På tross av å være et lite land, har Norge greid
å utvikle en biomedisinsk klynge som regnes med i internasjonal
forstand, særlig innenfor kreftområdet. Aktiviteten gjennom Oslo
universitetssykehus, Universitetet i Oslo og et førtitalls bedrifter
med i alt om lag 4 000 tilhørende forskere, er i stor grad preget
av basalforskning og i mindre grad av bedriftsnær forskning og utvikling.
De fleste norske biomedisinske foretak befinner seg
i førkommersiell fase, og kun et lite mindretall har godkjente produkter
ute på markedet.
Betydningen av klynger er et fremtredende trekk globalt.
De beste klyngene i global sammenheng har mange fellestrekk som
fremragende FoU-miljøer og tilgang til gode forskere og talenter.
Norge står overfor flere utfordringer som må håndteres
for å kunne utvikle en biomedisinsk næringsklynge av internasjonalt
format. Arbeidet med å omsette forskningspotensialet kommersielt
må videreføres. Det innebærer at akademia, helseforetak, virkemiddelapparat
som industri og investorer bør utvikle en felles forståelse for
hvordan det næringsmessige potensialet kan utløses. Gjennom oppfølgingen
av HelseOmsorg21-strategien etableres viktige samhandlingsarenaer.
Dette vil understøtte samarbeidet mellom akademi og helseforetak
og på den annen side ulike næringsaktører.
Det er over tid tatt viktige grep for å styrke
og profesjonalisere teknologioverføringskontorer og kommersialiseringsenheter
for å oppnå bedre næringsmessig utnyttelse av den offentlige forskningsinnsatsen.
Regjeringen har økt de økonomiske rammene til kommersialiseringstiltak
for å verifisere prosjekters potensial og modenhet, både teknologisk
og markedsmessig, noe som også gjør det enklere for private investorer
å gjøre sine vurderinger. Dette er et område regjeringen prioriterer.
Norge har i siden 1990-tallet opplevd en framvekst
av mange mindre forskningsbaserte og innovative små og mellomstore
bedrifter innenfor så vel diagnostikk som legemiddelutvikling. Det er
i dag få store farmasøytiske selskaper med forskning, utvikling
og produksjon i Norge. Tilstedeværelse av internasjonale aktører
anses ellers å kunne bedre tilgang til privat kapital i tidlig fase
foruten at slike selskaper har ledelseserfaring og kommersiell kompetanse
som små og mellomstore bedrifter kan nyttegjøre seg. Å fremskaffe
tilstrekkelig tidligfasekapital er krevende. Det hevdes også at
utfordringen er særlig stor mht. biomedisinsk sektor. Regjeringen
arbeider bl.a. med å utvikle robuste ordninger i samvirke med private.
Kommersialiseringsprogrammet Forny2020 under
Norges forskningsråd skal bidra til å bringe resultater fra offentlig
finansierte forskningsinstitusjoner fram til markedet. Programmet
gir prosjektstøtte til både nystartede bedrifter og til teknologioverføringskontorer/kommersialiseringsaktører.
Regjeringen har for hvert av årene siden den tiltrådte, styrket
bevilgningene til Forny2020.
For å få frem flere gode gründere og flere vekstkraftige
bedrifter i norsk næringsliv har regjeringen i 2015 styrket den
landsdekkende etablerertilskuddsordningen under Innovasjon Norges
med 110 mill. kroner.
For å bedre tilgangen til nye effektive legemidler til
mennesker og dyr og legge til rette for utvikling av farmasøytisk
industri i Norge, vil Statens legemiddelverk gjennom sin veiledningstjeneste
Viril bistå legemiddelindustrien og akademia med regulatorisk veiledning,
samtidig som det etablerte samarbeidet mellom Viril og NorCRIN videreføres.
EU ser nå nærmere på hvordan prosedyrene for godkjenning
med begrenset dokumentasjon kan utnyttes bedre for sykdommer det
ikke finnes god etablert behandling for. Ved EUs legemiddelbyrå
ble det i 2014 startet en pilot for såkalt adaptive pathways (tidligere
adaptive licensing). Adaptive pathways er en utviklingsplan som skal
sikre at nye legemidler blir raskere tilgjengelig for pasientene
samtidig som behovet for å kunne gi tilstrekkelig og oppdatert informasjon om
legemidlenes nytte og risiko ivaretas. Adaptive pathways er særlig
relevant for legemidler til behandling av alvorlige tilstander der
det ikke finnes tilstrekkelig behandling i dag. Det er forutsatt
av EU-kommisjonen at slik godkjenning skal skje innen dagens gjeldende
regelverk.
Norske myndigheter vil følge piloten nøye.
Komiteen mener at
økt innovasjonsfokus i legemiddelpolitikken er både fremtidsrettet
og nødvendig for å møte morgendagens utfordringer innen helsesektoren. Komiteen anser
det som viktig at det tilrettelegges for verdiskaping fra den høye
kompetansen innen medisin og helse, og at sektoren derigjennom bidrar
til bedret konkurransekraft og verdiskaping i norsk økonomi. Komiteen merker
seg at regjeringen viderefører signalene fra HelseOmsorg21-strategien,
den første forsknings- og innovasjonsstrategien innen helse som
er utarbeidet med deltakelse på tvers av sektorer. Komiteen støtter
opp om målet om å legge til rette for forskning og innovasjon for
å nå visjonen om bedre folkehelse og målet om å sikre god kvalitet
ved behandling av legemidler.
Komiteen er opptatt av at Norge
bidrar i det europeiske arbeidet med adaptive pathways. Adaptive
pathways er en utviklingsplan som skal sikre at nye legemidler blir
raskere tilgjengelig for pasientene, samtidig som behovet for å kunne
gi tilstrekkelig og oppdatert informasjon om legemidlenes nytte
og risiko, ivaretas. Komiteen mener at Norge bør
innta en aktiv rolle i pilotarbeidet. Norge har et velfungerende
helsesystem og unike helseregistre av god kvalitet som kan gi oss
fortrinn i et slikt pilotarbeid.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet mener
mulighetene for å forløse mer forskning, innovasjon og industriutvikling
basert på biobanker og helseregistre, må utforskes videre og vil
også her vise til representantforslag Dokument 24 S (2015–2016)
om et løft for norske biobanker.
Komiteens medlem fra Venstre er
opptatt av at alle skal ha en likeverdig og rask tilgang til effektive
legemidler. Selv om det er gjort betydelige fremskritt de senere
år, ligger Norge etter når det gjelder å få tilgang til de nyeste
og mest innovative kreftlegemidlene. Dette gjelder også nye kombinasjoner
av behandlingsformer og medikamenter som stamcellebehandling og persontilpassede
medisiner for personer med sjeldne lidelser, for eksempel cystisk
fibrose.
Dette medlem viser til at det
i dag tar lang tid før nye og innovative legemidler blir tilgjengelig for
pasientene, noe som blant annet har med kostnadsnivået å gjøre. Dette
medlem mener dette kan forsterke et klassedelt helsevesen
hvor de som har råd, betaler medisinen og behandlingen sin selv,
mens andre må vente grunnet dårlig økonomi. Dette medlem ønsker
ikke en slik utvikling.
Dette medlem viser til at Helsedirektoratet tidligere
har foreslått å opprette et kreftmedisinfond, og at Kreftforeningen
støtter å opprette dette. Et medisinfond kan gi midlertidig tilgang til
de nyeste medisinene, til de sykeste pasientene, i påvente av at
medikamentene innfases gjennom den normale beslutningsprosessen. Dette
medlem viser til at Danmark, Tyskland og England har innført
slike fond. Dette medlem er positiv til en fondsmodell
for å finansiere tilgang til nye medisiner og behandlingsformer til
de sykeste pasientene, men mener fondet bør være universelt og ikke
bare gjelde kreftmedisiner. Det bør også legges til rette for private givere
til fondet.
Dette medlem mener det i tillegg
må etableres en strategi for offentlige anskaffelser på legemiddelområdet,
som tar utgangspunkt i framtidas behandlingsbehov og gjenspeiler
legemiddelpolitiske målsettinger. Dette medlem mener transparens
og åpenhet er viktig på dette området, for å sikre både pasienters
sikkerhet og demokratisk legitimitet. På denne bakgrunn fremmer dette
medlem følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen utrede og avklare egnethet
for en norsk fondsmodell for innovativ medisin og medisinsk teknologi,
samt sondere muligheten for samarbeid om et nordisk fond til samme
formål.»
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Fremskrittspartiet viser til at legemiddelmeldingen beskriver
en rekke tiltak for å fremme innovasjon, og påpeker at de legemiddelpolitiske
målene skal virke sammen. Legemiddelpolitikken skal legge til rette
for rask tilgang til effektive legemidler, samt forskning og innovasjon.