Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Else-May Botten, Ingrid Heggø, Odd Omland og Knut Storberget, fra
Høyre, Frank Bakke-Jensen, Ingunn Foss, Gunnar Gundersen og Ove
Trellevik, fra Fremskrittspartiet, Sivert Bjørnstad, Oskar J. Grimstad
og Morten Ørsal Johansen, fra Kristelig Folkeparti, Line Henriette
Hjemdal, fra Senterpartiet, lederen Geir Pollestad, fra Venstre,
Pål Farstad, og fra Sosialistisk Venstreparti, Torgeir Knag Fylkesnes,
viser til proposisjonen og er enig med regjeringen i at det er svært
viktig å opprettholde grunnlaget for en økologisk bærekraftig reindrift.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk
Venstreparti, viser til at det har vært en både tidkrevende og konfliktfylt
prosess å utarbeide bruksregler for de enkelte distrikter etter
at dette ble vedtatt i reindriftsloven av 2007. Proposisjonens innhold
er en endring av reindriftsloven slik at fylkesmannen i særlige
tilfeller kan gå inn og sette et øvre tak for reintallet per siidaandel.
Samtidig åpner proposisjonen for at to eller flere siidaandeler
kan bli enige om annen reintallsfordeling innenfor fylkesmannens ramme.
Flertallet registrerer at regjeringen
har byttet «skal» med «kan» i forslag til § 60 nytt femte og sjette
ledd. Flertallet støtter dette.
Flertallet registrerer med tilfredshet
at man i mange distrikter har lyktes med å ta reintallet ned til
vedtatt økologisk bærekraftig nivå. Samtidig sier flertallet seg
enig med regjeringeni at det nå blir svært
viktig å klare å opprettholde dette grunnlaget.
Flertallet deler derfor regjeringens
oppfatning om at det snarest må gjennomføres tiltak for å hindre
en ny uønsket økning i reintallet, og at lovendringen gir fylkesmannen
en mulighet til å gjøre inngripen om nødvendig. Samtidig har man
den nødvendige åpning også etter en slik inngripen for at de enkelte
siidaandeler innbyrdes kan bli enige om et annet reintall. Dette ivaretar
selvbestemmelsesprinsippet i reindriftsloven.
Flertallet registrerer at det
i høringen med Sametinget og Norske Reindriftsamers Landsforbund
kom innsigelser både på prosess og lovanvendelse. Det fremmes kritikk
om liten medbestemmelse og involvering. Flertallet registrerer
at det har vært gjennomført 5 konsultasjoner og 1 høring i forbindelse
med saken, i tillegg til Stortingets behandling som også innebærer
høring og møter med næringsorganisasjonen NRL. Flertallet mener
dette er godt innenfor rammene av konsultasjonsreglementet, FNs
menneskerettigheter og FNs urfolkskonvensjon. Flertallet er
av den oppfatning at man for å kunne styre etter de tre internasjonalt anerkjente
bærekraftsbegrepene – økologisk, økonomisk og kulturell bærekraft
– er avhengig av å ha sanksjonsmuligheter. Dem fremlagte lovendring
gir forvaltningen et godt verktøy for i særlig nødvendige tilfeller
å foreta inngrep.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Senterpartiet viser til at både Sametinget og NRL under
høringen hevdet at det kunne vært mulig å komme frem til en omforent løsning
om regjeringen hadde vært villig til å foreta et nytt konsultasjonsmøte
på politisk nivå.
Disse medlemmer viser til at
det under høringen i komiteen ble vist til at den foreliggende lovendringen
kunne ramme pågående prosesser med å finne bærekraftige løsninger
for fordeling innenfor de enkelte siidaene. Disse medlemmer vil
understreke at fylkesmannen bør være tilbakeholden med å benytte
kompetansen etter reindriftsloven § 60 nytt femte ledd i situasjoner der
det pågår reelle prosesser for å komme frem til en løsning.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
til at reindriften i tusener av år selv har forvaltet vesentlige
sider ved næringen. Denne selvbestemmelsen er også en vesentlig
side ved Norges folkerettslige forpliktelser. Det skal derfor være
tunge grunner til at en gjennomfører vesentlige inngrep i selvbestemmelsen.
Dette medlem viser videre til
at reindriftsloven av 2007 hadde til formål å sikre selvbestemmelsesretten
til reindriften i henhold til det som utledes av folkeretten. Endring
i reindriftslovens § 60, om å gi fylkesmannen hjemmel til å fastsette
reintall på siidaandelsnivå, er en vesentlig innskrenking av denne
selvbestemmelsen.
Både Sametinget og Norske reindriftssamers landsforbund
går sterkt imot lovendringen. Det betyr at lovendringen ikke har
legitimitet blant næringsutøverne og Sametinget, i det som er definert
som en kulturbærende næring. Dette medlem er overrasket
over at regjeringen ikke har klart å komme frem til enighet til
tross for å ha gjennomført konsultasjoner med Sametinget. Slik dette
medlem forstår det, mener viktige aktører på feltet at en
omforent løsning kunne vært mulig dersom dialog og konsultasjoner hadde
fått fortsette. For å gi regjeringen en ny mulighet til å finne
løsninger som er gode for alle parter, foreslår dette medlem å
sende saken tilbake til regjeringen.
Dette medlem viser til at det
er gjort endringer i tilskuddsforskriften som vil kunne bidra til
å stabilisere reintallet. Det kaster et merkelig lys over disse
endringene at regjeringen ikke avventer og ser om tiltakene faktisk
virker før en foreslår store inngrep i reindriftens interne forvaltning. Dette
medlem mener vesentlige lovendringer bør avventes til vi
har erfaring med de tiltak som faktisk er gjennomført. Sakens alvor
tilsier det.
Dette medlem vil videre vise
til dommen i Indre Finnmark tingrett 18. mars 2016 hvor staten tapte
mot en reindriftsutøver i en sak som er direkte relatert til lovendringen.
Jovsset Ante Sara fikk medhold i Indre Finnmark tingrett om at nedskaleringen
av flokken ville gjort det umulig for Sara å leve av reindrift og
at reintilpasningene i realiteten ville tvinge ham ut av næringen. Dersom
dommen blir rettskraftig, får det direkte konsekvenser i saken komiteen
nå behandler. Dette medlem mener derfor det er klokt
å prioritere avklaring av rettsforhold og beiterettsgrenser før
en eventuell lovendring.
På denne bakgrunn vil dette medlem ikke støtte
regjeringens forslag til endring av § 60, og fremmer følgende forslag:
«I
Prop. 93 L (2015–2016) Endringer i reindriftsloven
(reintall per siidaandel) sendes tilbake til regjeringen.
II
Stortinget ber regjeringen evaluere effekten
av tiltakene i tilskuddsforskriften, og avvente avklaring av rettsforhold.»