I dokumentet fremmes følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om
å innføre prosjektet 'Livsmestring i skolen' på skolens ungdomstrinn,
etter modell av 'Den kulturelle skolesekken'.»
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Christian Tynning Bjørnø, Martin Henriksen, Audun Otterstad, Tone
Merete Sønsterud og Marianne Aasen, fra Høyre, Henrik Asheim, Norunn
Tveiten Benestad, Kent Gudmundsen og Kristin Vinje, fra Fremskrittspartiet,
Lill Harriet Sandaune og Bente Thorsen, fra Kristelig Folkeparti,
Anders Tyvand, fra Senterpartiet, Anne Tingelstad Wøien, fra Venstre, fung.
leder Iselin Nybø, og fra Sosialistisk Venstreparti, Audun Lysbakken, viser
til representantforslaget.
Komiteen vil understreke at barn
og ungdom i Norge i hovedsak trives godt og har det bra på skolen.
Det er likevel behov for å skape et rom for samtaler om ulike utfordringer
som barn og ungdom opplever i hverdagen, særlig for å bevisstgjøre
elever om hvordan slike utfordringer kan mestres. Dette kan blant
annet være knyttet til psykisk helse, mobbing og digital mobbing, prestasjons-
og kroppspress, relasjonelle utfordringer, omsorgssvikt og familieproblemer, vold
og overgrep, eller seksualitet, kjønnsroller og kjønnsidentitet.
Komiteen viser til behandlingen
av Dokument 8:134 S (2014–2015) om satsing på psykisk helse i skolen
og Dokument 8:38 S (2015–2016) om en styrket innsats mot mobbing
i skolen, der komiteen nylig har behandlet temaer som er tett knyttet
til slike utfordringer og til livsmestring i skolen.
Komiteen peker videre på «En
god barndom varer livet ut. Tiltaksplan for å bekjempe vold og seksuelle
overgrep mot barn og ungdom (2014–2017)» fra Barne-, likestillings-
og inkluderingsdepartementet, der ett av tiltakene omhandler livsmestring
i skolen. Komiteen viser til at Landsrådet for Norges
barne- og ungdomsorganisasjoner (LNU) på oppdrag fra Barne-, likestillings-
og inkluderingsdepartementet og Kunnskapsdepartementet våren 2016
har igangsatt en prosess for å utforme et opplegg for livsmestring
for barn og unge som kan brukes i skolen, og der målgruppen i første
omgang er 11-, 12- og 13-åringer. Innspillene skal vurderes av Utdanningsdirektoratet,
Helsedirektoratet og Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet. Komiteen imøteser
dette arbeidet og regjeringens oppfølging av det.
Komiteen har merket seg at regjeringen
som oppfølging av NOU 2015:8 Fremtidens skole. Fornyelse av fag
og kompetanse, arbeider med en stortingsmelding om innholdet i skolen
som vil omfatte både fornyelsen av Generell del og en fornyelse
av innholdet i fagene. Komiteen viser til svarbrev
1. mars 2016 fra statsråden til komiteen og merker seg at Kunnskapsdepartementet
vil vurdere forslaget om livsmestring i skolen og hvorvidt livsmestring
bør ivaretas som et tverrfaglig tema, som en del av arbeidet med denne
meldingen.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Fremskrittspartiet viser for øvrig til at skolen, uavhengig
av regjeringens videre oppfølging av NOU 2015:8 gjennom egen stortingsmelding,
innenfor dagens rammer skal jobbe kontinuerlig med læringsmiljø
og mot mobbing som en del av skolens samfunnsmandat. Dette er blant
annet hjemlet i opplæringsloven, kapittel 9a. Livskvalitet og trivsel
gjennom deltakelse i et faglig og sosialt fellesskap gir tilhørighet
og reduserer risiko for psykiske og sosiale problemer. Her er tiltak
som følger opp ulike lokale behov for å skape trygge, mobbefrie læringsmiljøer,
viktig. Dette vil bidra til at skolene blir forebyggende og helsefremmende.
I tillegg trenger elevene kunnskap, ferdigheter og holdninger for
å kunne ta bevisste valg og forstå konsekvensene av disse. Slik
kompetanse vil elevene utvikle gjennom opplæring i ulike fag, både
hver for seg og i sammenheng. Elevenes læring og utvikling i skolen
foregår i stor grad gjennom arbeidet med skolefag. I flere fag er livsmestring
allerede i dag en del av fagets formål. Flere fag har også kompetansemål
der elevene skal lære om forhold som handler om å mestre sitt liv,
for eksempel egen fysisk og psykisk helse, kildekritikk og privatøkonomi.
Skolen skal gi elevene et godt grunnlag for
fremtidig utdanning, arbeids- og samfunnsdeltakelse og livsmestring,
og sørge for at elevene trives, utvikles og har det godt mens de
er elever i skolen.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti er positive til prosjektet
«Livsmestring i skolen». Disse medlemmer understreker
skolens rolle i å motivere unge mennesker til å utnytte potensialet
i sitt eget liv. Økt fokus på livsmestring, sosial kompetanse og
satsing på det psykososiale arbeidsmiljøet er vesentlig for at skolen
skal lykkes med dette. Disse medlemmer vil i denne sammenheng
trekke fram Dokument 8:134 S (2014–2015) om en satsing på psykisk
helse i skolen, som ble behandlet i Stortinget i februar 2016. Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti fremmet da forslag om å integrere kunnskap
om psykisk helse i skolens fag, slik at barn og unge får en helhetlig
opplæring om kroppens fysiske og psykiske helse. Disse medlemmer mener
refleksjon rundt temaer som psykisk helse, livsstil, mobbing, rusmiddelbruk, kroppspress
o.l. vil kunne gjøre elevene bedre i stand til å møte livets oppgaver
og ta hånd om seg selv og sitt eget liv. Disse medlemmer mener
også at økt bevissthet og kunnskap om disse temaene kan bidra til
at man legger bedre til rette for læring i andre fag og kompetanser.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til representantforslaget og råder Stortinget
til å gjøre følgende
vedtak:
Dokument 8:46 S (2015–2016) – Representantforslag
fra stortingsrepresentantene Olaug V. Bollestad, Hans Fredrik Grøvan,
Line Henriette Hjemdal og Anders Tyvand om å innføre prosjektet
«Livsmestring i skolen» på skolens ungdomstrinn – vedlegges protokollen.
Oslo, i kirke-, utdannings- og forskningskomiteen, den 5. april 2016
Iselin Nybø |
fung. leder og ordfører |