EU-programmet for sysselsetting og sosial innovasjon
(EU programmet for Employment and Social Innovation – EaSI) for
perioden 2014–2020 ble formelt vedtatt 11. desember 2013 ved Europaparlamentets-
og Rådets forordning (EU) nr. 1296/2013. EaSI har til formål å bidra
til gjennomføringen av Europa 2020-strategien ved å gi bistand til
oppfyllelse av EUs mål om å fremme et høyt sysselsettingsnivå, sikre
anstendig sosial beskyttelse, bekjempe sosial utstøting
og fattigdom og forbedre arbeidsvilkårene. Programperioden er fra
1. januar 2014 til 31. desember 2020.
Programmet er åpent for deltakelse fra EØS/EFTA-statene.
Liechtenstein har valgt å ikke delta, mens Island skal delta i hele
programmet. Grunnet budsjettmessige forhold foreslås det at Norge
fra 2014 kun deltar i EaSI-programmets EURES-akse, men ikke i de
øvrige deler av forordningen.
EURES er et samarbeidsnettverk mellom Europakommisjonen
og de offentlige arbeidsformidlingsetatene i EUs medlemsstater,
EØS/EFTA-statene og Sveits. Samarbeidet skal fremme fri bevegelighet
av arbeidskraft og styrke sysselsettingsmuligheter for alle innenfor
EØS-området og Sveits. Samarbeidet bistår med rekrutterings- og
formidlingstjenester for arbeidsgivere og arbeidssøkere, støttet
av informasjon og veiledning.
Det vises til proposisjonens kapittel 2 der
det er nærmere redegjort for programmet for sysselsetting og sosial
innovasjon EASI (2014–2020), og proposisjonens kapittel 3 der EURES-aksen
av programmet er nærmere redegjort for.
Siden norsk deltakelse i EaSI-programmets EURES-akse
krever årlige økonomiske bidrag i programperioden på syv år, må
Stortingets samtykke til deltakelse i EØS-komiteens beslutning innhentes,
jf. Grunnloven § 26 annet ledd.
For å hindre at Norge forsinker ikrafttredelse
av beslutningen, og for å gjøre det mulig for EØS/EFTA-statene å
delta i programmet så tidlig som mulig, fremmes forslag om at Stortinget
gir sitt samtykke før beslutningen fattes i EØS-komiteen. Avgjørelsen
i EØS-komiteen er ventet i andre kvartal 2014. Det vil dermed ikke
bli nødvendig for Norge å ta forbehold om konstitusjonelle prosedyrer
ved beslutningen i EØS-komiteen.
Det er ikke ventet at det vil komme endringer
i utkastet til beslutning i EØS-komiteen. Dersom den endelige beslutningen
avviker vesentlig fra det utkastet som er lagt frem i her, vil saken
bli fremmet på nytt.
Med sikte på delvis deltakelse for EØS/EFTA-statene
i EaSI, vil EØS-komiteen vedta en endring av protokoll 31, artikkel
15 i EØS-avtalen, slik at avtalen også omfatter deltakelse i EURES-aksen
av programmet. I proposisjonens kapittel 5 er det nærmere redegjort
for innholdet i utkastet til EØS-komiteens beslutning.
EaSI-programmet har et totalbudsjett på 919 469 mill.
euro for perioden 2014–2020. Budsjettet fordeles med om lag 61 pst.
på PROGRESS, 21 pst. på mikrofinansieringsordningen og 18 pst. på
EURES-nettverket. Det overordnede EURES-budsjettet forventes å ligge
på om lag 20 mill. euro årlig.
Hovedmålsettingen for EURES er å allokere 32 pst.
av midlene til utvikling av et mer transparent system for utlysning
av ledige stillinger, 30 pst. til utvikling av rekrutterings- og
utplasseringstjenester, 18 pst. til grenseoverskridende partnerskap,
og resten til tverrgående prosjekter.
På bakgrunn av Kommisjonens forslag anslås den
samlede kontingenten for deltakelse i EURES-aksen til å utgjøre
om lag 7 mill. kroner i gjennomsnitt per år i perioden 2014–2020.
Kontingentens størrelse vil variere noe fra år til år.
De faktiske kostnadene for deltakelse i EURES vil
bli dekket innenfor gjeldende budsjettramme på kap. 605 Arbeids-
og velferdsetaten, post 1 Driftsutgifter. Beløpet inkluderer administrasjonsutgifter knyttet
til etatens utsendte ekspert til Europakommisjonen for å arbeide
med EURES.
Innlemming av EaSI-programmets EURES-akse i
EØS-avtalen krever ikke lov- eller forskriftsendringer.
Det er viktig for Norge å ta del i det europeiske samarbeidet
på det arbeidslivspolitiske og sosialpolitiske området.
Erfaringene med samarbeidet innenfor EURES-nettverket
har vært positive. EURES er et viktig virkemiddel i norsk arbeidsmarkedspolitikk
knyttet til mobilitet av arbeidstakere og arbeidsinnvandring. EURES
Norge gjennomfører viktig informasjonsvirksomhet samt deltar i rekrutteringsaktiviteter
i samarbeid med arbeidsmarkedsmyndighetene i andre europeiske land.
EURES er en sentral og avgjørende inngangsport for målrettet rekruttering
av arbeidskraft fra EØS-området.
Deltakelse i EaSI-programmets EURES-akse bidrar
til å fremme norske interesser i den europeiske prosessen, blant
annet gjennom å medvirke i de faglige drøftelsene som ligger forut
for utarbeidelse av eventuelt EØS-relevant regelverk. Deltakelse
vil også kunne innebære et vesentlig læringsutbytte av nærmere samhandling
med EU-statene på disse områdene. Ordningen med å ha en utsendt
nasjonal ekspert fra Norge, eller en annen EØS/EFTA-stat for å arbeide
i Kommisjonen med EURES vil bli videreført.
Arbeids- og sosialdepartementet tilrår at Stortinget
samtykker til deltakelse i en beslutning i EØS-komiteen om innlemmelse
av EURES-aksen av EaSI-programmet (2014–2020) i EØS-avtalen. Utenriksdepartementet
slutter seg til dette.