Søk

Innhald

Sammendrag

I proposisjonen legger Klima- og miljødepartementet fram forslag til endringer i statsbudsjettet for 2019.

Kap. 1400 Klima- og miljødepartementet

Post 21 Spesielle driftsutgifter

Det foreslås å redusere bevilgningen på kap. 1400 post 21 med 11,5 mill. kroner. 7,5 mill. kroner av bevilgningen på kap. 1400 post 21 foreslås brukt til tiltak mot marin forsøpling og foreslås omdisponert til kap. 1400 post 76.

Videre er det behov for å dekke økte kostnader til drift av forskningsstasjonen Troll i Antarktis over kap. 1471 post 21. Det foreslås en delvis inndekning på 4 mill. kroner fra kap. 1400 post 21.

Post 76 Støtte til nasjonale og internasjonale miljøtiltak, kan overføres

Samlet sett foreslås det å øke bevilgningen på kap. 1400 post 76 med 5,3 mill. kroner.

Kap. 1410 Kunnskap om klima og miljø

Post 70 Nasjonale oppgaver ved miljøforskningsinstituttene

Det foreslås å øke bevilgningen på kap. 1410 post 70 med 0,5 mill. kroner mot en tilsvarende reduksjon under kap. 1400 post 76. Midlene skal finansiere Norsk institutt for naturforskning sin deltagelse i Vitenskapskomiteen for mat og miljø.

Kap. 1412 Meteorologisk institutt

Post 70 Internasjonale samarbeidsprosjekt

Det foreslås å redusere bevilgningen på kap. 1412 post 70 med 3,234 mill. kroner grunnet forventninger om reduserte kontingentutgifter.

Kap. 1420 Miljødirektoratet

Post 22 Statlige vannmiljøtiltak

Arbeidet med bygging av genbanken på Ims i Rogaland for hardangerfjordbestandene av villaks og sjøørret er i gang og skal ferdigstilles i 2020. Det foreslås å øke bestillingsfullmakten på kap. 1420 post 22 med 2,5 mill. kroner, jf. forslag til romertallsvedtak.

Post 23 Oppdrags- og gebyrrelatert virksomhet, kan overføres

Som følge av økte gebyrinntekter på forurensningsområdet under kap. 4420 post 4 er det behov for å øke bevilgningen på kap. 1420 post 23 med 5,6 mill. kroner.

Post 33 Statlige erverv, nytt vern, kan overføres

Det blir ikke fattet vernevedtak for områder i marin verneplan i 2019. Det foreslås dermed å sette ned bevilgningen på kap. 1420 post 33 med 6 mill. kroner i 2019.

Post 34 Statlige erverv, nasjonalparker, kan overføres

Midlene på posten skal dekke utgifter til gjennomføring av nasjonalparkplanen jf. St.meld. nr. 62 (1991–1992) Ny landsplan for nasjonalparker og andre større verneområder i Norge. Det foreslås å øke tilsagnsfullmakten på kap. 1420 post 34 med 12,9 mill. kroner, fra 18,3 mill. kroner til 31,2 mill. kroner, jf. forslag til romertallsvedtak.

Post 63 Returordning for kasserte fritidsbåter

Det foreslås å redusere bevilgningen på kap. 1420 post 63 med 8 mill. kroner som følge av få søknader i 2019.

Post 64 Skrantesykeprøver fra fallvilt

Det foreslås å redusere bevilgningen på kap. 1420 post 64 med 1,4 mill. kroner.

Post 74 CO2-kompensasjonsordning for industrien

Samlet sett foreslås bevilgningen på kap. 1420 post 74 økt med 5,8 mill. kroner.

Klima- og miljødepartementet har endret Miljødirektoratets vedtak om grunnlag for CO2-kompensasjon for perioden 2013–2020 for Norske Skog Saugbrugs. Full CO2-kompensasjon til Saugbrugs for støtteårene 2018–2020 innebærer økte utbetalinger til ordningen. For 2019 innebærer dette en ekstra utbetaling fra posten på ca. 31,1 mill. kroner.

Kap. 1423 Radioaktiv forurensning i det ytre miljø

Post 1 Driftsutgifter

Fra 1. januar 2019 fikk Direktoratet for strålevern og atomsikkerhet (DSA) hjemmel til å kreve inn gebyrer etter forurensningsforskriften kap. 39. Gebyrene skal dekke forurensningsmyndighetens arbeid med tillatelser etter forurensningsloven. Det foreslås en økning av utgiftsbevilgningen på 0,5 mill. kroner under kap. 1423 post 1 og en tilsvarende økning av inntektsbevilgningen under kap. 4423 post 1.

Kap. 1471 Norsk Polarinstitutt

Post 21 Spesielle driftsutgifter, kan overføres

Bevilgningen på kap. 1471 post 21 foreslås økt med 5,7 mill. kroner som følge av økte driftsutgifter ved Norsk Polarinstitutts forskningsstasjon Troll i Antarktis. Merutgiften finansieres ved omdisponering av hhv. 4 mill. kroner fra kap. 1400 post 21 og 1,7 mill. kroner fra kap. 1400 post 76.

Kap. 1481 Klimakvoter

Post 1 Driftsutgifter, kan overføres

Bevilgningen på kap. 1481 post 1 foreslås redusert med 4,499 mill. kroner.

Kap. 4420 Miljødirektoratet

Post 4 Gebyrer, forurensningsområdet

Det forslås å øke inntektsbevilgningen på kap. 4420 post 4 med 5,6 mill. kroner og en tilsvarende økning av bevilgningen på kap. 1420 post 23.

Kap. 4423 Radioaktiv forurensning i det ytre miljø

Post 1 (Ny) Gebyrer, radioaktiv forurensning

Det foreslås en inntektsbevilgning på 0,5 mill. kroner på kap. 4423, Videre foreslås det at bevilgningen på kap. 1423 post 1 kan overskrides mot tilsvarende merinntekter under denne posten, jfr. forslag til romertallsvedtak.

Kap. 4481 Salg av klimakvoter

Post 1 Salgsinntekter

Det foreslås å øke bevilgningen på kap. 4481 post 1 med 211,2 mill. kroner.

Oppdaterte anslag tilsier at det er behov for å oppjustere salgsinntektene med 211,2 mill. kroner, fra 4,6 mrd. kroner til 4,8 mrd. kroner.

Andre saker:

Fullmakt til å delta i Verdensbankprogrammet Partnership for Market Implementation:

Kap. 1481 Klimakvoter

Post 22 Kvotekjøp, generell ordning, kan overføres

Norge har siden 2010 deltatt i Verdensbankens Partnership for Market Readiness (PMR). Formålet med programmet er å støtte opp om utvikling og gjennomføring av markedsbasert klimapolitikk. Programmet er i sluttfasen og planlegges fulgt opp med programmet Partnership for Market Implementation (PMI).

Det foreslås at Norge gir et bindende tilsagn om å delta i PMI med 7 mill. USD.

Bidrag skal betales inn over ti år, i takt med utbetalinger fra fondet, og foreslås dekket løpende under kap. 1481 post 22 Kvotekjøp, generell ordning, jf. forslag til romertallsvedtak.

Fullmakt til å melde inn en intensjon om at Norge fra og med 2021 vil konvertere et begrenset antall kvoter fra Det europeiske kvotesystemet til utslippsenheter under innsatsfordelingsforordningen:

Kap. 4481 Salg av Klimakvoter

Post 1 Salgsinntekter

For å oppnå større sikkerhet for at Norge vil kunne oppfylle de årlige utslippsbudsjettene i perioden 2021–2030, foreslår regjeringen at Norge melder inn en intensjon om årlig å konvertere kvoter fra Det europeiske kvotesystemet (EU Emission Trading System (EU ETS)) tilsvarende inntil 2 pst. av 2005-utslippene under innsatsfordelingsforordningen.

Ifølge avtalen med EU om felles oppfyllelse med EU av utslippsmålet må Norge innen utgangen av 2019 melde inn til EFTAs overvåkingsorgan (ESA) om Norge vil benytte seg av adgangen til å konvertere et begrenset antall kvoter fra EU ETS til utslippsenheter (Annual Emissions Allocations (AEA)) under innsatsfordelingsforordningen. Denne fristen forutsetter at avtalen med EU trer i kraft innen 31. desember 2019.

Innmeldingen (notifikasjonen) vil kun være bindende for de første fem årene. For årene deretter kan Norge nedskalere eller si fra seg konverteringen av kvoter. En konvertering vil i utgangspunktet redusere inntekter fra salg av kvoter. Med dagens kvotepriser og valutakurser vil en konvertering på antatt knappe 600 000 kvoter fra EU ETS redusere statens årlige salgsinntekter i perioden 2021–2025 med rundt 160 mill. kroner. Adgang til å inngå en avtale som medfører reduksjon i framtidige inntekter forutsetter Stortingets samtykke, jf. forslag til romertallsvedtak.

Å konvertere kvoter fra EU ETS gir Norge garantert tilgang til fleksibilitet dersom det skulle vise seg å bli strengt nødvendig for å oppfylle utslippsforpliktelsene. Kvotene som konverteres, blir satt inn på en egen, lukket konto i kvoteregisteret under innsatsfordelingsforordningen. Utslippsenheter som står på denne kontoen, kan kun benyttes dersom Norge har et underskudd, dvs. at vi ikke har oppfylt det årlige utslippsbudsjettet gjennom innenlandske utslippsreduksjoner eller utnyttelse av andre former for fleksibilitet. Konverterte kvoter fra EU ETS på denne kontoen som ikke benyttes til å oppfylle Norges mål under innsatsfordelingsforordningen, vil slettes på slutten av perioden og bidra til overoppfyllelse av klimamålet på EU-nivå.