Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jorodd Asphjell, Kari Henriksen, lederen Hadia Tajik og Lene Vågslid,
fra Høyre, Margunn Ebbesen, Hårek Elvenes, Peter Christian Frølich og
Anders B. Werp, fra Fremskrittspartiet, Jan Arild Ellingsen og Ulf Leirstein,
fra Kristelig Folkeparti, Kjell Ingolf Ropstad, og fra Senterpartiet,
Jenny Klinge, viser til representantforslag fra stortingsrepresentantene
Iselin Nybø, Abid Q. Raja og Sveinung Rotevatn om lov om endringer
i lov om rettergangsmåten i straffesaker (straffeprosessloven) og
i lov om gjennomføring av straff mv. (straffegjennomføringsloven).
Komiteen er positiv til forslagsstillernes
initiativ fordi det reiser en viktig debatt om forholdene
i norske politiceller (ofte kalt «glattceller») og om Norges menneskerettslige
forpliktelser.
Komiteen er av den oppfatning
at det er et problem at et stort antall pågrepne personer holdes
i politiceller ut over den minstefrist som følger av § 4-1 i forskrift
til lov om straffegjennomføring. Komiteenviser til at Norge har høstet kritikk
internasjonalt for disse fristoversittelsene.
Komiteenmener
at to sentrale grunner til dette problemet er Kriminalomsorgens
mangel på varetektsplasser, og at politicellene holder en standard som
gjør dem uegnet til opphold ut over en svært kort tidsperiode. Opphold
i politicelle over flere døgn har et tydelig preg av isolat. Det
er derfor viktig å redusere antallet fristoversittelser for å forhindre
unødvendig lange opphold under slike soningsforhold.
Komiteen mener at en økning av
antallet varetektsplasser vil føre til en reduksjon – og forhåpentligvis
et bortfall – av fristoversittelser.
Dette er et arbeid som regjeringen
har startet, og komiteens flertall, medlemmene fra Høyre,
Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet,
imøteser resultatene av dette arbeidet.
Flertallet erkjenner imidlertid
at en økning av antallet varetektsplasser er et arbeid som vil ta
tid.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Senterpartiet registrerer at justisministeren har utsatt
utredning og planlegging av bygging av nytt fengsel på Agder til
etter at meldingen kommer til Stortinget, tidligst høsten 2015. Disse
medlemmer viser til Prop. 1 S (2013-2014) fra regjeringen
Stoltenberg II, s. 68, «Budsjettmessige prioriteringer»,der regjeringen
vedtok å gå videre med konseptvalgutredning for å bygge ett eller
to nye fengsler på Agder, med en samlet kapasitet på inntil 300
plasser. Denne regjeringen konkluderte videre med å påbegynne tilsvarende
utredning for Østlandet og på sikt Vestlandet. Disse vedtakene er kraftfulle
grep for å møte utfordringene når det gjelder kapasitet på varetektssiden,
og byggingen av nytt fengsel kunne vært påbegynt tidligere.
Disse medlemmer forventer at
regjeringen følger opp situasjonen som fristbrudd og utstrakt grad
av glattcellebruk medfører, ved å utarbeide regler for
utforming av generell cellestandard, både såkalte glattceller og
ordinære fengselsceller. Disse medlemmer legger til
grunn at regjeringen utarbeider en tidsplan for når reglene skal
være ferdige og når celler vil ha utforming i tråd med disse reglene.
Det er komiteens oppfatning
at en god løsning på kortere sikt vil være å øke minstestandarden
i politicellene, slik at de mange negative effektene av isolatsituasjonen
kan reduseres. Det er forholdsvis enkle grep som kan gjøres på politicellene:
Vinduer der det er mulig, enkelt møblement, klokker, mulighet for
lysregulering, radio, aviser og bøker er tiltak som alle eller hver
for seg gi et mindre belastende opphold i politicellen.
Komiteen vil likevel påpeke at
selv om standarden økes, må det ikke være et påskudd for at 48-timersfristen
oversittes. Det er Kriminalomsorgen, og ikke politiet, som er best
egnet til å ta vare på personer som varetektsfengsles.
Komiteen vil bemerke at standarden
i arrestene i Norge varierer. I nylig oppgraderte sentralarrester
er forholdene bedre enn i eldre arrester. En ønsket endring av cellene
i arrestene må ikke medføre at det blir færre politiarrester rundt
i landet. Det er viktig at politiet har kort avstand til arrester,
slik at man slipper å bruke unødig mye tid og ressurser på transport av
innbrakte og pågrepne personer.
Komiteenerkjenner
at politiet fortsatt må ha en del politiceller uten særlig innredning,
av hensyn til de innsattes sikkerhet. Dette kan være innsatte som
kan skade seg selv eller er ute av stand til å ta vare på seg selv
pga. rus eller andre forhold. Det er derfor ikke tilrådelig å avskaffe
denne typen politiceller helt.
Komiteen mener at bruk av fengselsceller
bør være regelen og glattcelle unntaket.
Komiteen bemerker at dagens samarbeid
mellom politiet og Kriminalomsorgen i forbindelse med overføring
fra politicelle til varetektscelle har et betydelig forbedringspotensial.
Det er komiteens oppfatning at det høye antallet
fristoversittelser til dels skyldes manglende koordinering mellom
politiet og Kriminalomsorgen. Det bør komme på plass et nasjonalt
system som forenkler arbeidet med å finne ledige varetektsceller.
Dette kan eksempelvis koordineres av Kriminalomsorgen.
Komiteenmener
at den foreslåtte 4-timersfristen for overføring til alminnelig
varetektscelle ikke løser problemene med fristoversittelser. Politiet skal
i dag gjøre fortløpende vurderinger av behovet for fengsling, og
ofte lenge før det har gått 4 timer. Ved å innføre en 4-timersregel
vil det etter komiteens mening kunne bli
et påskudd for å utsette avgjørelse om den siktede skal fengsles
eller løslates. Det vises også til at perioden etter en pågripelse
kan være uoversiktlig, og en 4-timersregel som den foreslåtte vil
kunne fremtvinge avgjørelser fra ansvarlig politijurist som viser
seg å være forhastet eller basert på feil grunnlag. En frist vil
derfor primært være av symbolsk karakter.
Komiteen mener at det avgjørende
må være at politiets behov for å holde en pågrepet person vurderes
fortløpende, at politicellenes innredning bedres fra dagens standard,
og at overføring til alminnelig varetektscelle skjer så fort som
mulig – og strengt innenfor dagens frist på 48 timer.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti, fremmer
følgende forslag:
«I
Stortinget ber regjeringen i arbeidet med statsbudsjettet
for 2015 vurdere tiltak for å heve kvaliteten på landets glattceller.
II
Stortinget ber regjeringen om å sikre at 48-timersregelen
overholdes strengt.
III
Stortinget ber regjeringen å forbedre systemet
for overføring av pågrepne fra politiet til Kriminalomsorgens varetektsceller.»
Komiteenmener
at ungdom mellom 15 og 18 år ikke skal plasseres på glattcelle,
med mindre helt spesielle omstendigheter gjør det nødvendig.
Nødvendighetsvurderingen bør inneholde vurderinger
av alternative, egnede plasseringer for unge med store atferdsvansker.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Senterpartiet mener bruk av fengselsceller, rett til
besøk av pårørende og kontakt med arbeidsgiver bør være regelen,
slik at unntak må begrunnes.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen komme tilbake på
egnet måte og snarest mulig med sak om bruk og utforming av glattceller
der det fremkommer at:
a) glattceller som hovedregel
ikke skal benyttes, med mindre konkrete vilkår er oppfylt,
b) bruk av glattcelle skal begrunnes skriftlig av politiet
i hver enkelt sak,
c) barn skal ikke plasseres på glattcelle, med mindre det
foreligger særlig tungtveiende grunner,
d) den innsatte skal som hovedregel ha kontaktmuligheter
med pårørende og arbeidsgiver. Unntak fra dette skal begrunnes skriftlig.»
«Stortinget ber regjeringen opprette et sentralt varetektssystem
som til enhver tid har oversikt over ledig cellekapasitet.»
«Stortinget ber regjeringen iverksette strakstiltak for
å oppgradere flere glattceller med for eksempel klokke, vindu, møbler,
og utarbeide en tidsplan for oppgradering.»