Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til meldingen og rår Stortinget til å gjøre
følgende
1. Utbytteskatten
holdes om lag på dagens nivå i tråd med regjeringens forslag når
vi ser utbytteskatt og selskapsskatt i sammenheng.
2. Det innføres en verdsettingsrabatt på
20 pst. i formuesskatten innen 2018 for aksjer og driftsmidler.
Tilsvarende reduksjon i verdsetting av tilordnet gjeld gjøres sjablongmessig.
3. Satsen i alminnelig inntekt for selskap
og person reduseres til 23 pst. innen 2018. Ytterligere reduksjoner
vurderes i lys av utviklingen internasjonalt, og spesielt i våre
naboland.
4. Regjeringen bes i forbindelse med statsbudsjettet
for 2017 gi en vurdering av problemet med formuesskatt i forbindelse
med likviditetsutfordringer for eiere og bedrifter når bedriftene går
med underskudd og det ikke er grunnlag for å betale utbytte. Det
bes om en vurdering av hvordan midlertidige likviditetsproblemer
eventuelt kan avhjelpes uten at det skapes en omgåelsesmulighet
for formuesskatten.
5. Regjeringen bes i forbindelse med statsbudsjettet
for 2017 vurdere muligheten for en ordning med tidsbegrenset rabatt
i formuesskatten for gründere ved børsintroduksjon av det respektive selskap.
6. Det innføres en finansskatt fra 2017.
Dette er en skatt på merverdien i finansiell tjenesteyting, og sees
i lys av at sektoren er unntatt fra merverdiavgift.
7. Skjermingsrenten økes til et nivå som
bedre reflekterer risikofri avkastning. Regjeringen bes komme tilbake
i statsbudsjettet for 2017 med forslag til hvordan en økt skjermingsrente
bør fastsettes.
8. Det gis en status for hvordan det norske
lovverket er rustet for stadig mer komplekse finansielle instrumenter
og selskapsstrukturer, med tanke på inntektsskifting i flernasjonale
selskaper.
9. Det vises til at advokater og andre
tredjeparter, uten hinder av lovbestemt taushetsplikt, etter krav
fra ligningsmyndighetene plikter å gi opplysninger om pengeoverføringer,
innskudd og gjeld, herunder hvem som er parter i overføringene,
på deres konti tilhørende skattyter. Det skal opprettes et ekspertutvalg
som skal vurdere om det bør gjøres ytterligere begrensninger i skatterådgiveres,
herunder advokaters, taushetsplikt på skatteområdet. I forlengelsen
av dette skal det vurderes om skattyteres og deres rådgiveres plikt
til å gi kontrollopplysninger bør utvides til å gjelde informasjon
om selskapsstrukturer og formålet med finansielle transaksjoner.
Det skal også vurderes om skatterådgiveres skatteplanleggingspakker
skal pålegges opplysningsplikt.
10. Regjeringen skal påse en rask og mest
mulig fullstendig implementering av BEPS-anbefalingene i det norske
regelverket.
11. I forbindelse med de vurderinger som
skal gjøres etter den pågående høringen om omgåelsesregelen, bør
det foretas en vurdering om å utvide opplysningsplikten til også
å omfatte hensikten med transaksjoner.
12. Effekten av forskriften for land-for-land-rapportering
(LLR) på å synliggjøre uønsket skattetilpasning samt å sikre at
relevante opplysninger knyttet til LLR fra datterselskaper og støttefunksjoner
fremkommer i regnskapet, skal gjennomgås slik Stortinget har bedt
om. Det vurderes også hvordan det kan etableres et tilsyn med rapporteringspliktige
etter LLR-regelverket.
13. Et norsk offentlig eierskapsregister
skal legge til rette for åpenhet om eierskap i norske selskap, og
det tas sikte på å innrette det slik at det blir lettere å finne
frem til selskapenes ultimate rettighetshavere i tråd med FATFs
anbefalinger og EUs fjerde hvitvaskingsdirektiv.
14. Den foreslåtte økningen av formuesskatten
i skogbruket ved økning av skogfaktoren gjennomføres ikke. Videre
beholdes dagens avskrivningssats for husdyrbygg.
15. Regjeringen bes gjennomgå og forbedre
systemet for verdivurdering av fritidseiendom.
16. Rentebegrensningsregelen for selskaper
bør utvides til også å omfatte eksterne renter for å treffe en større
del av rentefradrag som skyldes overskuddsflytting. Regelen bør
utformes på en måte som i minst mulig grad rammer ordinære låneforhold.
17. Regjeringen bes i forbindelse med budsjettet for
2017 foreslå en ordning for langsiktig sparing i børsnoterte aksjer
og aksjefond som innebærer at gevinster ikke beskattes løpende.
Meld. St. 4 (2015–2016) – En skattereform
for omstilling og vekst – vedlegges protokollen.