Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Kjell-Idar Juvik, Ingvild Kjerkol, Sverre Myrli, Magne Rommetveit og
Eirin Sund, fra Høyre, Torill Eidsheim, lederen Linda C. Hofstad
Helleland, Nils Aage Jegstad og Helge Orten, fra Fremskrittspartiet,
Ingebjørg Amanda Godskesen, Kjell Ivar Larsen og Kari Raustein,
fra Kristelig Folkeparti, Hans Fredrik Grøvan, fra Senterpartiet,
Janne Sjelmo Nordås, og fra Venstre, Abid Q. Raja, viser
til at prosjektet E134 Damåsen–Saggrenda i Buskerud er et viktig
prosjekt for å bedre trafikkflyten, trafikksikkerhet og miljøet
i og gjennom Kongsberg.
Komiteen viser til at prosjektet
er omtalt i Meld. St. 26 (2012–2013) Nasjonal transportplan 2014–2023
med oppstart i første periode fra 2014 til 2017, og ser positivt
på at denne fremdriften følges.
Komiteen viser til at prosjektet
foreslås gjennomført innenfor en styringsramme på 4 140 mill. 2014-kroner
og en kostnadsramme på 4 900 mill. 2014-kroner. Videre viser komiteen til
at prosjektet vil ha byggestart våren 2015 og er planlagt ferdigstilt
i 2019. Endelig viser komiteen til at prosjektet
er vurdert av kvalitetssikrer å ha en positiv beregnet nytte uavhengig
av nivået på bompengesatsene når det gjøres en samlet vurdering
av de prissatte og de ikke-prissatte effektene.
Komiteen viser til at strekningen
er den mest ulykkesutsatte på E134 i Buskerud, og at en oppgradering
av denne strekningen vil være til fordel både for trafikksikkerhet
og miljø. Særlig vil komiteen vise til at en ny gjennomfartsvei vil
gi betydelige forbedringer for miljø og trafikkflyt langs dagens
veinett.
Komiteen viser til at det legges
opp til å innføre trafikkbegrensende ordninger på sidevegnettet,
herunder også bompenger på noen omkjøringsveger. Komiteen mener
det kan være grunn til å vurdere omfanget av disse tiltakene nærmere
frem mot at prosjektet er ferdig og den første tiden etter at veien
er åpnet. Komiteen fremmer på denne bakgrunn følgende forslag.
«Stortinget ber regjeringen frem mot at prosjektet
er ferdig og i den første tiden etter at veien er åpnet, vurdere
muligheten for å kunne redusere noen av restriksjonene som Prop.
49 S (2014–2015) legger opp til på sideveiene, herunder muligheten
for å redusere antallet bomstasjoner. Regjeringen bes samtidig om
å vurdere effekter og konsekvenser av eventuell trafikklekkasje
på sideveiene.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet, er opptatt av at bompengeinnkrevingen skal
være effektiv og at kostnadene knyttet til innkreving og finansiering
skal være så lave som mulig.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Fremskrittspartiet vil peke på at lavere kostnader vil
kunne komme bilistene til gode gjennom lavere bomtakster eller kortere innkrevingsperiode.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet, viser til regjeringens varslede bompengereform
med en prosess for sammenslåing til færre bompengeselskap, og at
det da er naturlig at prosjektet E134 Damåsen–Saggrenda blir vurdert
å inngå i ett av de fremtidige bompengeselskapene når disse er etablert.