Innstilling fra energi- og miljøkomiteen om Endringer i vannressursloven og jordlova (konsesjonsplikt for grunnvannstiltak og unntak fra omdisponeringsforbudet)

Til Stortinget

1. Sammendrag

Olje- og energidepartementet foreslår i proposisjonen endringer i lov om vassdrag og grunnvann (vannressursloven) og en endring i lov om jord (jordlova).

Departementet foreslår å lovfeste en tilsvarende bestemmelse som i lov om laksefisk og innlandsfisk mv. (lakse- og innlandsfiskloven) § 7 a første ledd – om særlig beskyttelse av laksen ved tiltak i vassdrag etter vannressursloven. Når det treffes vedtak eller gjennomføres tiltak som kan påvirke laksens levevilkår, skal de særskilte hensyn som følger av Stortingets vedtak om nasjonale laksefjorder legges til grunn. Laksen skal i disse områdene sikres en særlig beskyttelse mot inngrep.

Det foreslås i proposisjonen flere endringer av reguleringen av grunnvann i vannressursloven som innebærer at vannressurslovens bestemmelser om grunnvann i stor grad vil være parallelle med reguleringen av vassdrag. Det foreslås mindre endringer for at vannressurslovens regler skal bli mest mulig likelydende for vassdrag og grunnvann.

Departementet foreslår å innføre en aktsomhetsplikt for påvirkning av grunnvann, det foreslås å endre konsesjonsplikten for rådighet over grunnvann, og det foreslås utløst konsesjonsplikt for grunnvannstiltak som kan ha nevneverdige virkninger for allmenne interesser.

For å gjøre konsesjonsplikten mer forutsigbar foreslås det å innføre adgang til å be om en vurdering av om grunnvannstiltaket er konsesjonspliktig. Det er også foreslått å innføre en meldeplikt for grunnvannsuttak over 100 m3/døgn.

Departementet foreslår at det presiseres at vassdragsmyndigheten kan pålegge retting etter vannressursloven § 59 når det konstateres forhold i strid med loven eller vedtak i medhold av loven.

Departementet foreslår å gi kommunene myndighet til å fatte vedtak om konsesjon til vannkraftverk på inntil 1 MW installert effekt etter vannressursloven. Forslaget gjennomføres ved en endring i vannressursloven § 64.

Departementet foreslår en endring av jordlova som innebærer at forbudet mot omdisponering og krav til samtykke for deling ikke skal gjelde for tiltak med konsesjon etter energiloven, vannressursloven eller vassdragsreguleringsloven.

1.1 Nasjonale laksevassdrag og laksefjorder

Departementet foreslår å følge opp Stortingets forutsetning i Prop. 86 L (2011–2012) om lovfesting av Stortingets vedtak om beskyttelse av villaksen i vannressursloven på tilsvarende måte som i lakse- og innlandsfiskloven. Samme lovmetodikk er valgt ved lovfesting av vassdragsvernet. Dette skal sikre at lovteksten til enhver tid er i tråd med Stortingets vedtak om beskyttelse av villaksen.

Bestemmelsen har betydning for forvaltningen når det skal fattes vedtak eller gjennomføres tiltak etter vannressursloven, både for den enkelte tiltakshaver ved vurdering av konsesjonsplikt, ved konsesjonsavveiningen, ved fastsetting av vilkår og ved vurdering av anmodning om omgjøring. Beskyttelsen gjelder både for nye og eksisterende tiltak.

1.2 Vannressurslovens bestemmelser om grunnvann

Vannressurslovens formål er «å sikre en samfunnsmessig forsvarlig bruk og forvaltning av vassdrag og grunnvann». Grunnvann er det vannet som finnes i bakken, og som fyller porer og sprekker i løsmasser og fjell. Belastningen på grunnvannsressursene i Norge, både kvantitativt og kvalitativt, er liten i en europeisk målestokk. Det er likevel et stort antall av våre vannverk som baserer seg på uttak av grunnvann fra fjell, i tillegg til at en rekke vannverk har uttak fra løsmasser.

Det er i vannressursloven fastsatt regler om forvalteransvar og aktsomhetsplikt, og det heter at «den som utfører boring etter vann, skal opptre aktsomt for å unngå skader og ulemper som følge av boringen».

Departementet foreslår å lovfeste en aktsomhetsplikt som skal gjelde for grunnvann etter mønster av reguleringen av aktsomhetsplikten for vassdrag. Aktsomhetsplikten foreslås inntatt i ny § 43 a første ledd om at enhver pålegges å opptre aktsomt for å unngå skade eller ulempe for grunnvannet for allmenne eller private interesser. Grunnvannstiltak skal planlegges og gjennomføres slik at de er til minst mulig skade og ulempe for allmenne og private interesser.

Departementet foreslår at vassdragsmyndigheten får hjemmel til å fastsette nærmere regler om planlegging, gjennomføring og drift av grunnvannstiltak på samme måte som for vassdragstiltak. Det kan være aktuelt å fastsette nærmere krav som må ivaretas ved bestemte grunnvannstiltak.

Rådighetsbegrensinger for grunnvannstiltak

Departementet foreslår konsesjonsplikt for grunnvannstiltak som kan være til nevneverdig skade eller ulempe for noen allmenne interesser.

Konsesjons- og/eller meldeplikt er det mest nærliggende virkemiddelet for å ivareta hensynene til de allmenne interessene knyttet til grunnvann. For å gjøre kontrollen med grunnvannsressursene effektiv er det likevel viktig å skille ut tiltak som har mindre betydning for grunnvannsressursen eller allmenne interesser som er knyttet til grunnvannet. Reguleringen av grunnvannsuttak og grunnvannspåvirkning bør i større grad sees i sammenheng, og konsesjonspliktens grense skal utformes som et virkningskriterium etter mønster av reguleringen for vassdragstiltak.

Det foreslås at konsesjonsbehandlingen av grunnvannstiltak følger samme system som ved konsesjonsbehandling av vassdragstiltak.

Endring av andre bestemmelser

Det foreslås endringer i vannressursloven kapittel 9 om erstatning for skade, som innebærer at tiltakshaver kan bli ansvarlig etter alminnelige erstatningsregler ved overtredelse av aktsomhetsplikten som er foreslått inntatt.

1.3 Overføring av myndighet i mindre vannkraftsaker til kommunene

Departementet foreslår i proposisjonen å overføre myndighet til å gi konsesjon til mindre vannkraftverk til kommunene ved en endring av vannressursloven § 64. Formålet er å overføre mer makt og myndighet til kommunene i takt med arbeidet for å etablere større og mer robuste kommuner. Det foreslås at konsesjonsmyndigheten for vannkraftverk på inntil 1 MW installert effekt overføres til kommunene. Unntakene fra hvilke saker som skal overføres, nedfelles i forskrift. NVE skal fortsatt være tilsynsmyndighet i driftsfasen og for oppfyllelse av sikkerhetskravene etter damsikkerhetsforskriften. Kommunen overtar ansvaret for tilsyn i byggefasen. Departementet skal være klagemyndighet som i dag.

Ved å lovfeste ordningen sikres en konsistent overføring av myndighet til et folkevalgt nivå for vannkraftverk på inntil 1 MW installert effekt. I begrunnelsen for hvilke kraftverk som skal omfattes av overføringen, viser departementet til at det normalt er en sammenheng mellom størrelse på kraftverket og inngrepene, og at mange av disse sakene kan berøre viktige nasjonale miljøverdier. Behovet for oppgradering av nettet øker med økt effekt, men er bare unntaksvis aktuelt ved bygging av kraftverk under 1 MW.

Det foreslås videre en avgrensning av kommunenes vedtakskompetanse tilsvarende den som gjelder for fylkeskommunen i dag. Kraftverk i vernede vassdrag og i nasjonale laksevassdrag skal være unntatt. Det foreslås særlige regler der det er flere kraftverk som konkurrerer om samme ressurs, og der det er behov for en samlet vurdering. Behov for en samlet vurdering oppstår der utbyggingsplaner berører flere kommuner, der det er flere mindre prosjekter i samme vassdrag, og der kraftutbygging er planlagt i kombinasjon med annen utnyttelse.

1.4 Jordlova

Jordlovas formål er å legge til rette for at jordarealene i landet, med skog og fjell og alt som hører til (arealressursene), kan bli brukt på den måten som er mest gagnlig for samfunnet og dem som har yrket sitt i landbruket. Arealressursene bør disponeres slik at man får «ein tenleg, variert bruksstruktur ut frå samfunnsutviklinga i området og med hovudvekt på omsynet til busetjing, arbeid og driftsmessige gode løysingar».

Departementet foreslår at jordlovas regler om omdisponering etter § 9 ikke skal gjelde for tiltak med konsesjon etter energiloven, vannressursloven eller vassdragsreguleringsloven slik rettstilstanden allerede er for delingssaker etter § 12. Henvisningen til vannressursloven vil omfatte vassdragstiltak, herunder vassdragsanlegg, med konsesjon etter § 8, men også uttak og annen rådighet over grunnvann. I de tiltak som skal unntas, inngår alt som omfattes av konsesjonen etter de respektive lovene, herunder permanente og midlertidige hjelpeanlegg.

Hensynet til jordvern ved omdisponering skal ikke lenger behandles som egen sak med hjemmel i jordlova, men vurderes som under konsesjonsbehandlingen av energi- og vassdragssaker slik tilfellet allerede er for delingssaker.

Hensynet til landbruk og jordvern skal fremgå av konsekvensutredninger og søknader og vil dermed vurderes i konsesjonsbehandlingen. Krav til konsekvensutredninger og ivaretakelse av landbruksmyndighetenes innsigelsesrett og klagerett på tilstrekkelig vis vil sikre jordvern og lokal bestemmelsesrett også for disponeringssaker etter jordlova.

2. Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Åsmund Aukrust, Per Rune Henriksen, Anna Ljunggren, Audun Otterstad og Terje Aasland, fra Høyre, Tina Bru, Odd Henriksen, Eirik Milde og Torhild Aarbergsbotten, fra Fremskrittspartiet, Jan-Henrik Fredriksen og Øyvind Korsberg, fra Kristelig Folkeparti, Rigmor Andersen Eide, fra Senterpartiet, Marit Arnstad, fra Venstre, lederen Ola Elvestuen, fra Sosialistisk Venstreparti, Olivia Corso Salles, og fra Miljøpartiet De Grønne, Rasmus Hansson, viser til Prop. 97 L (2016–2017) om endringer i vannressursloven og jordlova (konsesjonsplikt for grunnvannstiltak og uttak for omdisponeringsforbudet). Komiteen støtter forslaget om å lovfeste en tilsvarende bestemmelse som i lov om laksefisk og innlandsfisk (lakse- og innlandsfiskeloven) § 7a første ledd – om særlig beskyttelse av laksen ved tiltak i vassdrag etter vassressursloven, slik at laks får samme beskyttelse i saker etter vannressursloven som i saker etter lakse- og innlandsfiskloven, dette som en oppfølging av forutsetning gitt i Prop. 86 L (2011–2012). Forslaget innebærer at når det treffes vedtak eller gjennomføres tiltak som kan påvirke laksens levevilkår, skal de særlige hensyn som følger av Stortingets vedtak om nasjonale laksefjorder legges til grunn.

Som en følge av den betydelig økte aktiviteten i samfunnet knyttet til grunnvann, ser komiteen det som nødvendig med et regelverk som er tilpasset de krav som settes ut fra hensynet til samfunnsmessig effektivitet. Komiteen støtter derfor forslagene om endringer av reguleringen av grunnvann i vannressursloven, som bygger på utredning av spørsmål om konsesjonsplikt, aktsomhetsplikt og forvalteransvar for grunnvann og grunnvannsboring.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet støtter også forslaget om at kommunene får myndighet til å fatte vedtak om konsesjon til vannkraftverk på inntil 1 MW installert effekt etter vannressursloven.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti, viser til at for at utbygging av vassdrags- og energianlegg skal bli enklere og mer forutsigbar for tiltakshaver og kommunen der utbyggingen skjer, støtter flertallet også forslag om endring i jordlova § 2 tredje ledd om omdisponering og deling. Endringen vil også fjerne tvil om rekkevidden av dagens bestemmelse for vassdrags- og energianlegg.

Nasjonale laksevassdrag og laksefjorder

Komiteen viser til Stortingets forutsetning i Prop. 86 L (2011–2012) om lovfesting av Stortingets vedtak om beskyttelse av villaksen i vannressursloven på tilsvarende måte som i lakse- og innlandsfiskloven. De foreslåtte endringer i vannressursloven med lovfesting synliggjør at beskyttelsen gjelder på samme måte i saker etter vannressursloven som i saker etter lakse- og innlandsfiskloven.

2.1 Vannressurslovens bestemmelser om grunnvann

Komiteen ser at det er behov for en mer bærekraftig forvaltning av grunnvannsressursene ettersom presset på grunnvannsressursene er økende, for m.a. å sikre godt og nok drikkevann for fremtiden både fra grunnvannskilder og overflatekilder. Komiteen støtter derfor forslaget om å lovfeste en aktsomhetsplikt for grunnvannet etter mønster av aktsomhetsplikten for vassdrag. Komiteen viser til ny § 43 a, som pålegger enhver å opptre aktsomt for å unngå skade eller ulempe for grunnvannet for allmenne eller private interesser.

Komiteen finner det hensiktsmessig at det i § 59 i loven presiseres at vassdragsmyndigheten kan pålegges retting når det konstateres forhold i strid med loven eller vedtak i medhold av loven. Pålegget er i henhold til gjeldende forvaltningspraksis.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Senterpartiet, finner det hensiktsmessig at det innføres konsesjonsplikt for grunnvannstiltak som kan ha nevneverdige virkninger for allmenne interesser, etter samme vurderingstema som konsesjonsplikten for vassdragstiltak etter vannressursloven § 8. Dette er for å sikre ivaretakelse av både kvalitet og kvantitet av grunnvannsmagasinets tålegrense. For å gjøre konsesjonsplikten mer forutsigbar ser flertallet behovet for at det innføres adgang til vurdering av om grunnvannstiltaket er konsesjonspliktig etter mønster av vannressursloven § 18.

For å sikre at vassdragsmyndighetene har kjennskap til de største grunnvannsuttakene, slik at de bedre kan gjøre en vurdering av konsesjonsplikten for disse grunnvannstiltakene, støtter flertallet forslaget om at det innføres en meldeplikt for grunnvannsuttak over 100 m3/døgn.

Komiteens medlem fra Senterpartiet støtter at det innføres en aktsomhetsplikt knyttet til tiltak som påvirker grunnvannet, men mener at reglene må tilpasses slik at ikke ordinært jord- og skogbruk påføres nye hindringer. Arealene på norske gårdsbruk er allerede underlagt ulike restriksjoner, noe som begrenser muligheten til næringsmessig utnyttelse av gårdens ressurser, i noen tilfeller i betydelig grad. For hver restriksjon blir utnyttelsen vanskeligere. Dette medlem viser til at forurensningslovens § 8 har et lignende unntak.

Dette medlem fremmer derfor følgende forslag:

«I kapittel 8 skal ny § 43 a fjerde ledd, lyde:

Vanlig jord- og skogbruksdrift skal ikke innskrenkes som følge av reglene i annet og tredje ledd.»

Dette medlem viser til at kunstig vanning er en ordinær del av jordbruket mange steder, og at denne hevdvunnene praksisen ikke bør begrenses av nye regler. I hovedsak vil ikke en meldeplikt for grunnvannsuttak over 100 m3/døgn være problematisk for gårdbrukere, men enkelte dager om sommeren kan det være behov for uttak som overstiger denne grensen.

Dette medlem fremmer følgende forslag:

Ǥ 45 fjerde ledd skal lyde:

En grunneier kan uten konsesjon ta ut grunnvann til husholdning, vanning og husdyr på eiendommen. For grunneierne utløses meldeplikt dersom det årlige uttaket av grunnvann overstiger 100 m3 per døgn i gjennomsnitt.»

2.2 Overføring av myndighet i mindre vannkraftsaker til kommunene

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Venstre, Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne, har merket seg at regjeringen foreslår å gi kommunene myndighet til å fatte vedtak om konsesjon til vannkraftverk på inntil 1 MW etter vannressursloven.

Flertallet viser til at det har innkommet en rekke høringsuttalelser til forslaget, og at de fleste understreker at det ikke er realistisk å forvente at kommunene skal opparbeide seg tilstrekkelig fagkompetanse til å behandle de aktuelle utbyggingssakene på et tilstrekkelig faglig nivå. De fleste kommuner vil ha et lite sakstilfang, og det vil være urealistisk å forvente at kommunene skal besitte nødvendig fagkompetanse for å håndtere en liten og ujevn saksmengde.

Flertallet støtter på denne bakgrunn ikke de framlagte forslagene til endringer i vannressursloven § 64 andre ledd, som gir kommunene konsesjonsmyndighet for vannkraftverk på inntil 1 MW.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet viser til forslag om å gi kommunene myndighet til å fatte vedtak om konsesjon til mindre vannkraftverk varslet i Meld. St. 25 (2015–2016) Kraft til endring.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti viser til at forslaget også følger opp Meld. St. 14 (2014–2015) Kommunereformen, og finner det da naturlig å gi kommunene myndighet til å fatte vedtak om konsesjon til vannkraftverk på inntil 1 MW installert effekt etter vannressursloven, slik som beskrevet i endret § 64 i vannressursloven.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet har merket seg at det ikke har fremkommet argumenter mot at kommunene skal få overført flere oppgaver, men det har blitt stilt spørsmål om kommunene har nødvendig fagkompetanse for å sikre kvaliteten på vedtakene. Siden grensen på søknader som foreslås overført, er satt til 1 MW, samt unntak der det er nødvendig for å ivareta nasjonale hensyn, vil vedtakskompetansen som er foreslått overført, kun angå utbygginger med antatt små virkninger og med få komplikasjoner. Disse medlemmer presiserer at unntakene fra hvilke saker som skal overføres, nedfelles i forskrift, og at NVE fortsatt skal være tilsynsmyndighet i driftsfasen og for oppfyllelse av sikkerhetskravene etter damsikkerhetsforskriften.

2.3 Jordlova

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti, ser at dagens utforming av jordlova § 2 tredje ledd er lovteknisk uklar og kan gi opphav til ulik forståelse og ineffektiv behandling av saker med konsesjon etter energi- og vassdragslovgivningen. Flertallet ser at det er behov for en enklere og mer forutsigbar prosess for tiltakshavere, og ser det hensiktsmessig at jordlova § 2 tredje ledd endres, slik at forbudet mot omdisponering etter § 9 og krav til samtykke for deling etter § 12 ikke skal gjelde for tiltak med konsesjon etter energiloven § 3-1, vannressursloven eller vassdragsreguleringsloven. De foreslåtte endringer fjerner også tvil om rekkevidden av dagens bestemmelse for vassdrag- og energianlegg.

Flertallet påpeker at hensynet til landbruk og jordvern skal fremgå av konsekvensutredninger og søknader og dermed vil vurderes i konsesjonsbehandlingen.

Komiteens medlemmer fra Senterpartiet, Venstre, Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne viser til at flere høringsinstanser har vært negative til regjeringens forslag om endringer i jordlova. Disse har lagt vekt på at energi- og vassdragstiltak kan innebære store ulemper for jord- og landbruk, og at forslaget svekker jordvernet og lokal bestemmelsesrett. De legger også vekt på at konsekvensene knyttet til jordvernhensyn bør utredes av jordlovmyndigheter med lokalkunnskap og særskilt landbrukskompetanse.

På denne bakgrunn vil disse medlemmer gå imot den foreslåtte utvidelsen av unntaket fra jordloven § 2. Anlegg som berører dyrket og dyrkbar jord, må behandles etter jordlova regler av myndigheter som har kunnskap om og kompetanse på landbruk.

3. Forslag fra mindretall

Forslag fra Senterpartiet:
Forslag 1

I kapittel 8 skal ny § 43 a, fjerde ledd, lyde:

Vanlig jord- og skogbruksdrift skal ikke innskrenkes som følge av reglene i annet og tredje ledd.

Forslag 2

§ 45 fjerde ledd skal lyde:

En grunneier kan uten konsesjon ta ut grunnvann til husholdning, vanning og husdyr på eiendommen. For grunneierne utløses meldeplikt dersom det årlige uttaket av grunnvann overstiger 100 m3 per døgn i gjennomsnitt.

4. Komiteens tilråding

Komiteen viser til proposisjonen og til sine merknader og rår Stortinget til å gjøre følgende

vedtak til lov

om endringer i vannressursloven og jordlova (konsesjonsplikt for grunnvannstiltak og unntak fra omdisponeringsforbudet)

I

I lov 24. november 2000 nr. 82 om vassdrag og grunnvann gjøres følgende endringer:

Kapittel 5 overskriften skal lyde:
Kapittel 5. Vernede vassdrag og nasjonale laksevassdrag
I kapittel 5 skal ny § 35 a lyde:
§ 35 a (vassdragstiltak i nasjonale laksevassdrag)

Når det treffes vedtak eller gjennomføres tiltak som kan påvirke laksens levevilkår, skal de særskilte hensyn som følger av Stortingets vedtak om nasjonale laksevassdrag og nasjonale laksefjorder, legges til grunn. I disse områdene skal laksen sikres en særlig beskyttelse mot skadelige inngrep.

I kapittel 8 skal ny § 43 a lyde:
§ 43 a (forvalteransvar og aktsomhetsplikt)

Enhver skal opptre aktsomt for å unngå at grunnvann påvirkes til skade eller ulempe for allmenne eller private interesser.

Grunnvannstiltak skal planlegges og gjennomføres slik at de er til minst mulig skade og ulempe for allmenne og private interesser. Denne plikten gjelder så langt den kan oppfylles uten uforholdsmessig utgift eller ulempe. Vassdragsmyndigheten kan ved forskrift fastsette nærmere regler om planlegging, gjennomføring og drift av bestemte typer grunnvannstiltak.

Grunnvannstiltak skal fylle alle krav som med rimelighet kan stilles til sikring mot fare for mennesker, miljø eller eiendom.

§ 45 skal lyde:
§ 45 (konsesjonsplikt for grunnvannstiltak)

Ingen må iverksette grunnvannstiltak som kan være til nevneverdig skade eller ulempe for noen allmenne interesser uten konsesjon fra vassdragsmyndigheten. §§ 23 til 29 gjelder tilsvarende.

Vassdragsmyndigheten kan i forskrift eller i det enkelte tilfelle fastsette om et grunnvannstiltak trenger konsesjon etter første ledd. Vassdragsmyndigheten skal treffe enkeltvedtak etter første punktum dersom tiltakshaveren, berørt fagmyndighet eller andre med rettslig interesse begjærer det. Vassdragsmyndigheten kan forby iverksetting før avgjørelsen er truffet. Klage over vedtak om at tiltaket må ha konsesjon, kan ikke gis oppsettende virkning. Regelen i § 27 gjelder tilsvarende.

Grunnvannsuttak over 100 kubikkmeter per døgn skal meldes til vassdragsmyndigheten, som skal vurdere om uttaket krever konsesjon etter første ledd. Det samme gjelder hvor flere grunnvannsuttak som naturlig må sees under ett, overstiger 100 kubikkmeter per døgn.

En grunneier kan uten konsesjon ta ut grunnvann til husholdning og husdyr på eiendommen.

§ 47 skal lyde:
§ 47 (erstatningsansvar)

Tiltakshaveren kan bli ansvarlig etter alminnelige erstatningsregler ved overtredelse av § 5 første ledd, § 43 a første ledd og § 46 første ledd.

Tiltakshaveren er ansvarlig uten hensyn til skyld

  • a) for skade eller ulempe fra vassdragstiltak og grunnvannstiltak som skyldes feil eller mangler ved tiltakets utførelse etter § 5 annet og tredje ledd og § 43 a annet og tredje ledd eller tiltakets vedlikehold etter § 37 første ledd eller i forbindelse med brudd på konsesjonsplikten etter § 8 eller § 45 eller vilkår i konsesjon etter § 26;

  • b) for skade eller ulempe på eiendom eller rettigheter fra et konsesjonsgitt vassdragstiltak eller grunnvannstiltak;

  • c) for skade eller ulempe på eiendom eller rettighet ved nedlegging av et vassdragsanlegg, jf. § 41;

  • d) for skade fra vannledninger eller vanntunneler;

  • e) for skade som skyldes motorisert ferdsel eller fløting i vassdraget;

  • f) når det ellers følger av alminnelige erstatningsregler.

§ 48 første ledd skal lyde:

Hvis et vassdragstiltak eller grunnvannstiltak er i strid med denne lov eller vedtak i medhold av loven, og tiltaket volder skade, har tiltakshaveren bevisbyrden for tilstanden før skaden dersom den ikke lenger kan iakttas.

§ 49 første ledd skal lyde:

Erstatning for skade og ulempe på eiendom fra et lovlig vassdragstiltak eller grunnvannstiltak kan bare kreves i den utstrekning skaden eller ulempen er urimelig eller unødig etter reglene i granneloven § 2 annet til fjerde ledd.

§ 50 første ledd skal lyde:

Vassdragsmyndigheten kan gi pålegg om at vassdragstiltak eller grunnvannstiltak som kan volde betydelig skade, skal ha forsikring for mulig erstatningsansvar.

§ 52 første ledd skal lyde:

Volder et vassdragstiltak eller grunnvannstiltak skade av betydning som ikke ble forutsett ved tidligere oppgjør, kan skadelidte kreve erstatning for skaden ved søksmål. Bestemmelsen i § 51 annet ledd gjelder tilsvarende.

§ 59 første ledd skal lyde:

Den som har rettslig interesse i det, kan kreve at forhold som er i strid med loven eller vedtak i medhold av loven, blir rettet. Vassdragsmyndigheten kan gi pålegg om retting dersom det konstateres forhold som er i strid med loven eller vedtak i medhold av loven. Om nødvendig kan det pålegges stans i pågående virksomhet.

§ 63 første ledd skal lyde:

Med bøter eller fengsel inntil tre måneder straffes den som forsettlig eller uaktsomt

  • a) iverksetter et tiltak som er konsesjonspliktig etter denne lov uten hjemmel i konsesjon eller uten tillatelse i plan;

  • b) iverksetter et meldepliktig vassdragstiltak eller grunnvannsuttak uten å følge reglene i denne lov eller forskrift i medhold av denne lov om meldeplikt;

  • c) overskrider en konsesjon eller overtrer konsesjonsvilkår eller pålegg fastsatt med hjemmel i denne lov;

  • d) overtrer bestemmelsene i § 5 tredje ledd, § 10 første ledd (jf. § 44 annet ledd), § 11, § 16 annet ledd, § 37 første ledd, § 38 første ledd første punktum, § 39, § 43 a tredje ledd, § 46 eller § 54;

  • e) overtrer en bestemmelse i forskrifter etter § 36, § 38 annet ledd bokstav d eller § 39 som forskriftene setter straff for.

§ 64 skal lyde:
§ 64 (vassdragsmyndigheten)

Kongen fastsetter hvem som er vassdragsmyndighet og hvilken vassdragsmyndighet som kan treffe vedtak etter loven, og herunder legge oppgaver etter loven til kommuner. Departementet kan også legge oppgaver etter loven til andre enn vassdragsmyndigheten, herunder til private rettssubjekter.

Kommunen treffer vedtak om konsesjon til vannkraftverk på inntil 1 MW installert effekt etter § 8 første ledd. Kongen kan gi forskrift om unntak fra første punktum. Kommunen fører tilsyn med at utbyggingen skjer i samsvar med konsesjonen og kan kreve retting etter § 59 og pålegge tvangsmulkt etter § 60. Kommunen er myndighet etter §§ 27 og 28 for vedtak etter dette leddet.

Departementet er klageinstans for kommunens vedtak etter annet ledd. For øvrig er Fylkesmannen klageinstans over vedtak truffet av kommunen.

Kongen kan gi enhver med myndighet etter loven instruks om hvordan myndigheten skal utøves og om delegasjon av den. Dette gjelder ikke i enkeltsaker som kommunen behandler etter annet ledd.

II

I lov 12. mai 1995 nr. 23 om jord skal § 2 tredje ledd lyde:

Føresegnene i §§ 9 og 12 gjeld ikkje for tiltak med konsesjon etter energiloven § 3-1, vannressursl oven eller vassdragsreguleringsloven.

III

  • 1. Loven gjelder fra den tid Kongen bestemmer.

  • 2. Loven gjelder ikke for grunnvannstiltak som er påbegynt før lovens ikrafttredelse, og for tiltak som er behandlet etter jordlova §§ 9 og 12 før lovens ikrafttredelse.

Oslo, i energi- og miljøkomiteen, den 24. mai 2017

Ola Elvestuen

Torhild Aarbergsbotten

leder

ordfører