Innstilling fra transport- og kommunikasjonskomiteen om Endringer i midlertidig lov om billettering på ferje som følge av utbrudd av covid-19

Dette dokument

  • Innst. 121 L (2020–2021)
  • Kjeldedokument: Prop. 29 L (2020–2021)
  • Utgjevar: transport- og kommunikasjonskomiteen
  • Sidetal: 2
Søk
Til Stortinget

1. Sammendrag

Samferdselsdepartementet foreslår i proposisjonen å forlenge varigheten til midlertidig lov 26. mai 2020 nr. 55 om billettering på ferje som følge av utbrudd av covid-19 fram til 1. januar 2022.

Departementet foreslår i proposisjonen også enkelte endringer i den midlertidige loven §§ 5 og 6. Endringene er tekniske endringer i to av bestemmelsene som omhandler behandling av personopplysninger, av hensyn til at bestemmelsene skal være så klare som mulig for de ulike rettsanvenderne.

Konsekvensene av den midlertidige loven er redegjort for og vurdert i Prop. 114 L (2019–2020) kap. 6. Når det gjelder de økonomiske og administrative kostnadene ved å ta i bruk ordningen med midlertidig full elektronisk billettering, ble disse vurdert å være lave. Disse konsekvensene har allerede inntrådt.

Forslaget har vært på høring.

2. Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Øystein Langholm Hansen, Kirsti Leirtrø, Sverre Myrli og Ingalill Olsen, fra Høyre, Solveig Sundbø Abrahamsen, Nils Aage Jegstad, lederen Helge Orten og Elizabeth Åsjord Sire, fra Fremskrittspartiet, Bård Hoksrud, Tor André Johnsen og Morten Stordalen, fra Senterpartiet, Bengt Fasteraune og Siv Mossleth, fra Sosialistisk Venstreparti, Arne Nævra, og fra Venstre, Jon Gunnes, viser til Prop. 29 L (2020–2021) Endringer i midlertidig lov om billettering på ferje som følge av utbrudd av covid-19. Proposisjonen omhandler en videreføring av elektronisk billettering på riksvei- og fylkesveiferjer uten utveksling av betalingsmiddel og med etterskuddsvis fakturering.

Komiteen merker seg at midlertidig forskrift ble fastsatt 3. april 2020 med hjemmel i koronaloven. Samtidig med fastsettelsen av forskriften ble riksregulativet for ferjetakster endret med AutoPASS-regulativ for ferjetakster der det kun betales for kjøretøy.

Komiteen merker seg at for at tiltaket med elektronisk billettering kunne fortsette ut over 27. mai 2020 fremmet Samferdselsdepartementet i Prop. 114 L (2019–2020) forslag til en egen midlertidig lov om billettering på ferje som følge av utbrudd av covid-19. Loven ble vedtatt av Stortinget 26. mai 2020 med opphevelse av loven den 1. januar 2021

Komiteen merker seg videre at smittesituasjonen høsten 2020 har endret seg og blusset opp med økt smitte i ulike deler av landet. Dette gjør det nødvendig å fortsette tiltak og begrense smitte.

Komiteen merker seg at Statens vegvesen har gitt departementet redegjørelse for erfaringene med ordningen regulert av den midlertidige loven i to omganger. Hovedinntrykket var at billetteringsordningen fungerte som forutsatt og at erfaringen jevnt over var god, både for staten, fylkeskommunene og ferjerederienes del. Etter Statens vegvesens vurdering tilsier erfaringene med ordningen at full elektronisk billettering gjennom lesing av AutoPASS-brikke eller kjøretøyets registreringsnummer er en tilnærmet smittefri måte for billettering på ferjene.

Komiteen merker seg videre at den midlertidige loven har vært ute på offentlig høring med frist 28. september 2020. Departementet skisserte i høringen to alternative løsninger for forlengelse gjennom endring i den midlertidige loven § 8. Som et alternativ 1 ble det foreslått at loven endres til å gjelde fram til 1. januar 2022. Som et alternativ 2 ble det foreslått at det ikke lenger fastsettes en opphevelsesdato i loven. Til alternativ 2 presiserte departementet at det ikke anser en løsning der lovens opphevelsesdato tas ut, som et forslag til at loven skal gjelde permanent, men et alternativ der en ikke vet hvor lenge det er behov for tiltak mot spredning av covid-19.

Komiteen merker seg at de fleste høringsinstansene som har gitt høringsuttalelse, er positive til at den midlertidige lovens varighet forlenges ut over 1. januar 2021. Det foreligger etter departementets vurdering ikke uttalelser som går imot at den midlertidige loven forlenges. Høringsinstansene er delt når det gjelder hvilket alternativ til varighet som skal gjelde, og flere instanser trekker frem at de ønsker ordningen som en permanent ordning.

Komiteen merker seg videre at departementet har, etter en ny vurdering av spørsmålet om varighet basert på uttalelsene i høringen knyttet til hvor lenge det er sannsynlig at det vil være behov for tiltak mot covid-19, og ut fra status for arbeidet med å utrede forslag til permanente endringene i yrkestransportloven, kommet til at alternativ 1 med en angitt opphevelsesdato er det beste alternativet. Datoen settes til 1. januar 2022.

Komiteen merker seg videre at forslag til lovendring omhandler tekniske endringer i lovens bestemmelse om behandling av personopplysninger. Datatilsynet ser utfordringer ved den midlertidige loven og ber departementet om å vurdere endringer før en videreføring. De viser til at personvernforordningen artikkel 6 nr. 1 bokstav C krever et supplerende rettsgrunnlag. Departementet har derfor kommet frem til at det bør foreslås tekniske endringer i den midlertidige loven §§ 5 og 6 samtidig med at loven forlenges. Dette bør etter departementets vurdering gjøres ved at det klargjøres hvilket rettslig grunnlag som gjelder de ulike aktørene som er regulert i de to bestemmelsene. Nytt første ledd gir Statens vegvesen og fylkeskommunen rettsgrunnlag for å behandle personopplysninger til formål nevnt i § 5 når det er nødvendig for å utføre deres oppgaver på ferjeområdet.

3. Komiteens tilråding

Komiteens tilråding fremmes av en samlet komité.

Komiteen viser til sine merknader og proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre følgende

vedtak til lov

om endringer i midlertidig lov om billettering på ferje som følge av utbrudd av covid-19

I

I midlertidig lov 26. mai 2020 nr. 55 om billettering på ferje som følge av utbrudd av covid-19 fastsettes følgende endringer:

§ 5 første og andre ledd skal lyde:

Behandlingsansvarlige etter § 6 kan behandle personopplysninger i forbindelse med billettering, etterfølgende oppgjør og fakturering i samsvar med denne loven.

Det kan behandles opplysninger om kjøretøyets kjennemerke, brikkenummer, bilde av kjøretøy, registrert eier i Motorvognregisteret, reist strekning, reisetidspunkt og takstgruppen kjøretøyet tilhører.

Nåværende andre og tredje ledd blir nytt tredje og fjerde ledd.
§ 6 skal lyde:
§ 6 Behandlingsansvarlig mv.

Statens vegvesen og fylkeskommunene kan behandle personopplysninger for formålene angitt i § 5 når dette er nødvendig for å utføre deres oppgaver på ferjeområdet.

Selskap eller andre juridiske personer som har løyve til å drive transport med fartøy og billettering av passasjerer etter yrkestransportlova, kan behandle personopplysninger for formålene angitt i § 5, når dette er nødvendig for å utføre deres oppgaver på disse områdene.

Selskap eller andre juridiske personer som etter avtale med behandlingsansvarlig i første og andre ledd utfører tjenester innen ferjeområdet, kan behandle personopplysninger som angitt i § 5, når dette er nødvendig for å gjennomføre billettering på ferjene.

§ 8 andre punktum skal lyde:

Loven oppheves 1. januar 2022.

II

Loven trer i kraft straks.

Oslo, i transport- og kommunikasjonskomiteen, den 1. desember 2020

Helge Orten

Kirsti Leirtrø

leder

ordfører