1. Sammendrag

Regjeringen v/Kunnskapsdepartementet foreslår i proposisjonen endringer i universitets- og høyskoleloven. Disse gjelder bl.a. kvalitetsutvikling ved institusjonene og tilsynsorganets rolle, hjemmel til å lette stipendiaters arbeidsmuligheter etter endt doktorgradsarbeid, opprettelse av en digital vitnemålsportal, samt flere andre ulike bestemmelser i loven.

Styret for Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen (NOKUT) foreslås utvidet, slik at også fagskolestudenter blir representert. Videre foreslås lovendringer som gjelder NOKUTs akkrediterings- og tilsynsarbeid, blant annet en presisering av at NOKUT skal føre tilsyn med institusjonenes samlede kvalitetsarbeid. Endringene skal legge til rette for et målrettet og tematisert tilsyn. Funn skal følges opp og kvaliteten på studietilbudene utvikles videre. NOKUTs tilsyn med kvalitetsarbeidet skal imidlertid ikke føre til standardisering og ensretting.

Regjeringen viser til at NOKUT har initiert et arbeid med å utvikle en nasjonal strategi for utdanningskvalitet og en ny modell for tilsyn, jf. Meld. St. 18 (2014–2015). Regjeringen ønsker med forslagene å gi NOKUT større handlingsrom til å gjennomføre målrettede tilsyn med akkrediterte institusjoner og utdanningstilbud.

Proposisjonen inneholder videre forslag til presisering av institusjonenes faglige fullmakter og presisering av begrepet akkreditering. Etter forslaget er det et lovkrav at akkrediterte studietilbud skal være i samsvar med nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk. Ved akkreditering av studietilbud fra nye tilbydere må studiet minst føre til bachelorgrad.

Hva angår klage, foreslås lovhjemmel til at institusjonene kan fastsette en kortere frist for å påklage ikke bestått forprøve. Hensikten er å ikke forsinke opptaket til lærerutdanning for de som tar forkurs og avlegger nasjonal forprøve i matematikk sommeren før semesterstart. Det foreslås også å begrense klageadgangen over vedtak fattet av Senter for internasjonalisering av utdanningen (SIU). SIU utøver i sine søknadsvurderinger høy grad av spesialisert skjønn som det uansett vil være vanskelig og arbeidskrevende å overprøve.

Regjeringen foreslår en lovhjemmel til å kunne forskriftsfeste at doktorgradsutdanning ikke skal regnes som tjenestetid etter tjenestemannsloven §§ 9 og 10. Doktorgradsstipendiater vil da kunne være aktuelle for korte engasjementer straks etter endt utdanning, noe dagens regler i praksis er til hinder for. Ansatte i midlertidig stilling med mer enn fire års tjeneste har i dag fortrinnsrett til faste stillinger. Regjeringen mener det er uheldig at faste stillinger, uten utlysning, besettes av tidligere stipendiater med sterkt stillingsvern. Kvalitet sikres best gjennom åpen konkurranse om vitenskapelige stillinger.

I proposisjonen foreslås også enkelte andre bestemmelser i loven endret. Disse gjelder nasjonal deleksamen, overtredelsesgebyr og en egen nasjonal vitnemåls- og karakterportal.

Det foreslås en generell lovhjemmel til å pålegge utdanningsinstitusjonene å avholde nasjonale deleksamener i enkelte fag eller emner. Bakgrunnen er at det i strategien «Lærerløftet» vil bli innført nasjonale deleksamener i utvalgte fag på basis av nye rammeplaner for grunnskolelærerutdanningene. NOKUT har fått i oppdrag å lage en mulighetsstudie og et pilotprosjekt for gjennomføring av nasjonale deleksamener i enkelte profesjonsfag.

Loven foreslås endret slik at departementet kan ilegge overtredelsesgebyr for den som bruker en vernet institusjonsbetegnelse eller tildeler/bruker en tittel for grad eller yrkesutdanning i strid med loven. I dag straffes dette med bøter. En administrativ reaksjon vil mer effektivt føre til at bestemmelsene om beskyttelse av gradsbetegnelser eller titler og institusjonsbetegnelser blir etterlevd. Det vil også gjøre det enklere å sanksjonere brudd på bestemmelsene.

Endelig foreslås en lovhjemmel for å opprette en nasjonal digital vitnemåls- og karakterportal. Forfalskning av vitnemål og karakterutskrifter er et stort problem. Stadig mer ressurser må brukes på kontroll. Det gjelder også dokumentasjon av fullført norsk utdanning. Portalen er ment å bli en tjeneste der man på en enkel måte kan synliggjøre sine resultater for potensielle arbeidsgivere, utdanningsinstitusjoner og andre, og der mottakerne kan stole på at resultatene er korrekt gjengitt.