Prop. 34 S (2015–2016) inneholder forslag om endringer
på statsbudsjettet og gjør rede for endringer som er vedtatt av
Stortinget eller foreslått i proposisjoner fra regjeringen hittil
i år. I kapittel 1 gjøres det rede for hovedtall i budsjettet for
2015. Kapittel 2 gir en oversikt over forslag til endringer i bevilgninger
som gjelder skatter og avgifter. Øvrige utgifts- og inntektsendringer
som foreslås i denne proposisjonen omtales i kapittel 3. Kapittel
4 gir en oversikt over statsregnskapet per 30. september 2015.
Bruken av oljeinntekter over statsbudsjettet måles
ved det strukturelle, oljekorrigerte budsjettunderskuddet. I beregningen
av underskuddet korrigeres det bl.a. for virkningene av økonomiske
svingninger på skatter, avgifter, renter og ledighetstrygd. Endringen
i dette underskuddet som andel av verdiskapingen i Fastlands-Norge er
et forenklet mål på budsjettets virkning på økonomien.
I saldert budsjett 2015 utgjorde det strukturelle, oljekorrigerte
underskuddet 163,7 mrd. kroner. Målt ved endringen i dette underskuddet
som andel av trend-BNP for Fastlands-Norge innebar budsjettet en
etterspørselsimpuls på 1/2 prosentpoeng. Bruken av petroleumsinntekter ble
beregnet å ligge 58,1 mrd. kroner under forventet realavkastning
av Statens pensjonsfond utland i 2015 slik det ble anslått i saldert
budsjett 2015.
Det strukturelle, oljekorrigerte underskuddet
i 2015 anslås nå til 168,2 mrd. kroner. Det er noe høyere enn lagt
opp til i saldert budsjett i fjor høst og litt høyere enn anslått
i nasjonalbudsjettet for 2016, men lavere enn anslått i revidert nasjonalbudsjett
2015, jf. tabell 1.1 i proposisjonen. Økningen i strukturelt, oljekorrigert
underskudd siden saldert budsjett skyldes lavere anslåtte strukturelle
skatter og avgifter, mens høyere inntekter utenom skatt mv. trekker
i motsatt retning. Utgiftene utenom renter og dagpenger mv. er samlet
sett om lag uendret sammenlignet med saldert budsjett.
Det strukturelle, oljekorrigerte underskuddet
i 2015 er 89,1 mrd. kroner under forventet realavkastning av Statens
pensjonsfond utland, anslått til 4 pst. av kapitalen i fondet ved
inngangen til året. Underskuddet svarer til 2,6 pst. av fondskapitalen.
Målt som andel av trend-BNP for Fastlands-Norge
anslås det strukturelle, oljekorrigerte underskuddet å øke med 1/2
prosentpoeng fra 2014 til 2015. Dette er om lag som anslått i fjor
høst.
Den reelle, underliggende veksten i statsbudsjettets
utgifter i 2015 anslås nå til 2,7 pst., målt fra regnskap for 2014.
Dette er noe høyere enn anslått i saldert budsjett 2015, men lavere
enn anslått i revidert nasjonalbudsjett 2015. Den nominelle, underliggende
utgiftsveksten er beregnet til 5,3 pst.
Det samlede overskuddet på statsbudsjettet og
i Statens pensjonsfond i 2015 anslås til 235,7 mrd. kroner. Det
er 72,3 mrd. kroner lavere enn lagt til grunn i saldert budsjett.
Overskuddet i 2015 er imidlertid høyere enn anslått i nasjonalbudsjettet 2016.
Det skyldes at anslaget for statens netto kontantstrøm fra petroleumsvirksomheten
er satt mer opp enn anslaget for det oljekorrigerte budsjettunderskuddet.
Finansdepartementet vil komme tilbake med oppdaterte
tall for det strukturelle, oljekorrigerte underskuddet i 2015 i
stortingsmeldingen om statsregnskapet for 2015. Mer fullstendige
beregninger av det strukturelle, oljekorrigerte underskuddet, basert
på en gjennomgang av utviklingen i norsk økonomi, legges fram to ganger
i året, i nasjonalbudsjettet og i revidert nasjonalbudsjett. Finansdepartementets
beregninger av strukturell, oljekorrigert budsjettbalanse er dokumentert
på http://www.regjeringen.no/fin.
Det oljekorrigerte budsjettunderskuddet tilsvarer den
faktiske overføringen av olje- og fondsinntekter til statsbudsjettet
som sørger for at statsbudsjettet går i balanse. For 2015 anslås dette
underskuddet nå til 185,9 mrd. kroner.
Siden Stortinget vedtok statsbudsjettet for
2015 i fjor høst, er det oljekorrigerte underskuddet økt med 11,6 mrd.
kroner. Dette skyldes i hovedsak at anslaget for faktisk betalte
skatte- og avgiftsinntekter er redusert med 28,4 mrd. kroner. Lavere
utgifter og høyere inntekter utenom skatt mv. trekker i motsatt
retning.
Utgiftene utenom renter og dagpenger mv. øker samlet
sett med 0,1 mrd. kroner fra saldert budsjett til nysaldert budsjett.
Anslaget for utgifter til dagpenger mv. ble satt opp med 1,5 mrd.
kroner i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett 2015, men anslaget
reduseres med 0,3 mrd. kroner til nysalderingen. Anslåtte renteutgifter
reduseres med vel 1,7 mrd. kroner fra saldert budsjett.
Statsbudsjettets netto kontantstrøm fra petroleumsvirksomhet
i 2015 anslås nå til 228,7 mrd. kroner. Selv om anslaget for 2015
er satt opp etter at nasjonalbudsjettet 2016 ble lagt fram, er anslaget
fortsatt 75,3 mrd. kroner lavere enn i saldert budsjett 2015. Dette
skyldes i stor grad at anslaget for petroleumsskatter og -avgifter
er nedjustert med til sammen 58,7 mrd. kroner. I tillegg er forventet
netto inntekt fra Statens direkte økonomiske engasjement i petroleumsvirksomheten
(SDØE) 17,0 mrd. kroner lavere enn lagt til grunn i saldert budsjett.
I motsatt retning trekker økte utbytteinntekter fra Statoil på 0,4 mrd.
kroner.
Statsbudsjettets netto kontantstrøm fra petroleumsvirksomheten
blir i sin helhet overført til Statens pensjonsfond utland. Fratrukket tilbakeføringen
som dekker anslaget for statsbudsjettets oljekorrigerte underskudd
ved nysalderingen, avsettes det 42,8 mrd. kroner i fondet i 2015.
Medregnet renteinntekter og utbytte i Statens pensjonsfond på 192,9 mrd.
kroner, anslås det samlede overskuddet på statsbudsjettet og Statens
pensjonsfond til 235,7 mrd. kroner.
Det vises til proposisjonen for nærmere redegjørelse.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Lisbeth Berg-Hansen, Tore Hagebakken, Fredrik Bjørnebekk, Prableen
Kaur Marianne Marthinsen og Torstein Tvedt Solberg, fra Høyre, Solveig
Sundbø Abrahamsen, Svein Flåtten, Sigurd Hille, Heidi Nordby Lunde
og Siri A. Meling, fra Fremskrittspartiet, Hans Andreas Limi, Roy Steffensen
og Kenneth Svendsen, fra Kristelig Folkeparti, lederen Hans Olav
Syversen, fra Senterpartiet, Trygve Slagsvold Vedum, fra Venstre, Terje
Breivik, og fra Sosialistisk Venstreparti, Snorre Serigstad Valen,
tar omtalen til orientering, og slutter seg for øvrig til forslag
til romertallsvedtak om folketrygdens finansieringsbehov, jf. forslag
til vedtak II under kap. 7 Komiteens tilråding.
Komiteen viser til utenriks-
og forsvarskomiteens innstilling knyttet til endringer i statsbudsjettet
for 2015, jf. Innst. 145 S (2015–2016). Komiteen slutter
seg til de respektive merknader og forslag i denne, og viser som
følge av dette til forslag under kap. 5800 post 50 nedenfor.
Statsbudsjettets samlede skatte- og avgiftsinntekter
fra Fastlands-Norge i 2015 anslås til 893,6 mrd. kroner, en nominell
vekst på 2,9 pst. fra 2014. Anslaget for 2015 er satt ned med 8,4 mrd.
kroner sammenlignet med nasjonalbudsjettet 2016. Nedjusteringen
skyldes i hovedsak lavere etterskuddsskatter fra foretakssektoren.
Når en tar hensyn til den anslåtte virkningen av blant annet konjunkturutviklingen,
er anslaget for strukturelle skatte- og avgiftsinntekter satt ned
med 2,8 mrd. kroner sammenlignet med anslaget i nasjonalbudsjettet 2016.
Likningen og skatteoppgjøret for inntektsåret 2014,
som ble lagt fram i oktober, viser at utliknede skatter fra foretak
og andre etterskuddspliktige skattytere utenom petroleumsvirksomhet
ble redusert med 4 pst. fra 2013 til 2014. Siden utliknede skatter
fra foretakene betales med ett års etterslep, gir dette lavere bokførte
skatteinntekter på statsbudsjettet i 2015. De utliknede skattene
var om lag 8 mrd. kroner lavere enn lagt til grunn i nasjonalbudsjettet
2016.
I forhold til saldert budsjett for 2015 er anslaget for
statens samlede skatte- og avgiftsinntekter utenom petroleumsvirksomhet
nedjustert med i overkant av 28 mrd. kroner. Deler av nedjusteringen
skyldes forhold som også gir lavere utgifter på statsbudsjettet,
herunder lavere lønnsvekst. Reviderte anslag for virkningen av skatt
på uføretrygd bidrar også til både lavere utgifter og lavere skatteinntekter.
Statsbudsjettets inntekter fra skatt på inntekt og formue, trygdeavgift
og arbeidsgiveravgift anslås til 539,3 mrd. kroner i 2015, som er
22,6 mrd. kroner lavere enn lagt til grunn i saldert budsjett. Inntektene
fra merverdiavgift anslås til 252 mrd. kroner i 2015, som er 4,2 mrd.
kroner lavere enn i saldert budsjett. Inntektene fra særavgifter
og toll anslås til 102,3 mrd. kroner i 2015, som er 1,6 mrd. kroner
lavere enn i saldert budsjett.
Betalte direkte skatter (ordinær skatt og særskatt)
fra petroleumsvirksomheten i 2015 anslås til 108,1 mrd. kroner.
Anslaget er med det 57,1 mrd. kroner lavere enn anslått i saldert
budsjett. Nedjusteringen må ses i sammenheng med at oljeprisen og
gassprisen har vært lavere enn lagt til grunn i saldert budsjett.
Innbetalte avgifter fra petroleumsvirksomheten anslås
til 6,8 mrd. kroner i 2015, som er 1,6 mrd. kroner lavere enn anslått
i saldert budsjett. Nedjusteringen er et resultat av at anslaget
for CO2-avgift er redusert med 1,7 mrd.
kroner, mens anslaget for arealavgift er oppjustert med 0,1 mrd.
kroner.
Anslagene for betalte skatter og avgifter er
bl.a. basert på innbetalingene så langt i år og pris- og produksjonsutviklingen
hittil i år.
Forslag om endringer av
inntekter fra skatter og avgifter (mill. kroner)
Kap. | Post | | Endringer før nysaldert
budsjett | Endringer i nysalderingen | Sum
endringer |
| | | | | |
5501 | | Skatter på formue og inntekt | | | |
| 70 | Toppskatt mv. | -3 | -1 076 | -1 079 |
| 72 | Fellesskatt | -18 | -18 538 | -18 556 |
5506 | | Avgift av arv og gaver | | | |
| 70 | Avgift | 300 | - | 300 |
5507 | | Skatt og avgift på utvinning av petroleum | | | |
| 71 | Ordinær skatt på formue og inntekt | - | -23 800 | -23 800 |
| 72 | Særskatt på oljeinntekter | - | -33 300 | -33 300 |
| 74 | Arealavgift mv. | - | 100 | 100 |
5508 | | Avgift på utslipp av CO2 i
petroleumsvirksomhet på
kontinentalsokkelen | | | |
| 70 | CO2-avgift i petroleumsvirksomheten
på kontinentalsokkelen | - | -1 700 | -1 700 |
5511 | | Tollinntekter | | | |
| 70 | Toll | - | 100 | 100 |
| 71 | Auksjonsinntekter fra tollkvoter | - | 40 | 40 |
5521 | | Merverdiavgift | | | |
| 70 | Merverdiavgift | -25 | -4 165 | -4 190 |
5526 | | Avgift på alkohol | | | |
| 70 | Avgift på alkohol | - | 140 | 140 |
5531 | | Avgift på tobakkvarer mv. | | | |
| 70 | Avgift på tobakkvarer mv. | | -125 | -125 |
5536 | | Avgift på motorvogner mv. | | | |
| 71 | Engangsavgift | - | -434 | -434 |
| 72 | Årsavgift | - | -110 | -110 |
| 73 | Vektårsavgift | - | -28 | -28 |
| 75 | Omregistreringsavgift | - | -40 | -40 |
5538 | | Veibruksavgift på drivstoff | | | |
| 70 | Veibruksavgift på bensin | 12 | 58 | 70 |
| 71 | Veibruksavgift på autodiesel | -360 | -230 | -590 |
| 72 | Utvide veibruksavgift til også å omfatte naturgass og
LPG fra 1. juli | -38 | - | -38 |
5541 | | Avgift på elektrisk kraft | | | |
| 70 | Avgift på elektrisk kraft | 75 | -555 | -480 |
5542 | | Avgift på mineralolje mv. | | | |
| 70 | Grunnavgift på mineralolje mv. | - | 3 | 3 |
| 71 | Avgift på smøreolje mv. | - | 10 | 10 |
5543 | | Miljøavgift på mineralske produkter mv. | | | |
| 70 | CO2-avgift | 613 | -703 | -90 |
| 71 | Svovelavgift | - | -8 | -8 |
5546 | | Avgift på sluttbehandling av avfall | | | |
| 70 | Avgift på sluttbehandling av avfall | - | -1 | -1 |
5547 | | Avgift på helse- og miljøskadelige kjemikalier | | | |
| 70 | Trikloreten (TRI) | - | 5 | 5 |
5548 | | Miljøavgift på visse klimagasser | | | |
| 70 | Avgift på hydrofluorkarboner (HFK) og perfluorkarboner
(PFK) | - | -78 | -78 |
5549 | | Avgift på utslipp av NOx | | | |
| 70 | Avgift på utslipp av NOx | - | 9 | 9 |
5551 | | Avgift knyttet til mineralvirksomhet | | | |
| 71 | Avgift knyttet til undersøkelses- og utvinningsrett av
mineraler etter mineralloven. | - | -1 | -1 |
5555 | | Avgift på sjokolade- og sukkervarer mv. | | | |
| 70 | Avgift på sjokolade- og sukkervarer mv. | - | -85 | -85 |
5556 | | Avgift på alkoholfrie drikkevarer mv. | | | |
| 70 | Avgift på alkoholfrie drikkevarer mv. | - | 120 | 120 |
5557 | | Avgift på sukker mv. | | | |
| 70 | Avgift på sukker mv. | - | -10 | -10 |
5559 | | Avgift på drikkevareemballasje | | | |
| 70 | Grunnavgift på engangsemballasje | - | 120 | 120 |
| 71 | Miljøavgift på kartong | - | 6 | 6 |
| 72 | Miljøavgift på plast | - | 4 | 4 |
| 73 | Miljøavgift på metall | - | -1 | -1 |
| 74 | Miljøavgift på glass | - | 8 | 8 |
5560 | | Miljøavgift på plast- og papirposer | | | |
| 70 | Miljøavgift på plastposer | -900 | - | -900 |
| 71 | Miljøavgift på papirposer | -100 | - | -100 |
5565 | | Dokumentavgift | | | |
| 70 | Dokumentavgift | - | 800 | 800 |
5571 | | Sektoravgifter under Arbeids- og sosialdepartementet | | | |
| 70 | Petroleumstilsynet – sektoravgift | -8 | - | -8 |
5574 | | Sektoravgifter under Nærings- og fiskeridepartementet | | | |
| 71 | Avgifter immaterielle rettigheter | -12 | - | -12 |
| 72 | Kontroll- og tilsynsavgift akvakultur1 | - | -3 | -3 |
| 73 | Årsavgift Merkeregisteret1 | - | -1 | -1 |
| 74 | Fiskeriforskningsavgift1 | - | 29 | 29 |
5577 | | Sektoravgifter under Samferdselsdepartementet | | | |
| 74 | Sektoravgifter Kystverket2 | 2 | 4 | 6 |
5578 | | Sektoravgifter under Klima- og miljødepartementet | | | |
| 72 | Fiskeravgifter | -2 | - | -2 |
5583 | | Særskilte avgifter mv. i bruk av frekvenser | | | |
| 70 | Avgift på frekvenser mv. | - | -25 | -25 |
5584 | | Andre avgifter | | | |
| 70 | Etterslep, netto tilbakebetaling av utgåtte avgifter | - | -6 | -6 |
5700 | | Folketrygdens inntekter | | | |
| 71 | Trygdeavgift | -16 | -2 247 | -2 263 |
| 72 | Arbeidsgiveravgift | - | -990 | -990 |
Sum | | | -480 | -86 625 | -87 105 |
Herav skatter og avgifter fra Fastlands-Norge: | -480 | -27 925 | -28 405 |
1) Jf. Prop. 23 S (2015‑2016) Endringar
i statsbudsjettet 2015 under Nærings- og fiskeridepartementet.
2) Jf. Prop. 19 S (2015‑2016) Endringar
i statsbudsjettet 2015 under Samferdselsdepartementet.
Kilde: Finansdepartementet
Komiteen tar omtalen til orientering.
Bevilgningen på posten gjelder utgifter til regjeringens
medlemmer, statssekretærer, politiske rådgivere samt enkelte andre
utgifter knyttet til politisk ledelse i departementene.
Stortinget vedtok 10. juni 2015 regulering av godtgjørelsene
for stortingsrepresentantene og regjeringens medlemmer som tilsvarer
en lønnsvekst på om lag 2,7 prosent. I tilknytning til Stortingets
vedtak har Statsministerens kontor besluttet å regulere godtgjørelsene
for statssekretærer og politiske rådgivere tilsvarende. Dette medfører
en utgiftsøkning på 1,4 mill. kroner.
Videre er det besluttet å ilegge enkelte avgåtte statssekretærer
og politiske rådgivere karantene. Dette medfører engangsutgifter
på 0,7 mill. kroner.
Det foreslås på denne bakgrunn at bevilgningen under
post 1 økes med til sammen 2,1 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Forslag til endringer under utgiftskapitlene
41 og 45 og under inntektskapittel 3041 ble vedtatt av Stortingets
presidentskap 1. oktober 2015.
Stortinget oppgir at lønnsveksten har vært lavere enn
tidligere antatt og ber om at post 1 reduseres med 7,4 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Stortinget oppgir at lønnsveksten har vært lavere enn
tidligere antatt og ber om at post 70 reduseres med 1,9 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Stortinget anslår at utgiftene under post 73
blir 0,3 mill. kroner høyere enn tidligere antatt og ber om at posten
økes tilsvarende i nysalderingen.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Ny nasjonal institusjon for menneskerettigheter er
vedtatt etablert fra 1. januar 2015 og er organisatorisk underlagt
Stortinget. Den nye institusjonen er lokalisert og har administrativ tilknytning
til Sivilombudsmannen.
Stortinget anslår at utgiftene vil være 3 mill.
kroner lavere enn tidligere antatt og ber om at posten reduseres
tilsvarende i nysalderingen.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Komiteens medlem fra Senterpartiet vil fremheve
temaområdet kvinner, fred og likestilling som et sentralt satsingsområde
i utviklingspolitikken. Dette medlem vil vise til
at organisasjonene Nobel Women’s Initiative og Women’s International
League for Peace and Freedom (WILPF) tidligere i år fikk beskjed
om at de etter en grundig faglig vurdering var tildelt til sammen
21,5 mill. kroner i støtte fra Norad. Dette medlem vil
videre vise til at beskjed fra Norad om at midlene likevel ikke
blir tildelt, kom i november, etter at midlene var tatt i bruk. Dette
medlem mener dette er klart uheldig og mener organisasjonene
bør tildeles midler i tråd med opprinnelig vedtak, og foreslår derfor
å øke bevilgningen til kap. 164 post 70 med 21,5 mill. kroner. Dette
medlem viser for øvrig til merknader i Innst. 145 S (2015–2016)
fra utenriks- og forsvarskomiteen.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2015 gjøres følgende
endringer:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
164 | | Fred, forsoning og demokrati | |
| 70 | Fred, forsoning og demokratitiltak, kan
overføres, forhøyes med | 21 500 000 |
| | fra kr 524 600 000 til kr 546 100 000» | |
Komiteens medlem fra Senterpartiet går imot
regjeringens foreslåtte kutt på 34,5 mill. kroner under kap. 164
post 72. Gjennom å reversere regjeringens foreslåtte kutt ønsker dette medlem å
sikre støtten til organisasjoner som arbeider med kunnskaps- og
informasjonsarbeid knyttet til nedrustningsspørsmål. Dette
medlem viser for øvrig til merknader i Innst. 145 S (2015–2016)
fra utenriks- og forsvarskomiteen.
Komiteens medlem fra Senterpartiet foreslår
å øke bevilgningen under kap. 440 post 1 med 20 mill. kroner. Dette
medlem vil vise til at regjeringen 26. november 2015, etter
at blant annet Senterpartiet hadde tatt til orde for styrket grensekontroll,
innførte midlertidig grensekontroll. Denne grensekontrollen er senere
blitt forlenget. Dette medlem mener at det i dagens
situasjon er viktig å opprettholde og forsterke grensekontrollen
og den økte territorialkontrollen ved de viktigste norske grenseovergangene.
Det er, etter dette medlems mening, også viktig at
økt grensekontroll ikke går utover ordinært politiarbeid i politidistriktene.
Derfor mener dette medlem at innføringen av økt grensekontroll
må følges av økte bevilgninger til formålet.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2015 gjøres følgende
endringer:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
440 | | Politidirektoratet – politi- og lensmannsetaten | |
| 1 | Driftsutgifter, forhøyes med | 20 000 000 |
| | fra kr 13 770 905 000 til kr 13 790 905 000» | |
Komiteens medlem fra Senterpartiet mener
kommunenes kostnader til pålagte tjenester til beboere i asylmottak,
transittmottak og akuttmottak må fullfinansieres. En ekstern rapport
fra 2013 viste at det var et gap på 70 pst. mellom kommunenes reelle
utgifter og vertskommunetilskuddet til helse, skole, barnevernstjenester
m.m. Vertskommunetilskuddet er etter dette økt noe, men gir ikke
på langt nær kostnadsdekning. Dette medlem foreslår
derfor å øke bevilgningen for 2015 med 100 mill. kroner under kap.
490 post 60. Etter gjeldende regelverk gis tilskuddet i form av
en grunnsats per kommune og satser per mottaksplass. Kommuner som
har fått etablert flere mottak, får én grunnsats. Tilleggsbevilgningen
som dette medlem foreslår skal disponeres ved at
det gis et ekstratilskudd på kr 100 000 per mottak utover ett. For
øvrig skal økt tilskuddsramme fordeles gjennom økning i satser per
mottaksplass.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2015 gjøres følgende
endringer:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
490 | | Utlendingsdirektoratet | |
| 60 | Tilskudd til vertskommuner for asylmottak, forhøyes med
| 100 000 000 |
| | fra kr 372 204 000 til kr 472 204 000» | |
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
til at regjeringen i Kommuneproposisjonen for 2015 varslet at det
skulle arbeides videre med sektornøklene for båt og ferje fram mot
statsbudsjettet 2015. Dette ble ikke fulgt opp. En samlet komité
viser i sin innstilling til Kommuneproposisjonen for 2016 til at
ferjefylkene har utfordringer med kostnadsvekst ved nye anbud. Dette
medlem konstaterer at det er allmenn forståelse i Stortinget
for at de vedtatte kostnadsnøklene i inntektssystemet ikke gir dekning
for fylkenes utgifter til båt og ferjedrift. Det er innført en tapskompensasjonsordning,
men heller ikke denne gir faktisk kompensasjon. Dette medlem foreslår
å øke bevilgningen for 2015 med 100 mill. kroner under kap. 572
post 64. Det legges til grunn at kystfylkene på Vestlandet og i
Nord-Norge får tilbakeført bevilgninger i henhold til sin relative
andel av båt- og ferjedrift.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2015 gjøres følgende
endringer:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
572 | | Rammetilskudd til fylkeskommuner | |
| 64 | Skjønnstilskudd, forhøyes med | 100 000 000 |
| | fra kr 627 000 000 til kr 727 000 000» | |
Posten dekker bl.a. utgifter til kjøp av vedlikehold
av det økonomiske modellapparatet MODAG og MSG fra Statistisk sentralbyrå (SSB).
Indirekte kostnader ved vedlikeholdstjenester har
tidligere vært dekket over SSBs budsjett.
For 2015 foreslås disse utgiftene dekket over
Finansdepartementets budsjett, og post 21 foreslås økt med 1,7 mill.
kroner. Dette er en ompostering av eksisterende utgifter, jf. forslag
under SSBs budsjett nedenfor.
Videre foreslås posten redusert med 0,4 mill. kroner
som følge av lavere aktivitet i utviklingsprogrammet Olje for utvikling.
Posten kan reduseres med ytterligere 2 mill. kroner som følge av
lavere utredningsbehov i Finansdepartementet enn tidligere lagt
til grunn.
Det foreslås på denne bakgrunn at bevilgningen under
post 21 reduseres med netto 0,7 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Avinor AS dekker Toll- og avgiftsetatens merutgifter
ved prøveprosjektet om forenklet transfer ved Oslo lufthavn, Gardermoen.
Som følge av halvårsdrift i 2015, mot forutsatt helårsdrift i budsjettet,
blir utgiftene vesentlig lavere enn tidligere forutsatt.
Det foreslås at bevilgningen under post 1 reduseres
med 19,3 mill. kroner. Reduksjonen motsvares av tilsvarende lavere
refusjonsinntekter fra Avinor AS. Det vises til omtale under kap. 4610
post 5 nedenfor.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
De av Skatteetatens innkrevingsutgifter som dekkes
av andre, ventes å bli 3 mill. kroner høyere enn lagt til grunn
i saldert budsjett. Skatteetatens refusjonsinntekter fra datatjenester
for andre statlige virksomheter ventes å bli 8 mill. kroner lavere
enn lagt til grunn i saldert budsjett. Det vises til omtale under
kap. 4618 postene 2 og 3 nedenfor.
Det er gitt merinntektsfullmakt for kap. 1618 post
1 knyttet til merinntekter på kap. 4618 postene 2 og 3. Det foreslås
derfor at bevilgningen under kap. 1618 post 1 reduseres med 5,0 mill. kroner,
tilsvarende netto endringer på kap. 4618 postene 2 og 3.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Det foreslås at indirekte kostnader ved vedlikehold
av økonomiske modeller som SSB utfører for Finansdepartementet,
omposteres i statsbudsjettet for 2015. Det vises til omtale under
kap. 1600 post 1 ovenfor.
Det foreslås at bevilgningen under post 1 reduseres
med 1,7 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Posten omfatter utgifter som SSB har ved brukerfinansierte
oppdrag. Ompostering av indirekte kostnader som omtalt ovenfor,
innebærer at post 21 økes med 1,7 mill. kroner, tilsvarende reduksjonen
på post 1.
Det foreslås at bevilgningen under post 21 økes med
1,7 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Bevilgningen på posten gjelder renteutgifter
på statslån med ulike rentebetingelser samt statlige fond og ordinære
kontolån som er plassert som innskudd i statskassen. Som følge av
lavere rentenivå vil renteutgiftene på eksisterende lån bli lavere
enn tidligere anslått.
Bevilgningen under post 89 foreslås som følge av
dette redusert med 1 724,3 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Komiteens medlem fra Senterpartiet er bekymret
for at hyppigere forekomster av ekstremvær fører til store skader
som følge av flom og skred, sist etter uværet Synne på Sør-Vestlandet. Dette
medlem mener derfor at midlene til flom- og skredsikring
må økes med 50 mill. kroner til forebyggende tiltak mot flom- og
skredskader.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2015 gjøres følgende
endringer:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1820 | | Norges vassdrags- og energidirektorat | |
| 22 | Flom- og skredforebygging, forhøyes med | 50 000 000 |
| | fra kr 336 404 000 til kr 386 404 000» | |
Bevilgningen er motpost til tilleggsbevilgninger til
blant annet forhandlinger hvor staten er part, herunder lønnsoppgjøret
for statsansatte, regulering av pensjoner mv. i folketrygden, takstoppgjøret
for privatpraktiserende leger, fysioterapeuter og psykologer og
regulering av godtgjørelsen til vernepliktige, og til uforutsette utgifter.
Bevilgningen på posten settes ned i forbindelse med nysalderingen
på høsten, og ikke etter hvert som merutgifter pådras gjennom året.
I saldert budsjett 2015 var bevilgningen på kap. 2309 post 1 på
10 458,0 mill. kroner. Bevilgningen ble redusert med 2 999,9 mill.
kroner ved Stortingets behandling av Prop. 119 S (2014–2015), jf.
Innst. 360 S (2014–2015).
Ved behandlingen av Prop. 128 S (2014–2015) vedtok
Stortinget en bevilgning under kap. 2315 post 1 på 413,0 mill. kroner
til merutgifter etter lønnsoppgjøret i staten. Finansdepartementet fikk
fullmakt til å fordele bevilgningen på departementenes poster med
lønnsbevilgning. De endelige beregningene viser at virkningene for statsbudsjettet
for 2015 av lønnsoppgjøret i 2015 er 3,5 mill. kroner høyere enn
tidligere anslått, jf. vedlegg 4. I Prop. 132 S (2014–2015) ble
det foreslått utgiftsøkninger på i alt 3,2 mrd. kroner som følge
av regulering av grunnbeløpet og pensjoner i folketrygden mv., mens
det i Prop. 113 S (2014–2015) ble foreslått økte utgifter på 1,0 mill.
kroner som følge av regulering av godtgjørelsen til vernepliktige.
Ved behandlingen av Prop. 136 S (2014–2015) fikk regjeringen fullmakt
til å endre bevilgningene til de regionale helseforetakene, kommunene
og trygderefusjonene for legehjelp, psykologhjelp og fysioterapi
fra 1. juli 2015 på bakgrunn av forhandlingene med Den norske legeforening,
Norsk psykologforening, Norsk fysioterapeutforbund, Norsk manuellterapeutforening
og Privatpraktiserende fysioterapeuters forbund. Det er kommet til enighet
mellom staten og organisasjonene som innebærer økte utgifter i 2015
med 62,8 mill. kroner. Merutgiftene til inntekts- og trygdeoppgjør
mv. utgjør samlet sett 3 701,7 mill. kroner i 2015.
Bevilgningen dekker også enkelte mindre, uforutsette
utgifter som regnskapsføres på kapitlet, samt merutgifter det er
gitt tilsagn om gjennom samtykke fra Finansdepartementet eller ved
kongelig resolusjon. Posteringene kommer fram ved framleggelsen
av statsregnskapet.
Det legges opp til at det skal stå igjen 50
mill. kroner på posten etter nysalderingen, som skal dekke de mindre,
utforutsette utgiftene. Bevilgningen foreslås på denne bakgrunn
redusert med 7 408,1 mill. kroner i nysalderingen, hvorav inntekts-
og trygdeoppgjør mv. utgjør 3 701,7 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
I forbindelse med Stortingets behandling av Prop.
128 S (2014–2015), jf. Innst. 373 S (2014–2015), ble det bevilget
413 mill. kroner på kap. 2315 til dekning av utgifter ved lønnsreguleringen
for arbeidstakere i det statlige tariffområdet. Finansdepartementet
fikk fullmakt til å fordele bevilgningen på departementenes poster
med lønnsbevilgning. De endelige beregningene viser at virkningene
for statsbudsjettet for 2015 av lønnsoppgjøret i 2015 er 3,5 mill.
kroner høyere enn tidligere anslått, jf. vedlegg 4. Det foreslås derfor
at bevilgningen på kap. 2315 post 1 økes med 3,5 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
I saldert budsjett 2015 ble det på kap. 2800
post 50 bevilget 303 955 mill. kroner. Grunnlaget for overføringen
er statsbudsjettets netto kontantstrøm fra petroleumsvirksomheten.
Bevilgningen foreslås redusert med 75 273 mill. kroner i denne proposisjonen,
slik at samlet bevilgning på kap. 2800 post 50 blir 228 682 mill.
kroner. Overføringen til Statens pensjonsfond utland vil først bli
fastsatt endelig i forbindelse med avleggelsen av regnskapet for
2015, basert på regnskapsførte inntekter fra petroleumsvirksomheten.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Posten dekker inntekter som følge av at staten
er tilkjent saksomkostninger i sivile saker der Regjeringsadvokaten
er prosessfullmektig. Det anslås at inntektene vil øke med 4,6 mill.
kroner sammenlignet med det som lå til grunn i saldert budsjett.
Det foreslås på denne bakgrunn at bevilgningen under
post 1 økes med 4,6 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Stortinget opplyser at leieinntektene under
post 3 blir 0,5 mill. kroner lavere enn forutsatt og ber om at posten
reduseres i nysalderingen.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Aktiviteten i utviklingsprogrammet Olje for
utvikling blir lavere enn forutsatt. Dette motsvares av tilsvarende
reduksjon under kap. 4600 post 2 Diverse refusjoner. Det vises til
omtale under kap. 1600 post 1.
Det foreslås at bevilgningen under post 2 reduseres
med 0,4 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Bevilgningen på posten gjelder blant annet inntekter
fra vinningsavståelse ved brudd på verdipapirloven og gebyrer som
ilegges ved for sent innlevert regnskap eller brudd på forskriftene om
melde- og flaggingsplikt.
Basert på regnskap per september 2015 ligger inntektene
an til å bli 1,3 mill. kroner høyere enn forutsatt i saldert budsjett.
Det foreslås at bevilgningen under post 86 økes med
1,3 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Utgiftene med tilhørende refusjon fra Avinor
AS blir 19,3 mill. kroner lavere enn anslaget som lå til grunn for
saldert budsjett 2015. Det vises til nærmere omtale under kap. 1610
post 1 ovenfor.
Det foreslås at bevilgningen under post 5 reduseres
med 19,3 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Mindre bruk av alminnelig namsmann i skatteregionene
har ført til lavere refusjonsinntekter.
Det foreslås at bevilgningen under post 1 reduseres
med 7 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Posten omfatter refusjoner for utgifter Skatteetaten
ved Statens innkrevingssentral har til tjenester for oppdragsgivere,
i hovedsak innkreving av kringkastingsavgift for NRK AS. Inntektene
ventes nå å bli 3 mill. kroner høyere enn forutsatt i saldert budsjett.
Det foreslås at bevilgningen under post 2 økes med
3 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Posten omfatter bl.a. refusjoner for datatjenester som
utføres for andre statlige virksomheter.
Regnskapsutviklingen tilsier at inntektene vil
bli 8 mill. kroner lavere enn gjeldende bevilgning på posten.
Det foreslås at bevilgningen under post 3 reduseres
med 8 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Økt bruk av særnamsmannskompetanse i skatteregionene
gir økte inntekter under post 5.
Det foreslås at bevilgningen under post 5 økes med
4 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Regnskapsutviklingen tilsier at inntektene under post
85 vil øke med 50 mill. kroner sammenlignet med gjeldende bevilgning
på posten.
Bevilgningen under post 85 foreslås økt med 50 mill.
kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Regnskapsutviklingen tilsier at inntektene under post
88 vil øke med 60 mill. kroner sammenlignet med gjeldende bevilgning
på posten.
Det foreslås at bevilgningen under post 88 økes med
60 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Posten omfatter inntekter fra gebyr for regelbrudd
som kan ilegges arbeidsgivere som ikke kan framlegge oppdatert personalliste.
På grunnlag av oppdatert regnskapsinformasjon anslås inntektene
å øke med 11,5 mill. kroner sammenlignet med gjeldende bevilgning
på posten.
Det foreslås at bevilgningen under post 89 økes med
11,5 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Posten gjelder inntekter fra utførte oppdrag.
Som omtalt under kap. 1600 post 1, foreslås ompostering av indirekte
kostnader knyttet til vedlikehold av økonomiske modeller som SSB
utfører for Finansdepartementet. Disse inntektene føres over post
2 Oppdragsinntekter.
Det foreslås at bevilgningen under post 2 økes med
1,7 mill. kroner
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
På grunnlag av oppdatert regnskapsinformasjon anslås
inntektene å øke med 2 mill. kroner sammenlignet med gjeldende bevilgning
på posten.
Det foreslås at post 85 økes med 2 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
På dette kapitlet inntektsføres uforutsette
inntekter det ikke er naturlig å føre under andre kapitler. I saldert
budsjett 2015 er det på kap. 5309 Tilfeldige inntekter, post 29
Ymse bevilget 150 mill. kroner. Bevilgningen ble økt med 100 mill.
kroner i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett 2015.
Blant annet i lys av regnskapsførte inntekter
på posten per 30. september 2015 anslås inntektene nå til 450 mill.
kroner i 2015. Bevilgningen på kap. 5309 Tilfeldige inntekter, post
29 foreslås derfor økt med 200 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
På denne posten inntektsføres summen av avskrivninger
på statens kapital som bevilges på underpost 3 i statens forretningsdrift
(kap. 2445–2490). På bakgrunn av endringer på disse underpostene
foreslås bevilgningen på kap. 5491 post 30 økt med 46,7 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Posten gjelder avgifter som er avviklet i statsbudsjettet.
Det er ikke budsjettert med betalinger på denne posten i statsbudsjettet
for 2015. Netto refusjoner i 2015 anslås til 6,2 mill. kroner som
i hovedsak gjelder tilbakebetaling av avgift på båtmotorer.
Det foreslås nå bevilget -6,2 mill. kroner på post 70.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
På denne posten inntektsføres summen av renter av
statens kapital som bevilges på underpost 4 i statens forretningsdrift
(kap. 2445–2490). På bakgrunn av endringer på disse underpostene foreslås
bevilgningen på kap. 5603 post 80 økt med 89 000 kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Innestående på statskassens foliokonto forrentes på
bakgrunn av renten Norges Bank får på sine utenlandske fordringer.
På grunn av lavere rentenivå enn tidligere forutsatt vil det ikke
bli inntektsført renter i 2015.
Det foreslås at bevilgningen på post 80 reduseres med
435 mill. kroner til null.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Posten omfatter blant annet renter av statens bankinnskudd
til bruk av utenriksstasjonene.
På grunnlag av regnskap foreslås bevilgningen under
post 81 økt med 0,5 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Posten gjelder renteinntekter som staten får
på egenbeholdning av statspapirer for markedspleieformål.
På grunnlag av endrede forutsetninger foreslås post
82 økt med 27 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Posten gjelder renteinntekter av innskudd fra statens
regnskapsførere i banker utenom konsernkontoordningen, utlån som
blir forvaltet av Finansdepartementet og andre departementer og andre
renteinntekter av alminnelige krav. Renteinntektene anslås å bli
5 mill. kroner høyere enn tidligere forutsatt.
Det foreslås at bevilgningen på post 83 økes
med 5 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
De regionale helseforetakene kan ta opp lån
i statskassen til investeringsformål. Rentene kapitaliseres og tillegges
lånene gjennom en egen låneordning for opptrekksrenter under Helse-
og omsorgsdepartementets kap. 732 postene 83 og 91. Kap. 5605 post
84 er den motsvarende inntektsposten. Videre inntektsføres renter
av de regionale helseforetakenes trekk på driftskredittrammen på
denne posten.
Det foreslås at bevilgningen på post 84 reduseres med
59,3 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
I 2015 har Den nordiske investeringsbank betalt utbytte
til den norske stat tilsvarende 88,6 mill. kroner. Dette er 5,9 mill.
kroner mer enn gjeldende budsjett.
Det foreslås at bevilgningen under post 85 økes med
5,9 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
På kap. 5800 post 50 ble det i saldert budsjett 2015
bevilget 174 224,5 mill. kroner som overføring fra Statens pensjonsfond
utland for å dekke det oljekorrigerte underskuddet på statsbudsjettet.
Det anslås nå et oljekorrigert underskudd på 185 863,0 mill. kroner.
Det foreslås at det tilbakeføres midler til å dekke det oljekorrigerte
underskuddet i nysaldert budsjett 2015. Overføringen fra Statens
pensjonsfond utland foreslås derfor økt med 11 638,5 mill. kroner
i denne proposisjonen, til 185 863,0 mill. kroner.
Komiteen viser til
Innst. 145 S (2015–2016) fra utenriks- og forsvarskomiteen vedrørende endringer
i statsbudsjettet for 2015.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet, viser til at den humanitære
krisen i Syria og i nabolandene er mer og mer akutt. Fem år inn
i krigen opplever stadig flere barn i Syria akutt underernæring.
At WFP (Verdens matvareprogram) i en slik situasjon må redusere
matrasjonene, er uakseptabelt. Flertallet vil også
peke på at FNs høykommissær for flyktninger (UNHCR) har store budsjettutfordringer.
Med den store migrasjonen er det et prekært behov for å hjelpe de
mange på flukt og ikke minst de som befinner seg i Syrias nærområder
f.eks. i Libanon og Jordan. Flertallet viser derfor
til at Stortinget i forbindelse med behandlingen av Innst. 145 S
(2015–2016) fra utenriks- og forsvarskomiteen, vedtok å styrke kap.
170 post 73 med 100 mill. kroner til FNs matvareprogram og kap.
170 post 74 med 100 mill. kroner til UNHCR. De økte midlene ble
øremerket innsats i Syria og nærområdene.
På denne bakgrunn foreslår et
annet flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig
Folkeparti og Venstre, å øke bevilgningen under kap. 5800
post 50 med 200 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag,
tilsvarende 11 838,5 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt
budsjett. Dette flertallet viser til at det strukturelle,
oljekorrigerte budsjettunderskuddet etter dette vil være redusert
med 400 mill. kroner sammenlignet med revidert nasjonalbudsjett
2015.
Komiteens medlem fra Senterpartiet vil vise
til egne merknader og forslag under andre kapitler i denne innstillingen,
samt de flertallsmerknader som dette medlem inngår
i under dette kapittel. På denne bakgrunn foreslår dette medlem å
øke bevilgningen under kap. 5800 post 50 med 526 mill. kroner sammenlignet
med regjeringens forslag, tilsvarende 12 164,4 mill. kroner sammenlignet
med tidligere vedtatt budsjett. Dette medlem viser
til at det strukturelle, oljekorrigerte budsjettunderskuddet etter
dette vil være redusert med 74 mill. kroner sammenlignet med revidert
nasjonalbudsjett 2015.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2015 gjøres følgende
endringer:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
5800 | | Statens pensjonsfond utland | |
| 50 | Overføring fra fondet, forhøyes med | 12 164 372 000 |
| | fra kr 174 224 510 000 til kr 186 388 882 000» | |
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
til at FNs matvareprogram har et stort ansvar i konfliktområder
som Sahel og i Syria. I Sahel-området er mange fordrevet fra sine
hjem på grunn av tørke og konflikter. FNs matvareprogram leverer
også mat til syriske flyktninger i og utenfor Syria. UNHCR har hovedansvar
for organisering av flyktningleirer og hjelp til flyktninger i svært
mange steder i verden. I lys av den akutte flyktningkrisen er det nødvendig
å styrke organisasjonens arbeid. UNAIDS har, sammen med mange aktører,
klart å redusere antall hiv-smittede, men man ser nå en økning av
utbrudd i Europa og Nord-Afrika. Organisasjonen er rammet av kutt
fra flere donorer på grunn av flyktningkrisen. Dette medlem viser
til merknader og forslag i Innst. 145 S (2015–2016) hvor Sosialistisk
Venstreparti foreslår å styrke FNs matvareprogram med 100 mill.
kroner, UNHCR med 250 mill. kroner og UNAIDS med 50 mill. kroner.
Bevilgningen knyttet til statslånemidler er
en saldering av statsbudsjettets inntekter og utgifter inkludert
lånetransaksjoner. Bevilgningen motsvarer dermed statsbudsjettets
brutto finansieringsbehov. Ved at nysaldert budsjett viser et samlet
brutto finansieringsbehov på 102 924,2 mill. kroner foreslås samme
beløp bevilget på kap. 5999 post 90.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Dette kapittelet gir en oversikt over statsregnskapet
per 30. september 2015. Regnskapstallene er sammenstilt med forslaget
til nysaldert budsjett. Tallene viser også hvor stor andel av bevilgningene
som er regnskapsført.
Det vises til proposisjonen for nærmere redegjørelse.
Komiteen tar omtalen
til orientering.
Det er behov for å sikre tilleggslokaler for
å gi plass for en planlagt bemanningsøkning ved Regjeringsadvokatembetet.
Da det er nødvendig å inngå leiekontrakt snarlig, bes det om fullmakt til
å inngå leieavtale, jf. forslag til romertallsvedtak. I budsjettforslaget
for 2016 er det ikke tatt høyde for utgifter til større lokaler.
Regjeringen vil komme tilbake til Stortinget med forslag om bevilgning
til å dekke økte husleieutgifter når utgiftsøkningen er nærmere
kjent, og senest i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett for
2016.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag, jf. forslag til vedtak III under kap.
7 Komiteens tilråding.
Justis- og beredskapsdepartementet fremmet 20. november
2015 Prop. 22 S (2015–2016) Endringar i statsbudsjettet 2015 under
Justis- og beredskapsdepartementet. I forslagene til bevilgningsvedtak
i Prop. 22 S (2015–2016) ble stikkord for kap. 491 post 21 feilaktig
oppgitt å være «kan nyttast under kap. 490 post 1». For å korrigere
feilen fremmes det forslag om at kap. 491 post 21 ikke skal ha nevnte
stikkord, men i stedet stikkordet «kan nyttes under kap. 491 post 1»,
jf. forslag til romertallsvedtak.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag, jf. forslag til vedtak IV under kap. 7
Komiteens tilråding.
Forslag fra Senterpartiet:
Forslag 1
I statsbudsjettet for 2015 gjøres følgende endringer:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
164 | | Fred, forsoning og demokrati | |
| 70 | Fred, forsoning og demokratitiltak, kan
overføres, forhøyes med | 21 500 000 |
| | fra kr 524 600 000 til kr 546 100 000 | |
440 | | Politidirektoratet – politi- og lensmannsetaten | |
| 1 | Driftsutgifter, forhøyes med | 20 000 000 |
| | fra kr 13 770 905 000 til kr 13 790 905 000 | |
490 | | Utlendingsdirektoratet | |
| 60 | Tilskudd til vertskommuner for asylmottak, forhøyes med
| 100 000 000 |
| | fra kr 372 204 000 til kr 472 204 000 | |
572 | | Rammetilskudd til fylkeskommuner | |
| 64 | Skjønnstilskudd, forhøyes med | 100 000 000 |
| | fra kr 627 000 000 til kr 727 000 000 | |
1820 | | Norges vassdrags- og energidirektorat | |
| 22 | Flom- og skredforebygging, forhøyes med | 50 000 000 |
| | fra kr 336 404 000 til kr 386 404 000 | |
5800 | | Statens pensjonsfond utland | |
| 50 | Overføring fra fondet, forhøyes med | 12 164 372 000 |
| | fra kr 174 224 510 000 til kr 186 388 882 000 | |
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å
gjøre følgende
vedtak:
I
I statsbudsjettet for 2015 gjøres følgende endringer:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
| | | |
Utgifter |
21 | | Statsrådet: | |
| 1 | Driftsutgifter, forhøyes med | 2 100 000 |
| | fra kr 161 449 000 til kr 163 549 000 | |
41 | | Stortinget: | |
| 1 | Driftsutgifter, nedsettes med | 7 400 000 |
| | fra kr 892 600 000 til kr 885 200 000 | |
| 70 | Tilskudd til partigruppene, nedsettes med | 1 900 000 |
| | fra kr 174 000 000 til kr 172 100 000 | |
| 73 | Kontingenter, internasjonale delegasjoner, forhøyes med
| 300 000 |
| | fra kr 14 000 000 til kr 14 300 000 | |
45 | | Nasjonal institusjon for menneskerettigheter: | |
| 1 | Driftsutgifter, nedsettes med | 3 000 000 |
| | fra kr 9 300 000 til kr 6 300 000 | |
1600 | | Finansdepartementet: | |
| 21 | Spesielle driftsutgifter, kan overføres, nedsettes
med | 657 000 |
| | fra kr 51 545 000 til kr 50 888 000 | |
1610 | | Toll- og avgiftsetaten: | |
| 1 | Driftsutgifter, nedsettes med | 19 300 000 |
| | fra kr 1 572 592 000 til kr 1 553 292 000 | |
1618 | | Skatteetaten: | |
| 1 | Driftsutgifter, nedsettes med | 5 000 000 |
| | fra kr 4 956 576 000 til kr 4 951 576 000 | |
1620 | | Statistisk sentralbyrå: | |
| 1 | Driftsutgifter, nedsettes med | 1 742 000 |
| | fra kr 524 375 000 til kr 522 633 000 | |
| 21 | Spesielle driftsutgifter, kan overføres, forhøyes
med | 1 742 000 |
| | fra kr 210 692 000 til kr 212 434 000 | |
1650 | | Statsgjeld, renter mv.: | |
| 89 | Renter og provisjon mv. på innenlandsk statsgjeld, overslagsbevilgning, nedsettes med | |
| | 1 724 260 000 |
| | fra kr 12 872 000 000 til kr 11 147 740 000 | |
2309 | | Tilfeldige utgifter: | |
| 1 | Driftsutgifter, nedsettes med | 7 408 133 000 |
| | fra kr 7 458 133 000 til kr 50 000 000 | |
2315 | | Lønnsregulering for arbeidstakere i det statlige tariffområdet: | |
| 1 | Driftsutgifter, forhøyes med | 3 533 000 |
| | fra kr -3 533 000 til kr 0 | |
2800 | | Statens pensjonsfond utland: | |
| 50 | Overføring til fondet, nedsettes med | 75 273 000 000 |
| | fra kr 303 955 000 000 til kr 228 682 000 000 | |
Inntekter |
3024 | | Regjeringsadvokaten: | |
| 1 | Erstatning for utgifter i rettssaker, forhøyes med | 4 600 000 |
| | fra kr 14 400 000 til kr 19 000 000 | |
3041 | | Stortinget: | |
| 3 | Leieinntekter, nedsettes med | 500 000 |
| | fra kr 900 000 til kr 400 000 | |
4600 | | Finansdepartementet: | |
| 2 | Diverse refusjoner, nedsettes med | 399 000 |
| | fra kr 499 000 til kr 100 000 | |
4602 | | Finanstilsynet: | |
| 86 | Vinningsavståelse og overtredelsesgebyr mv., forhøyes
med | 1 300 000 |
| | fra kr 500 000 til kr 1 800 000 | |
4610 | | Toll- og avgiftsetaten: | |
| 5 | Refusjon fra Avinor AS, nedsettes med | 19 300 000 |
| | fra kr 36 400 000 til kr 17 100 000 | |
4618 | | Skatteetaten: | |
| 1 | Refunderte utleggs- og tinglysingsgebyr, nedsettes med
| 7 000 000 |
| | fra kr 67 000 000 til kr 60 000 000 | |
| 2 | Andre refusjoner, forhøyes med | 3 000 000 |
| | fra kr 42 433 000 til kr 45 433 000 | |
| 3 | Andre inntekter, nedsettes med | 8 000 000 |
| | fra kr 39 000 000 til kr 31 000 000 | |
| 5 | Gebyr for utleggsforretninger, forhøyes med | 4 000 000 |
| | fra kr 40 000 000 til kr 44 000 000 | |
| 85 | Misligholdte lån i Statens lånekasse for utdanning, forhøyes
med | 50 000 000 |
| | fra kr 240 000 000 til kr 290 000 000 | |
| 88 | Forsinkelsesgebyr, Regnskapsregisteret, forhøyes med | 60 000 000 |
| | fra kr 200 000 000 til kr 260 000 000 | |
| 89 | Overtredelsesgebyr, forhøyes med | 11 500 000 |
| | fra kr 2 500 000 til kr 14 000 000 | |
4620 | | Statistisk sentralbyrå: | |
| 2 | Oppdragsinntekter, forhøyes med | 1 742 000 |
| | fra kr 213 892 000 til kr 215 634 000 | |
| 85 | Tvangsmulkt, forhøyes med | 2 000 000 |
| | fra kr 15 000 000 til kr 17 000 000 | |
5309 | | Tilfeldige inntekter: | |
| 29 | Ymse, forhøyes med | 200 000 000 |
| | fra kr 250 000 000 til kr 450 000 000 | |
5491 | | Avskrivning på statens kapital i statens forretningsdrift: | |
| 30 | Avskrivninger, forhøyes med | 46 700 000 |
| | fra kr 1 140 735 000 til kr 1 187 435 000 | |
5501 | | Skatter på formue og inntekt: | |
| 70 | Toppskatt mv., nedsettes med | 1 076 000 000 |
| | fra kr 34 676 000 000 til kr 33 600 000 000 | |
| 72 | Fellesskatt, nedsettes med | 18 538 000 000 |
| | fra kr 224 338 000 000 til kr 205 800 000 000 | |
5507 | | Skatt og avgift på utvinning av petroleum: | |
| 71 | Ordinær skatt på formue og inntekt, nedsettes med | 23 800 000 000 |
| | fra kr 64 700 000 000 til kr 40 900 000 000 | |
| 72 | Særskatt på oljeinntekter, nedsettes med | 33 300 000 000 |
| | fra kr 100 500 000 000 til kr 67 200 000 000 | |
| 74 | Arealavgift mv., forhøyes med | 100 000 000 |
| | fra kr 1 800 000 000 til kr 1 900 000 000 | |
5508 | | Avgift på utslipp av CO2 i
petroleumsvirksomhet på kontinentalsokkelen: | |
| 70 | CO2-avgift i petroleumsvirksomheten
på kontinentalsokkelen,
nedsettes med | 1 700 000 000 |
| | fra kr 6 600 000 000 til kr 4 900 000 000 | |
5511 | | Tollinntekter: | |
| 70 | Toll, forhøyes med | 100 000 000 |
| | fra kr 3 000 000 000 til kr 3 100 000 000 | |
| 71 | Auksjonsinntekter fra tollkvoter, forhøyes med | 40 000 000 |
| | fra kr 200 000 000 til kr 240 000 000 | |
5521 | | Merverdiavgift: | |
| 70 | Merverdiavgift, nedsettes med | 4 165 000 000 |
| | fra kr 256 165 000 000 til kr 252 000 000 000 | |
5526 | | Avgift på alkohol: | |
| 70 | Avgift på alkohol, forhøyes med | 140 000 000 |
| | fra kr 12 600 000 000 til kr 12 740 000 000 | |
5531 | | Avgift på tobakkvarer mv.: | |
| 70 | Avgift på tobakkvarer mv., nedsettes med | 125 000 000 |
| | fra kr 7 200 000 000 til kr 7 075 000 000 | |
5536 | | Avgift på motorvogner mv.: | |
| 71 | Engangsavgift, nedsettes med | 434 000 000 |
| | fra kr 18 534 000 000 til kr 18 100 000 000 | |
| 72 | Årsavgift, nedsettes med | 110 000 000 |
| | fra kr 10 300 000 000 til kr 10 190 000 000 | |
| 73 | Vektårsavgift, nedsettes med | 28 000 000 |
| | fra kr 380 000 000 til kr 352 000 000 | |
| 75 | Omregistreringsavgift, forhøyes med | 40 000 000 |
| | fra kr 1 320 000 000 til kr 1 360 000 000 | |
5538 | | Veibruksavgift på drivstoff: | |
| 70 | Veibruksavgift på bensin, forhøyes med | 58 000 000 |
| | fra kr 5 692 000 000 til kr 5 750 000 000 | |
| 71 | Veibruksavgift på autodiesel, nedsettes med | 230 000 000 |
| | fra kr 10 730 000 000 til kr 10 500 000 000 | |
5541 | | Avgift på elektrisk kraft: | |
| 70 | Avgift på elektrisk kraft, nedsettes med | 555 000 000 |
| | fra kr 8 955 000 000 til kr 8 400 000 000 | |
5542 | | Avgift på mineralolje mv.: | |
| 70 | Grunnavgift på mineralolje mv., forhøyes med | 3 000 000 |
| | fra kr 1 847 000 000 til kr 1 850 000 000 | |
| 71 | Avgift på smøreolje mv., forhøyes med | 10 000 000 |
| | fra kr 98 000 000 til kr 108 000 000 | |
5543 | | Miljøavgift på mineralske produkter mv.: | |
| 70 | CO2-avgift, nedsettes med | 702 500 000 |
| | fra kr 6 402 500 000 til kr 5 700 000 000 | |
| 71 | Svovelavgift, nedsettes med | 8 000 000 |
| | fra kr 36 000 000 til kr 28 000 000 | |
5546 | | Avgift på sluttbehandling av avfall: | |
| 70 | Avgift på sluttbehandling av avfall, nedsettes med | 1 000 000 |
| | fra kr 5 000 000 til kr 4 000 000 | |
5547 | | Avgift på helse- og miljøskadelige kjemikalier: | |
| 70 | Trikloreten (TRI), forhøyes med | 5 000 000 |
| | fra kr 1 000 000 til kr 6 000 000 | |
5548 | | Miljøavgift på visse klimagasser: | |
| 70 | Avgift på hydrofluorkarboner (HFK) og perfluorkarboner
(PFK), | |
| | nedsettes med | 78 000 000 |
| | fra kr 418 000 000 til kr 340 000 000 | |
5549 | | Avgift på utslipp av NOX: | |
| 70 | Avgift på utslipp av NOX, forhøyes
med | 9 000 000 |
| | fra kr 38 000 000 til kr 47 000 000 | |
5551 | | Avgift knyttet til mineralvirksomhet: | |
| 71 | Avgift knyttet til undersøkelses- og utvinningsrett av
mineraler etter | |
| | mineralloven, nedsettes med | 1 000 000 |
| | fra kr 4 000 000 til kr 3 000 000 | |
5555 | | Avgift på sjokolade- og sukkervarer mv.: | |
| 70 | Avgift på sjokolade- og sukkervarer mv., nedsettes med
| 85 000 000 |
| | fra kr 1 425 000 000 til kr 1 340 000 000 | |
5556 | | Avgift på alkoholfrie drikkevarer mv.: | |
| 70 | Avgift på alkoholfrie drikkevarer mv., forhøyes med | 120 000 000 |
| | fra kr 1 830 000 000 til kr 1 950 000 000 | |
5557 | | Avgift på sukker mv.: | |
| 70 | Avgift på sukker mv., nedsettes med | 10 000 000 |
| | fra kr 210 000 000 til kr 200 000 000 | |
5559 | | Avgift på drikkevareemballasje: | |
| 70 | Grunnavgift på engangsemballasje, forhøyes med | 120 000 000 |
| | fra kr 1 500 000 000 til kr 1 620 000 000 | |
| 71 | Miljøavgift på kartong, forhøyes med | 6 000 000 |
| | fra kr 60 000 000 til kr 66 000 000 | |
| 72 | Miljøavgift på plast, forhøyes med | 4 000 000 |
| | fra kr 30 000 000 til kr 34 000 000 | |
| 73 | Miljøavgift på metall, nedsettes med | 1 000 000 |
| | fra kr 5 000 000 til kr 4 000 000 | |
| 74 | Miljøavgift på glass, forhøyes med | 8 000 000 |
| | fra kr 80 000 000 til kr 88 000 000 | |
5565 | | Dokumentavgift: | |
| 70 | Dokumentavgift, forhøyes med | 800 000 000 |
| | fra kr 7 700 000 000 til kr 8 500 000 000 | |
5583 | | Særskilte avgifter mv. i bruk av frekvenser: | |
| 70 | Avgift på frekvenser mv., nedsettes med | 25 400 000 |
| | fra kr 306 700 000 til kr 281 300 000 | |
5584 | | Andre avgifter: | |
(Nytt) | 70 | Etterslep, netto tilbakebetaling av utgåtte avgifter,
bevilges med | -6 200 000 |
5603 | | Renter av statens kapital i statens forretningsdrift: | |
| 80 | Renter av statens faste kapital, forhøyes med | 89 000 |
| | fra kr 83 223 000 til kr 83 312 000 | |
5605 | | Renter av statskassens kontantbeholdning og andre fordringer: | |
| 80 | Av statskassens foliokonto i Norges Bank, nedsettes med
| 435 000 000 |
| | fra kr 435 000 000 til kr 0 | |
| 81 | Av verdipapirer og bankinnskudd i utenlandsk valuta, forhøyes
med | 500 000 |
| | fra kr 200 000 til kr 700 000 | |
| 82 | Av innenlandske verdipapirer, forhøyes med | 27 000 000 |
| | fra kr 1 760 400 000 til kr 1 787 400 000 | |
| 83 | Av alminnelige fordringer, forhøyes med | 5 000 000 |
| | fra kr 25 000 000 til kr 30 000 000 | |
| 84 | Av driftskreditt til statsbedrifter, nedsettes med | 59 340 000 |
| | fra kr 253 400 000 til kr 194 060 000 | |
5692 | | Utbytte av statens kapital i Den nordiske investeringsbank: | |
| 85 | Utbytte, forhøyes med | 5 860 000 |
| | fra kr 82 700 000 til kr 88 560 000 | |
5700 | | Folketrygdens inntekter: | |
| 71 | Trygdeavgift, nedsettes med | 2 247 000 000 |
| | fra kr 131 747 000 000 til kr 129 500 000 000 | |
| 72 | Arbeidsgiveravgift, nedsettes med | 990 000 000 |
| | fra kr 171 090 000 000 til kr 170 100 000 000 | |
5800 | | Statens pensjonsfond utland: | |
| 50 | Overføring fra fondet, forhøyes med | 11 838 372 000 |
| | fra kr 174 224 510 000 til kr 186 062 882 000 | |
5999 | | Statslånemidler: | |
| 90 | Lån, nedsettes med | 30 030 868 000 |
| | fra kr 132 955 051 000 til kr 102 924 183 000 | |
II
Stortinget samtykker i at folketrygdens finansieringsbehov
for 2015 dekkes ved statstilskudd.
III
Inngåelse av leiekontrakt
Stortinget samtykker i at Finansdepartementet
i 2015 eller 2016 kan inngå avtale om leie av tilleggslokaler for
Regjeringsadvokaten. Leieutgiftene kommer i tillegg til gitt bevilgningsnivå
under kap. 24 Regjeringsadvokaten, post 1 Driftsutgifter.
IV
Stikkord under Justis- og beredskapsdepartementet
Stortinget samtykker i at bevilgningen i statsbudsjettet
for 2015 under kap. 491 Utlendingsnemnda, post 21 Spesielle driftsutgifter, nemndbehandling,
ikke skal tilføyes stikkordet «kan nyttast under kap. 490 post 1»,
samt at bevilgningen i statsbudsjettet for 2015 under kap. 491 Utlendingsnemnda,
post 21 Spesielle driftsutgifter, nemndbehandling, tilføyes stikkordet «kan
nyttes under kap. 491 post 1».
Oslo, i finanskomiteen, den 16. desember
2015
Hans Olav Syversen |
leder og ordfører |