I proposisjonen legger Kulturdepartementet fram forslag
til endringer i statsbudsjettet for 2014.
Posten foreslås redusert for å dekke økt behov under
kap. 315 post 71.
Departementet foreslår at bevilgningen i 2014 under
kap. 314 post 79 Til disposisjon, reduseres med 0,9 mill. kroner.
Stortinget vedtok 20. juni 2014 en bevilgning
på 2 mill. kroner til Special Olympics Norge (SON) i 2014, jf. Innst.
260 S (2013–2014). Formålet med bevilgningen var å legge til rette
for at funksjonshemmede får anledning til å bidra i idretten, samt
å sikre trygge og stabile rammebetingelser for SON.
Kulturdepartementet ble i etterkant av Stortingets
vedtak oppmerksom på forhold rundt organisasjonens økonomi. I samråd
med SON ble det foretatt en gjennomgang av organisasjonens økonomi
og gjeldsbyrde. Revisjonen avdekket at SON har hatt manglende økonomisk
oversikt over tid, med underskudd og negativ aktivitetskapital som
følge av dette. Den 14. oktober 2014 ble det åpnet konkurs i boet
til Special Olympics Norge ved Oslo byfogdembete.
Stortinget la til grunn for bevilgningsvedtaket
at Special Olympics Norge skulle inngå i et nært samarbeid med Norges
idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité (NIF). Departementet
foreslår nå at det aktuelle tilskuddet på 2 mill. kroner utbetales
til NIF i 2014, og at NIF legger til rette for aktivitet og deltakelse
i idrettsarrangementer for målgruppen.
Det forventes et merforbruk under denne posten på
0,9 mill. kroner. Merforbruket skyldes at det er etablert flere
nye frivilligsentraler i 2014. Merutgiften foreslås dekket ved tilsvarende
reduksjon i bevilgningen under kap. 314 post 79.
Departementet foreslår at bevilgningen i 2014 under
kap. 315 post 71 Tilskudd til frivilligsentraler, økes med 0,9 mill.
kroner.
Formålet med ordningen for merverdiavgiftskompensasjon
ved bygging av idrettsanlegg er å lette finansieringen av anleggsinvesteringer
for foreninger og idrettslag.
I 2014 er det bevilget 65,8 mill. kroner til
ordningen. Som følge av høy aktivitet er det godkjent søknadsbeløp
for totalt 113,8 mill. kroner i 2014, dvs. 48,9 mill. kroner mer
enn bevilget beløp. Kulturdepartementet foreslår at bevilgningen
under posten økes med tilsvarende beløp, slik at anleggsbyggerne blir
kompensert fullt ut for den betalte merverdiavgiften.
Departementet foreslår at bevilgningen i 2014 under
kap. 315 post 82 Merverdiavgiftskompensasjon ved bygging av idrettsanlegg,
økes med 48,9 mill. kroner.
Posten foreslås redusert for å dekke økte behov under
kap. 324 post 1.
Departementet foreslår at bevilgningen i 2014 under
kap. 320 post 79 Til disposisjon, reduseres med 1 mill. kroner.
Posten foreslås redusert for å dekke økte behov under
kap. 323 post 78.
Departementet foreslår at bevilgningen i 2014 under
kap. 321 post 1 Driftsutgifter, reduseres med 0,5 mill. kroner.
Posten skal dekke lønns- og driftutgifter til
Kunst i offentlige rom (KORO). Det er behov for å øke posten med
0,5 mill. kroner for å dekke økte utgifter til gjennomføring av
ulike prosjekter i regi av KORO, jf. omtale under kap. 3322 post
1 nedenfor.
Departementet foreslår at bevilgningen i 2014 under
kap. 322 post 1 Driftsutgifter, økes med 0,5 mill. kroner.
Office for Contemporary Art Norway (OCA) skal
være Norges vertsskap under Veneziabiennalen i 2015. Ettersom Norge
vil ha eneansvar for den nordiske paviljongen under biennalen, er
det behov for å øke støtten til OCA, blant annet til planlegging
i 2014. Økningen vil utløse ekstra private bidrag til arrangementet.
Departementet foreslår at bevilgningen i 2014 under
kap. 322 post 78 Ymse faste tiltak, økes med 0,5 mill. kroner.
Bevilgningene under posten skal dekke utgifter for
Rikskonsertene samt visse fellestiltak. Rikskonsertene forventer
lavere inntekter under kap. 3323 post 1 enn budsjettert i 2014,
som følge av at planlagt oppdragsvirksomhet i 2014 ikke er blitt
gjennomført. Det innebærer at utgiftene under kap. 323 post 1 kan reduseres
tilsvarende.
Departementet foreslår at bevilgningen i 2014 under
kap. 323 post 1 Driftsutgifter, reduseres med 3,6 mill. kroner.
Det forventes merutgifter på til sammen 1 mill. kroner
under posten, som følge av økte utgifter i forbindelse med konseptutvalgsutredningen
for Den Nationale Scene og oppstart av evaluering av Den Norske
Opera og Ballett høsten 2014. Merutgiftene foreslås dekket gjennom
en tilsvarende reduksjon under kap. 320 post 79, jf. omtale ovenfor.
Riksteatret forventer mindreutgifter på 0,3
mill. kroner, som følge av redusert aktivitet ved verksteddriften,
jf. kap. 3324 post 1.
Departementet foreslår at bevilgningen i 2014 under
kap. 324 post 1 Driftsutgifter, økes med 0,7 mill. kroner.
Posten skal dekke utgifter til Riksteatrets
turnévirksomhet. Bevilgningen knyttes til inntekter under kap. 3324
post 2. Riksteatret forventer at inntektene i 2014 blir 1 mill.
kroner lavere enn forventet, med tilsvarende redusert utgiftsbehov.
Departementet foreslår at bevilgningen i 2014 under
kap. 324 post 21 Spesielle driftsutgifter, reduseres med 1 mill.
kroner.
Posten skal dekke utgifter til Arkivverkets
oppdragsvirksomhet. Oppdragsinntektene under kap. 3329 post 2 forventes
å bli 3,7 mill. kroner mindre enn budsjettert, med tilsvarende redusert
utgiftsbehov.
Departementet foreslår at bevilgningen i 2014 under
kap. 329, post 21 Spesielle driftsutgifter, reduseres med 3,7 mill.
kroner.
Posten skal dekke lønns- og driftsutgifter for
Lotteri- og stiftelsestilsynet. Utgiftene dekkes blant annet av
avgifter og gebyrer etter stiftelsesloven, jf. kap. 5586 post 71.
Årsavgiftene fra stiftelser forventes å bli 1,2 mill. kroner høyere
enn budsjettert.
Departementet foreslår at bevilgningen i 2014 under
kap. 339 post 1 Driftsutgifter, økes med 1,2 mill. kroner.
Posten gjelder i hovedsak inntekter knyttet
til prosjekter i regi av Kunst i offentlige rom (KORO). De samlede
inntektene i 2014 forventes å bli 0,5 mill. kroner høyere enn budsjettert.
De økte inntektene skal dekke tilsvarende økte utgifter under kap.
322 post 1.
Departementet foreslår at bevilgningen i 2014 under
kap. 3322 post 1 Ymse inntekter, økes med 0,5 mill. kroner.
Posten gjelder i hovedsak inntekter som Rikskonsertene
har ved gjennomføring av konserter og ulike prosjekter. Under posten
er det budsjettert med 1 mill. kroner i inntekter til tiltaket «Konsert
på jobben». Dette tiltaket ble avviklet i 2014, jf. Prop. 1 S Tillegg
1 (2013–2014). Utover dette forventer Rikskonsertene at de samlede
inntektene blir 3,6 mill. kroner lavere enn budsjettert, som følge
av at enkelte planlagte prosjekter i 2014 ikke har latt seg gjennomføre.
Departementet foreslår at bevilgningen i 2014 under
kap. 3323 post 1 Ymse inntekter, reduseres med 4,6 mill. kroner.
Posten omfatter ymse inntekter som Riksteatret har
ved eksterne verkstedoppdrag for andre. Som følge av at Riksteatrets
verksteder er i en flyttefase, har det i mindre grad vært rom for
å gjennomføre slike oppdrag i 2014.
Departementet foreslår at bevilgningen i 2014 under
kap. 3324 post 1 Ymse inntekter, reduseres med 0,3 mill. kroner.
Inntektene gjelder Riksteatrets salg av billetter og
program m.m. Riksteatret forventer at inntektene vil bli 1 mill.
kroner lavere enn budsjettert i 2014.
Departementet foreslår at bevilgningene i 2014 under
kap. 3324 post 2 Salgs- og billettinntekter, reduseres med 1 mill.
kroner.
Bevilgningen under posten gjelder oppdragsinntekter
i Arkivverket. De samlede inntektene i 2014 forventes å bli 17,3
mill. kroner. Dette er 3,7 mill. kroner lavere enn budsjettert.
Departementet foreslår at bevilgningen i 2014 under
kap. 3329 post 2 Inntekter ved oppdrag, reduseres med 3,7 mill.
kroner.
Posten gjelder den årlige avgiften som alle
stiftelser registrert i stiftelsesregisteret må betale, jf. § 4 i
forskrift 21. desember 2004 nr. 1793 om stiftelsesloven. De samlede
inntektene på denne posten i 2014 forventes å bli om lag 23,5 mill.
kroner. Dette er om lag 1,2 mill. kroner høyere enn budsjettert.
Økningen skyldes økt antall registrerte stiftelser som betaler avgift.
Departementet foreslår at bevilgningen i 2014 under
kap. 5568 post 71 Årsavgift – stiftelser, økes med 1,2 mill. kroner.