Det vises i proposisjonen til at forslagene
til lovendringer innebærer endrede vilkår blant annet for rett til
familiegjenforening og permanent oppholdstillatelse. Innføringen
av en ny § 28 a i utlendingsloven om subsidiær beskyttelse innebærer
også at personer som tidligere fikk flyktningstatus med de fordeler
det medfører etter utlendingsloven og lovgivningen for øvrig, ikke vil
få dette etter den nye bestemmelsen. Det vil på denne bakgrunn oppstå
spørsmål om det er behov for overgangsregler for personer som allerede
har søkt eller fått en tillatelse når lovendringene trer i kraft.
I høringsnotatet redegjør departementet for
de skranker som følger av forbudet mot tilbakevirkende lover i Grunnloven
§ 97. Se proposisjonen pkt. 12.2.
Departementet foreslo ikke konkrete overgangsregler
i høringsnotatet av 29. desember 2015.
I høringsnotatet om hevet botidskrav foreslo
departementet at endringen skal gjelde alle søknader som er innlevert
etter at endringsloven trer i kraft. Det ble også foreslått at endringen
skal gjelde søknader som er innlevert før endringsloven trer i kraft,
dersom søkeren ikke oppfyller botidskravet i någjeldende bestemmelse
om permanent oppholdstillatelse på søknadstidspunktet. Departementet
foreslo imidlertid ikke en konkret overgangsregel i høringsnotatet.
Departementet viser i proposisjonen til redegjørelsen
i høringsnotatet og fastholder at Grunnloven § 97 i utgangspunktet
ikke er til hinder for at nye regler om oppholdstillatelse, permanent
opphold eller familiegjenforening gis virkning på allerede innkomne
søknader.
På bakgrunn av høringsinnspillene, og i lys
av de omfattende lovforslagene i proposisjonen, mener departementet
at behovet for overgangsregler bør vurderes i tilknytning til forslagenes
ikrafttredelse. Det kan bli aktuelt å sette i kraft ulike bestemmelser
til ulik tid, og det må vurderes hvilke behov for overgangsregler
ressurshensyn og praktiske hensyn tilsier. For enkelte særlige situasjoner
må det også vurderes nærmere om det er behov for overgangsregler
av hensyn til forutberegnelighet for den enkelte. Departementet
foreslår på denne bakgrunn at Kongen gis fullmakt til å gi nærmere
overgangsregler.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre, viser til departementets vurdering
av proposisjonens forhold til Grunnloven § 97 – forbud mot tilbakevirkende
kraft. Alle de foreslåtte endringene som proposisjonen tar opp,
vil medføre endret rettsstilling for de berørte. Flertallet merker
seg at det er mange høringsinstanser som har uttalt seg om dette.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti legger til grunn at regjeringens
forslag, med tilhørende vurdering av forslagene, er i tråd med konstitusjonell
rett og Grunnloven § 97. Dette gjelder især for nye regler om oppholdstillatelse,
permanent opphold eller familiegjenforening. Departementet mener
at forbudet mot at lover gis tilbakevirkende kraft ikke er til hinder
for at de nye reglene kan anvendes på allerede innkomne søknader.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Senterpartiet mener det nye regelverket bør få anvendelse
så raskt som mulig. Disse medlemmer understreker
at det påligger regjeringen å sikre at nye regler, tidspunkt for
ikrafttredelse og avgrensning av hvilke personer om omfattes av
endringene ikke kommer i konflikt med Grunnlovens bestemmelser.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre, støtter forslaget om at regjeringen
gis fullmakt til å gi nærmere overgangsregler. Flertallet viser
til at det må gjøres vurderinger før alle forslagene kan iverksettes
og få anvendelse. Dette for å skape forutsigbarhet for dem det gjelder,
men også for å skape et klart og hensiktsmessig regelverk som forvaltningen
kan forholde seg til. Flertallet merker seg at det
kan være aktuelt å sette i kraft ulike bestemmelser til ulik tid,
og mener dette er en hensiktsmessig tilnærming.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Venstre og Sosialistisk Venstreparti viser til at det i
proposisjonen er lagt opp til at alle frister for ikrafttredelse
skal vurderes og fastsettes på et senere tidspunkt. Disse
medlemmervil understreke at
eventuelle lovendringer ikke skal få ulovlig tilbakevirkende kraft
for de som allerede er i en søknadsprosess innenfor et område hvor
det blir stilt strengere krav. Det vises i den sammenheng til høringsuttalelsene
fra blant annet SEIF, IMDi og Amnesty som er av den oppfatning at
forslaget som ble fremmet i høringsnotatet hadde en tilbakevirkning
i strid med forbudet i Grunnloven § 97.
Disse medlemmer viser til at
de som har søkt om oppholdstillatelse eller familiegjenforening har
gjort det i henhold til reglene som er gjeldende i dag. Det er svært
lang saksbehandlingstid for alle typer søknader i utlendingsforvaltningen
i dag. Dette har ikke regjeringen ønsket å følge opp med mer midler til
UDI for saksbehandling. Det vil være i strid med prinsippet om forutberegnelighet
om dette endres og de som søker ikke får innvilget søknad på grunn
av endringen. Disse medlemmer viser til at mange
har betalt høye gebyrer for behandling av søknader, og en endring
i vilkårene underveis uten refusjon av gebyrene vil innebære at
staten tar fra fattige mennesker store pengesummer.