I dokumentet fremmes følgende forslag:
«1. Stortinget ber regjeringen
etablere ny modell og eierstruktur for riksveifergene ved å opprette et
statlig selskap som skal eie riksveifergemateriell, ha ansvar for
kartlegging av behov og kjøp av fergemateriell, samt sørge for anbudsutlysning
av driftskontrakter og oppfølging av disse.
2. Stortinget ber regjeringen sørge for
at et nytt statlig riksveifergeselskap har mål om å stimulere til
økt innovasjon og raskere innføring og bruk av miljøvennlig teknologi
i riksveifergeflåten.»
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Kjell-Idar Juvik, Sverre Myrli, Magne Rommetveit, Tone-Helen Toften
og Karianne O. Tung, fra Høyre, lederen Nikolai Astrup, Torill Eidsheim, Nils
Aage Jegstad og Helge Orten, fra Fremskrittspartiet, Hege Jensen,
Åse Michaelsen og Morten Stordalen, fra Kristelig Folkeparti, Hans
Fredrik Grøvan, fra Senterpartiet, Willfred Nordlund, og fra Venstre,
Abid Q. Raja, viser til representantforslaget.
Komiteen deler forslagsstillernes
bekymring for kostnadsutviklingen i kjøp av fergetjenester, og er
enig i at det er behov for å se nærmere på organiseringen av fergesektoren,
både for å oppnå riktig prising av fergeanbud, fornying av fergeflåten
og innfasing av lav- og nullutslippsferger.
Komiteen registrerer at kostnadsveksten
i nye anbud har vært svært høy. Komiteen mener det kan
være flere årsaker til dette, blant annet nye krav til standard,
universell utforming og økt behov for kapasitet. Samtidig registrerer komiteen at
det er relativt få tilbydere i markedet, og at det kan påvirke konkurransesituasjonen
og dermed prisingen av fergeanbudene.
Komiteen viser til at i forbindelse
med forvaltningsreformen i 2010 ble hovedtyngden av fergesambandene
overført fra staten til fylkeskommunene. Fergesamband på riksveg
er statens ansvar, mens fergesamband på fylkesveg er den enkelte
fylkeskommunes ansvar. Sett i lys av at denne ordningen har eksistert
i mer enn fem år og den kostnadsutviklingen som observeres på kjøp
av fergetjenester både i statlig og fylkeskommunal regi, er komiteen opptatt
av at dagens organisering og gjennomføring av fergeanbud blir evaluert,
bl.a. med henblikk på å sikre bestillerkompetanse av tilstrekkelig kvalitet
i alle ledd. Komiteen registrerer at dette er et
arbeid som Samferdselsdepartementet allerede har igangsatt og er
påregnet å være ferdig i medio 2016, og at dette arbeidet også omfatter
fremtidig organisering av hele fergesektoren.
Komiteen merker seg at en stor
del av anbudskontraktene på fergesamband, både statlige og fylkeskommunale,
skal fornyes i løpet av de nærmeste årene. Komiteen er
opptatt av at fornyelse av fergeanbudene blir benyttet til å fornye
fergeflåten og sikre nye og miljøvennlige ferger. Det vil bety et
betydelig forbedret fergetilbud samtidig som det vil være et vesentlig bidrag
til lavere utslipp fra transportsektoren. Komiteen viser
også til at krav om nye og miljøvennlige ferger vil bety oppdrag
til verftsindustrien i en tid med nedbemanning og sviktende oppdragsmengde
i andre markeder. Komiteen merker seg at i en rapport
fra DNV GL om barrierer for lav- og nullutslippsløsninger på fylkessamband
blir det anbefalt at innfasing av ny miljøteknologi må skje gradvis
for å unngå 1. generasjons teknologi i alle nye ferger. Komiteen deler
denne vurderingen samtidig som stat og fylkeskommune må ha en offensiv
strategi for innfasing av ny miljøteknologi. Komiteen viser
i den forbindelse til at Samferdselsdepartementet ved utlysing av
anbudet på E39 Anda–Lote satte krav om lav- og nullutslippsferge,
og at dette vil følges opp i nye anbud. Det vises også til at Hordaland
fylkeskommune har fått tildelt et betydelig beløp fra Enova for
å utvikle ladestasjoner for elektriske ferger. Komiteen forventer
at andre fylkeskommuner også ser muligheten til å søke om tilskudd
fra Enova, og tilrettelegge for mer miljøvennlig fergedrift.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Senterpartiet og Venstre, er enig med
forslagsstillerne i at organisering er et viktig element for et
mer kostnadseffektivt og miljøvennlig fergetilbud. Flertallet vil
derfor oppfordre Samferdselsdepartementet til å ta dette med i en
helhetlig vurdering av fremtidig organisering og drift av fergene. Flertallet merker
seg at Samferdselsdepartementet allerede er godt i gang med dette
arbeidet, og i brevet fra statsråden datert 22. april 2016 blir
det vist til at forslaget om et eget fergeselskap er en del av vurderingen.
Komiteen er opptatt
av at det blir gjort en samlet vurdering av organisering og drift
av fergetilbudet for å nå målsettingen om økt kostnadseffektivitet,
fornying av flåten og krav til lav- og nullutslipp, og imøteser
utredningen fra Samferdselsdepartementet, enten i forbindelse med
Nasjonal transportplan 2018–2029 eller på annen egnet måte. Komiteen vil
presisere at det er viktig at dette arbeidet blir prioritert.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti, fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen vurdere forslaget
om et statlig fergeselskap, som ett av flere alternativer, i sin
gjennomgang av fremtidig organisering av fergesektoren, og at oppfølging
av dette arbeidet blir lagt fram for Stortinget i Nasjonal transportplan
2018–2029. Det forutsettes at fremtidig organisering av fergesektoren
ivaretar målene om økt innovasjon, innfasing av miljøvennlig teknologi
og kostnadseffektiv drift.»
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til proposisjonen hvor det framgår at arbeidet Samferdselsdepartementet
har satt i gang for en helhetlig gjennomgang av fergesektoren, vil
foreligge medio 2016. Disse medlemmer vil understreke
at dette er en viktig sak som av flere grunner må prioriteres høyt.
Det må derfor kunne forventes at regjeringen i statsbudsjettet for
2017 legger fram sine vurderinger og anbefalinger knyttet til framtidig
fergeregime for Stortinget.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen legge fram en sak
om framtidig organisering og struktur i fergesektoren i statsbudsjettet
for 2017.»
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
til at bakgrunn for forslaget om å opprette et statlig ferjeselskap
er kostnadsveksten innen drift av ferjesamband. Dette medlem mener ikke
at kostnadsveksten skyldes mangelen på et statlig selskap, men heller
er en konsekvens av nytt anbudsregime og krav som er satt av kjøper. Senterpartiet
støtter derfor ikke forslaget. Likevel deler Senterpartiet bekymringen
for kostnadsveksten, særlig for fylkesveisambandene der fylkeskommunene
ikke har fått kompensert for økte kostnader. Senterpartiet støtter
økte miljøkrav, både på riksveisamband og på fylkesveisamband. Nullutslippsvisjonen
krever imidlertid stor utskifting og ombygging av materiell, noe
som vil avspeile prisen på ferjekontraktene. Derfor må omleggingen
til en mer miljøvennlig ferjesektor sikres finansiering fra statlig
hold.
Dette medlem mener det bør opprettes
en statlig finansieringsordning som sikrer at fylkeskommunene kan
ta en aktiv rolle i å realisere nullutslippsvisjonen for ferjesektoren.
Dette medlem mener regjeringen
må komme med forslag til hvordan en slik ordning kan realiseres
i statsbudsjettet for 2017.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Senterpartiet fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen i statsbudsjettet
for 2017 foreslå en ordning som kompenserer fylkeskommunens merkostnader
ved å kreve null- og/eller lavutslippsordninger for fergesektoren.»
Komiteens medlem fra Venstre merker seg
innspillet fra NHO Sjøfart om at organiseringen av fergesektoren
nå er mer fragmentert etter at fylkene overtok ansvaret for fylkesveiene. Dette
medlem mener imidlertid dette vil løse seg når man får større
og sterke regioner, som kan se mer helhetlig på trafikken innen
regionen.
Dette medlem mener at kostnadsøkningene
i fergesektoren er mer sammensatt enn det som kommer til uttrykk
fra forslagsstillerne. Blant annet gjelder dette økte kvalitetskrav
som åpningstider, regularitet, miljø, sikkerhet, utstyr og universell
utforming. Dette medlem viser til Oslo Economics
som fremhever i en rapport at det ikke kan konkluderes med at det
er for få aktører i det norske fergemarkedet.
Dette medlem mener også tid til
å utforme kontraktstilbud er vesentlig for å få flere tilbydere
til hver utlysing. Dette medlem viser til NHO Sjøfart
som påpeker at det kan gjøres mye for å organisere dette på en bedre
måte på oppdragssiden.
Dette medlem vil advare mot å
fjerne kompetansen til aktørene som har erfaring fra fergedrift.
Etablering av et statlig selskap som skal bygge ferger, kan medføre
redusert innovasjonstakt og trolig også økte kostnader knyttet til
vedlikehold og oppgradering av materiell. Dette medlem viser
til at verdens første helelektriske ferge går mellom Lavik og Oppedal.
Det kan derfor ikke hevdes at næringen ikke er nyskapende nok. Staten
og Enova bidrar til grønn omstilling av næringen, og dette
medlem mener at utviklingen av et hjemmemarked for lav-
og nullutslippsferger vil sette norske verft i stand til å konkurrere
på det internasjonale markedet. Dette medlem mener
at det må legges forutsigbare rammebetingelser til grunn, slik at rederiene
kan velge den til enhver tid beste miljøløsningen.
Dette medlem mener derfor at
det ikke er behov for å utrede forslaget om et eget statlig fergeselskap.
Forslag fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen i statsbudsjettet
for 2017 foreslå en ordning som kompenserer fylkeskommunens merkostnader
ved å kreve null- og/eller lavutslippsordninger for fergesektoren.
Forslag fra Arbeiderpartiet:
Forslag 2
Stortinget ber regjeringen legge fram en sak
om framtidig organisering og struktur i fergesektoren i statsbudsjettet
for 2017.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget
til å gjøre følgende
vedtak:
I
Stortinget ber regjeringen vurdere forslaget om et
statlig fergeselskap, som ett av flere alternativer, i sin gjennomgang
av fremtidig organisering av fergesektoren, og at oppfølging av
dette arbeidet blir lagt fram for Stortinget i Nasjonal transportplan
2018–2029. Det forutsettes at fremtidige organisering av fergesektoren
ivaretar målene om økt innovasjon, innfasing av miljøvennlig teknologi
og kostnadseffektiv drift.
II
Dokument 8:69 S (2015–2016) – Representantforslag
fra stortingsrepresentantene Hans Fredrik Grøvan, Rigmor Andersen
Eide, Geir S. Toskedal og Dag Sele om ny organisering av fergesamband
gjennom etablering av statlig selskap – vedlegges protokollen.
Oslo, i transport- og kommunikasjonskomiteen, den 24. mai
2016
Nikolai Astrup | Helge Orten |
leder | ordfører |