Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Else-May Botten, Ingrid Heggø, Odd Omland og Knut Storberget, fra
Høyre, Frank Bakke-Jensen, Ingunn Foss, Gunnar Gundersen og Ove
Trellevik, fra Fremskrittspartiet, Sivert Bjørnstad, Oskar J. Grimstad
og Morten Ørsal Johansen, fra Kristelig Folkeparti, Line Henriette
Hjemdal, fra Senterpartiet, lederen Geir Pollestad, fra Venstre,
Pål Farstad, og fra Sosialistisk Venstreparti, Torgeir Knag Fylkesnes,
viser til Prop. 114 S (2015–2016).
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, slutter seg til
de vurderingene som er gjort i proposisjonen.
Flertallet tilrår Stortinget
å samtykke til godkjenning av EØS-komiteens beslutning nr. 97/2016 av
29. april 2016 om innlemmelse i EØS-avtalen av direktiv 2014/24/EU
om offentlige innkjøp, direktiv 2014/25/EU om innkjøpsregler for
forsyningssektorene og direktiv 2014/23/EU om tildeling av konsesjonskontrakter.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti viser til at de to direktivene
om offentlige innkjøp og om innkjøpsregler på ingen måte imøtekommer
den kritikken som i økende grad er reist mot regelverket for offentlige
innkjøp både i Norge og i andre europeiske land. Ifølge CEMR, Europarådets
forum for kommuner og regioner, har innkjøpsreglene vært så innfløkte
at de er mer skadelige enn nyttige. De fungerer i altfor stor grad
som en tvangstrøye for kommuner og andre offentlige instanser. På
en høring i Europaparlamentet var anbudsprosesser som skulle ha
bidratt til konkurranse – ifølge CEMR – «blitt dyrere, kompliserte
og mer konfliktskapende for alle parter».
Disse medlemmer viser til at
CEMR, som også KS er medlem av, i flere år har vist til at regelverket
omkring offentlige innkjøp stadig utløser rettssaker, slik at juridisk
trygghet ofte blir viktigere enn å utforme anbudet slik at oppdraget
kan utføres best mulig. Med stadig mer kompliserte krav til anbudsprosessene
og med mer adgang til å klage på vedtak, krever det stor kompetanse
å sette seg inn i anbudsprosedyrene, å utforme anbudsdokumentene og
å gjennomføre vurderingen av de tilbudene som kommer inn på en slik
måte at ingen klager. Det gjør innkjøpet eller byggeprosjektet dyrere
– stikk i strid med det som var hensikten med anbudskravet. Det fører
også til at små og mellomstore selskaper gir opp å vinne fram i
slike anbudsprosesser.
Disse medlemmer viser videre
til at CEMR i 2009 vedtok et charter om lokale og regionale tjenester
som går inn for en kraftig begrensning av hvilke oppdrag som bør
utløse anbud på EU-nivå. Lokale myndigheter bør ha en grunnleggende
rett til å bestemme når de skal legge oppdrag ut til åpen anbudskonkurranse
og når de ikke skal det. Tjenester av lokal karakter bør ikke utløse
slike anbud.
CEMR har i flere sammenhenger reist krav om
at kommunale og andre offentlige oppdragsgivere må gis større frihet
til å velge hvordan de skal innrette seg når det gjelder innkjøp
og byggeoppdrag. Det viktigste kravet til CEMR er at det må være
opp til kommunene hva som skal legges ut på anbud – og hva kommunene
kan utføre med egne ansatte uansett organisasjonsform.
Komiteen viser også
til sine merknader i Innst. 358 L (2015–2016) Innstilling fra næringskomiteen
om lov om offentlige anskaffelser (anskaffelsesloven), Prop. 51
L (2015–2016).