I dokumentet fremmes følgende forslag:
1. Stortinget ber regjeringen
legge fram eventuelle endringer i leveringsplikten for fartøy med torsketråltillatelse
for Stortinget til behandling.
2. Stortinget ber regjeringen påse at leveringsplikten
opprettholdes til de tilgodesette lokalsamfunn, også hvis eier av
trålerne ikke lenger eier eller driver landanlegg i det tilgodesette
lokalsamfunn.
3. Stortinget ber regjeringen sikre at
det leveringspliktige råstoffet gir grunnlag for ny videreforedlingsvirksomhet
i det tilgodesette lokalsamfunn dersom virksomheten på land legges
ned.
4. Stortinget ber regjeringen sikre at
leveringsplikten ikke svekkes gjennom at områdene leveringsplikten
omfatter utvides.
5. Stortinget ber regjeringen beholde bifangstordningen
på minimum dagens nivå, styrke incentivene for levendelagring og
vurdere andre tiltak for en sterkere spredning av råstoffet gjennom
året.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Else-May Botten, Ingrid Heggø, Odd Omland og Knut Storberget, fra
Høyre, Frank Bakke-Jensen, Ingunn Foss, Gunnar Gundersen og Ove
Bernt Trellevik, fra Fremskrittspartiet, Morten Ørsal Johansen,
Øyvind Korsberg og Jørund Rytman, fra Kristelig Folkeparti, Line
Henriette Hjemdal, fra Senterpartiet, lederen Geir Pollestad, og fra
Venstre Pål Farstad, viser til Dokument 8:27 S (2013–2014)
– representantforslag fra stortingsrepresentantene Helga Pedersen,
Ingrid Heggø, Knut Storberget, Odd Omland, Martin Henriksen, Tove
Karoline Knutsen, Kåre Simensen, Anna Ljunggren, Marit Arnstad og
Janne Sjelmo Nordås – om leveringsplikt i torskefisket. Det fremmes
her en rekke forslag knyttet til den såkalte leveringsplikten, og
det vises i forslaget til at saken er aktualisert gjennom Norway
Seafoods planer om ny struktur for sin virksomhet.
Komiteen viser også til brev
av 13. mars 2014 fra fiskeriminister Elisabeth Aspaker. Brevet er vedlagt
innstillingen.
Komiteen er enig med forslagsstillerne
i utgangspunktet om at fisken er en ressurs som tilhører fellesskapet,
og at fiskeripolitikken derfor må legge til rette for verdiskaping
både på sjø og land, og for aktivitet og sysselsetting langs hele
kysten. Det vises til at det var en samlet næringskomité som under
behandlingen av Sjømatmeldingen, Meld. St. 22 (2012–2013) og Innst.
418 S (2012–2013), uttalte følgende:
«Komiteen understreker at fiskeressursene og andre
marine ressurser er fellesskapets eiendom, som må forvaltes på en
slik måte at dette blir fornybare ressurser som kan bidra til stor
verdiskaping også i fremtiden. Komiteen viser til at havressursloven
slår fast viktigheten av å sikre en bærekraftig og samfunnsøkonomisk
forvaltning av de viltlevende marine ressursene og det tilhørende
genetiske materialet, og medvirke til å sikre sysselsetting og bosetting
i kystsamfunnene.»
Komiteen viser til at ordningen
med leveringsplikt er regulert ved individuelle vilkår knyttet til
den enkelte torsketrålkonsesjon og gjennom forskrift av 12. september
2003 om leveringsplikt for fartøy med torsketrålkvote. Komiteen viser
til at formålet med leveringsplikten, slik den fremkommer i forskriftens
formålsbestemmelse, er å sikre anlegg som bearbeider fisk, stabil
råstofftilførsel fra torsketrålflåten, hele året.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet, registrerer
at forslagsstillerne fremmer en rekke forslag om endringer i ordningen
med leveringsplikt, og at regjeringen bes fremlegge dette for Stortinget
til behandling.
Et annet flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Kristelig Folkeparti,
viser til at Høyre så tidlig som i 2011 fremmet et representantforslag
for Stortinget der det ble bedt om at leveringsforpliktelsene gjennomgås
med sikte på å gi industri og flåte større fleksibilitet i utnyttelsen
av fiskeråstoffet, for slik lettere å oppfylle formålet med forskrift
om fartøy med torsketråltillatelse, jf. representantforslag om økt
tilgang til fersk fisk for norsk landindustri og forbrukere (Dokument
8:38 S (2011–2012)). Dette flertallet viser til at flertallet,
som den gang besto av Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk
Venstreparti, ikke fant at dette var nødvendig og derfor la forslaget ved
protokoll. Dette flertallet registrerer at disse
partiene i opposisjon ser annerledes på saken.
Dette flertallet har videre merket
seg at de rød-grønne partiene ikke strammet inn på leveringsplikten
i løpet av sine 8 år i regjering, og at høringsforslaget om en innstramming
ble trukket tilbake. De rød-grønne regjeringspartiene fattet heller
ikke beslutning om at det forelå aktivitetsplikt på anlegget i Mehamn,
til tross for at saken hadde ligget i departementet siden desember
2011. Dette flertallet viser til at da fiskeriminister
Elisabeth Aspaker 10. februar 2014 redegjorde for innholdet i vedtakene
av 28. april 2005 og 15. februar 2006 (hvor det ble satt vilkår
om aktivitetsplikt for Aker Seafoods ASA), og kom frem til at Havfisk
ASA ikke har aktivitetsplikt på anlegget i Mehamn, så er dette kun
en juridisk avklaring av innholdet i de to nevnte vedtakene og ikke
en politisk motivert beslutning.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Senterpartiet viser til at forslaget dreier seg om overholdelse
av leveringsplikten, og at det er avgjørende å slå fast at de trålerne som
har leveringsplikt til de respektive lokalsamfunnene, fortsatt skal
knyttes mot dem, og at man ikke løsner på båndene mellom sjø og
land.
Disse medlemmer ser det som viktig
at eventuelle endringer i leveringsplikten skal fremlegges for Stortinget
for behandling. Disse medlemmer er opptatte av at
inngåtte avtaler skal overholdes.
Disse medlemmer viser til at
representantforslag Dokument 8:38 S (2011–2012) ville ha innebåret
en svekkelse av leveringsplikten, noe de rød-grønne partiene ikke
støttet. Disse medlemmer har ikke endret syn, og
mener at leveringsplikten må ligge fast. Disse medlemmer viser
videre til at den rød-grønne regjeringen strammet inn leveringsplikten,
og at ytterligere innskjerpinger ble foreslått og var på høring.
Disse forslagene ble ikke trukket tilbake.
Disse medlemmer viser videre
til at de ikke ser på aktivitetsplikten for anlegget i Mehamn som
bare en juridisk sak.
Komiteen er glad for
at regjeringen viderefører arbeidet som ble startet opp av den rød-grønne regjeringen
med et utvalg som ser på lønnsomheten i industrien. Utvalget skal
avgi sin rapport i løpet av 2014.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
viser til at dersom vi skal lykkes i å være verdens fremste sjømatnasjon,
er vi avhengige av å ha en lønnsom fiskeindustri. Alternativet er
å være råvareleverandør til fiskeindustrien i andre land.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Senterpartiet viser til at i stedet for å ta ut ressursrente
gjennom skattlegging har vi i Norge valgt å ta ut ressursrenten
gjennom arbeidsplasser og verdiskaping i fiskeindustrien.
Disse medlemmer er i denne sammenheng opptatt
av at bifangstordningen må beholdes minimum på dagens nivå, slik
at insentivene for levendelagring blir styrket, og at det blir vurdert andre
tiltak for en sterkere spredning av råstoff gjennom året.
Komiteen legger til
grunn at inngåtte avtaler om leveringsforpliktelser skal overholdes.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet, viser
til at deler av fiskeindustrien har hatt lav lønnsomhet over flere
år. Flere tusen arbeidsplasser er forsvunnet, og spesielt har filetindustrien
hatt betydelige utfordringer. Flertallet bemerker
at det ikke er noen automatikk i at tilgang på store mengder fisk
i havet fører til lønnsomme arbeidsplasser og en vellykket næring.
Det er til syvende og sist markedene som bestemmer. Forbrukerne
er villige til å betale en pris for et fiskeriprodukt av en bestemt
kvalitet, og skal industrien være økonomisk bærekraftig, betyr det
at produksjonen må være lønnsom. Torskekvoten har i løpet av de siste
fem årene blitt dobbelt så stor, noe som har gjort det utfordrende
å holde prisen oppe. Flertallet mener det er behov
for omstilling i fiskeindustrien, og leveringsplikten er bare en del
av problemstillingen som krever en helhetlig tilnærming.
For øvrig vil flertalletpåpeke at det ikke kan legges til grunn
at leveringsplikten sikrer drift på anlegg, selv om driften er ulønnsom.
En rasjonell aktør vil ikke kjøpe en leveringspliktig fangst dersom
den er ulønnsom å bearbeide. I denne sammenheng er det også verdt
å nevne at aktivitetsplikten er et enkeltvedtak knyttet til bestemte
selskaper, og er således ikke regulert gjennom forskrift.
Forslag fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen legge fram eventuelle endringer
i leveringsplikten for fartøy med torsketråltillatelse for Stortinget
til behandling.
Forslag 2
Stortinget ber regjeringen påse at leveringsplikten
opprettholdes til de tilgodesette lokalsamfunn, også hvis eier av
trålerne ikke lenger eier eller driver landanlegg i det tilgodesette
lokalsamfunn.
Forslag 3
Stortinget ber regjeringen sikre at det leveringspliktige
råstoffet gir grunnlag for ny videreforedlingsvirksomhet i det tilgodesette lokalsamfunn
dersom virksomheten på land legges ned.
Forslag 4
Stortinget ber regjeringen sikre at leveringsplikten
ikke svekkes gjennom at områdene leveringsplikten omfatter utvides.
Forslag 5
Stortinget ber regjeringen beholde bifangstordningen
på minimum dagens nivå, styrke incentivene for levendelagring og
vurdere andre tiltak for en sterkere spredning av råstoffet gjennom året.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget
til å gjøre følgende
vedtak:
Dokument 8:27 S (2013–2014) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Helga Pedersen, Ingrid Heggø, Knut
Storberget, Odd Omland, Martin Henriksen, Tove Karoline Knutsen,
Kåre Simensen, Anna Ljunggren, Marit Arnstad og Janne Sjelmo Nordås
om leveringsplikt i torskefisket – vedlegges protokollen.
Det vises til brev av 6. mars 2014, hvor komiteen ber
om Nærings- og fiskeridepartementets vurdering av forslagene i dokument
8:27 S (2013-2014).
Ordningen med leveringsplikt er regulert ved
individuelle vilkår knyttet til den enkelte torsketrålkonsesjon
og gjennom forskrift av 12. september 2003 om leveringsplikt for
fartøy med torsketråltillatelse. De individuelle vilkårene fastsetter
hvilken bedrift eller hvilket geografisk område som er tilgodesett,
mens forskrift om leveringsplikt regulerer detaljene om hvordan
leveringsplikten skal gjennomføres.
Nærings- og fiskeridepartementet har startet
arbeidet med å følge opp regjeringsplattformens omtale av ordningen
med leveringsvilkår. I denne prosessen skal alle sider av vilkårenes
betydning vurderes. Regjeringen ønsker å ha en åpen debatt om ordningen.
Jeg har hatt, og kommer i tiden fremover også til å ha, møter med kommuner,
fylkeskommuner og næringsaktører hvor det er naturlig at denne saken
blir berørt. En endring av forskriften vil bli forberedt gjennom offentlig
høring av endringsforslag, i samsvar med forvaltningslovens regler.
Forslagsstillerne ber om at regjeringen legger fram
eventuelle endringer for Stortinget til behandling. Hvorvidt det
vil være naturlig at endringer i denne ordningen legges frem for Stortinget
eller ikke, vil vi vurdere når vi ser hva slags endringer som blir
aktuelt. I utgangspunktet handler dette om en ordning som også tidligere
regjeringer har endret uten å finne grunn til å gå til Stortinget.
Da Nærings- og fiskeridepartementet vurderte ordlyden
i vedtakene fra 2005 og 2006 om aktivitetsplikten knyttet til Havfisk
ASA sine tillatelser og konkluderte med at denne ikke gjaldt Mehamn,
ble det uttrykkelig presisert at dette ikke innebar noen endring
i leveringsvilkårene.
I forslagets punkt 3 heter det at ”Stortinget
ber regjeringen sikre at det leveringspliktige råstoffet gir grunnlag
for ny videreforedlingsvirksomhet i det tilgodesette lokalsamfunn
dersom virksomheten på land legges ned”. Jeg har ikke forstått det
slik at meningen med dette forslaget å vende tilbake til den tiden
da staten etablerte og drev filetindustri. Vi skal imidlertid påse
at leveringspliktig råstoff blir tilbudt i henhold til gjeldende
regler og at råstoffet på den måten kan komme ny virksomhet til
gode.
Det er denne regjeringens mål å få på plass
gode og velfungerende rammebetingelser som vil gi grunnlag ikke
bare for å opprettholde virksomhet, men for å kunne øke verdiskapningen
og lønnsomheten innenfor fiskeindustrien.
Vi arbeider allerede på flere felt for å oppnå
en jevnere råstofftilgang. Ferskfiskordningen for kystflåten bidrar
til å strekke torskesesongen utover året, og økt satsing på levendelagring
kan også bidra til å gi industrien jevnere tilgang på kvalitetsråstoff.
I tillegg ser vi på spørsmålet om endring av kvoteåret for torsk.
Dette kan bidra både til økt kvalitet, mindre svingninger i produksjonen
og mer stabile og jevnere leveranser til kunder ute og hjemme. Endring
av kvoteåret er noe jeg er positiv til å vurdere, men som krever
dialog med Russland som vi forvalter torsken sammen med.
Oslo, i næringskomiteen, den 24. april 2014
Geir Pollestad
|
Frank Bakke-Jensen
|
leder
|
ordfører
|