Innstilling fra transport- og kommunikasjonskomiteen om Endringer i yrkestransportloven og lov om offentlige anskaffelser (forskrift om miljøkrav)

Dette dokument

  • Innst. 41 L (2016–2017)
  • Kjeldedokument: Prop. 129 L (2015–2016)
  • Dato: 08.11.2016
  • Utgjevar: transport- og kommunikasjonskomiteen
  • Sidetal: 2
Søk
Til Stortinget

Sammendrag

Samferdselsdepartementet foreslår i denne proposisjonen endring i yrkestransportloven. Det foreslås en ny § 11a som vil gi departementet hjemmel til å fastsette forskrift om energi- og miljøkrav ved kjøp av kjøretøy til veitransport. Den nye lovbestemmelsen vil åpne for at departementet i forskrift kan sette bestemte miljøkrav ved kjøp av kjøretøy for de transportører som har løyve etter yrkestransportloven, og som skal oppfylle offentlig tjenesteplikt. Miljøkravet vil gjelde for kjøretøy som benyttes til levering av den offentlige tjenesten.

Departementet foreslår samtidig endring i anskaffelsesloven som forvaltes av Nærings- og fiskeridepartementet. Den nye lovbestemmelsen vil åpne for at departementet i forskrift kan sette bestemte miljøkrav til kjøretøy ved offentlige anskaffelser som omfattes anskaffelsesloven.

Direktiv 2009/33/EF Om fremme av rene og energieffektive veigående motorvogner ble innlemmet i EØS-avtalen 4. oktober 2013. Samtykkeproposisjonen, Prop. 49 S (2013–2014), ble lagt frem 20. mars og behandlet i Stortinget 6. mai 2014.

Direktivet foreslås implementert i norsk rett ved ny forskrift som hjemles både i lov 16. juli 1999 nr. 69 anskaffelsesloven og i yrkestransportloven. Bakgrunnen for lovendringene er å sikre nødvendige hjemmelsbestemmelser for den nye forskriften om energi- og miljøkrav ved inngåelse av kontrakt om kjøp av kjøretøy til veitransport.

I kap. 3 gjøres det rede for gjeldende rett.

I kap. 4 gjøres det rede for høringsnotatets forslag og i kap. 5 høringsinstansenes merknader og departementets vurderinger.

De økonomiske og administrative konsekvenser av forslag til lovendringer vil i seg selv ikke medføre økt administrasjon eller økte økonomiske konsekvenser for dem som omfattes av endringene.

Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kjell-Idar Juvik, Sverre Myrli, Magne Rommetveit, Eirik Sivertsen og Karianne O. Tung, fra Høyre, lederen Nikolai Astrup, Torill Eidsheim, Nils Aage Jegstad og Helge Orten, fra Fremskrittspartiet, Tor André Johnsen, Åse Michaelsen og Morten Stordalen, fra Kristelig Folkeparti, Hans Fredrik Grøvan, fra Senterpartiet, Janne Sjelmo Nordås, og fra Venstre, Abid Q. Raja, merker seg at formålet med proposisjonen er å legge til rette for hjemmel til å fastsette forskrift om energi- og miljøkrav ved kjøp av kjøretøy til veitransport.

Komiteen har registrert at Direktiv 2009/33/EF Om fremme av rene og energieffektive veigående motorvogner ble innlemmet i EØS-avtalen 4. oktober 2013, og videre at Stortingets behandling av samtykkeproposisjonen, Prop. 49 S (2013–2014), lagt frem 20. mars og behandlet i Stortinget 6. mai 2014.

Komiteen konstaterer at direktivet med dette forslaget implementeres i norsk rett ved å hjemle ny forskrift i både lov 16. juli 1999 nr. 69 (anskaffelsesloven) og i yrkestransportloven. Komiteen er enig i formålet og at lovendringene åpner for at departementet i forskrift kan sette bestemte miljøkrav ved kjøp av kjøretøy for de transportører som har løyve etter yrkestransportloven, og som skal oppfylle offentlig tjenesteplikt. Miljøkravet vil gjelde for kjøretøy som benyttes til levering av den offentlige tjenesten.

Komiteen merker seg at det ikke foreligger synspunkter på endringene fra høringsinstansene.

I forbindelse med Stortingets behandling av ny lov om offentlige anskaffelser ble det gjort enkelte endringer fra lovforslaget som var fremmet i Prop. 51 L (2015–2016). Komiteen er blitt oppmerksom på at det i den forbindelse kom inn to feil i loven.

Et unntak for anskaffelser etter EØS-avtalen artikkel 123 ble tatt inn i § 2 tredje ledd, etterfulgt av en generell hjemmel i samme ledd til å fastsette unntak. Samtidig ble det opprinnelige forslaget til generell hjemmel til å fastsette unntak ved en inkurie vedtatt som fjerde ledd. Denne bestemmelsen inneholder dermed to like forskriftshjemler.

Tilsvarende ble § 5 fjerde ledd om krav til universell utforming endret i forbindelse med Stortingets behandling av lovforslaget, men ved en inkurie ble i tillegg departementets opprinnelige forslag til bestemmelse vedtatt som femte ledd. Denne bestemmelsen inneholder derfor også to overlappende bestemmelser om krav til universell utforming.

Komiteen foreslår å rette opp disse feilene ved å oppheve § 2 fjerde ledd og § 5 femte ledd. Dette innebærer ingen materielle endringer, men reflekterer Stortingets intensjoner i forbindelse med vedtakelsen av den nye anskaffelsesloven.

Komiteens tilråding

Komiteens tilråding fremmes av en samlet komité.

Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre slike

vedtak til lover:
A.
Vedtak til lov

om endringer i lov 17. juni 2016 nr. 73 om offentlige anskaffelser

I lov 17. juni 2016 nr. 73 om offentlige anskaffelser gjøres følgende endringer:

§ 2 fjerde ledd oppheves.
§ 5 femte ledd oppheves.
B.
Vedtak til lov

om endringer i yrkestransportloven og lov om offentlige anskaffelser (forskrift om miljøkrav)

I

I lov 16. juli 1999 nr. 69 om offentlige anskaffelser gjøres følgende endring.

§ 16 annet ledd skal lyde:

Departementet kan gi forskrift om at oppdragsgiver skal stille nærmere bestemte energi- og miljøkrav som har sitt utspring i EØS-avtalen, WTO-avtalen om offentlige innkjøp eller andre internasjonale avtaler som Norge er forpliktet av.

II

I lov 21. juni 2002 nr. 45 om yrkestransport med motorvogn og fartøy gjøres følgende endring:

Ny § 11a skal lyde:

Departementet kan i forskrift fastsetje at den som har løyve for persontransport etter lova her, eller løyvefritak, og som får godtgjersle eller einerett for å utføre offentleg teneste, skal stille nærare fastsette energi- og miljøkrav ved kjøp av kjøretøy. Kravet gjeld for kjøretøy som vert nytta ved levering av den offentlege tenesta.

III

Loven gjelder fra den tid Kongen bestemmer.

Oslo, i transport- og kommunikasjonskomiteen, den 8. november 2016

Nikolai Astrup

Eirik Sivertsen

leder

ordfører