Regjeringen foreslår blant annet å redusere
skattesatsen på alminnelig inntekt for personer og selskap fra dagens
sats på 27 pst. til 25 pst. Se Innst. 3 S (2015–2016) punkt 4.1.
Regjeringen foreslår at den samlede marginalskatten
på utbytte (inklusive selskapsskatt) opprettholdes om lag på 2015-nivå
i 2016. Dette foreslås gjennomført ved at utbytte mv. økes med faktoren
1,15 i alminnelig inntekt.
Det vises til forslag til endring av skatteloven § 10-11
første ledd annet punktum, § 10-13 første ledd annet punktum, § 10-31
første ledd fjerde punktum og annet ledd annet punktum, § 10-33
tredje ledd første og annet punktum, § 10-42 tredje ledd, § 10-44
første ledd tredje og fjerde punktum, § 10-65 annet ledd tredje
punktum, § 10-67 annet ledd, § 16-21 første ledd siste punktum,
§ 17-1 sjette ledd, ligningsloven § 8-8 nr. 2 tredje ledd, svalbardskatteloven
§ 3-1 annet ledd og skattebetalingsloven § 11-5.
Lovendringene foreslås å tre i kraft med virkning fra
1. januar 2016.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Flertallet viser til brev av
27. oktober 2015 fra finansministeren om feil/unøyaktigheter i Prop. 1 LS (2015–2016).
Fra side 2 og 3 om presiseringsbehov i forslag til endringer i skatteloven hitsettes:
«I forslag til bestemmelser om oppjustering av utbytte
mv. i skatteloven under romertall IV, kan det være ønskelig å klargjøre
lovteksten. Oppjustering av utbytte mv. skal kun gjøres for personlige
skattytere, ikke for selskaper. En slik fortolkning kan utledes
av regelverkets systematikk, men dette bør fremgå mer direkte av
lovteksten. Dersom Stortinget ønsker å presisere dette, kan det
gjøres på følgende måte:
Forslaget
til § 10-11 første ledd nytt annet punktum endres slik at det får
følgende ordlyd:
For personlig
aksjonær skal skattepliktig utbytte etter fradrag for skjerming
etter § 10-12, oppjusteres med 1,15.
Forslaget
til § 10-31 første ledd nytt fjerde punktum endres slik at det får
følgende ordlyd:
For personlig
aksjonær skal skattepliktig gevinst etter fradrag for ubenyttet
skjerming, oppjusteres med 1,15.
Forslaget
til § 10-31 annet ledd nytt annet punktum endres slik at det får
følgende ordlyd:
For personlig
aksjonær skal tapet oppjusteres med 1,15.
Forslaget
til § 10-44 første ledd tredje punktum endres slik at det får følgende
ordlyd:
For personlig deltaker skal gevinst og tap
etter fradrag for ubenyttet skjerming oppjusteres med 1,15. Tilsvarende
gjelder for personlig deltakers konkursbo eller dødsbo.»
Flertallet fremmer forslag med
ovennevnte endringer i tilrådingen.
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
til at Senterpartiet i sitt budsjettalternativ foreslår å redusere
skattesatsen på alminnelig inntekt for personer fra dagens sats
på 27 pst. til 26 pst., samtidig som skattesatsen for selskap reduseres
fra dagens sats på 27 pst. til 25 pst. Dette medlem vil
videre vise til at Senterpartiets budsjettalternativ inneholder
endringer i trinnskatt og ulike fradrag, som i sum gir en vesentlig
bedre fordelingsprofil enn flertallets forslag.
Dette medlem mener at utbytte
fra selskapene bør beskattes høyere enn det regjeringen legger opp
til. Differansen mellom høyeste effektive marginale skattesats på
lønnsinntekt (inklusiv arbeidsgiveravgift) og summen av selskapsskatt og
utbytteskatt bør reduseres (i regjeringens budsjettforslag er denne
differansen 6,9 prosentpoeng). Gjennom senket selskapsskatt i kombinasjon
med økt utbytteskatt gjør man det mer lønnsomt å reinvestere overskuddet
i bedriftene, i stedet for å ta det ut som utbytte.
Dette medlem vil vise til at
Senterpartiet beholder selskapsskatteprosenten som foreslått av regjeringen
(som innebærer en skattelettelse for bedriftene på ca. 5,4 mrd.
kroner påløpt), samtidig som utbytteskatten økes (slik bl.a. Scheel-utvalgets
har tatt til orde for).
Dette medlem vil vise til at
differansen mellom høyeste effektive marginalskatt på lønnsinntekt
og sum selskapsskatt og utbytteskatt reduseres fra 6,9 pst. til
1,5 pst. og at effektiv utbytteskatt økes til 36,9 pst. med Senterpartiets
budsjettalternativ. Dette foreslås gjennomført ved at utbytte mv.
økes med faktoren 1,42 i alminnelig inntekt.
Dette medlem viser for øvrig
til egne merknader i Innst. 2 S (2015–2016) og Innst. 3 S (2015–2016).
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
til Sosialistisk Venstrepartis alternative budsjett og slutter seg
til forslaget om å senke skattesatsen til 25 pst. Dette medlem viser
videre at det foreslås endringer i trinnskatten for å oppnå bedre
progresjon i skattesystemet. For å følge opp dette foreslås det
å øke faktoren som benyttes som grunnlag for utbytteskatt fra 1,15
til 1,40.