Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Åsunn Lyngedal, Cecilie Myrseth, Nils Kristen Sandtrøen og Terje
Aasland, fra Høyre, Margunn Ebbesen, Guro Angell Gimse, Kårstein
Eidem Løvaas og Tom-Christer Nilsen, fra Fremskrittspartiet, Morten
Ørsal Johansen og Bengt Rune Strifeldt, fra Senterpartiet, Geir
Adelsten Iversen og lederen Geir Pollestad, fra Sosialistisk Venstreparti,
Torgeir Knag Fylkesnes, fra Venstre, André N. Skjelstad, og fra
Kristelig Folkeparti, Steinar Reiten, viser til at det er
nødvendig å få på plass en ordning for virksomheter med stort omsetningsfall
som følge av koronaviruset og de iverksatte smitteverntiltakene
i Norge og i utlandet. Ordningen er nærmere beskrevet i Prop. 1
S Tillegg 1 (2020–2021). Komiteen viser til at det har
kommet inn fire høringsinnspill i saken.
Komiteen viser til at den delen
av kompensasjonsordningen om midlertidig tilskuddsordning for foretak
med stort omsetningsfall som er til behandling i næringskomiteen,
omhandler forslag til lovendringene i saken.
Komiteen merker seg at regjeringen
viser til at formålet er å hindre at ellers levedyktige og omstillingsdyktige
bedrifter går konkurs som følge av virusutbruddet og myndighetenes
smitteverntiltak, slik at arbeidsplasser trygges og bedriftene får
tid og rom til å tilpasse seg situasjonen. Komiteen viser til at en mer
presis begrunnelse er å hindre at virksomheter lider for store tap
som følge av virusutbruddet og myndighetenes smitteverntiltak.
Komiteen viser til at forvaltningen
av ordningen foreslås overført fra Skatteetaten til Brønnøysundregistrene. Komiteen mener
det må prioriteres å få iverksatt utbetalinger fra ordningen så
raskt som mulig.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
viser til delavtalen mellom Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og
Kristelig Folkeparti om tilleggsnummeret til statsbudsjettet inngått
mellom partene 16. november 2020, hvor det ble foreslått å gjøre
en rekke forbedringer i den generelle kompensasjonsordningen for
foretak med stort omsetningsfall som følge av koronapandemien. Flertallet viser
til at det ble foreslått å øke kompensasjonsgraden i ordningen,
slik at kompensasjonsgraden blir henholdsvis 70 pst. i september
og oktober 2020, 85 pst. i november og desember 2020 og 80 pst.
i januar og februar 2021. Samtidig viser flertallet til forslaget om
å øke grensen for maksimalt støttetilskudd per foretak/konsern per
kalendermåned til 80 mill. kroner. Flertallet anerkjenner at dette
gir økt forutsigbarhet og trygghet til norske bedrifter i en tid
der smittetallene skaper uro. Flertallet vil blant annet
vise til at delenigheten inneholder betydelige forbedringer for
eventbransjen, som er hardt rammet av koronasituasjonen.
Flertallet viser til at det
i tidligere krisepakker har vært Skatteetaten som har hatt forvaltningen
av denne porteføljen, men i Prop. 31 L (2020–2021) foreslås forvaltningen
lagt til Brønnøysundregistrene, som er en del av næringskomiteens
portefølje.
Flertallet støtter begrunnelsen
for at forvaltningen legges til Brønnøysundregistrene, og forutsetter
at Brønnøysundregistrenes kapasitet til å løse dette oppdraget på
en tilfredsstillende måte er nøye vurdert og avklart.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti understreker
at smitteverntiltak og økonomiske mottiltak må gå hånd i hånd. Sikkerhetsnettet
skal være på plass så lenge koronapandemien varer, og bedrifter
og arbeidsfolk skal være trygge på at fellesskapet stiller opp for
å sikre arbeidsplasser når smitteverntiltakene gjør det nødvendig
å stenge ned samfunnet.
Disse medlemmer viser til at
EU legger til grunn at leveransen av en vaksine for alvor vil kunne være
i gang i april 2021. Norske myndigheter har antydet at en vaksineringsprosess
vil vare fram til sommeren. Da må folk og arbeidsplasser få økonomiske
tiltak som gir trygghet og forutsigbarhet. Disse partier mener det
allerede nå må slås fast at det er viktig å ha en kompensasjonsordning
for næringslivet som gjelder helt til det ikke lenger er behov for
den.
Disse medlemmer oppfatter at
regjeringen er klar over de negative utslagene og insentivene som
ligger i utformingen av den generelle kompensasjonsordningen. Likevel
har ikke regjeringen foreslått noen konkrete tiltak for å sikre
at ordningen bidrar til å holde folk i jobb, eller til at det stimuleres
til aktivitet når det er mulig. Disse medlemmer mener regjeringen
må legge frem forslag som bidrar til at bedrifter får dekket lønnskostnader.
På denne
bakgrunn fremmer komiteens
medlemmer fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sikre at arbeidstakere og bedrifter har et forutsigbart
økonomisk sikkerhetsnett som varer ut hele koronapandemien.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen fremme nødvendige forslag for å legge til rette
for aktivitet og at folk kan holdes i jobb fremfor å være permittert,
eksempelvis i tråd med forslag til modeller for å inkludere lønnskostnader i
kompensasjonsordningen fra LO eller Holden-utvalget. Støtte til
lønnskostnader skal utformes slik at den utbetales til virksomheter
som ikke permitterer eller sier opp ansatte.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti fremmer
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen innen utgangen av 2020 komme tilbake til Stortinget
med forslag om å inkludere lønnskostnader i kompensasjonsordningen
for næringslivet.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet understreker at nivået på
kompensasjonsordningen slik den ble foreslått av regjeringen, var
utilstrekkelig. Disse
medlemmer er glad for at forliket økte justeringsfaktoren,
slik disse medlemmer også
har tatt til orde for, og støtter disse endringene. Disse medlemmer er
imidlertid bekymret for at de generelle ordningene regjeringen har lagt
frem, vil være for lite treffsikre for mange virksomheter, og etterlyser
tilpassede ordninger.
Disse medlemmer viser til at
den generelle kompensasjonsordningen ble utformet på et tidspunkt da
ingen var forberedt på å håndtere en pandemi med dramatiske konsekvenser
for norsk økonomi. Ordningen har nå gitt erfaringer fra perioden
mars til og med august i 2020, og det har vist seg at aktører det
i utgangspunktet var meningen å støtte, likevel ikke får økonomisk
kompensasjon. Sesongbedrifter, destinasjonsselskaper, oppstartsbedrifter
og aktører innenfor event- og arrangementsbransjen faller som følge
av regjeringens passivitet utenfor ordningen også denne gangen.
Tilsvarende rammes aktører med egne ansatte hardere enn aktører
som kjøper eksterne tjenester.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet har derfor i forslag til alternativt statsbudsjett foreslått
en søknadsbasert tilskuddsordning på 0,5 mrd. kroner. Dette skal
sikre at de mange virksomhetene som er hardt rammet av pandemien,
og som faller utenfor den generelle kompensasjonsordningen, likevel
kan få støtte.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet viser til at partiet har valgt å legge inn
omtale av økonomiske elementer i ordningen i finansinnstillingen.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti understreker
at enkelte næringer er pålagt å stenge eller utsatt for andre svært
inngripende tiltak, som utelivs- og serveringsbransjen. Regjeringen
burde derfor fremmet forslag om tilpasninger eller ytterligere økonomiske
tiltak for å fange opp at disse bransjene er spesielt hardt rammet,
eksempelvis gjennom å inkludere kompensasjon for store varebeholdninger
som går tapt som følge av stenging.
Disse medlemmer mener det er
viktig at statens økonomiske tiltak i størst mulig grad stimulerer
til aktivitet. Støtte for tapt varebeholdning som følge av nedstenging
og støtte til utgifter som skyldes smittevern, vil være viktige
bidrag for å holde hjulene i gang der og når det er mulig. Disse medlemmer mener kostnader
knyttet til smitteverntiltak bør dekkes.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til at utformingen av kompensasjonsordningen
i liten grad har bidratt til at utleiere eller andre som står for
eksterne tjenester, har satt ned prisene overfor bedriftene. Klassekampen
skrev eksempelvis 8. mai 2020 at «husleie sluker krisestøtta til
næringslivet». Arbeiderpartiet er opptatt av at alle må bidra i
den krevende økonomiske situasjonen vi nå er inne i, og at det må
komme klare forventninger om at også utleiere skal bidra.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener
det er urovekkende at regjeringen ikke var forberedt på at en ny
nedstenging av samfunnet måtte følges opp med økonomiske tiltak
og utbetaling av støtte til virksomheter. Brønnøysundregistrene må
nå etter nedstengingen utvikle en egen portal. Revisorkostnader
ved forhåndskontroll i denne ordningen må ikke bli et hinder for
å søke om kompensasjon. Etableringen av en ny ordning innebærer
også at mange virksomheter tidligst kan få utbetalt støtte i januar.
For mange virksomheter vil den utsettelsen som dette representerer,
innebære at det vil være kritisk å få tilgang på likviditet før
dette.
Disse medlemmer viser til at
regjeringen ikke har lagt frem noen tiltak som sikrer at virksomheter som
ikke allerede har ubrukte trekkfasiliteter i banken eller tilgang
på lån i obligasjonsmarkedet, kan få tilført likviditet frem til
kompensasjon kan utbetales. Disse medlemmer mener at dårlig
kriseledelse ikke skal føre til at arbeidsplasser går tapt unødvendig.
På denne bakgrunn
fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen vurdere strakstiltak som kan sikre tilgang på likviditet
frem til ny utbetalingsløsning for kompensasjonsordningen for foretak
med stort omsetningsfall er på plass.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet understreker at krisehåndteringen
må være rettferdig, og at sikkerhetsnettet må gjelde for både bedrifter
og arbeidsplasser. Når fellesskapet stiller enda kraftigere opp,
må vi stille krav som sikrer sosial rettferdighet.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet vil derfor stille krav om at virksomheter
som mottar støtte, ikke kan foreta oppsigelser eller aksjetilbakekjøp
eller betale ut utbytter eller bonus til ledere.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet vil videre stille krav
om at store virksomheter må inngå avtaler med tillitsvalgte om å
bevare arbeidsplasser gjennom pandemien. Disse kravene må ses i
sammenheng med vår garanti for at tiltakene skal vare så lenge pandemien
varer, og disse medlemmer minner
om at permittering fortsatt skal være mulig. Disse medlemmer er overbevist
om at bedriftseiere flest vil gjøre det de kan for å beholde sine ansatte,
og at slike krav kan bidra til å motstå press fra kreditorer så
vel som andre aksjonærer.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og
Sosialistisk Venstreparti fremmer på denne bakgrunn følgende
forslag:
«§ 5 første og
andre ledd skal lyde:
(1) Foretak som oppfyller
følgende vilkår, kan få tilskudd:
-
Foretaket må være
registrert i Foretaksregisteret med hjemmel i foretaksregisterloven
§ 2-1, og enkeltpersonforetak må være registrert i Enhetsregisteret.
-
Foretaket må være
skattepliktig til Norge, jf. skatteloven § 2-2 første ledd, eller
deltakerne i foretaket må være skattepliktige til Norge for selskapets
inntekter, jf. skatteloven § 2-2 tredje ledd. Ordningen omfatter
også tilfeller der foretaket eller foretakets eier skattlegges i
Norge for virksomhet her etter skatteloven § 2-3 første ledd bokstav
b.
-
Foretaket har ansatte.
Dette vilkåret gjelder ikke for enkeltpersonforetak og ansvarlige
selskap der foretakets inntekt er innehavers eller minst en av deltagernes
hovedinntekt.
-
Foretaket har i
perioden som det søkes tilskudd for, hatt et stort omsetningsfall.
-
Foretaket utøver
lovlig aktivitet.
-
Foretaket er ikke
under konkursbehandling, besluttet avviklet eller besluttet tvangsoppløst
etter reglene i kapittel 16 i aksjeloven eller allmennaksjeloven.
-
Foretaket driver
næringsvirksomhet som er omfattet av ordningen.
-
Foretaket kan ikke
gjennomføre oppsigelser i perioden foretaket mottar støtte.
-
Foretaket kan ikke
utdele utbytte eller foreta aksjetilbakekjøp i perioden foretaket
mottar støtte, eller i 2021.
-
Større foretak må
inngå avtale med foretakets tillitsvalgte om ikke å redusere antallet
ansatte i foretaket i perioden foretaket mottar støtte.
-
Foretaket kan ikke
utbetale bonus til ledende ansatte i det resterende av 2020 eller
i 2021.
-
Foretaket kan ikke
øke lederlønninger eller styrehonorar i det resterende av 2020 eller
i 2021.
-
Foretaket kan ikke
ha morselskap i tredjelandsjurisdiksjoner som er på EUs svarteliste
over ikke-samarbeidende jurisdiksjoner.
(2) Departementet
gir forskrift til utfylling av denne paragrafen og fastsetter nærmere
vilkår for tilskudd. Departementet kan herunder gi regler om beregning
av omsetning og omsetningsfallets størrelse, begrensninger i foretakets
adgang til å gjennomføre oppsigelser, utdele utbytte eller foreta
aksjetilbakekjøp etter endt periode med tilskudd, samt hvilke typer
næringsvirksomhet som er omfattet av ordningen.»
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet viser til at det som behandles i denne proposisjonen, er
lovsaken som gjelder lovverk og organisering av kompensasjonsordningen. Disse medlemmer ser ikke
umiddelbart gevinsten med å flytte ansvaret fra Skatteetaten og
over til Brønnøysundregistrene.
Disse medlemmer er bekymret
for at regjeringen ikke har på plass en ordning som kan gi utbetaling til
bedriftene på et tidligere tidspunkt enn det som varsles i proposisjonen
Det er særdeles viktig at det gjeninnføres en bred kompensasjonsordning
for næringslivet. Regjeringen bærer et stort ansvar for at man ikke
hadde en løsning klar for rask implementering, slik at kriserammede
bedrifter kunne fått utbetalt krisehjelp raskt. Nå blir ikke krisestøtte
for september utbetalt før tidligst mot slutten av januar 2021.
Hardt rammede bedrifter
og bransjer trenger forutsigbarhet for økonomiske tiltak så lenge
pandemien varer. Disse
medlemmer mener at de ekstraordinære inntektssikrings-, omstillings-
og kompensasjonsordningene må styrkes og gis varighet minst frem
til sommeren 2021.
Disse medlemmer viser til
at den gjeldende innstillingen gjelder selve lovsaken, og viser
til at Senterpartiets syn på selve kompensasjonsordningen fremkommer
i partiets alternative statsbudsjett for 2021 og i finansinnstillingen.
Generelt kan det sies at Senterpartiet vil gi næringslivet forutsigbarhet
gjennom å ha en lengre varighet på ordningene og gjøre dem bredere
og med høyere kompensasjonsgrad.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener det er
på høy tid at vi får på plass en ny kompensasjonsordning for næringslivet. Disse medlemmer er
imidlertid bekymret for at regjeringens forslag om at Brønnøysundregistrene
skal forvalte ordningen, gjør at bedriftene først får utbetalt penger
mest sannsynlig i februar 2021. Disse medlemmer frykter det
vil være kroken på døren for mange bedrifter som hadde fortjent
å fortsette driften. Disse
medlemmer er forundret over at ikke Skatteetaten fikk oppdraget
etter å ha forvaltet den gamle ordningen. Disse medlemmer peker på at
Skatteetaten kunne fått på plass utbetalinger innen kort tid. Regjeringens
begrunnelse for å skifte forvalter fra Skatteetaten til Brønnøysundregistrene
er begrunnet i ressursmessige problemstillinger som kunne vært løst
om det hadde vært vilje til det.
Disse medlemmer viser til
at regjeringen med dette skaper en situasjon hvor mange arbeidsplasser kan
gå tapt. Når regjeringen likevel velger å utsette utbetalinger til
bedrifter til januar/februar 2021, mener dette medlem at regjeringen
må sørge for at en midlertidig nødløsning kommer på plass umiddelbart,
slik at folk ikke mister jobben sin unødvendig. Kostnadene knyttet til
dette vil være mye større en kostnadene ved en nødløsning.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen umiddelbart komme tilbake til Stortinget med forslag
til en midlertidig nødløsning for å sikre tilgang på likviditet
for konkurstruede bedrifter med stort omsetningsfall frem til kompensasjonsordningen
er på plass.»
Disse medlemmer er
skuffet over at regjeringen ikke hører på de bekymringsmeldingene
som kommer fra deler av fagbevegelsen, og særlig hotellarbeidere,
som frykter at det nå blir mer løsarbeid og færre faste stillinger.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti mener mangelen på sosiale krav
til sjefene er påfallende. Når det skal gis støtte gjennom sosiale ytelser,
stiller høyresiden seg opp på rekke og rad og deler ut krav, mens
når det er sjefene som er mottakerne, er det tyst. Dette medlem mener at det
skal stilles krav til mottakere av sosiale ytelser, men det samme
må gjelde for bedriftssjefene og eierne. Dette medlem mener at det
må være et prinsipp at for dem som mottar kompensasjon, skal det
være null utbytte, bonus, økte lederlønninger og oppsigelser. For
enkelte mindre enkeltpersonforetak som er avhengige av å ta ut utbytte som
inntektsgrunnlag, bør unntak vurderes.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti er bekymret
for at regjeringens foreslåtte modell for kompensasjonsordning ikke
omfatter kommunale foretak og konkurranseutsatte virksomheter, som
for eksempel kinoer, og VTA-bedrifter. Disse medlemmer mener at slike foretak
har et like stort behov og krav på kompensasjon for omsetningsfall
på grunn av koronapandemien som andre kommersielle bedrifter.
På denne bakgrunn
fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen snarest komme tilbake til Stortinget med tilpasninger
i kompensasjonsordningen med en modell som omfatter konkurranseutsatte kommunale
foretak som for eksempel kinoer, og VTA-bedrifter.»
Disse medlemmer viser
til at koronapandemien fortsatt kan komme og gå i bølger med medfølgende svingninger
i smitteverntiltak. I en slik uforutsigbar situasjon for næringslivet
bør Stortinget og regjeringen gjøre det de kan for å sikre forutsigbarhet. Disse medlemmer mener
derfor at Stortinget bør fastslå et bærende prinsipp for den næringspolitiske
krisepolitikken som innebærer at så lenge det er innført inngripende smitteverntiltak,
skal det samtidig finnes en kompensasjonsordning for næringslivet.
Disse medlemmer fremmer på
denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen løpende vurdere behovet for en tilskuddsordning
for foretak med stort omsetningsfall, og komme tilbake til Stortinget
på egnet vis ved behov for endringer. Så lenge det er innført inngripende
smitteverntiltak, skal det samtidig være en kompensasjonsordning
for næringslivet.»
Disse medlemmer viser
til at regjeringen foreslår at bedrifter med stort omsetningstap
skal få dekket «uunngåelige faste utgifter». Disse medlemmer viser til
bekymringsmelding fra flere bransjer om at det finnes flere typer
omsetningstap som ikke dekkes av «uunngåelige faste utgifter». Dette
gjelder for eksempel kostnader knyttet til smittevern, husleie og
renter og avdrag på lån i bransjer hvor leasing er vanlig, som for eksempel
i drosjenæringen.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti er bekymret for at flere små
og mellomstore aktører taper på avgrensingen regjeringen foreslår,
og mener at ordningen bør kompensere for «tapt omsetning» i stedet
for «uunngåelige faste utgifter».
På denne bakgrunn
fremmer dette
medlem følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen snarest komme tilbake til Stortinget med forslag
om tilpasninger i kompensasjonsordningen, inkludert en modell for
kompensasjon for ‘tapt omsetning’ i stedet for ‘uunngåelige faste
utgifter’, for å sikre at flere små, mellomstore og sesongbaserte
aktører blir omfattet av ordningen.»