positivt
at det er oppmerksomhet om temaet lobbyisme, noe som kan bidra til
å bevisstgjøre representantene om de ulike aspektene ved dette. Presidentskapet er
generelt opptatt av at representantene skal være seg bevisst etiske
dilemmaer og reflektere over etiske problemstillinger i tilknytning
til representantvervet. Lobbyisme er ikke spesielt nevnt i «Etisk
veileder for stortingsrepresentantene», men presidentskapet vil
vurdere om dette temaet bør inkluderes i en senere utgave av veilederen
for å bidra til ytterligere oppmerksomhet rundt ulike former for
påvirkningsvirksomhet. I denne forbindelse vil presidentskapet vise
til at det i de øvrige nordiske parlamentene foregår et arbeid med
parlamentenes etiske grunnlag som oppfølging av GRECOs
GRECO: Group of
States Against Corruption. Organisasjon under Europarådet. fjerde
evalueringsrunde, og at det vil være naturlig å følge dette arbeidet
tett fra Stortingets side.
Presidentskapet viser
til reprsentantforslaget og merknadene og rår Stortinget til å gjøre
slikt
vedtak:
Dokument 8:4 (2013–2014) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Abid Q. Raja, Terje Breivik og Pål
Farstad om innføring av lobbyregister – vedlegges protokollen.
Notatet er utarbeidet på bakgrunn av informasjon
fra kolleger i utredningsseksjonene i Sveriges og Finlands riksdager,
samt det danske Folketinget.
Verken i Sveriges riksdag eller ved regjeringsapparatet
finnes det noe lobbyregister.
Representanter for Miljøpartiet fremmet høsten 2011
forslag om å innføre et lobbyregister i Riksdagen samt at Riksdagen
skulle be regjeringen utrede lobbyvirksomhetens konsekvenser for
demokratiet i Sverige.
«Miljöpartiets förslag är att inrätta ett register
i riksdagen över så kallade lobbyister som agerar för olika intressen
gentemot riksdagsledamöter och anställda vid partikanslierna, något
som också har inrättats i andra länder. I registret ska anges person,
arbetsgivare och huvudsakliga inkomster av lobbyverksamhet mot riksdagspartier.
Vi bedömer att detta ökar möjligheten till kontroll av hur partipolitiken
påverkas och kan öka allmänhetens förtroende för denna. Därmed stärks
demokratin. Riksdagen bör därför ge riksdagsstyrelsen tillkänna
vad som anförs om behov av ett register för så kallade lobbyister», heter
det i forslaget.
I innstillingen viser konstitutionsutskottet
til at lignende forslag er fremmet og behandlet tidligere. I 1998
hadde man en bredere gjennomgang av spørsmålet, men valgte bl.a.
å vente på innstillingen fra den såkalte Demokratiutredningen som
da var i arbeid. Demokratiutredningen mente at innføring av lobbyregister
ville øke den politiske ulikheten og derfor ikke burde innføres. Registrering
ville konservere maktfordelingen og hindre nye grupper i å komme
inn, bl.a. mer ressurssvake grupper som til forskjell fra næringslivet
og fagforeninger ikke hadde egne lobbyister. Demokratiutredningen
mente også at erfaringene fra USA viste at det var vanskelig å få
til en brukbar lovgivning.
Også i 2005 og i 2009 ble det fremmet forslag om
økt åpenhet omkring lobbying, men konstitutionsutskottet gikk i
begge tilfelle imot forslag om et lobbyregister.
Flertallet i konstitutionsutskottet viste våren 2013
til tidligere behandlinger og gikk imot forslagene. Mindretallet
i utskottet, Miljöpartiet og Vänsterpartiet, frafalt forslaget om
et eget lobbyregister, men gikk inn for en utredning om hvor omfattende
lobbyvirksomheten er på ulike politiske nivåer i Sverige og hvilke
effekter den hadde for demokratiet. Forslaget fikk bare de to partienes
egne stemmer.
Sveriges regjering la den 12. desember 2013 fram
en såkalt skrivelse (melding) om «En politik för en levande demokrati».
I meldingen uttrykkes det uro over nedgangen i partienes medlemstall,
og at partiene dermed får en svakere rolle som bindeledd mellom
folket og makten. Partienes opinionsdannende rolle kan imidlertid
til en viss grad overtas av andre aktører som f.eks. media, ideelle
organisasjoner eller lobbyorganisasjoner.
Regjeringen foreslår at det blir oppnevnt en
ny Demokratiutredning. I det foreløpige mandatet for denne utredningen
er det ikke lagt opp til en nærmere gjennomgang av lobbyvirksomheten.
I de «följdmotionene» (representantforslagene) som
er lagt fram i Riksdagen i tilknytning til stortingsmeldingen er
heller ikke spørsmålet om etablering av et lobbyregister tatt opp.
Stortingsmeldingen blir behandlet våren 2014.
Riksdagen har nylig oppnevnt – på bakgrunn av tilrådinger
fra Europarådets anti-korrupsjonsorgan GRECO, en arbeidsgruppe for
å vurdere en «code of conduct»for medlemmer
av Riksdagen. I denne sammenheng kan et forslag om et lobbyregister
komme opp. GRECO foreslår ikke etablering av et slikt register,
men drøfter spørsmålet.
Heller ikke i Finland finnes det noe lobbyregister i
Riksdagen eller i regjeringsapparatet.
Det er ikke reist konkret forslag i Riksdagen
om å innføre et lobbyregister, men spørsmålet er ved tre anledninger
tatt opp i skriftlige spørsmål til regjeringen, fra representanter
fra det konservative Samlingspartiet og fra Vänsterpartiet.
Fra den finske regjeringens side ble det påpekt
at systemet i Finland måtte anses å være relativt åpent sammenlignet
med mange andre land.
«Uppgifterna om namnen på de sakkunniga som hörts
i riksdagsutskotten och om de organ som de företräder är offentliga.
Dessutom är även de skriftliga utlåtanden som ges till utskotten
efter att de har lämnat ett betänkande eller utlåtande offentliga.
I ett litet land som Finland känner man också rätt väl till vem
de olika lobbningsorganen företräder. Inom statsrådet har man särskilt
betonat en öppen beredning för att intressentgrupperna ska ha möjlighet
att delta i de olika beredningsfaserna. Detta har varit ett av huvudmålen
för utvecklingsprojekten inom lagberedningen under de senaste åren»,
heter det i et svar fra justisministeren i oktober 2012.
Europarådets organ mot korrupsjon, GRECO, har
i sin rapport om Finland fra mars 2013 foreslått at det ble utarbeidet
en slags «code of conduct» for medlemmer i Riksdagen. Det er nedsatt
en arbeidsgruppe som opprinnelig hadde frist til 31. desember 2013
med å vurdere dette og eventuelt utarbeide forslag til et etisk regelverk.
Etter det vi har fått opplyst om dette arbeidet
ligger det ikke an til at det foreslås å innføre et lobbyregister,
men at dette evt. omtales i «code of conduct»/etiske retningslinjer.
Medlemmer i det danske Folketinget kan registrere
verv og økonomiske interesser i et frivillig register, vervsregisteret.
I en kort periode i 2012 var det mulig for medlemmene
å gi opplysninger om kontakter med bedrifter, organisasjoner etc.
som en del av det eksisterende vervsregisteret. Det har aldri vært
et selvstendig lobbyregister. Det var imidlertid få representanter
som valgte å opplyse dette. Det var ikke flertall i Folketinget
for å gjøre slike opplysninger til en del av vervsregisteret.
Det er i Folketinget innført en ordning der medlemmene
fra deres biografi-omtale på Folketingets hjemmeside kan linkes
videre (med forklarende tekst) til medlemmenes private hjemmeside
(utenfor Folketingets regi) der de oppgir f.eks. hvilke organisasjoner
man har hatt møte med. De fleste av Folketingets medlemmer har ikke
en slik tekst.
Medlem av Folketinget, Benny Engelbrecht skriver
følgende på sin hjemmeside:
«Jeg vil fra 1. januar 2013 registrere, hvem jeg har
politiske møder med og efterfølgende lægge listerne her på hjemmesiden.
Registreringen vil ikke omfatte offentlige optrædener eller møder
i de direkte parlamentariske processer, såsom møder med politiske
kolleger eller udenlandske ambassadører.
Registreringen
af mødeaktivitet vil som udgangspunkt foregå på frivilligt basis,
da jeg ikke ønsker at afholde interessenter fra at holde møde med
mig - dette gælder så længe Folketinget ikke har vedtaget en obligatorisk
ordning. Forud for et møde vil mødedeltagerne således få en registreringsattest
tilsendt, som de på forhånd kan udfylde, eller de kan afvise at
udfylde attesten. Jeg forbeholder mig dog retten til at optælle
antallet af møder, som vil blive offentliggjort på min hjemmeside.»
Nedenfor er en lenke til medlem av Folketinget, Benny
Engelbrect (sosialdemokrat) sitt «lobbyregister».
Heller ikke i det danske regjeringsapparatet
er det opprettet et lobbyregister.
I 2009 ble imidlertid den daværende regjeringen (Venstre
og Det konservative folkeparti) enige med opposisjonspartiene Dansk
Folkeparti, Socialdemokratene, Radikale Venstre og Socialistisk
Folkeparti om den såkalte «Åbenhedsordningen».
I avtalen heter det at:
«aftalepartnerne kan konstatere en stigende efterspørsel
efter oplysninger om ministres forbrug af offentlige midler og ministres
deltagelse i forskellige arrangementer. Aftalepartnerne ønsker at
imødekomme denne efterspørgsel og er derfor enige om at indføre
en ny ordning med større åbenhed og styrket demokratisk kontrol
på dette område.»
Avtalen innebærer at statsrådene seinest den 8. hverdag
i måneden skal offentliggjøre opplysninger om statsrådenes utgifter
og aktiviteter forrige måned. Det gjelder representasjonsutgifter,
utgifter til tjenestereiser, mottatte gaver, arrangementer av offisiell
representativ karakter og offisielle aktiviteter. Videre skal det
også offentliggjøres en viss informasjon om framtidig offisiell
statsrådsaktivitet.
Fra det danske Statsministerens kontor er det utarbeidet
en 9 siders veiledning om hvilke opplysninger som skal registreres
og offentliggjøres.
Europakommisjonen og Europaparlamentet har i fellesskap
etablert et såkalt «åpenhetsregister» - «transparency register».
I begrunnelsen for å opprette et slikt register
vises det til at EU-institusjoner er i kontakt med ulike organisasjoner
og virksomheter – NGO'er, bedrifter, fagforeninger, tenketanker
osv. – og at denne kontakten er nødvendig «for the quality of democracy,
for their capacity to deliver adequate policies, matching needs
and reality».
Innbyggerne har på sin side rett til å forvente
at denne kontakten er åpen og skjer i tråd med både rettsregler
og etiske retningslinjer, «avoiding undue pressure, illegitimate
or privileged access to information or to decision makers».
Siden midten av 1990-tallet har Europaparlamentet
hatt en ordning, hjemlet i sin forretningsorden, med en registreringsordning
for ulike personer/grupper som hadde tilgang til Europaparlamentet.
I juni 2008 etablerte EU-kommisjonen et tilsvarende register, og
tre år seinere, i juni 2011 etablerte EU-kommisjonen og Europaparlamentet
et felles register.
Pr. 18. januar 2014 var det 6 114 innførte registreringer.
Av disse var det 735 såkalte «professional consultancies»/advokatfirmaet/selvstendig
arbeidende lobbyister, mens det var over 3 000 «in-house»-lobbyister
og ulike sammenslutninger. I tillegg var det også registrert nærmere
1 600 representanter for frivillige organisasjoner (NGOs). Ifølge
en studie våren 2013 dekker registeret nå 60–75 prosent av alle organisasjoner/aktører
som finnes i EU-hovedstaden.
Til åpenhetsregiseret er det også knyttet en «code
of conduct», der det bl.a. heter at overfor EU-institusjonene, medlemmer
av Europaparlamentet og sekretariat skal de som har registrert seg
«always identify themselves by name and by the entity or entities
they work for or represent; declare the interests, objectives and
aims promoted and, where applicable , specify the clients or members
whom they represent».
En arbeidsgruppe har drøftet endringer i regelverket
og disse vil trolig bli behandlet i Europaparlamentet i løpet av
vårsesjonen. Blant annet er det foreslått i sterkere grad å skille
mellom «profitt» og «non-profit» selskap/organisasjoner i registeret.
Europaparlamentet har ønsket å gjøre registeret obligatorisk,
men ifølge en artikkel i European Voice mener de juridiske avdelinger
i både Europaparlamentet og i Kommisjonen at det ikke er rettslig
grunnlag for et obligatorisk register.
Det britiske parlamentet har nylig sluttbehandlet den
såkalte «Transparency of Lobbying, Non-Party Campaigning and Trade
Union Administration Bill» som bl.a. innebærer opprettelse av et
lobbyregister og etablering av en såkalt Registrar for å administrere
registeret.
Regjeringskoalisjonen mellom de konservative og
liberale ble enige om et lobbyregister i sin regjeringsplattform
fra mai 2010, og forslaget ble lagt fram av Regjeringen i juli 2013
og førte til stor debatt både i og mellom de to kamrene (House of
Commons og House of Lords). Overhuset hadde sin tredje og siste
behandling av saken tirsdag 29. januar 2014 og sluttet seg til Underhuset
sine endringer. Loven gikk deretter til sanksjon, såkalt Royal Assent
30. januar. Loven inneholder også restriksjoner for pengebruken
fra såkalt «third-party-campaigning» (organisasjoner/partier som
ikke stiller til valg) og fagorganisasjoners medlemstall/lister.
Tema i debatten mht. et lobbyregister har bl.a. vært;
Hvem skal registrere
seg (konsulenter, «in-house-lobbyister» eller rett og slett alle
som engasjerer seg i lobby-aktivitet – betalt eller ikke)?
Hva skal registreres (tidspunkter for møter
med statsråder, temaer, kunder)?
Skal dette gjelde bare lobbying overfor
regjeringen eller også parlamentet, underliggende etater (direktoratet
etc), andre forvaltningsnivå?
Skal dette gjelde lobbying bare overfor statsråder
eller også politiske rådgivere/spesialrådgivere og øverste departementsledelse
på embetsnivå?
«Code of conduct»/etiske retningslinjer?
Hvem skal administrere og finansiere registeret?
Straff for brudd på registrering og iverksetting av
slik straff?
I den nå vedtatte loven er det forbudt å drive
lobbying for såkalte «consultant lobbyists» som ikke har registrert
seg. Dette gjelder lobbying overfor statsråder (både medlemmer av
kabinettet og såkalte junior ministers) og departementsråder (permanent
secretaries) – både skriftlig og muntlig kommunikasjon.
Registeret skal imidlertid ikke gjelde representanter
i Under- eller Overhuset som ikke har statsrådsoppgaver. Unntatt
er også lobbying fra MPs/lorder på vegne av enkeltpersoner i valgkretsen
(individual constituents).
Unntatt fra loven er de som har lobbying som
en liten del av sin virksomhet, de som driver lobbying som del av
sin vanlige representasjon (ulike foreninger, fagforeninger) og
representanter for andre land og internasjonale organisasjoner når de
opptrer på vegne av disse.
Informasjonen som gis omfatter navn på selskapet,
adresse, evt. partnere, enkeltpersoner som arbeidet i selskapet.
Oversikten skal inneholde deres arbeid som «consultant lobbyist»
og informasjon om kunde/klient. Informasjonen skal oppdateres hvert
kvartal, samt at man må oppgi kunder/klienter i siste kvartal før
registrering.
Registreret skal være selvfinansierende – i
forarbeidende til loven er det antydet en årlig avgift på 200–450
pund årlig. Det er bare de som er momsregistrert som skal betale
avgift. De som driver lobbying uten å registrere seg kan bli bøtelagt.
Registeret skal være tilgjengelig på nettet.
I lovverket er det er sagt at man skal følge
noen etiske retningslinjer, men i forbindelse med registreringen
bes det opplyst om man følger noen etiske retningslinjer og hvor
disse eventuelt finnes.
Særlig omstridte punkter ved behandlingen av forslaget
har bl.a. vært at det foreløpig ikke omfatter statsrådenes personlige
rådgivere og mangel på etiske retningslinjer. Det er i loven åpnet for
at det kan gis forskrifter som også dekker spesialrådgivere.
Det er også usikkert hvor mange som må registrere
seg etter den loven som nå er vedtatt. Regjeringen har regnet med
at ca. 1 000 lobbyister vil registrere seg. Fra «lobbyindustrien»
er det imidlertid framholdt at det nye registeret vil dekke færre
enn de som i dag har registrert seg i et frivillig register. Når
lobbying er definert som «main business», kan det føre til at mange
kommunikasjonsfirma ikke trenger å registrere seg siden lobbying
er en relativt liten del av deres arbeid, er det blitt hevdet.
USA har helt siden 1946 hatt en ordning med
et lobby-register. Gjeldende lovgivning er fra 1995 (Lobbying Disclosure
Act) som ble skjerpet i 2007 (Honest Leadership and Open Government Act).
Etter dagens lovgivning må et lobby-firma registrere
seg og navnet på kunden dersom aktiviteten overskrider USD 3 000
i kvartalet. En organisasjon som benytter seg ansatte (in-house)
må registrere seg dersom det overstiger USD 12 500 i kvartalet (beløpet
reguleres i tråd med konsumprisindeksen).
En lobbyist som etter amerikansk lovgivning
må registrere og offentliggjøre sin virksomhet – enten «inhouse»
eller «outside» – er en som;
Lobby-aktivitet defineres som en muntlig eller skriftlig
kommunikasjon med en offentlig person, herunder et kongressmedlem
(Senatet eller Representantenes Hus), ansatte hos kongressmedlemmer
og høyere ansatte i utøvende organer, som omhandler utforming, endring
eller beslutning om føderal lovgivning, regulering eller politikk.
En lobbyist må registrere sin virksomhet innen 45
dager etter at lobby-aktiviteten er foretatt eller innen 45 dager
etter at man er engasjert til å gjøre en slik aktivitet. Registreringen
foretas hos administrasjonen i Senatet og i Representantenes Hus
og offentliggjøres og er tilgjengelig på Internett. Opplysningene
skal inneholde bl.a. hvem lobbyisten er samt organisasjonen/klient, om
det er utenlandske klienter, oversikt over hvem som har lønnet lobbyisten
med mer enn 5 000 dollar og en oversikt over hvilke saksområder
som lobbyisten vil arbeide innenfor eller som han/hun allerede har
arbeidet med.
Brudd på lovbestemmelsene kan straffes med enten
bøter på inntil USD 200 000 eller i mer alvorlige tilfelle, maksimum
5 års fengsel.
Oslo, i Stortingets presidentskap, den 6. mars 2014
Olemic Thommessen
|
Marit Nybakk
|
Svein Roald Hansen
|
Ingjerd Schou
|
|
Line Henriette Hjemdal
|