Sammendrag
Samferdselsdepartementet
legger i proposisjonen fram forslag om finansiering av utbedringer
av fv. 33 på strekningene Skardtjernet–Tonsvatnet og Bjørgokrysset–Nedre
Øydgarden i Etnedal og Nord-Aurdal kommuner i Oppland.
Fv. 33 er hovedvegforbindelsen
mellom Valdres og Gjøvik-/Totenregionen. Vegen har en standard som ikke
står i forhold til funksjonen. Vegen er stedvis smal og uoversiktlig.
Finansieringen er
basert på fylkeskommunale midler og bompenger. Det legges opp til
anleggsstart i 2017, med ferdigstillelse i 2021.
I perioden 2006–2016
var det i alt 15 trafikkulykker med personskade på de to strekningene
som skal utbedres, hvorav 5 med meget alvorlig eller alvorlig personskade
og 10 med lettere personskade.
Prosjektet omfatter
utbedring av eksisterende veg med flere kurveutbedringer samt breddeutvidelse.
Ingen stigninger vil bli over 6 pst. Strekningene blir dimensjonert
for fartsgrense 80 km/t.
Reguleringsplanen
for hele utbyggingen er vedtatt av de aktuelle kommunene.
Prosjektet er kostnadsberegnet
til 265 mill. 2016-kroner. Omregnet til 2017-kroner gir dette et
kostnadsanslag på 270 mill. kroner.
Prosjektets samfunnsøkonomiske
netto nytte er beregnet til om lag 100 mill. kroner. Netto nytte
over totale kostnader er beregnet til 0,4, mens netto nytte pr.
budsjettkrone er beregnet til 0,9.
Uten bompengefinansiering
er prosjektets samfunnsøkonomiske netto nytte beregnet til om lag
91 mill. kroner. Netto nytte over totale kostnader er beregnet til
0,3, mens netto nytte pr. budsjettkrone er beregnet til 0,4.
Gjennomsnittlig årsdøgntrafikk
(ÅDT) varierte i 2016 fra om lag 1 950 kjøretøy på fv. 33 ved krysset
med fv. 219 til om lag 2 300 kjøretøy ved Bjørgo. Tunge kjøretøy
utgjør om lag 13 pst. av trafikken.
Med en gjennomsnittlig
bompengetakst på 20 kroner pr. passering er det regnet med en ÅDT
på om lag 2 000 kjøretøy gjennom bomstasjonen ved trafikkåpning
i 2021. Uten bompengeinnkreving er ÅDT beregnet til om lag 2 400
kjøretøy. Dette innebærer en trafikkavvisning på om lag 15 pst.
For den generelle
trafikkutviklingen er prognosene som er utarbeidet for Oppland i
forbindelse med arbeidet med Nasjonal transportplan 2018–2029, lagt
til grunn. Det er regnet med en gjennomsnittlig årlig trafikkvekst
på 1,5 pst. i 2014–2018, 1,4 pst. i 2019–2022, 1,3 pst. i 2023–2028
og deretter 0,9 pst.