Utenriks- og forsvarskomiteen legger i innstillingen
frem forslag til stortingsvedtak vedrørende ordningen for militært
tilsatte. Forslag til lov om endringer i forsvarspersonelloven m.m.
legges frem i en egen innstilling, Innst. 335 L (2014–2015). Dette da
det følger av Stortingets forretningsorden § 31 sjette ledd at stortingsvedtak
og vedtak om lov ikke kan behandles i samme innstilling.
Forsvaret leverer i dag høy kvalitet i operasjoner nasjonalt
og internasjonalt. Personellet er kompetente, har gode holdninger
og høy etisk bevissthet. Dette underbygges blant annet i Forsvarets
innbyggerundersøkelse og gjennom Forsvarets medarbeiderundersøkelse.
Det er imidlertid en rekke utfordringer knyttet til Forsvarets personellordninger
som hemmer fleksibilitet, effektivitet og operativ evne.
Departementet påpeker at formålet med proposisjonen
er å fastsette en ordning for militært tilsatte og foreta dertil
nødvendige endringer i forsvarspersonelloven, og i lov om pensjonering
av fastlønt befal som etter søknad gis avskjed med redusert lønn
og tjenesteplikt. Hensikten med ordningen er å legge grunnlaget
for en balansert personellstruktur som styrker Forsvarets operative
evne. Ordningen skal utgjøre et fremtidsrettet og fleksibelt rammeverk
som tilfredsstiller Forsvarets behov for å utvikle militære profesjonsutøvere
i tråd med samfunnsmessige og militære utviklingstrekk. Den nye
ordningen skal bidra til at Forsvaret skal være en attraktiv arbeidsgiver som
rekrutterer, utvikler og beholder personell innenfor hele bredden
av Forsvarets mangfoldige kompetansebehov. Ordningen må også ses
i sammenheng med utviklingen av nye lønns- og insentivordninger
som skal ivareta alle karriereveier.
Den nye ordningen innebærer to komplementære karrieresystemer
i tråd med NATO-standard. Det vil legge til rette for utvikling
og ivaretakelse av både offiserer med breddekompetanse og spesialister
med dybdekompetanse. Ordningen vil legge grunnlaget for en dreining
i personellstrukturen til færre offiserer og flere grenaderer, konstabler
(sjøforsvaret) og befal. En tydeliggjøring av karriereveier og et
helhetlig rammeverk som inkluderer alle kategorier militært tilsatte
vil gi Forsvaret økt evne til strategisk kompetanseledelse, enklere
personellforvaltning og økt forutsigbarhet for både arbeidstaker
og arbeidsgiver.
Innføring av et spesialistkorps vil bidra til
et løft for de som representerer dagens avdelingsbefal og vervede
(henholdsvis befal og grenader/konstabel etter ny ordning). Dette
personellet vil inngå i et tilpasset karriereløp som gir dem livslange
karrieremuligheter uten å måtte følge den tradisjonelle vertikale
offiserskarrieren. Dagens bruk av kortsiktige kontrakter for vervede
endres, og dette personellet vil normalt bli fast tilsatt i Forsvaret.
Lengden på det faste tilsettingsforholdet vil enten være til fylte
35 eller 60 år. Det normerte faste tilsettingsforholdet for avdelingsbefal
til fylte 35 år, utvides til også å omfatte fast tilsetting til
fylte 60 år. Det er Forsvarets behov og den enkeltes kompetanse
som vil være styrende for lengden på tilsettingsforholdet.
Kjernen i den militære profesjonen er utøvelse
av militærmakt som det ytterste sikkerhetspolitiske virkemiddel.
Den militære yrkesgruppen er således tillagt et spesielt ansvar
for å skape sikkerhet for staten, befolkningen og samfunnet, og
løse krevende oppgaver i fred, krise og krig. Dette krever en distinkt profesjonsutvikling
og spesialisering. Den militære profesjonskompetansen må først og
fremst prioriteres til de funksjoner som er knyttet til Forsvarets kjerneoppgaver.
Forslaget til ordningen for militært tilsatte
berører ikke vernepliktsordningen, men kan få konsekvenser for den
fremtidige innretningen og praktiseringen av denne. Regjeringen
har igangsatt et arbeid for å modernisere vernepliktsordningen i
tråd med Forsvarets behov.
Ordningen for militært tilsatte krever at det
gjøres endringer i forsvarspersonelloven. Som følge av disse endringer
må lov om pensjonering av fastlønt befal som etter søknad gis avskjed
med redusert lønn og tjenesteplikt, justeres. I etterkant av denne
proposisjonen vil det bli aktuelt med tekniske tilpasninger av andre
lover.
Ordningen for militært tilsatte erstatter den
gjeldende befalsordningen og ordningen for vervede.
Forsvaret og den militære profesjon har et tidløst ansvar
for å skape sikkerhet for staten, befolkningen og samfunnet, og
bidra til å ivareta norske interesser. Endringer i våre sikkerhetspolitiske
omgivelser, den teknologiske utviklingen og den generelle samfunnsutviklingen,
øker behovet for et fleksibelt forsvar med en personellsammensetning
preget av kompetansemangfold.
Forsvaret har vært gjennom en helt nødvendig omstilling
som har utviklet organisasjonen i retning av et moderne forsvar
som holder høy kvalitet. I denne omstillingen har personell- og
kompetanseområdet ikke vært adressert i tilstrekkelig grad.
Departementet påpeker at dagens personellordninger
består av et fragmentert og til dels detaljert rammeverk. Ordningene
har vært gjenstand for flere justeringer, men det har i liten grad
vært en overordnet gjennomgang som i tilstrekkelig grad har tatt
hensyn til teknologiske endringer og sentrale samfunnsmessige og
militære utviklingstrekk. Videre er det forskjellige ordninger og
vilkår som forvalter ulike kategorier militært tilsatte. Dette kompliserer
forvaltningen og reduserer evnen til strategisk styring av den samlede
kompetansen. Det påvirker også gradssammensetningen ved at personellet
må gjennomføre befals- og offisersutdanning for å ha en livslang
karriere. Samtidig har flere av rammene blitt utarbeidet i en tid
med relativt stabile og forutsigbare forsvars- og sikkerhetspolitiske
omgivelser. Dette har bidratt til at rammene har et detaljeringsnivå
som er lite hensiktsmessige gitt dagens dynamiske omgivelser med
økte krav til hurtig omstillingsevne.
Dagens karrieresystem for militært tilsatte
baserer seg på et enhetsbefalssystem som er vertikalt orientert
for å utdanne ledere med breddekompetanse. Ordninger for tilsetting,
disponering, avansement og utdanning er ikke tilpasset en spesialistkarriere
og utvikling av dybdekompetanse. Dette fører til kort nyttetid på
lavere gradsnivå og påvirker personellets tilgjengelighet i den
operative strukturen. Norge er i en særstilling ved å ha et enhetsbefalssystem,
og er ikke harmonisert med andre NATO-lands militære personellordninger.
Avdelingsbefalsordningen har hatt en positiv
effekt på disse utfordringene, men fremstår ikke som attraktiv nok.
Manglende forutsigbarhet og anerkjennelse, samt et karrieresystem
som ikke er tilpasset utvikling og ivaretakelse av fag- og dybdekompetanse, er
noen av innvendingene. Det er derfor nå nødvendig å utvikle befalsordningen
ytterligere for særlig å ivareta Forsvarets behov for erfaringsbasert
og spesialisert kompetanse. Det samme gjelder de vervede som ikke
har fått endret sine rammevilkår i vesentlig grad siden den nåværende
ordningen ble innført på 1960-tallet.
En balansert personellstruktur over tid er en
forutsetning for å sikre relevante kapasiteter og operativ evne.
Dette krever mekanismer som sikrer at Forsvaret har et tilstrekkelig
antall personell tilgjengelig for operativ tjeneste. Samtidig må
dette balanseres mot behovet for kontinuitet og erfaring. Forsvarets
personellstruktur er i dag i ubalanse, primært som følge av skjevheter
i alders-, grads-, og kompetansestrukturen. Aldersstrukturen påvirkes
av høye sluttrater blant yngre tilsatte og en kommende pensjonsbølge. Det
vertikale karrieresystemet fører til for kort nyttetid på de lavere
gradsnivåene og bidrar til en uhensiktsmessig gradsstruktur. Kompetansestrukturen
er ikke i tilstrekkelig grad tilpasset Forsvarets behov for dybdekompetanse.
Ubalansene i personellstrukturen hemmer til sist den operative evnen.
Proposisjonen er delt inn i åtte kapitler. Kapittel 1
og 2 beskriver formål, hensikt og bakgrunn for forslagene og gir
en kort sammenfatning av proposisjonens hovedtrekk.
Kapittel 3 beskriver gjeldende ordninger for
militært tilsatte. I dag er det i hovedsak to ordninger som regulerer
rammebetingelsene til militært tilsatte: befalsordningen og ordningen
for vervede. Befalsordningen har tradisjonelt vært kjernen i de
militære ordningene. Den er inndelt i hovedelementene utdanningsordning,
avansementsordning og disponeringsordning.
I Kapittel 4 redegjør departementet for hvorfor gjeldende
ordninger ikke er tilstrekkelig tilpasset dagens og fremtidens forsvar
med krav til rask endringstakt. Ordningene er fortsatt i stor grad
innrettet for produksjon av personell til et forsvar som hadde andre
krav og behov for kompetanse enn de som gjør seg gjeldende i dagens
og fremtidens forsvar. Utviklingen av Forsvaret fremmer et sterkere
behov for kvalitet, kontinuitet og erfaringsbasert kompetanse. Det
er i tillegg behov for økt fleksibilitet for å rekruttere og anvende
sivil kompetanse i militære stillinger.
Forsvarets karrieresystem baserer seg på et
enhetsbefalssystem som er vertikalt orientert for å utdanne ledere
med breddekompetanse. Systemet er særegent for Norge, og er ikke
tilpasset en horisontal karriere og utvikling av dybdekompetanse.
Konsekvensene er høye sluttrater og hyppige bytter av stilling for
avdelingsbefal og vervede, noe som påvirker profesjonalitet, kompetanse
og effektivitet. Det medfører i tillegg høy ressursbruk for å produsere
kompetanse og lav utnyttelse av denne.
Dagens ordninger er fragmenterte og gir ikke
nok fleksibilitet til å foreta nødvendige tilpasninger i tråd med
nye behov. Det er flere ordninger som regulerer forvaltningen av
den militære profesjonskompetansen, og det er til dels særegne vilkår
for de forskjellige personellkategoriene. Rammene er ikke tilpasset Forsvarets
behov for hurtig omstilling. Fragmenterte ordninger gjør det utfordrende
å føre en helhetlig personpolitikk, og utøve strategisk styring
av den samlede kompetansen.
Forsvaret er avhengig av å kunne opprettholde
en balansert personellstruktur over tid. Det er avgjørende for å
sikre at Forsvaret har tilstrekkelig antall personell tilgjengelig
for fysisk krevende operativ tjeneste. Dette krever mekanismer som
sikrer nødvendig avgang, såkalte avgangsmekanismer. Forsvaret opplever
i dag en ubalanse i personellstrukturen. Blant vervede og avdelingsbefal
er det for mange som slutter for tidlig. Samtidig står Forsvaret
i tiden fremover overfor en pensjonsbølge blant yrkesbefal.
I Kapittel 5 presenterer departementet forslag
til en ordning for militært tilsatte som legger vekt på fleksible
og kompetanseorienterte løsninger for å rekruttere, anvende og utvikle
et større kompetansemangfold. Ordningen for militært tilsatte foreslås
å erstatte befalsordningen og ordningen for vervede. Det vil skape
et samlet og mer oversiktlig rammeverk for forvaltningen av militært
tilsatte. Regjeringen foreslår at ordningen for militært tilsatte
skal baseres på fire hovedelementer: tilsetting, disponering, avansement
og utdanning.
For å dekke Forsvarets behov for bredde- og
dybdekompetanse foreslår regjeringen å innføre en ordning som har
to komplementære karrieresystemer i tråd med NATO-standard (OF/OR).
Dette medfører en tilpasset karrierevei for offiserer (OF) med breddekompetanse,
og en tilpasset karrierevei for befal, grenaderer og konstabler
(OR) med dybdekompetanse.
Forslaget til tilsettingsordning skal bidra
til å sikre Forsvaret en balansert personellstruktur, og den enkelte
mer forutsigbarhet. Regjeringen foreslår at Forsvarets behov og
den enkeltes kompetanse skal være styrende for lengden på tilsettingsforholdet. Normen
skal være fast tilsetting til 35 eller 60 år. Forslaget innebærer
at tilsetting frem til 60 år ikke vil være begrenset til yrkesbefalet
og den vertikale karriereveien som i dag, men at alle karriereveier
og personellkategorier vil få denne muligheten.
Endringer i disponeringsordningen skal bidra
til å sikre en balansert kompetansestruktur. Det er lagt vekt på
at det skal være en god balanse mellom både arbeidstakers og arbeidsgivers
behov for forutsigbarhet og fleksibilitet i ulike deler av karriereløpet.
Regjeringen foreslår en kombinert disponeringsordning der personellet
i første del av sin tjenestetid er underlagt et beordringssystem,
og i den resterende tiden et søknadssystem.
Tilpasninger i avansementsordningen skal bidra til
å sikre en balansert gradsstruktur. Regjeringen foreslår å videreføre
en todelt avansementsordning med normalavansement på lavere gradsnivå,
og søknadssystem på midlere og høyere gradsnivå.
Forslaget til utdanningsordning skal sikre den militærfaglige
kompetansen som er nødvendig og hensiktsmessig for å oppnå Forsvarets
overordnede målsettinger. Spesialistkorpset skal ha en egen utdanningsordning
tilpasset fagkarrierens behov.
Kapittel 6 beskriver nødvendige endringer i
forsvarspersonelloven, høringsinstansenes innspill og departementets
vurdering av disse. Den mest sentrale lovendringen er harmonisering
av tilsettingsforholdene for alle kategorier militært tilsatte.
For øvrig er mange av lovendringene av språklig karakter som følge
av nye begreper i ordningen, og innebærer ikke materielle endringer.
Kapittel 7 beskriver økonomiske og administrative
konsekvenser av forslagene. Regjeringen foreslår at ordningen skal
implementeres fra 1. januar 2016, og at den skal være implementert
senest ved utgangen av 2020. Regjeringen legger til grunn at kostnadene
knyttet til innføringen av ordningen skal tas innenfor departementets
gjeldende budsjettrammer.
Av kapittel 8 fremgår merknadene til lovforslaget.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Svein Roald Hansen, lederen Anniken Huitfeldt, Marit Nybakk, Kåre
Simensen og Jonas Gahr Støre, fra Høyre, Elin Rodum Agdestein, Regina
Alexandrova, Sylvi Graham, Øyvind Halleraker og Trond Helleland, fra
Fremskrittspartiet, Kristian Norheim, Per Sandberg og Christian
Tybring-Gjedde, fra Kristelig Folkeparti, Knut Arild Hareide, fra
Senterpartiet, Liv Signe Navarsete, fra Venstre, Trine Skei Grande,
og fra Sosialistisk Venstreparti, Bård Vegar Solhjell, er enig
i at Forsvaret i dag leverer høy kvalitet i operasjoner nasjonalt
og internasjonalt både når det gjelder personelles kompetanse, holdninger
og etikk. Videre merker komiteen seg at personellet
selv rapporterer en generell høy grad av jobbtilfredshet og tilhørighet
til organisasjonen.
Komiteen registrerer imidlertid
at dagens personellordninger består av et fragmentert og til dels detaljert
rammeverk. Ordningene har vært gjenstand for flere justeringer,
men det har i liten grad vært en overordnet gjennomgang som i tilstrekkelig
grad har tatt hensyn til teknologiske endringer og sentrale samfunnsmessige
og militære utviklingstrekk.
Komiteen mener derfor at det
er et behov for å endre disse ordningene slik at de er tilpasset
fremtidens forsvar som opererer i dynamiske omgivelser med krav
til høy endringstakt. Komiteen vil understreke viktigheten
av å ha en personellstruktur som styrker Forsvarets operative evne.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
viser til at personell- og befalsordningene er grundig utredet over
tid, og at fremleggelsen av en ny militærordning gjennom denne proposisjonen
er en videreføring av dette arbeidet. Disse medlemmer viser
til Innst. 384 S (2012–2013), ref. Meld. St. 14 (2012–2013), hvor
komiteens flertall konkluderer med at opprettelsen av et spesialistbefalskorps
og innføring av et nasjonalt tilpasset system i tråd med NATOs OF/OR-standard
er den foretrukne løsning for en slik ny ordning.
Et annet flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre, mener at forslaget
til ny militærordning i tråd med dette fremstår som godt utredet
og solid begrunnet.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Senterpartiet har merket seg at det fra arbeidstakerorganisasjonene
reises kritikk om «at Stortinget inviteres til å fatte en slikt
prinsipiell og betydelig endring for Forsvaret, uten at det foreligger
en utredning av alternativer, og at disse er vektet mot hverandre». Disse
medlemmer vil i denne sammenheng vise til sine merknader
til Innst. 384 S (2012–2013), jf. Meld. St. 14 (2012–2013).
Komiteen merker seg
at regjeringen mener den nye ordningen skal utgjøre et fremtidsrettet
og fleksibelt rammeverk som tilfredsstiller Forsvarets behov for
å utvikle militære profesjonsutøvere i tråd med samfunnsmessige
og militære utviklingstrekk.
Komiteen deler målsettingen om
at den nye ordningen skal bidra til at Forsvaret skal være en attraktiv
arbeidsgiver som rekrutterer, utvikler og beholder personell innenfor
hele bredden av Forsvarets mangfoldige kompetansebehov.
Komiteen viser til trepartssamarbeidet
og den nordiske modellen som sentrale verktøy for et velfungerende
og seriøst arbeidsliv. Komiteen understreker betydningen
av at ny ordning for militært tilsatte og endringer i forsvarspersonelloven
m.m. (militærordningen) slik den fastsettes av Stortinget gjennom
denne proposisjonen, implementeres med involvering av personellorganisasjonene
i tråd med hovedavtalens bestemmelser.
Komiteen har merket seg høringsinnspillene fra
de ansattes organisasjoner. Høringsinnspillene understreker blant
annet at en av de største utfordringene med dagens ordning er knyttet
til manglende forutsigbarhet i ansettelsesforholdet.
Komiteen vil understreke at en
av de viktigste utfordringer vi må møte for at forsvarssektoren
også om 10–15 år skal være en moderne, høykompetent og konkurransedyktig
arbeidsplass, er høy turnover og derigjennom tap av verdifull kompetanse. Komiteen viser
i denne sammenheng til betydningen av at vi i dag gjør de riktige
investeringene i vår viktigste ressurs – menneskene og deres kompetanse, for
å sikre at vi har et forsvar ikke bare for i dag, men for en ny
tid.
Komiteen registrerer at den nye
ordningen vil innebære to komplementære karrieresystemer som i henhold
til NATO-standard deles inn i ni nivåer for både OF og OR.
Komiteen merker seg at regjeringen
nå foreslår at den nye ordningen for militært tilsatte inndeles i
personellkategoriene offiserer (OF), befal, grenaderer og konstabler
(OR).
Komiteen merker seg at disse
vil erstatte de tidligere personellkategoriene yrkesbefal, avdelingsbefal,
kontraktsbefal og vervede. Videre foreslås dagens spesielle kategorier
befal erstattet av spesielle kategorier militært tilsatte.
Komiteen ser videre at de ni
nivåene synliggjør rolle, ansvar og kompetanse, og vil gi en stegvis kompetanseutvikling
tilpasset et livslangt karriereløp. Alle personellkategoriene inngår
i en felles profesjon.
Komiteen viser til at regjeringen
mener en innføring av et spesialistkorps vil bidra til et løft for de
som representerer dagens avdelingsbefal og vervede – i den nye ordningen
henholdsvis befal og grenader/konstabel (OR).
Dette personellet vil, slik komiteen har
registrert, inngå i et tilpasset karriereløp som gir dem livslange
karrieremuligheter uten å måtte følge den tradisjonelle vertikale
offiserskarrieren.
Komiteen registrerer at omleggingen
vil bety at kortsiktige kontrakter for vervede endres, og at dette
personellet normalt vil bli fast tilsatt i Forsvaret, hvor lengden
på det faste tilsettingsforholdet enten vil være til fylte 35 eller
60 år.
Videre registrerer komiteen at
det normerte faste tilsettingsforholdet for avdelingsbefal til fylte 35
år utvides til også muligheten for fast tilsetting til fylte 60
år.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, vil understreke
betydningen av at det er viktig å sikre personellet økt forutsigbarhet. Flertallet mener
derfor at Forsvaret bør avklare videre tilsettingsforhold for de
som er ansatt under personellkategori T35 så tidlig mulig – eller
minimum 3 år før oppnådd aldersgrense på 35 år.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
til utfordringene Forsvaret har med høy turnover og tap av kompetanse.
Forslaget til tilsettingsordningen er ment å bidra til å sikre Forsvaret
en balansert personellstruktur, og den enkelte mer forutsigbarhet.
I lys av behovet for forutsigbarhet for den enkelte og for å begrense
unødig tap av kvalifisert personell, mener dette medlem det
bør tilstrebes at den enkelte har avklart om man vil tilkomme tilsetting
til 60 år, innen 5 år av første tilsetting.
Komiteen merker seg
at det vil være Forsvarets behov og den enkeltes kompetanse som
vil være styrende for lengden på tilsettingsforholdet.
Komiteen er kjent med at i dag
er tilsettingsforholdene direkte knyttet mot personellkategori, noe
som kompliserer både rekruttering og forvaltning av kompetanse som
ikke passer inn i det tradisjonelle og vertikale karriereløpet.
Komiteen merker seg at regjeringen
foreslår at tilsettingsforholdene i ordningen harmoniseres, og at
det er like vilkår uavhengig av personellkategori. Videre merker komiteen seg at regjeringen foreslår
at alt militært personell skal kunne tilsettes etter følgende tilsettingsforhold:
Komiteen ser at regjeringen mener
en slik harmonisering vil bidra til å forenkle forvaltningen av ordningen,
i tillegg til at det blir livslange karrieremuligheter innenfor
alle personellkategoriene. Videre merker komiteen seg
at det for offiserer i praksis ikke vil bli endringer.
Komiteen registrerer videre at
det for befal, grenaderer og konstabler innebærer en vesentlig forbedring
fra dagens ordning. Med denne foreslåtte ordningen merker komiteen seg
at disse vil ha muligheter for en livslang karriere innenfor den
militære profesjon uten å måtte bytte personellkategori og karrieresystem.
Komiteen merker seg at regjeringen
fastslår at aldersgrensen på 35 år er en helt nødvendig mekanisme
som vil bidra til å opprettholde en balansert aldersstruktur med
et tilstrekkelig antall personell tilgjengelig for operativ virksomhet.
Videre registrerer komiteen at
regjeringen foreslår at en kombinasjon med bonus skal lette overgangen
til en annen karriere.
Komiteen merker seg også at regjeringen
har vurdert både å redusere og å øke aldersgrensen, men at de har
konkludert med at 35 år er den alderen som best balanserer arbeidstakers
og arbeidsgivers behov.
Komiteen merker seg også at forslaget
til tilsettingsordning vil kreve en endring i forsvarspersonelloven.
Komiteen merker seg at regjeringen
foreslår en kombinert disponeringsordning der personellet i første
del av sin tjenestetid er underlagt et beordringssystem før de deretter
går over på et søknadssystem hvor de disponeres i stilling etter
søknad.
Komiteen merker seg videre at
regjeringen mener beordringssystemet vil være en viktig forutsetning
for å sikre en forutsigbar utvikling av militærfaglig kompetanse
tidlig i karrieren. Videre vil det kunne redusere forvaltningen
av ressurskrevende disponeringsrunder.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti har
merket seg at det fra arbeidstakerorganisasjonene er reist spørsmål
knyttet til forutsigbarhet knyttet til disponeringsordningen, og
bekymringen som er uttrykt for at «et for omfattende beordringssystem
kunne virke «avgangsstimulerende»». Disse medlemmer viser
til at en av forsvarssektorens viktigste strategiske utfordringer
er å være konkurransedyktig i det fremtidige arbeidsmarkedet slik
at man evner å rekruttere, utvikle og anvende riktig personell med
rett kompetanse i sektoren.
Samtidig må den viktige kompetanse- og personellressursen
i Forsvaret kunne disponeres effektivt for å legge til rette for
en styrket operativ evne, og å sikre at sektoren har nødvendig kompetanse
for å løse sine viktige oppdrag. Det stiller etter disse medlemmers syn
store krav til sektorens forvalting av kompetanseressursene.
Disse medlemmer viser til at
en ansvarlig og profesjonell oppfølging av målene i kompetansemeldingen
jf. Innst. 384 S (2012–2013), til Meld. St. 14 (2012–2013) og oppfølging
av forsvarssektorens HR-strategi er av stor betydning for å sikre større mangfold,
økt fleksibilitet, god kompetanseflyt mellom forsvarssektoren og
resten av samfunnet og for å legge til rette for utvikling av nødvendig
dybdekompetanse og spesialisering i sektoren.
Komiteen registrerer
at det for offiserer og befal på midlere og høyere gradsnivå ikke
vil medføre endringer i forhold til dagens ordning. Komiteen registrerer
videre at det for offiserer og befal på lavere gradsnivå vil medføre
endringer ved at disse vil gå fra et søknadssystem til et beordringssystem.
Også grenaderer og konstabler blir en del av disponeringsordningen,
på lik linje med offiserer og befal.
Komiteen registrerer videre at
regjeringen foreslår at alt militært tilsatt personell skal gå over
til et søknadssystem senest etter fylte 38 år.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti registrerer at
disponeringsordningen skal være en kombinasjon av beordrings- og
søknadssystem.
Disse medlemmer mener at omfanget
av beordringssystemet må begrenses til å omfatte de gradstrinn som
faller inn under forventet plikttjeneste innenfor de to søylene
– t.o.m. OF1 og OR5. Overgang til søknadssystem skal senest skje
ved fylte 35 år.
Komiteen merker seg
at innføringen av en kombinert disponeringsordning vil tilrettelegge
for å delegere myndigheten til å disponere personellet lokalt.
Komiteen registrerer at forslaget
til disponeringsordning vil kreve en endring i forsvarspersonelloven.
Komiteen er kjent med at avansementsordningen
regulerer avansement innenfor det militære gradssystemet, og er
en sentral mekanisme for å opprettholde en balansert gradsstruktur.
Komiteen merker seg at regjeringen
foreslår å videreføre en todelt avansementsordning med et system
med normalavansement på lavere gradsnivå og et søknadssystem på
midlere og høyere gradsnivå.
Komiteen registrerer at regjeringen
mener normalavansement vil være en viktig forutsetning for en forutsigbar
gradsutvikling på lavere nivå, og vil i stor grad være ressursbesparende
ved at systemet baserer seg på objektive kriterier.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti registrerer at
avansementsordningen skal være en kombinasjon av normalavansement
og opprykk etter søknad.
Disse medlemmer mener at omfanget
av normalavansement må tilpasses til å omfatte de gradstrinn som
faller inn under beordringssystemet innenfor de to søylene.
Komiteen registrerer
med tilfredshet at Forsvaret er landets største lærlingbedrift og
produserer faglærte innenfor en hel rekke kompetanseområder.
Komiteen vil vise til Meld. St.
14 (2012–2013) som beskriver at Forsvaret i større grad enn tidligere
må ivareta og videreutvikle den kompetansen som lærlingene representerer.
Det fordrer også en tilpasning i anvendelsen av lærlingeordningen.
Komiteen merker seg videre at
Forsvarets behov for fagarbeidere med fagbrev har endret seg, og det
i dag ikke er balanse i forholdet mellom lærlingplasser og stillinger
innenfor de respektive fagområdene. Det har heller ikke vært et
tilstrekkelig militært karriereløp som har kunnet ivareta den kompetansen lærlinger
representerer.
Komiteen registrerer at dette
vil endre seg ved innføring av et spesialistkorps og registrerer
videre at regjeringen foreslår å dreie bruken av lærlingordningen
mer mot Forsvarets behov og sette den i sammenheng med fagutdanningen
av spesialistkorpset.
Komiteen merker seg at innføringen
av ordningen for militært tilsatte er en stor strukturell og kulturell
endring som må ses i et lengre tidsperspektiv. Ikke minst gjelder
det innføringen av et spesialistkorps basert på NATO-standard.
Komiteen registrerer at regjeringen
i sitt forslag mener at implementeringen må ses i tre perspektiver.
Komiteen vil understreke betydningen
av at den kulturelle dimensjonen vil være en vesentlig faktor som
vil påvirke både implementeringen og hvordan den nye ordningen vil
fungere over tid. Forsvarets kultur er i stor grad knyttet til enhetsbefalsordningen
og offiserenes rolle. I den forbindelse vil komiteen vektlegge
viktigheten av å skape en bevisstgjøring omkring spesialistkorpsets
rolle og hvordan offiserer, befal, grenaderer og konstabler skal
utfylle hverandre. En kultur som bygger på gjensidig respekt og
forståelse vil etter komiteens mening være en forutsetning
for at den nye ordningen skal fungere godt.
Komiteen registrerer at regjeringen
forslår at ordningen for militært tilsatte skal implementeres fra 1. januar
2016, og at den skal være ferdig implementert senest ved utgangen
av 2020.
Komiteen forutsetter videre at
regjeringen legger til grunn at innføringen av ordningen på etatsnivå
skjer i en tett dialog med tjenestemannsorganisasjonene.
Komiteen merker seg at den nye
ordningen vil innebære at deler av personellet som er tilsatt innenfor
rammene av dagens ordninger, må bytte personellkategori med andre
rammebetingelser. For noen personellgrupper vil endringene få små
konsekvenser, for andre vil det kunne innebære større endringer. Regjeringen
er opptatt av at det legges til rette for overgangsordninger som
ivaretar personellet på en god måte. Komiteen merker
seg dette.
Komiteen registrerer at den prinsipielle
tilnærmingen innebærer at offiserer uten minimum grunnleggende offisersutdanning
(eller tilsvarende) skal konverteres til spesialistkorpset. Komiteen merker
seg videre at det imidlertid er kompetansen til den enkelte, og
funksjonen de er satt til å utøve, som avgjør hvem som skal konverteres.
Videre legger komiteen til grunn
at grunnlønn og gradsnivå ikke skal reduseres som følge av at personellet
konverteres over i andre personellkategorier. Det skal være tilsvarende
lønns- og gradsnivå så lenge personellet ikke selv søker seg over
i stillinger på et lavere nivå.
Komiteen stiller seg bak regjeringens
presiseringer om at overgangsordningene skal ivareta personellet
på en god måte.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre og Fremskrittspartiet, vil derfor
understreke betydningen av at overgangsordningene i all hovedsak
skal basere seg på frivillighet.
Komiteen registrerer
at regjeringen i sitt forslag sier at offiserer som konverteres
skal gis en OR-grad som tilsvarer nivået på den offisersgraden de innehar.
I en overgangsfase må Forsvarets evne til å beholde kompetanse vektlegges
i prosessen med å bemanne Forsvarets struktur. Komiteen merker seg
dette.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å
gjøre slikt
vedtak:
I
Det fastsettes en ordning for militært tilsatte
bestående av hovedelementene tilsetting, disponering, avansement
og utdanning, og med de overordnede rammene som beskrives i denne
proposisjonen.
II
Ordningen skal ha to komplementære karrieresystemer
i henhold til NATO-standard, som består av en tilpasset karrierevei
for offiserer og en tilpasset karrierevei for befal, grenaderer
og konstabler.
III
Implementeringen starter 1. januar 2016 og ordningen
skal være ferdig implementert innen utgangen av 2020.
Oslo, i utenriks- og forsvarskomiteen, den
3. juni 2015
Anniken Huitfeldt | Kåre Simensen |
leder | ordfører |