Samferdselsdepartementet legg i proposisjonen fram
forslag om utbygging og finansiering av rv. 36 mellom Slåttekås
og Årnes i kommunane Nome og Sauherad i Telemark.
Rv. 36 mellom Eidanger og Seljord er ei hovudferdselsåre
i Telemark og knyter saman kystvegen E18 og innlandsvegen E134.
Strekninga mellom Slåttekås og Årnes har låg standard og er prega
av forfall. Med utgangspunkt i ynskje om forsering av ei utbetring
har lokale styresmakter vedteke eit opplegg for bompengefinansiert
utbygging av to delstrekningar.
Det er lagt opp til å utbetre til saman 7,1
km veg i dagens trasé mellom Slåttekås og Årnes, fordelt på delstrekningane
Slåttekås–Åros og Åros–Årnes. Det er lagt til grunn utbetring i
samsvar med vegnormalen for utbetringsstrekningar. Strekninga vil
få vegbreidde 8,5 m (10,5 m i ein 220 m lang tunnel). I anleggsperioden
vert det etablert ein omkøyringsveg, som seinare blir permanent
gang- og sykkelveg. Med jamn og god standard og auka fartsgrense
til 80 km/t etter utbetringa blir framkomsten betre. Det er også rekna
med nedgang i ulykkestalet.
Det ligg føre godkjent reguleringsplan for begge delstrekningane.
Styringsramma er fastsett til 383 mill. 2015-kroner. Kostnadsramma
er fastsett til 421 mill. 2015-kroner.
Samfunnsøkonomisk netto nytte for utbygginga er
rekna til om lag -90 mill. kroner. Netto nytte over totale kostnader
er rekna til -0,2.
Den lokalpolitiske handsamingen er omtala i
kapittel 3 i proposisjonen. Både Telemark fylkeskommune og dei to
kommunane som er omfatta av utbygginga, har slutta seg til bompengefinansiering
av utbygginga.
I tråd med lokalpolitiske vedtak legg Samferdselsdepartementet
fram ein finansieringsplan der utbygginga i all hovudsak er føresett
finansiert med bompengar. I tillegg er det lagt til grunn 56 mill.
kroner i statlege midlar. Den statlege delen utgjer etter dette
14,6 pst. Finansieringsplanen er vist i tabell 5.1 i proposisjonen.
Finansieringsplan for
rv. 36 Slåttekås–Årnes
| | | | Mill. 2015-kr |
| 2010–2013 | 2014–2017 | 2018–2023 | Sum |
Statlege midlar | 0 | 0 | 56 | 56 |
Bompengar | 12 | 185 | 130 | 327 |
Sum | 12 | 185 | 186 | 383 |
Eventuelle kostnadsoverskridingar utover prisstigning
skal dekkjast i samsvar med gjeldande retningslinjer for bompengeprosjekt.
Finansieringsopplegget bygger på tovegs innkrevjing
i ein automatisk bomstasjon på rv. 36 i Nome, nær kommunegrensa
til Sauherad. Innkrevjinga vil starte opp når strekninga er ferdig
utbetra, etter planen i 2019. Andre føresetnader for finansieringsplanen
går elles fram av kapittel 4 i proposisjonen. Med føresetnadene
er innkrevjingsperioden rekna til om lag 15 år. Brutto bompengeinntekter
er rekna til 592 mill. kroner, fordelt med 327 mill. kroner til
investeringar, 226 mill. kroner til å dekke finansieringskostnader
og 39 mill. kroner til å dekke innkrevjingskostnader og drift av
bompengeselskapet.
Bompengeopplegget i proposisjonen er basert
på ein føresetnad om 6,5 pst. lånerente, i tråd med dei lokalpolitiske
vedtaka. Som omtalt i Prop. 97 S (2013–2014), legg regjeringa opp
til ei omorganisering av bompengesektoren frå dagens mange bompengeselskap
til eit fåtal selskap. I tillegg vil regjeringa innføre ei rentekompensasjonsordning
for bompengelån. Det er lagt opp til at rentekompensasjonen skal
komme bilistane til gode i form av lågare takstnivå eller kortare
innkrevjingsperiode. Det er ein føresetnad for rentekompensasjonen
at prosjektet blir lagt inn i eit av dei nye bompengeselskapa når desse
er etablerte.
Det er lagt opp til at bompengeselskapet skal
ta opp lån for å finansiere utbygginga. Telemark fylkeskommune har
fatta vedtak om lånegaranti for eit bompengelån på 400 mill. 2013-kroner
pluss 10 pst. Garantien er godkjend av Kommunal- og moderniseringsdepartementet.
Etter at Stortinget har fatta vedtak om utbygging og
finansiering av rv. 36 på strekninga Slåttekås–Årnes i Telemark,
vil det bli inngått avtale mellom Statens vegvesen Vegdirektoratet
og bompengeselskapet i tråd med gjeldande standardavtale og dei
føresetnadene som er lagt til grunn i proposisjonen.
Prosjektet skal delfinansierast med bompengar som
del av Miljøpakke Trondheim, jf. Prop. 172 S (2012–2013) og Innst.
494 S (2012–2013).
Det er no gjennomført ekstern kvalitetssikring
av prosjektet. Kvalitetssikrar og Statens vegvesen er samde om styrings-
og kostnadsramme. Samferdselsdepartementet har slutta seg til vurderingane
og legg etter dette til grunn ei styringsramme på 2 600 mill. 2015-kroner
og ei kostnadsramme på 2 810 mill. 2015-kroner. Det er lagt opp
til anleggsstart hausten 2015, og prosjektet er venta opna for trafikk i
2018.
Komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet,
Kjell-Idar Juvik, Ingvild Kjerkol, Sverre Myrli, Magne Rommetveit og
fung. leiar Eirin Sund, frå Høgre, Torill Eidsheim, Nils Aage Jegstad, Helge
Orten og Marvin Wiseth, frå Framstegspartiet, Ingebjørg Amanda Godskesen,
Åse Michaelsen og Roy Steffensen, frå Kristeleg Folkeparti, Hans
Fredrik Grøvan, frå Senterpartiet, Janne Sjelmo Nordås, og frå Venstre,
Abid Q. Raja, syner til at Samferdsledepartementet i proposisjonen
legg fram plan for utbygging og finansiering av prosjektet rv. 36
Slåttekås–Årnes i Telemark, og kostnadsramme for prosjektet E6 Jaktøya–Klett–Sentervegen
i Sør-Trøndelag.
Komiteen syner til at strekninga
Slåttekås–Årnes i dag utgjer ein flaskehals på rv. 36 både med låg
standard og prega av forfall. Komiteen syner vidare
til at utvidinga skal gje jamn og god standard med vegbreidde 8,5
m og fartsgrense 80 km/t.
Komiteen syner til at rv. 36
utgjer eit viktig nord-sørsamband i Telemark, og bind saman hovudferdselsårene
E18 og E134.
Komiteen syner til at prosjektet
har ei styringsramme på 383 mill. 2015-kroner., og ei kostnadsramme
på 421 mill. 2015-kroner. Komiteen har merka seg
at prosjektet har negativ rekna samfunnsøkonomisk nytte. Komiteen har
vidare merka seg at byggestart er planlagt hausten 2016, med fullføring
i årsskiftet 2018–2019.
Komiteen syner til at rv. 36
Slåttekås–Årnes skal finansierast med bompengar og statlige midlar. Komiteen har
merka seg at prosjektet opphavleg var planlagt finansiert berre
med bompengar, men at regjeringa har lagt inn 56 mill. kroner i
statlege midlar for å redusere belastninga på bilistane.
Komiteen har vidare merka seg
at Samferdselsdepartementet syner at finansieringskostnaden kan
reduserast merkbart ved det som følgjer av den varsla omorganiseringa
av bompengesektoren.
Komiteen sluttar seg til plan
for utbygging og finansiering av prosjektet rv. 36 Slåttekås–Årnes.
Komiteen syner til at E6 Klett–Jaktøya–Sentervegen
er ein stor flaskehals på innfartsåra sør for Trondheim som i dag
er prega av lange og miljøfiendtlege køar i rushtida. Komiteen meiner
difor ei snarleg modernisering av denne strekninga er av høg prioritet.
Komiteen syner til at Samferdselsdepartementet
i proposisjonen legg fram prosjektet E6 Klett–Jaktøya–Sentervegen
med ei kostnads- og styringsramme på høvesvis 2 810 og 2 600 mill.
2015-kroner.
Komiteen syner vidare til at
det er lagt opp til anleggsstart hausten 2015 og at prosjektet er
venta opna for trafikk i 2018.
Komiteen sluttar seg til den
framlagte kostnads- og styringsramma for prosjektet.
Komiteen viser til
proposisjonen og merknadene, og rår Stortinget til å gjere følgjande
vedtak:
I
1. Stortinget samtykker
i at bompengeselskapet får løyve til å ta opp lån og krevje inn
bompengar til bompengefinansiering av utbygging av rv. 36 på strekninga
Slåttekås–Årnes i Telemark. Vilkåra går fram av Prop. 108 S (2014–2015)
og Innst. 312 S (2014–2015).
2. Samferdselsdepartementet får fullmakt til å inngå avtale
med bompengeselskapet og fastsetje nærare reglar for finansieringsordninga.
3. Samferdselsdepartementet får fullmakt til å fastsetje
takstar basert på lågare rekneteknisk rente, gitt lokalpolitisk
tilslutnad og i tråd med føresetnadene i Prop. 108 S (2014–2015)
og Innst. 312 S (2014–2015).
II
Stortinget samtykker i at Samferdselsdepartementet
får fullmakt til å gjennomføre prosjektet E6 Jaktøya–Klett–Sentervegen
innafor ei kostnadsramme på 2 810 mill. kroner omrekna til 2015-prisnivå.
Oslo, i transport- og kommunikasjonskomiteen, den
2. juni 2015
Eirin Sund | Marvin Wiseth |
fung. leiar | ordførar |