Innstilling fra finanskomiteen om ny saldering av statsbudsjettet 2015

Dette dokument

  • Innst. 150 S (2015–2016)
  • Kjeldedokument: Prop. 34 S (2015–2016)
  • Dato: 16.12.2015
  • Utgjevar: finanskomiteen
  • Sidetal: 24

Innhald

Til Stortinget

1. Gjennomføring av budsjettpolitikken

1.1 Sammendrag

Prop. 34 S (2015–2016) inneholder forslag om endringer på statsbudsjettet og gjør rede for endringer som er vedtatt av Stortinget eller foreslått i proposisjoner fra regjeringen hittil i år. I kapittel 1 gjøres det rede for hovedtall i budsjettet for 2015. Kapittel 2 gir en oversikt over forslag til endringer i bevilgninger som gjelder skatter og avgifter. Øvrige utgifts- og inntektsendringer som foreslås i denne proposisjonen omtales i kapittel 3. Kapittel 4 gir en oversikt over statsregnskapet per 30. september 2015.

1.1.1 Hovedtall i budsjettet

Det strukturelle, oljekorrigerte budsjettunderskuddet

Bruken av oljeinntekter over statsbudsjettet måles ved det strukturelle, oljekorrigerte budsjettunderskuddet. I beregningen av underskuddet korrigeres det bl.a. for virkningene av økonomiske svingninger på skatter, avgifter, renter og ledighetstrygd. Endringen i dette underskuddet som andel av verdiskapingen i Fastlands-Norge er et forenklet mål på budsjettets virkning på økonomien.

I saldert budsjett 2015 utgjorde det strukturelle, oljekorrigerte underskuddet 163,7 mrd. kroner. Målt ved endringen i dette underskuddet som andel av trend-BNP for Fastlands-Norge innebar budsjettet en etterspørselsimpuls på 1/2 prosentpoeng. Bruken av petroleumsinntekter ble beregnet å ligge 58,1 mrd. kroner under forventet realavkastning av Statens pensjonsfond utland i 2015 slik det ble anslått i saldert budsjett 2015.

Det strukturelle, oljekorrigerte underskuddet i 2015 anslås nå til 168,2 mrd. kroner. Det er noe høyere enn lagt opp til i saldert budsjett i fjor høst og litt høyere enn anslått i nasjonalbudsjettet for 2016, men lavere enn anslått i revidert nasjonalbudsjett 2015, jf. tabell 1.1 i proposisjonen. Økningen i strukturelt, oljekorrigert underskudd siden saldert budsjett skyldes lavere anslåtte strukturelle skatter og avgifter, mens høyere inntekter utenom skatt mv. trekker i motsatt retning. Utgiftene utenom renter og dagpenger mv. er samlet sett om lag uendret sammenlignet med saldert budsjett.

Det strukturelle, oljekorrigerte underskuddet i 2015 er 89,1 mrd. kroner under forventet realavkastning av Statens pensjonsfond utland, anslått til 4 pst. av kapitalen i fondet ved inngangen til året. Underskuddet svarer til 2,6 pst. av fondskapitalen.

Målt som andel av trend-BNP for Fastlands-Norge anslås det strukturelle, oljekorrigerte underskuddet å øke med 1/2 prosentpoeng fra 2014 til 2015. Dette er om lag som anslått i fjor høst.

Den reelle, underliggende veksten i statsbudsjettets utgifter i 2015 anslås nå til 2,7 pst., målt fra regnskap for 2014. Dette er noe høyere enn anslått i saldert budsjett 2015, men lavere enn anslått i revidert nasjonalbudsjett 2015. Den nominelle, underliggende utgiftsveksten er beregnet til 5,3 pst.

Det samlede overskuddet på statsbudsjettet og i Statens pensjonsfond i 2015 anslås til 235,7 mrd. kroner. Det er 72,3 mrd. kroner lavere enn lagt til grunn i saldert budsjett. Overskuddet i 2015 er imidlertid høyere enn anslått i nasjonalbudsjettet 2016. Det skyldes at anslaget for statens netto kontantstrøm fra petroleumsvirksomheten er satt mer opp enn anslaget for det oljekorrigerte budsjettunderskuddet.

Finansdepartementet vil komme tilbake med oppdaterte tall for det strukturelle, oljekorrigerte underskuddet i 2015 i stortingsmeldingen om statsregnskapet for 2015. Mer fullstendige beregninger av det strukturelle, oljekorrigerte underskuddet, basert på en gjennomgang av utviklingen i norsk økonomi, legges fram to ganger i året, i nasjonalbudsjettet og i revidert nasjonalbudsjett. Finansdepartementets beregninger av strukturell, oljekorrigert budsjettbalanse er dokumentert på http://www.regjeringen.no/fin.

Det oljekorrigerte budsjettunderskuddet

Det oljekorrigerte budsjettunderskuddet tilsvarer den faktiske overføringen av olje- og fondsinntekter til statsbudsjettet som sørger for at statsbudsjettet går i balanse. For 2015 anslås dette underskuddet nå til 185,9 mrd. kroner.

Siden Stortinget vedtok statsbudsjettet for 2015 i fjor høst, er det oljekorrigerte underskuddet økt med 11,6 mrd. kroner. Dette skyldes i hovedsak at anslaget for faktisk betalte skatte- og avgiftsinntekter er redusert med 28,4 mrd. kroner. Lavere utgifter og høyere inntekter utenom skatt mv. trekker i motsatt retning.

Utgiftene utenom renter og dagpenger mv. øker samlet sett med 0,1 mrd. kroner fra saldert budsjett til nysaldert budsjett. Anslaget for utgifter til dagpenger mv. ble satt opp med 1,5 mrd. kroner i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett 2015, men anslaget reduseres med 0,3 mrd. kroner til nysalderingen. Anslåtte renteutgifter reduseres med vel 1,7 mrd. kroner fra saldert budsjett.

Statsbudsjettets netto kontantstrøm fra petroleumsvirksomhet i 2015 anslås nå til 228,7 mrd. kroner. Selv om anslaget for 2015 er satt opp etter at nasjonalbudsjettet 2016 ble lagt fram, er anslaget fortsatt 75,3 mrd. kroner lavere enn i saldert budsjett 2015. Dette skyldes i stor grad at anslaget for petroleumsskatter og -avgifter er nedjustert med til sammen 58,7 mrd. kroner. I tillegg er forventet netto inntekt fra Statens direkte økonomiske engasjement i petroleumsvirksomheten (SDØE) 17,0 mrd. kroner lavere enn lagt til grunn i saldert budsjett. I motsatt retning trekker økte utbytteinntekter fra Statoil på 0,4 mrd. kroner.

Statsbudsjettets netto kontantstrøm fra petroleumsvirksomheten blir i sin helhet overført til Statens pensjonsfond utland. Fratrukket tilbakeføringen som dekker anslaget for statsbudsjettets oljekorrigerte underskudd ved nysalderingen, avsettes det 42,8 mrd. kroner i fondet i 2015. Medregnet renteinntekter og utbytte i Statens pensjonsfond på 192,9 mrd. kroner, anslås det samlede overskuddet på statsbudsjettet og Statens pensjonsfond til 235,7 mrd. kroner.

Det vises til proposisjonen for nærmere redegjørelse.

1.2 Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Lisbeth Berg-Hansen, Tore Hagebakken, Fredrik Bjørnebekk, Prableen Kaur Marianne Marthinsen og Torstein Tvedt Solberg, fra Høyre, Solveig Sundbø Abrahamsen, Svein Flåtten, Sigurd Hille, Heidi Nordby Lunde og Siri A. Meling, fra Fremskrittspartiet, Hans Andreas Limi, Roy Steffensen og Kenneth Svendsen, fra Kristelig Folkeparti, lederen Hans Olav Syversen, fra Senterpartiet, Trygve Slagsvold Vedum, fra Venstre, Terje Breivik, og fra Sosialistisk Venstreparti, Snorre Serigstad Valen, tar omtalen til orientering, og slutter seg for øvrig til forslag til romertallsvedtak om folketrygdens finansieringsbehov, jf. forslag til vedtak II under kap. 7 Komiteens tilråding.

Komiteen viser til utenriks- og forsvarskomiteens innstilling knyttet til endringer i statsbudsjettet for 2015, jf. Innst. 145 S (2015–2016). Komiteen slutter seg til de respektive merknader og forslag i denne, og viser som følge av dette til forslag under kap. 5800 post 50 nedenfor.

2. Forslag om endringer av inntekter fra skatter og avgifter

2.1 Sammendrag

2.1.1 Anslagsendringer for skatter og avgifter

Skatter og avgifter fra Fastlands-Norge

Statsbudsjettets samlede skatte- og avgiftsinntekter fra Fastlands-Norge i 2015 anslås til 893,6 mrd. kroner, en nominell vekst på 2,9 pst. fra 2014. Anslaget for 2015 er satt ned med 8,4 mrd. kroner sammenlignet med nasjonalbudsjettet 2016. Nedjusteringen skyldes i hovedsak lavere etterskuddsskatter fra foretakssektoren. Når en tar hensyn til den anslåtte virkningen av blant annet konjunkturutviklingen, er anslaget for strukturelle skatte- og avgiftsinntekter satt ned med 2,8 mrd. kroner sammenlignet med anslaget i nasjonalbudsjettet 2016.

Likningen og skatteoppgjøret for inntektsåret 2014, som ble lagt fram i oktober, viser at utliknede skatter fra foretak og andre etterskuddspliktige skattytere utenom petroleumsvirksomhet ble redusert med 4 pst. fra 2013 til 2014. Siden utliknede skatter fra foretakene betales med ett års etterslep, gir dette lavere bokførte skatteinntekter på statsbudsjettet i 2015. De utliknede skattene var om lag 8 mrd. kroner lavere enn lagt til grunn i nasjonalbudsjettet 2016.

I forhold til saldert budsjett for 2015 er anslaget for statens samlede skatte- og avgiftsinntekter utenom petroleumsvirksomhet nedjustert med i overkant av 28 mrd. kroner. Deler av nedjusteringen skyldes forhold som også gir lavere utgifter på statsbudsjettet, herunder lavere lønnsvekst. Reviderte anslag for virkningen av skatt på uføretrygd bidrar også til både lavere utgifter og lavere skatteinntekter. Statsbudsjettets inntekter fra skatt på inntekt og formue, trygdeavgift og arbeidsgiveravgift anslås til 539,3 mrd. kroner i 2015, som er 22,6 mrd. kroner lavere enn lagt til grunn i saldert budsjett. Inntektene fra merverdiavgift anslås til 252 mrd. kroner i 2015, som er 4,2 mrd. kroner lavere enn i saldert budsjett. Inntektene fra særavgifter og toll anslås til 102,3 mrd. kroner i 2015, som er 1,6 mrd. kroner lavere enn i saldert budsjett.

Skatter og avgifter fra petroleumsvirksomheten

Betalte direkte skatter (ordinær skatt og særskatt) fra petroleumsvirksomheten i 2015 anslås til 108,1 mrd. kroner. Anslaget er med det 57,1 mrd. kroner lavere enn anslått i saldert budsjett. Nedjusteringen må ses i sammenheng med at oljeprisen og gassprisen har vært lavere enn lagt til grunn i saldert budsjett.

Innbetalte avgifter fra petroleumsvirksomheten anslås til 6,8 mrd. kroner i 2015, som er 1,6 mrd. kroner lavere enn anslått i saldert budsjett. Nedjusteringen er et resultat av at anslaget for CO2-avgift er redusert med 1,7 mrd. kroner, mens anslaget for arealavgift er oppjustert med 0,1 mrd. kroner.

Anslagene for betalte skatter og avgifter er bl.a. basert på innbetalingene så langt i år og pris- og produksjonsutviklingen hittil i år.

Forslag om endringer av inntekter fra skatter og avgifter (mill. kroner)

Kap.

Post

Endringer før nysaldert budsjett

Endringer i nysalderingen

Sum endringer

5501

Skatter på formue og inntekt

70

Toppskatt mv.

-3

-1 076

-1 079

72

Fellesskatt

-18

-18 538

-18 556

5506

Avgift av arv og gaver

70

Avgift

300

-

300

5507

Skatt og avgift på utvinning av petroleum

71

Ordinær skatt på formue og inntekt

-

-23 800

-23 800

72

Særskatt på oljeinntekter

-

-33 300

-33 300

74

Arealavgift mv.

-

100

100

5508

Avgift på utslipp av CO2 i petroleumsvirksomhet på kontinentalsokkelen

70

CO2-avgift i petroleumsvirksomheten på kontinentalsokkelen

-

-1 700

-1 700

5511

Tollinntekter

70

Toll

-

100

100

71

Auksjonsinntekter fra tollkvoter

-

40

40

5521

Merverdiavgift

70

Merverdiavgift

-25

-4 165

-4 190

5526

Avgift på alkohol

70

Avgift på alkohol

-

140

140

5531

Avgift på tobakkvarer mv.

70

Avgift på tobakkvarer mv.

-125

-125

5536

Avgift på motorvogner mv.

71

Engangsavgift

-

-434

-434

72

Årsavgift

-

-110

-110

73

Vektårsavgift

-

-28

-28

75

Omregistreringsavgift

-

-40

-40

5538

Veibruksavgift på drivstoff

70

Veibruksavgift på bensin

12

58

70

71

Veibruksavgift på autodiesel

-360

-230

-590

72

Utvide veibruksavgift til også å omfatte naturgass og LPG fra 1. juli

-38

-

-38

5541

Avgift på elektrisk kraft

70

Avgift på elektrisk kraft

75

-555

-480

5542

Avgift på mineralolje mv.

70

Grunnavgift på mineralolje mv.

-

3

3

71

Avgift på smøreolje mv.

-

10

10

5543

Miljøavgift på mineralske produkter mv.

70

CO2-avgift

613

-703

-90

71

Svovelavgift

-

-8

-8

5546

Avgift på sluttbehandling av avfall

70

Avgift på sluttbehandling av avfall

-

-1

-1

5547

Avgift på helse- og miljøskadelige kjemikalier

70

Trikloreten (TRI)

-

5

5

5548

Miljøavgift på visse klimagasser

70

Avgift på hydrofluorkarboner (HFK) og perfluorkarboner (PFK)

-

-78

-78

5549

Avgift på utslipp av NOx

70

Avgift på utslipp av NOx

-

9

9

5551

Avgift knyttet til mineralvirksomhet

71

Avgift knyttet til undersøkelses- og utvinningsrett av mineraler etter mineralloven.

-

-1

-1

5555

Avgift på sjokolade- og sukkervarer mv.

70

Avgift på sjokolade- og sukkervarer mv.

-

-85

-85

5556

Avgift på alkoholfrie drikkevarer mv.

70

Avgift på alkoholfrie drikkevarer mv.

-

120

120

5557

Avgift på sukker mv.

70

Avgift på sukker mv.

-

-10

-10

5559

Avgift på drikkevareemballasje

70

Grunnavgift på engangsemballasje

-

120

120

71

Miljøavgift på kartong

-

6

6

72

Miljøavgift på plast

-

4

4

73

Miljøavgift på metall

-

-1

-1

74

Miljøavgift på glass

-

8

8

5560

Miljøavgift på plast- og papirposer

70

Miljøavgift på plastposer

-900

-

-900

71

Miljøavgift på papirposer

-100

-

-100

5565

Dokumentavgift

70

Dokumentavgift

-

800

800

5571

Sektoravgifter under Arbeids- og sosialdepartementet

70

Petroleumstilsynet – sektoravgift

-8

-

-8

5574

Sektoravgifter under Nærings- og fiskeridepartementet

71

Avgifter immaterielle rettigheter

-12

-

-12

72

Kontroll- og tilsynsavgift akvakultur1

-

-3

-3

73

Årsavgift Merkeregisteret1

-

-1

-1

74

Fiskeriforskningsavgift1

-

29

29

5577

Sektoravgifter under Samferdselsdepartementet

74

Sektoravgifter Kystverket2

2

4

6

5578

Sektoravgifter under Klima- og miljødepartementet

72

Fiskeravgifter

-2

-

-2

5583

Særskilte avgifter mv. i bruk av frekvenser

70

Avgift på frekvenser mv.

-

-25

-25

5584

Andre avgifter

70

Etterslep, netto tilbakebetaling av utgåtte avgifter

-

-6

-6

5700

Folketrygdens inntekter

71

Trygdeavgift

-16

-2 247

-2 263

72

Arbeidsgiveravgift

-

-990

-990

Sum

-480

-86 625

-87 105

Herav skatter og avgifter fra Fastlands-Norge:

-480

-27 925

-28 405

1) Jf. Prop. 23 S (2015‑2016) Endringar i statsbudsjettet 2015 under Nærings- og fiskeridepartementet.

2) Jf. Prop. 19 S (2015‑2016) Endringar i statsbudsjettet 2015 under Samferdselsdepartementet.

Kilde: Finansdepartementet

2.2 Komiteens merknader

Komiteen tar omtalen til orientering.

3. Forslag om endringer av inntekter og utgifter

3.1 Finansdepartementet

Kap. 21 Statsrådet

Post 1 Driftsutgifter
Sammendrag

Bevilgningen på posten gjelder utgifter til regjeringens medlemmer, statssekretærer, politiske rådgivere samt enkelte andre utgifter knyttet til politisk ledelse i departementene.

Stortinget vedtok 10. juni 2015 regulering av godtgjørelsene for stortingsrepresentantene og regjeringens medlemmer som tilsvarer en lønnsvekst på om lag 2,7 prosent. I tilknytning til Stortingets vedtak har Statsministerens kontor besluttet å regulere godtgjørelsene for statssekretærer og politiske rådgivere tilsvarende. Dette medfører en utgiftsøkning på 1,4 mill. kroner.

Videre er det besluttet å ilegge enkelte avgåtte statssekretærer og politiske rådgivere karantene. Dette medfører engangsutgifter på 0,7 mill. kroner.

Det foreslås på denne bakgrunn at bevilgningen under post 1 økes med til sammen 2,1 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Kap. 41 Stortinget

Forslag til endringer under utgiftskapitlene 41 og 45 og under inntektskapittel 3041 ble vedtatt av Stortingets presidentskap 1. oktober 2015.

Post 1 Driftsutgifter
Sammendrag

Stortinget oppgir at lønnsveksten har vært lavere enn tidligere antatt og ber om at post 1 reduseres med 7,4 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Post 70 Tilskudd til partigruppene
Sammendrag

Stortinget oppgir at lønnsveksten har vært lavere enn tidligere antatt og ber om at post 70 reduseres med 1,9 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Post 73 Kontingenter, internasjonale delegasjoner
Sammendrag

Stortinget anslår at utgiftene under post 73 blir 0,3 mill. kroner høyere enn tidligere antatt og ber om at posten økes tilsvarende i nysalderingen.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Kap. 45 Nasjonal institusjon for menneskerettigheter

Post 1 Driftsutgifter
Sammendrag

Ny nasjonal institusjon for menneskerettigheter er vedtatt etablert fra 1. januar 2015 og er organisatorisk underlagt Stortinget. Den nye institusjonen er lokalisert og har administrativ tilknytning til Sivilombudsmannen.

Stortinget anslår at utgiftene vil være 3 mill. kroner lavere enn tidligere antatt og ber om at posten reduseres tilsvarende i nysalderingen.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Kap. 164 Fred, forsoning og demokrati

Post 70 Fred, forsoning og demokratitiltak, kan overføres

Komiteens medlem fra Senterpartiet vil fremheve temaområdet kvinner, fred og likestilling som et sentralt satsingsområde i utviklingspolitikken. Dette medlem vil vise til at organisasjonene Nobel Women’s Initiative og Women’s International League for Peace and Freedom (WILPF) tidligere i år fikk beskjed om at de etter en grundig faglig vurdering var tildelt til sammen 21,5 mill. kroner i støtte fra Norad. Dette medlem vil videre vise til at beskjed fra Norad om at midlene likevel ikke blir tildelt, kom i november, etter at midlene var tatt i bruk. Dette medlem mener dette er klart uheldig og mener organisasjonene bør tildeles midler i tråd med opprinnelig vedtak, og foreslår derfor å øke bevilgningen til kap. 164 post 70 med 21,5 mill. kroner. Dette medlem viser for øvrig til merknader i Innst. 145 S (2015–2016) fra utenriks- og forsvarskomiteen.

Dette medlem fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

«I statsbudsjettet for 2015 gjøres følgende endringer:

Kap.

Post

Formål

Kroner

164

Fred, forsoning og demokrati

70

Fred, forsoning og demokratitiltak, kan overføres, forhøyes med

21 500 000

fra kr 524 600 000 til kr 546 100 000»

Kap. 164 Fred, forsoning og demokrati

Post 72 Utvikling og nedrustning, kan overføres

Komiteens medlem fra Senterpartiet går imot regjeringens foreslåtte kutt på 34,5 mill. kroner under kap. 164 post 72. Gjennom å reversere regjeringens foreslåtte kutt ønsker dette medlem å sikre støtten til organisasjoner som arbeider med kunnskaps- og informasjonsarbeid knyttet til nedrustningsspørsmål. Dette medlem viser for øvrig til merknader i Innst. 145 S (2015–2016) fra utenriks- og forsvarskomiteen.

Kap. 440 Politidirektoratet – politi- og lensmannsetaten

Post 1 Driftsutgifter

Komiteens medlem fra Senterpartiet foreslår å øke bevilgningen under kap. 440 post 1 med 20 mill. kroner. Dette medlem vil vise til at regjeringen 26. november 2015, etter at blant annet Senterpartiet hadde tatt til orde for styrket grensekontroll, innførte midlertidig grensekontroll. Denne grensekontrollen er senere blitt forlenget. Dette medlem mener at det i dagens situasjon er viktig å opprettholde og forsterke grensekontrollen og den økte territorialkontrollen ved de viktigste norske grenseovergangene. Det er, etter dette medlems mening, også viktig at økt grensekontroll ikke går utover ordinært politiarbeid i politidistriktene. Derfor mener dette medlem at innføringen av økt grensekontroll må følges av økte bevilgninger til formålet.

Dette medlem fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

«I statsbudsjettet for 2015 gjøres følgende endringer:

Kap.

Post

Formål

Kroner

440

Politidirektoratet – politi- og lensmannsetaten

1

Driftsutgifter, forhøyes med

20 000 000

fra kr 13 770 905 000 til kr 13 790 905 000»

Kap. 490 Utlendingsdirektoratet

Post 60 Tilskudd til vertskommuner for asylmottak

Komiteens medlem fra Senterpartiet mener kommunenes kostnader til pålagte tjenester til beboere i asylmottak, transittmottak og akuttmottak må fullfinansieres. En ekstern rapport fra 2013 viste at det var et gap på 70 pst. mellom kommunenes reelle utgifter og vertskommunetilskuddet til helse, skole, barnevernstjenester m.m. Vertskommunetilskuddet er etter dette økt noe, men gir ikke på langt nær kostnadsdekning. Dette medlem foreslår derfor å øke bevilgningen for 2015 med 100 mill. kroner under kap. 490 post 60. Etter gjeldende regelverk gis tilskuddet i form av en grunnsats per kommune og satser per mottaksplass. Kommuner som har fått etablert flere mottak, får én grunnsats. Tilleggsbevilgningen som dette medlem foreslår skal disponeres ved at det gis et ekstratilskudd på kr 100 000 per mottak utover ett. For øvrig skal økt tilskuddsramme fordeles gjennom økning i satser per mottaksplass.

Dette medlem fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

«I statsbudsjettet for 2015 gjøres følgende endringer:

Kap.

Post

Formål

Kroner

490

Utlendingsdirektoratet

60

Tilskudd til vertskommuner for asylmottak, forhøyes med

100 000 000

fra kr 372 204 000 til kr 472 204 000»

Kap. 572 Rammetilskudd til fylkeskommuner

Post 64 Skjønnstilskudd

Komiteens medlem fra Senterpartiet viser til at regjeringen i Kommuneproposisjonen for 2015 varslet at det skulle arbeides videre med sektornøklene for båt og ferje fram mot statsbudsjettet 2015. Dette ble ikke fulgt opp. En samlet komité viser i sin innstilling til Kommuneproposisjonen for 2016 til at ferjefylkene har utfordringer med kostnadsvekst ved nye anbud. Dette medlem konstaterer at det er allmenn forståelse i Stortinget for at de vedtatte kostnadsnøklene i inntektssystemet ikke gir dekning for fylkenes utgifter til båt og ferjedrift. Det er innført en tapskompensasjonsordning, men heller ikke denne gir faktisk kompensasjon. Dette medlem foreslår å øke bevilgningen for 2015 med 100 mill. kroner under kap. 572 post 64. Det legges til grunn at kystfylkene på Vestlandet og i Nord-Norge får tilbakeført bevilgninger i henhold til sin relative andel av båt- og ferjedrift.

Dette medlem fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

«I statsbudsjettet for 2015 gjøres følgende endringer:

Kap.

Post

Formål

Kroner

572

Rammetilskudd til fylkeskommuner

64

Skjønnstilskudd, forhøyes med

100 000 000

fra kr 627 000 000 til kr 727 000 000»

Kap. 1600 Finansdepartementet

Post 21 Spesielle driftsutgifter, kan overføres
Sammendrag

Posten dekker bl.a. utgifter til kjøp av vedlikehold av det økonomiske modellapparatet MODAG og MSG fra Statistisk sentralbyrå (SSB).

Indirekte kostnader ved vedlikeholdstjenester har tidligere vært dekket over SSBs budsjett.

For 2015 foreslås disse utgiftene dekket over Finansdepartementets budsjett, og post 21 foreslås økt med 1,7 mill. kroner. Dette er en ompostering av eksisterende utgifter, jf. forslag under SSBs budsjett nedenfor.

Videre foreslås posten redusert med 0,4 mill. kroner som følge av lavere aktivitet i utviklingsprogrammet Olje for utvikling. Posten kan reduseres med ytterligere 2 mill. kroner som følge av lavere utredningsbehov i Finansdepartementet enn tidligere lagt til grunn.

Det foreslås på denne bakgrunn at bevilgningen under post 21 reduseres med netto 0,7 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Kap. 1610 Toll- og avgiftsetaten

Post 1 Driftsutgifter
Sammendrag

Avinor AS dekker Toll- og avgiftsetatens merutgifter ved prøveprosjektet om forenklet transfer ved Oslo lufthavn, Gardermoen. Som følge av halvårsdrift i 2015, mot forutsatt helårsdrift i budsjettet, blir utgiftene vesentlig lavere enn tidligere forutsatt.

Det foreslås at bevilgningen under post 1 reduseres med 19,3 mill. kroner. Reduksjonen motsvares av tilsvarende lavere refusjonsinntekter fra Avinor AS. Det vises til omtale under kap. 4610 post 5 nedenfor.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Kap. 1618 Skatteetaten

Post 1 Driftsutgifter
Sammendrag

De av Skatteetatens innkrevingsutgifter som dekkes av andre, ventes å bli 3 mill. kroner høyere enn lagt til grunn i saldert budsjett. Skatteetatens refusjonsinntekter fra datatjenester for andre statlige virksomheter ventes å bli 8 mill. kroner lavere enn lagt til grunn i saldert budsjett. Det vises til omtale under kap. 4618 postene 2 og 3 nedenfor.

Det er gitt merinntektsfullmakt for kap. 1618 post 1 knyttet til merinntekter på kap. 4618 postene 2 og 3. Det foreslås derfor at bevilgningen under kap. 1618 post 1 reduseres med 5,0 mill. kroner, tilsvarende netto endringer på kap. 4618 postene 2 og 3.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Kap. 1620 Statistisk sentralbyrå

Post 1 Driftsutgifter
Sammendrag

Det foreslås at indirekte kostnader ved vedlikehold av økonomiske modeller som SSB utfører for Finansdepartementet, omposteres i statsbudsjettet for 2015. Det vises til omtale under kap. 1600 post 1 ovenfor.

Det foreslås at bevilgningen under post 1 reduseres med 1,7 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Post 21 Spesielle driftsutgifter, kan overføres
Sammendrag

Posten omfatter utgifter som SSB har ved brukerfinansierte oppdrag. Ompostering av indirekte kostnader som omtalt ovenfor, innebærer at post 21 økes med 1,7 mill. kroner, tilsvarende reduksjonen på post 1.

Det foreslås at bevilgningen under post 21 økes med 1,7 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Kap. 1650 Statsgjeld, renter mv.

Post 89 Renter og provisjon mv. på innenlandsk statsgjeld, overslagsbevilgning
Sammendrag

Bevilgningen på posten gjelder renteutgifter på statslån med ulike rentebetingelser samt statlige fond og ordinære kontolån som er plassert som innskudd i statskassen. Som følge av lavere rentenivå vil renteutgiftene på eksisterende lån bli lavere enn tidligere anslått.

Bevilgningen under post 89 foreslås som følge av dette redusert med 1 724,3 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Kap. 1820 Norges vassdrags- og energidirektorat

Post 22 Flom- og skredforebygging

Komiteens medlem fra Senterpartiet er bekymret for at hyppigere forekomster av ekstremvær fører til store skader som følge av flom og skred, sist etter uværet Synne på Sør-Vestlandet. Dette medlem mener derfor at midlene til flom- og skredsikring må økes med 50 mill. kroner til forebyggende tiltak mot flom- og skredskader.

Dette medlem fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

«I statsbudsjettet for 2015 gjøres følgende endringer:

Kap.

Post

Formål

Kroner

1820

Norges vassdrags- og energidirektorat

22

Flom- og skredforebygging, forhøyes med

50 000 000

fra kr 336 404 000 til kr 386 404 000»

Kap. 2309 Tilfeldige utgifter

Post 1 Driftsutgifter
Sammendrag

Bevilgningen er motpost til tilleggsbevilgninger til blant annet forhandlinger hvor staten er part, herunder lønnsoppgjøret for statsansatte, regulering av pensjoner mv. i folketrygden, takstoppgjøret for privatpraktiserende leger, fysioterapeuter og psykologer og regulering av godtgjørelsen til vernepliktige, og til uforutsette utgifter. Bevilgningen på posten settes ned i forbindelse med nysalderingen på høsten, og ikke etter hvert som merutgifter pådras gjennom året. I saldert budsjett 2015 var bevilgningen på kap. 2309 post 1 på 10 458,0 mill. kroner. Bevilgningen ble redusert med 2 999,9 mill. kroner ved Stortingets behandling av Prop. 119 S (2014–2015), jf. Innst. 360 S (2014–2015).

Ved behandlingen av Prop. 128 S (2014–2015) vedtok Stortinget en bevilgning under kap. 2315 post 1 på 413,0 mill. kroner til merutgifter etter lønnsoppgjøret i staten. Finansdepartementet fikk fullmakt til å fordele bevilgningen på departementenes poster med lønnsbevilgning. De endelige beregningene viser at virkningene for statsbudsjettet for 2015 av lønnsoppgjøret i 2015 er 3,5 mill. kroner høyere enn tidligere anslått, jf. vedlegg 4. I Prop. 132 S (2014–2015) ble det foreslått utgiftsøkninger på i alt 3,2 mrd. kroner som følge av regulering av grunnbeløpet og pensjoner i folketrygden mv., mens det i Prop. 113 S (2014–2015) ble foreslått økte utgifter på 1,0 mill. kroner som følge av regulering av godtgjørelsen til vernepliktige. Ved behandlingen av Prop. 136 S (2014–2015) fikk regjeringen fullmakt til å endre bevilgningene til de regionale helseforetakene, kommunene og trygderefusjonene for legehjelp, psykologhjelp og fysioterapi fra 1. juli 2015 på bakgrunn av forhandlingene med Den norske legeforening, Norsk psykologforening, Norsk fysioterapeutforbund, Norsk manuellterapeutforening og Privatpraktiserende fysioterapeuters forbund. Det er kommet til enighet mellom staten og organisasjonene som innebærer økte utgifter i 2015 med 62,8 mill. kroner. Merutgiftene til inntekts- og trygdeoppgjør mv. utgjør samlet sett 3 701,7 mill. kroner i 2015.

Bevilgningen dekker også enkelte mindre, uforutsette utgifter som regnskapsføres på kapitlet, samt merutgifter det er gitt tilsagn om gjennom samtykke fra Finansdepartementet eller ved kongelig resolusjon. Posteringene kommer fram ved framleggelsen av statsregnskapet.

Det legges opp til at det skal stå igjen 50 mill. kroner på posten etter nysalderingen, som skal dekke de mindre, utforutsette utgiftene. Bevilgningen foreslås på denne bakgrunn redusert med 7 408,1 mill. kroner i nysalderingen, hvorav inntekts- og trygdeoppgjør mv. utgjør 3 701,7 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Kap. 2315 Lønnsregulering for arbeidstakere i det statlige tariffområdet

Post 1 Driftsutgifter
Sammendrag

I forbindelse med Stortingets behandling av Prop. 128 S (2014–2015), jf. Innst. 373 S (2014–2015), ble det bevilget 413 mill. kroner på kap. 2315 til dekning av utgifter ved lønnsreguleringen for arbeidstakere i det statlige tariffområdet. Finansdepartementet fikk fullmakt til å fordele bevilgningen på departementenes poster med lønnsbevilgning. De endelige beregningene viser at virkningene for statsbudsjettet for 2015 av lønnsoppgjøret i 2015 er 3,5 mill. kroner høyere enn tidligere anslått, jf. vedlegg 4. Det foreslås derfor at bevilgningen på kap. 2315 post 1 økes med 3,5 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Kap. 2800 Statens pensjonsfond utland

Post 50 Overføring til fondet
Sammendrag

I saldert budsjett 2015 ble det på kap. 2800 post 50 bevilget 303 955 mill. kroner. Grunnlaget for overføringen er statsbudsjettets netto kontantstrøm fra petroleumsvirksomheten. Bevilgningen foreslås redusert med 75 273 mill. kroner i denne proposisjonen, slik at samlet bevilgning på kap. 2800 post 50 blir 228 682 mill. kroner. Overføringen til Statens pensjonsfond utland vil først bli fastsatt endelig i forbindelse med avleggelsen av regnskapet for 2015, basert på regnskapsførte inntekter fra petroleumsvirksomheten.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Kap. 3024 Regjeringsadvokaten

Post 1 Erstatning for utgifter i rettssaker
Sammendrag

Posten dekker inntekter som følge av at staten er tilkjent saksomkostninger i sivile saker der Regjeringsadvokaten er prosessfullmektig. Det anslås at inntektene vil øke med 4,6 mill. kroner sammenlignet med det som lå til grunn i saldert budsjett.

Det foreslås på denne bakgrunn at bevilgningen under post 1 økes med 4,6 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Kap. 3041 Stortinget

Post 3 Leieinntekter
Sammendrag

Stortinget opplyser at leieinntektene under post 3 blir 0,5 mill. kroner lavere enn forutsatt og ber om at posten reduseres i nysalderingen.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Kap. 4600 Finansdepartementet

Post 2 Diverse refusjoner
Sammendrag

Aktiviteten i utviklingsprogrammet Olje for utvikling blir lavere enn forutsatt. Dette motsvares av tilsvarende reduksjon under kap. 4600 post 2 Diverse refusjoner. Det vises til omtale under kap. 1600 post 1.

Det foreslås at bevilgningen under post 2 reduseres med 0,4 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Kap. 4602 Finanstilsynet

Post 86 Vinningsavståelse og overtredelsesgebyr mv.
Sammendrag

Bevilgningen på posten gjelder blant annet inntekter fra vinningsavståelse ved brudd på verdipapirloven og gebyrer som ilegges ved for sent innlevert regnskap eller brudd på forskriftene om melde- og flaggingsplikt.

Basert på regnskap per september 2015 ligger inntektene an til å bli 1,3 mill. kroner høyere enn forutsatt i saldert budsjett.

Det foreslås at bevilgningen under post 86 økes med 1,3 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Kap. 4610 Toll- og avgiftsetaten

Post 5 Refusjon fra Avinor AS
Sammendrag

Utgiftene med tilhørende refusjon fra Avinor AS blir 19,3 mill. kroner lavere enn anslaget som lå til grunn for saldert budsjett 2015. Det vises til nærmere omtale under kap. 1610 post 1 ovenfor.

Det foreslås at bevilgningen under post 5 reduseres med 19,3 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Kap. 4618 Skatteetaten

Post 1 Refunderte utleggs- og tinglysingsgebyr
Sammendrag

Mindre bruk av alminnelig namsmann i skatteregionene har ført til lavere refusjonsinntekter.

Det foreslås at bevilgningen under post 1 reduseres med 7 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Post 2 Andre refusjoner
Sammendrag

Posten omfatter refusjoner for utgifter Skatteetaten ved Statens innkrevingssentral har til tjenester for oppdragsgivere, i hovedsak innkreving av kringkastingsavgift for NRK AS. Inntektene ventes nå å bli 3 mill. kroner høyere enn forutsatt i saldert budsjett.

Det foreslås at bevilgningen under post 2 økes med 3 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Post 3 Andre inntekter
Sammendrag

Posten omfatter bl.a. refusjoner for datatjenester som utføres for andre statlige virksomheter.

Regnskapsutviklingen tilsier at inntektene vil bli 8 mill. kroner lavere enn gjeldende bevilgning på posten.

Det foreslås at bevilgningen under post 3 reduseres med 8 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Post 5 Gebyr for utleggsforretninger
Sammendrag

Økt bruk av særnamsmannskompetanse i skatteregionene gir økte inntekter under post 5.

Det foreslås at bevilgningen under post 5 økes med 4 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Post 85 Misligholdte lån i Statens lånekasse for utdanning
Sammendrag

Regnskapsutviklingen tilsier at inntektene under post 85 vil øke med 50 mill. kroner sammenlignet med gjeldende bevilgning på posten.

Bevilgningen under post 85 foreslås økt med 50 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Post 88 Forsinkelsesgebyr, Regnskapsregisteret
Sammendrag

Regnskapsutviklingen tilsier at inntektene under post 88 vil øke med 60 mill. kroner sammenlignet med gjeldende bevilgning på posten.

Det foreslås at bevilgningen under post 88 økes med 60 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Post 89 Overtredelsesgebyr
Sammendrag

Posten omfatter inntekter fra gebyr for regelbrudd som kan ilegges arbeidsgivere som ikke kan framlegge oppdatert personalliste. På grunnlag av oppdatert regnskapsinformasjon anslås inntektene å øke med 11,5 mill. kroner sammenlignet med gjeldende bevilgning på posten.

Det foreslås at bevilgningen under post 89 økes med 11,5 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Kap. 4620 Statistisk sentralbyrå

Post 2 Oppdragsinntekter
Sammendrag

Posten gjelder inntekter fra utførte oppdrag. Som omtalt under kap. 1600 post 1, foreslås ompostering av indirekte kostnader knyttet til vedlikehold av økonomiske modeller som SSB utfører for Finansdepartementet. Disse inntektene føres over post 2 Oppdragsinntekter.

Det foreslås at bevilgningen under post 2 økes med 1,7 mill. kroner

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Post 85 Tvangsmulkt
Sammendrag

På grunnlag av oppdatert regnskapsinformasjon anslås inntektene å øke med 2 mill. kroner sammenlignet med gjeldende bevilgning på posten.

Det foreslås at post 85 økes med 2 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Kap. 5309 Tilfeldige utgifter

Post 29 Ymse
Sammendrag

På dette kapitlet inntektsføres uforutsette inntekter det ikke er naturlig å føre under andre kapitler. I saldert budsjett 2015 er det på kap. 5309 Tilfeldige inntekter, post 29 Ymse bevilget 150 mill. kroner. Bevilgningen ble økt med 100 mill. kroner i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett 2015.

Blant annet i lys av regnskapsførte inntekter på posten per 30. september 2015 anslås inntektene nå til 450 mill. kroner i 2015. Bevilgningen på kap. 5309 Tilfeldige inntekter, post 29 foreslås derfor økt med 200 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Kap. 5491 Avskrivning på statens kapital i statens forretningsdrift

Post 30 Avskrivninger
Sammendrag

På denne posten inntektsføres summen av avskrivninger på statens kapital som bevilges på underpost 3 i statens forretningsdrift (kap. 2445–2490). På bakgrunn av endringer på disse underpostene foreslås bevilgningen på kap. 5491 post 30 økt med 46,7 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Kap. 5584 Andre avgifter

Post 70 Etterslep, netto tilbakebetaling av utgåtte avgifter
Sammendrag

Posten gjelder avgifter som er avviklet i statsbudsjettet. Det er ikke budsjettert med betalinger på denne posten i statsbudsjettet for 2015. Netto refusjoner i 2015 anslås til 6,2 mill. kroner som i hovedsak gjelder tilbakebetaling av avgift på båtmotorer.

Det foreslås nå bevilget -6,2 mill. kroner på post 70.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Kap. 5603 Renter av statens kapital i statens forretningsdrift

Post 80 Renter av statens faste kapital
Sammendrag

På denne posten inntektsføres summen av renter av statens kapital som bevilges på underpost 4 i statens forretningsdrift (kap. 2445–2490). På bakgrunn av endringer på disse underpostene foreslås bevilgningen på kap. 5603 post 80 økt med 89 000 kroner.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Kap. 5605 Renter av statskassens kontantbeholdning og andre fordringer

Post 80 Av statskassens foliokonto i Norges Bank
Sammendrag

Innestående på statskassens foliokonto forrentes på bakgrunn av renten Norges Bank får på sine utenlandske fordringer. På grunn av lavere rentenivå enn tidligere forutsatt vil det ikke bli inntektsført renter i 2015.

Det foreslås at bevilgningen på post 80 reduseres med 435 mill. kroner til null.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Post 81 Av verdipapirer og bankinnskudd i utenlandsk valuta
Sammendrag

Posten omfatter blant annet renter av statens bankinnskudd til bruk av utenriksstasjonene.

På grunnlag av regnskap foreslås bevilgningen under post 81 økt med 0,5 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Post 82 Av innenlandske verdipapirer
Sammendrag

Posten gjelder renteinntekter som staten får på egenbeholdning av statspapirer for markedspleieformål.

På grunnlag av endrede forutsetninger foreslås post 82 økt med 27 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Post 83 Av alminnelige fordringer
Sammendrag

Posten gjelder renteinntekter av innskudd fra statens regnskapsførere i banker utenom konsernkontoordningen, utlån som blir forvaltet av Finansdepartementet og andre departementer og andre renteinntekter av alminnelige krav. Renteinntektene anslås å bli 5 mill. kroner høyere enn tidligere forutsatt.

Det foreslås at bevilgningen på post 83 økes med 5 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Post 84 Av driftskreditt til statsbedrifter
Sammendrag

De regionale helseforetakene kan ta opp lån i statskassen til investeringsformål. Rentene kapitaliseres og tillegges lånene gjennom en egen låneordning for opptrekksrenter under Helse- og omsorgsdepartementets kap. 732 postene 83 og 91. Kap. 5605 post 84 er den motsvarende inntektsposten. Videre inntektsføres renter av de regionale helseforetakenes trekk på driftskredittrammen på denne posten.

Det foreslås at bevilgningen på post 84 reduseres med 59,3 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Kap. 5692 Utbytte av statens kapital i Den nordiske investeringsbank

Post 85 Utbytte
Sammendrag

I 2015 har Den nordiske investeringsbank betalt utbytte til den norske stat tilsvarende 88,6 mill. kroner. Dette er 5,9 mill. kroner mer enn gjeldende budsjett.

Det foreslås at bevilgningen under post 85 økes med 5,9 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Kap. 5800 Statens pensjonsfond utland

Post 50 Overføring fra fondet
Sammendrag

På kap. 5800 post 50 ble det i saldert budsjett 2015 bevilget 174 224,5 mill. kroner som overføring fra Statens pensjonsfond utland for å dekke det oljekorrigerte underskuddet på statsbudsjettet. Det anslås nå et oljekorrigert underskudd på 185 863,0 mill. kroner. Det foreslås at det tilbakeføres midler til å dekke det oljekorrigerte underskuddet i nysaldert budsjett 2015. Overføringen fra Statens pensjonsfond utland foreslås derfor økt med 11 638,5 mill. kroner i denne proposisjonen, til 185 863,0 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteen viser til Innst. 145 S (2015–2016) fra utenriks- og forsvarskomiteen vedrørende endringer i statsbudsjettet for 2015.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet, viser til at den humanitære krisen i Syria og i nabolandene er mer og mer akutt. Fem år inn i krigen opplever stadig flere barn i Syria akutt underernæring. At WFP (Verdens matvareprogram) i en slik situasjon må redusere matrasjonene, er uakseptabelt. Flertallet vil også peke på at FNs høykommissær for flyktninger (UNHCR) har store budsjettutfordringer. Med den store migrasjonen er det et prekært behov for å hjelpe de mange på flukt og ikke minst de som befinner seg i Syrias nærområder f.eks. i Libanon og Jordan. Flertallet viser derfor til at Stortinget i forbindelse med behandlingen av Innst. 145 S (2015–2016) fra utenriks- og forsvarskomiteen, vedtok å styrke kap. 170 post 73 med 100 mill. kroner til FNs matvareprogram og kap. 170 post 74 med 100 mill. kroner til UNHCR. De økte midlene ble øremerket innsats i Syria og nærområdene.

På denne bakgrunn foreslår et annet flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, å øke bevilgningen under kap. 5800 post 50 med 200 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag, tilsvarende 11 838,5 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett. Dette flertallet viser til at det strukturelle, oljekorrigerte budsjettunderskuddet etter dette vil være redusert med 400 mill. kroner sammenlignet med revidert nasjonalbudsjett 2015.

Komiteens medlem fra Senterpartiet vil vise til egne merknader og forslag under andre kapitler i denne innstillingen, samt de flertallsmerknader som dette medlem inngår i under dette kapittel. På denne bakgrunn foreslår dette medlem å øke bevilgningen under kap. 5800 post 50 med 526 mill. kroner sammenlignet med regjeringens forslag, tilsvarende 12 164,4 mill. kroner sammenlignet med tidligere vedtatt budsjett. Dette medlem viser til at det strukturelle, oljekorrigerte budsjettunderskuddet etter dette vil være redusert med 74 mill. kroner sammenlignet med revidert nasjonalbudsjett 2015.

Dette medlem fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

«I statsbudsjettet for 2015 gjøres følgende endringer:

Kap.

Post

Formål

Kroner

5800

Statens pensjonsfond utland

50

Overføring fra fondet, forhøyes med

12 164 372 000

fra kr 174 224 510 000 til kr 186 388 882 000»

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til at FNs matvareprogram har et stort ansvar i konfliktområder som Sahel og i Syria. I Sahel-området er mange fordrevet fra sine hjem på grunn av tørke og konflikter. FNs matvareprogram leverer også mat til syriske flyktninger i og utenfor Syria. UNHCR har hovedansvar for organisering av flyktningleirer og hjelp til flyktninger i svært mange steder i verden. I lys av den akutte flyktningkrisen er det nødvendig å styrke organisasjonens arbeid. UNAIDS har, sammen med mange aktører, klart å redusere antall hiv-smittede, men man ser nå en økning av utbrudd i Europa og Nord-Afrika. Organisasjonen er rammet av kutt fra flere donorer på grunn av flyktningkrisen. Dette medlem viser til merknader og forslag i Innst. 145 S (2015–2016) hvor Sosialistisk Venstreparti foreslår å styrke FNs matvareprogram med 100 mill. kroner, UNHCR med 250 mill. kroner og UNAIDS med 50 mill. kroner.

Kap. 5999 Statslånemidler

Post 90 Lån
Sammendrag

Bevilgningen knyttet til statslånemidler er en saldering av statsbudsjettets inntekter og utgifter inkludert lånetransaksjoner. Bevilgningen motsvarer dermed statsbudsjettets brutto finansieringsbehov. Ved at nysaldert budsjett viser et samlet brutto finansieringsbehov på 102 924,2 mill. kroner foreslås samme beløp bevilget på kap. 5999 post 90.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

4. Statsregnskapet for 2015

4.1 Statsregnskapet per 30. september 2015

4.1.1 Sammendrag

Dette kapittelet gir en oversikt over statsregnskapet per 30. september 2015. Regnskapstallene er sammenstilt med forslaget til nysaldert budsjett. Tallene viser også hvor stor andel av bevilgningene som er regnskapsført.

Det vises til proposisjonen for nærmere redegjørelse.

4.1.2 Komiteens merknader

Komiteen tar omtalen til orientering.

5. Andre saker

5.1 Tilleggslokaler til Regjeringsadvokatembetet

5.1.1 Sammendrag

Det er behov for å sikre tilleggslokaler for å gi plass for en planlagt bemanningsøkning ved Regjeringsadvokatembetet. Da det er nødvendig å inngå leiekontrakt snarlig, bes det om fullmakt til å inngå leieavtale, jf. forslag til romertallsvedtak. I budsjettforslaget for 2016 er det ikke tatt høyde for utgifter til større lokaler. Regjeringen vil komme tilbake til Stortinget med forslag om bevilgning til å dekke økte husleieutgifter når utgiftsøkningen er nærmere kjent, og senest i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett for 2016.

5.1.2 Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag, jf. forslag til vedtak III under kap. 7 Komiteens tilråding.

5.2 Stikkord under Justis- og beredskapsdepartementet

5.2.1 Sammendrag

Justis- og beredskapsdepartementet fremmet 20. november 2015 Prop. 22 S (2015–2016) Endringar i statsbudsjettet 2015 under Justis- og beredskapsdepartementet. I forslagene til bevilgningsvedtak i Prop. 22 S (2015–2016) ble stikkord for kap. 491 post 21 feilaktig oppgitt å være «kan nyttast under kap. 490 post 1». For å korrigere feilen fremmes det forslag om at kap. 491 post 21 ikke skal ha nevnte stikkord, men i stedet stikkordet «kan nyttes under kap. 491 post 1», jf. forslag til romertallsvedtak.

5.2.2 Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag, jf. forslag til vedtak IV under kap. 7 Komiteens tilråding.

6. Forslag fra mindretall

Forslag fra Senterpartiet:

Forslag 1

I statsbudsjettet for 2015 gjøres følgende endringer:

Kap.

Post

Formål

Kroner

164

Fred, forsoning og demokrati

70

Fred, forsoning og demokratitiltak, kan overføres, forhøyes med

21 500 000

fra kr 524 600 000 til kr 546 100 000

440

Politidirektoratet – politi- og lensmannsetaten

1

Driftsutgifter, forhøyes med

20 000 000

fra kr 13 770 905 000 til kr 13 790 905 000

490

Utlendingsdirektoratet

60

Tilskudd til vertskommuner for asylmottak, forhøyes med

100 000 000

fra kr 372 204 000 til kr 472 204 000

572

Rammetilskudd til fylkeskommuner

64

Skjønnstilskudd, forhøyes med

100 000 000

fra kr 627 000 000 til kr 727 000 000

1820

Norges vassdrags- og energidirektorat

22

Flom- og skredforebygging, forhøyes med

50 000 000

fra kr 336 404 000 til kr 386 404 000

5800

Statens pensjonsfond utland

50

Overføring fra fondet, forhøyes med

12 164 372 000

fra kr 174 224 510 000 til kr 186 388 882 000

7. Komiteens tilråding

Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre følgende

vedtak:

I

I statsbudsjettet for 2015 gjøres følgende endringer:

Kap.

Post

Formål

Kroner

Utgifter

21

Statsrådet:

1

Driftsutgifter, forhøyes med

2 100 000

fra kr 161 449 000 til kr 163 549 000

41

Stortinget:

1

Driftsutgifter, nedsettes med

7 400 000

fra kr 892 600 000 til kr 885 200 000

70

Tilskudd til partigruppene, nedsettes med

1 900 000

fra kr 174 000 000 til kr 172 100 000

73

Kontingenter, internasjonale delegasjoner, forhøyes med

300 000

fra kr 14 000 000 til kr 14 300 000

45

Nasjonal institusjon for menneskerettigheter:

1

Driftsutgifter, nedsettes med

3 000 000

fra kr 9 300 000 til kr 6 300 000

1600

Finansdepartementet:

21

Spesielle driftsutgifter, kan overføres, nedsettes med

657 000

fra kr 51 545 000 til kr 50 888 000

1610

Toll- og avgiftsetaten:

1

Driftsutgifter, nedsettes med

19 300 000

fra kr 1 572 592 000 til kr 1 553 292 000

1618

Skatteetaten:

1

Driftsutgifter, nedsettes med

5 000 000

fra kr 4 956 576 000 til kr 4 951 576 000

1620

Statistisk sentralbyrå:

1

Driftsutgifter, nedsettes med

1 742 000

fra kr 524 375 000 til kr 522 633 000

21

Spesielle driftsutgifter, kan overføres, forhøyes med

1 742 000

fra kr 210 692 000 til kr 212 434 000

1650

Statsgjeld, renter mv.:

89

Renter og provisjon mv. på innenlandsk statsgjeld, overslagsbevilgning, nedsettes med

1 724 260 000

fra kr 12 872 000 000 til kr 11 147 740 000

2309

Tilfeldige utgifter:

1

Driftsutgifter, nedsettes med

7 408 133 000

fra kr 7 458 133 000 til kr 50 000 000

2315

Lønnsregulering for arbeidstakere i det statlige tariffområdet:

1

Driftsutgifter, forhøyes med

3 533 000

fra kr -3 533 000 til kr 0

2800

Statens pensjonsfond utland:

50

Overføring til fondet, nedsettes med

75 273 000 000

fra kr 303 955 000 000 til kr 228 682 000 000

Inntekter

3024

Regjeringsadvokaten:

1

Erstatning for utgifter i rettssaker, forhøyes med

4 600 000

fra kr 14 400 000 til kr 19 000 000

3041

Stortinget:

3

Leieinntekter, nedsettes med

500 000

fra kr 900 000 til kr 400 000

4600

Finansdepartementet:

2

Diverse refusjoner, nedsettes med

399 000

fra kr 499 000 til kr 100 000

4602

Finanstilsynet:

86

Vinningsavståelse og overtredelsesgebyr mv., forhøyes med

1 300 000

fra kr 500 000 til kr 1 800 000

4610

Toll- og avgiftsetaten:

5

Refusjon fra Avinor AS, nedsettes med

19 300 000

fra kr 36 400 000 til kr 17 100 000

4618

Skatteetaten:

1

Refunderte utleggs- og tinglysingsgebyr, nedsettes med

7 000 000

fra kr 67 000 000 til kr 60 000 000

2

Andre refusjoner, forhøyes med

3 000 000

fra kr 42 433 000 til kr 45 433 000

3

Andre inntekter, nedsettes med

8 000 000

fra kr 39 000 000 til kr 31 000 000

5

Gebyr for utleggsforretninger, forhøyes med

4 000 000

fra kr 40 000 000 til kr 44 000 000

85

Misligholdte lån i Statens lånekasse for utdanning, forhøyes med

50 000 000

fra kr 240 000 000 til kr 290 000 000

88

Forsinkelsesgebyr, Regnskapsregisteret, forhøyes med

60 000 000

fra kr 200 000 000 til kr 260 000 000

89

Overtredelsesgebyr, forhøyes med

11 500 000

fra kr 2 500 000 til kr 14 000 000

4620

Statistisk sentralbyrå:

2

Oppdragsinntekter, forhøyes med

1 742 000

fra kr 213 892 000 til kr 215 634 000

85

Tvangsmulkt, forhøyes med

2 000 000

fra kr 15 000 000 til kr 17 000 000

5309

Tilfeldige inntekter:

29

Ymse, forhøyes med

200 000 000

fra kr 250 000 000 til kr 450 000 000

5491

Avskrivning på statens kapital i statens forretningsdrift:

30

Avskrivninger, forhøyes med

46 700 000

fra kr 1 140 735 000 til kr 1 187 435 000

5501

Skatter på formue og inntekt:

70

Toppskatt mv., nedsettes med

1 076 000 000

fra kr 34 676 000 000 til kr 33 600 000 000

72

Fellesskatt, nedsettes med

18 538 000 000

fra kr 224 338 000 000 til kr 205 800 000 000

5507

Skatt og avgift på utvinning av petroleum:

71

Ordinær skatt på formue og inntekt, nedsettes med

23 800 000 000

fra kr 64 700 000 000 til kr 40 900 000 000

72

Særskatt på oljeinntekter, nedsettes med

33 300 000 000

fra kr 100 500 000 000 til kr 67 200 000 000

74

Arealavgift mv., forhøyes med

100 000 000

fra kr 1 800 000 000 til kr 1 900 000 000

5508

Avgift på utslipp av CO2 i petroleumsvirksomhet på kontinentalsokkelen:

70

CO2-avgift i petroleumsvirksomheten på kontinentalsokkelen, nedsettes med

1 700 000 000

fra kr 6 600 000 000 til kr 4 900 000 000

5511

Tollinntekter:

70

Toll, forhøyes med

100 000 000

fra kr 3 000 000 000 til kr 3 100 000 000

71

Auksjonsinntekter fra tollkvoter, forhøyes med

40 000 000

fra kr 200 000 000 til kr 240 000 000

5521

Merverdiavgift:

70

Merverdiavgift, nedsettes med

4 165 000 000

fra kr 256 165 000 000 til kr 252 000 000 000

5526

Avgift på alkohol:

70

Avgift på alkohol, forhøyes med

140 000 000

fra kr 12 600 000 000 til kr 12 740 000 000

5531

Avgift på tobakkvarer mv.:

70

Avgift på tobakkvarer mv., nedsettes med

125 000 000

fra kr 7 200 000 000 til kr 7 075 000 000

5536

Avgift på motorvogner mv.:

71

Engangsavgift, nedsettes med

434 000 000

fra kr 18 534 000 000 til kr 18 100 000 000

72

Årsavgift, nedsettes med

110 000 000

fra kr 10 300 000 000 til kr 10 190 000 000

73

Vektårsavgift, nedsettes med

28 000 000

fra kr 380 000 000 til kr 352 000 000

75

Omregistreringsavgift, forhøyes med

40 000 000

fra kr 1 320 000 000 til kr 1 360 000 000

5538

Veibruksavgift på drivstoff:

70

Veibruksavgift på bensin, forhøyes med

58 000 000

fra kr 5 692 000 000 til kr 5 750 000 000

71

Veibruksavgift på autodiesel, nedsettes med

230 000 000

fra kr 10 730 000 000 til kr 10 500 000 000

5541

Avgift på elektrisk kraft:

70

Avgift på elektrisk kraft, nedsettes med

555 000 000

fra kr 8 955 000 000 til kr 8 400 000 000

5542

Avgift på mineralolje mv.:

70

Grunnavgift på mineralolje mv., forhøyes med

3 000 000

fra kr 1 847 000 000 til kr 1 850 000 000

71

Avgift på smøreolje mv., forhøyes med

10 000 000

fra kr 98 000 000 til kr 108 000 000

5543

Miljøavgift på mineralske produkter mv.:

70

CO2-avgift, nedsettes med

702 500 000

fra kr 6 402 500 000 til kr 5 700 000 000

71

Svovelavgift, nedsettes med

8 000 000

fra kr 36 000 000 til kr 28 000 000

5546

Avgift på sluttbehandling av avfall:

70

Avgift på sluttbehandling av avfall, nedsettes med

1 000 000

fra kr 5 000 000 til kr 4 000 000

5547

Avgift på helse- og miljøskadelige kjemikalier:

70

Trikloreten (TRI), forhøyes med

5 000 000

fra kr 1 000 000 til kr 6 000 000

5548

Miljøavgift på visse klimagasser:

70

Avgift på hydrofluorkarboner (HFK) og perfluorkarboner (PFK),

nedsettes med

78 000 000

fra kr 418 000 000 til kr 340 000 000

5549

Avgift på utslipp av NOX:

70

Avgift på utslipp av NOX, forhøyes med

9 000 000

fra kr 38 000 000 til kr 47 000 000

5551

Avgift knyttet til mineralvirksomhet:

71

Avgift knyttet til undersøkelses- og utvinningsrett av mineraler etter

mineralloven, nedsettes med

1 000 000

fra kr 4 000 000 til kr 3 000 000

5555

Avgift på sjokolade- og sukkervarer mv.:

70

Avgift på sjokolade- og sukkervarer mv., nedsettes med

85 000 000

fra kr 1 425 000 000 til kr 1 340 000 000

5556

Avgift på alkoholfrie drikkevarer mv.:

70

Avgift på alkoholfrie drikkevarer mv., forhøyes med

120 000 000

fra kr 1 830 000 000 til kr 1 950 000 000

5557

Avgift på sukker mv.:

70

Avgift på sukker mv., nedsettes med

10 000 000

fra kr 210 000 000 til kr 200 000 000

5559

Avgift på drikkevareemballasje:

70

Grunnavgift på engangsemballasje, forhøyes med

120 000 000

fra kr 1 500 000 000 til kr 1 620 000 000

71

Miljøavgift på kartong, forhøyes med

6 000 000

fra kr 60 000 000 til kr 66 000 000

72

Miljøavgift på plast, forhøyes med

4 000 000

fra kr 30 000 000 til kr 34 000 000

73

Miljøavgift på metall, nedsettes med

1 000 000

fra kr 5 000 000 til kr 4 000 000

74

Miljøavgift på glass, forhøyes med

8 000 000

fra kr 80 000 000 til kr 88 000 000

5565

Dokumentavgift:

70

Dokumentavgift, forhøyes med

800 000 000

fra kr 7 700 000 000 til kr 8 500 000 000

5583

Særskilte avgifter mv. i bruk av frekvenser:

70

Avgift på frekvenser mv., nedsettes med

25 400 000

fra kr 306 700 000 til kr 281 300 000

5584

Andre avgifter:

(Nytt)

70

Etterslep, netto tilbakebetaling av utgåtte avgifter, bevilges med

-6 200 000

5603

Renter av statens kapital i statens forretningsdrift:

80

Renter av statens faste kapital, forhøyes med

89 000

fra kr 83 223 000 til kr 83 312 000

5605

Renter av statskassens kontantbeholdning og andre fordringer:

80

Av statskassens foliokonto i Norges Bank, nedsettes med

435 000 000

fra kr 435 000 000 til kr 0

81

Av verdipapirer og bankinnskudd i utenlandsk valuta, forhøyes med

500 000

fra kr 200 000 til kr 700 000

82

Av innenlandske verdipapirer, forhøyes med

27 000 000

fra kr 1 760 400 000 til kr 1 787 400 000

83

Av alminnelige fordringer, forhøyes med

5 000 000

fra kr 25 000 000 til kr 30 000 000

84

Av driftskreditt til statsbedrifter, nedsettes med

59 340 000

fra kr 253 400 000 til kr 194 060 000

5692

Utbytte av statens kapital i Den nordiske investeringsbank:

85

Utbytte, forhøyes med

5 860 000

fra kr 82 700 000 til kr 88 560 000

5700

Folketrygdens inntekter:

71

Trygdeavgift, nedsettes med

2 247 000 000

fra kr 131 747 000 000 til kr 129 500 000 000

72

Arbeidsgiveravgift, nedsettes med

990 000 000

fra kr 171 090 000 000 til kr 170 100 000 000

5800

Statens pensjonsfond utland:

50

Overføring fra fondet, forhøyes med

11 838 372 000

fra kr 174 224 510 000 til kr 186 062 882 000

5999

Statslånemidler:

90

Lån, nedsettes med

30 030 868 000

fra kr 132 955 051 000 til kr 102 924 183 000

II

Stortinget samtykker i at folketrygdens finansieringsbehov for 2015 dekkes ved statstilskudd.

III

Inngåelse av leiekontrakt

Stortinget samtykker i at Finansdepartementet i 2015 eller 2016 kan inngå avtale om leie av tilleggslokaler for Regjeringsadvokaten. Leieutgiftene kommer i tillegg til gitt bevilgningsnivå under kap. 24 Regjeringsadvokaten, post 1 Driftsutgifter.

IV

Stikkord under Justis- og beredskapsdepartementet

Stortinget samtykker i at bevilgningen i statsbudsjettet for 2015 under kap. 491 Utlendingsnemnda, post 21 Spesielle driftsutgifter, nemndbehandling, ikke skal tilføyes stikkordet «kan nyttast under kap. 490 post 1», samt at bevilgningen i statsbudsjettet for 2015 under kap. 491 Utlendingsnemnda, post 21 Spesielle driftsutgifter, nemndbehandling, tilføyes stikkordet «kan nyttes under kap. 491 post 1».

Oslo, i finanskomiteen, den 16. desember 2015

Hans Olav Syversen

leder og ordfører