Regjeringen v/Kunnskapsdepartementet foreslår i
proposisjonen endringer i universitets- og høyskoleloven. Disse
gjelder bl.a. kvalitetsutvikling ved institusjonene og tilsynsorganets rolle,
hjemmel til å lette stipendiaters arbeidsmuligheter etter endt doktorgradsarbeid,
opprettelse av en digital vitnemålsportal, samt flere andre ulike
bestemmelser i loven.
Styret for Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen
(NOKUT) foreslås utvidet, slik at også fagskolestudenter blir representert.
Videre foreslås lovendringer som gjelder NOKUTs akkrediterings-
og tilsynsarbeid, blant annet en presisering av at NOKUT skal føre
tilsyn med institusjonenes samlede kvalitetsarbeid. Endringene skal
legge til rette for et målrettet og tematisert tilsyn. Funn skal
følges opp og kvaliteten på studietilbudene utvikles videre. NOKUTs
tilsyn med kvalitetsarbeidet skal imidlertid ikke føre til standardisering
og ensretting.
Regjeringen viser til at NOKUT har initiert
et arbeid med å utvikle en nasjonal strategi for utdanningskvalitet
og en ny modell for tilsyn, jf. Meld. St. 18 (2014–2015). Regjeringen
ønsker med forslagene å gi NOKUT større handlingsrom til å gjennomføre
målrettede tilsyn med akkrediterte institusjoner og utdanningstilbud.
Proposisjonen inneholder videre forslag til
presisering av institusjonenes faglige fullmakter og presisering
av begrepet akkreditering. Etter forslaget er det et lovkrav at
akkrediterte studietilbud skal være i samsvar med nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk.
Ved akkreditering av studietilbud fra nye tilbydere må studiet minst føre
til bachelorgrad.
Hva angår klage, foreslås lovhjemmel til at
institusjonene kan fastsette en kortere frist for å påklage ikke
bestått forprøve. Hensikten er å ikke forsinke opptaket til lærerutdanning
for de som tar forkurs og avlegger nasjonal forprøve i matematikk
sommeren før semesterstart. Det foreslås også å begrense klageadgangen
over vedtak fattet av Senter for internasjonalisering av utdanningen
(SIU). SIU utøver i sine søknadsvurderinger høy grad av spesialisert
skjønn som det uansett vil være vanskelig og arbeidskrevende å overprøve.
Regjeringen foreslår en lovhjemmel til å kunne forskriftsfeste
at doktorgradsutdanning ikke skal regnes som tjenestetid etter tjenestemannsloven §§ 9
og 10. Doktorgradsstipendiater vil da kunne være aktuelle for korte
engasjementer straks etter endt utdanning, noe dagens regler i praksis
er til hinder for. Ansatte i midlertidig stilling med mer enn fire
års tjeneste har i dag fortrinnsrett til faste stillinger. Regjeringen
mener det er uheldig at faste stillinger, uten utlysning, besettes
av tidligere stipendiater med sterkt stillingsvern. Kvalitet sikres
best gjennom åpen konkurranse om vitenskapelige stillinger.
I proposisjonen foreslås også enkelte andre bestemmelser
i loven endret. Disse gjelder nasjonal deleksamen, overtredelsesgebyr
og en egen nasjonal vitnemåls- og karakterportal.
Det foreslås en generell lovhjemmel til å pålegge utdanningsinstitusjonene
å avholde nasjonale deleksamener i enkelte fag eller emner. Bakgrunnen
er at det i strategien «Lærerløftet» vil bli innført nasjonale deleksamener
i utvalgte fag på basis av nye rammeplaner for grunnskolelærerutdanningene.
NOKUT har fått i oppdrag å lage en mulighetsstudie og et pilotprosjekt
for gjennomføring av nasjonale deleksamener i enkelte profesjonsfag.
Loven foreslås endret slik at departementet
kan ilegge overtredelsesgebyr for den som bruker en vernet institusjonsbetegnelse
eller tildeler/bruker en tittel for grad eller yrkesutdanning i
strid med loven. I dag straffes dette med bøter. En administrativ
reaksjon vil mer effektivt føre til at bestemmelsene om beskyttelse
av gradsbetegnelser eller titler og institusjonsbetegnelser blir
etterlevd. Det vil også gjøre det enklere å sanksjonere brudd på
bestemmelsene.
Endelig foreslås en lovhjemmel for å opprette
en nasjonal digital vitnemåls- og karakterportal. Forfalskning av
vitnemål og karakterutskrifter er et stort problem. Stadig mer ressurser
må brukes på kontroll. Det gjelder også dokumentasjon av fullført
norsk utdanning. Portalen er ment å bli en tjeneste der man på en
enkel måte kan synliggjøre sine resultater for potensielle arbeidsgivere,
utdanningsinstitusjoner og andre, og der mottakerne kan stole på
at resultatene er korrekt gjengitt.